Nuoret ovat mieltyneet
tutkijoihin
Nuorten tiedetietämys ja
viehtymys tutkijanuralle
on tutkittu. Tuoreen tutkimuksen
mukaan lähes 60
prosenttia lukioikäisistä
on miettinyt uraa tutkijana
ja yli 80 % ottaisi tutkijan
puolisokseen.
Tieteen tiedotus ry:n tilaaman
“Lasten ja nuorten käsityksiä tieteestä
ja tutkijoista” -tutkimuksen
teki Helsingin yliopiston Koulutuksen
arviointikeskus. Internetin
avulla toteutettuun kyselytutkimukseen
vastasi lähes 7500 peruskoulun
kuudesluokkalaista ja lukion
ja ammatillisen oppilaitosten
toisen vuoden opiskelijaa.
Kaikista vastaajista tutkijan
uralle ryhtymistä on miettinyt vajaa
puolet. Lukiolaisista pojista 59
prosenttia on pohdiskellut tutkijan
uralle lähtemistä. Tytöistä vastaava
määrä on 46 %.
Kyselyssä ei selvitetty vastaajien
käsitystä tutkijoiden taloudellisesta
asemasta tai työolosuhteista.
Tätä tutkimuksen tekijät pitivätkin
selvänä puutteena.
Sen sijaan nuorten vastaukset
osoittivat selvästi sen, että tutkija
on haluttu puoliso. Perus- ja ammattikoululaisista
noin puolet vastaajista
ja lukiolaisista yli 80 %
voisi ajatella tulevan puolisonsa
olevan tutkija. Tutkijan ammattia
arvostetaan ja tutkijoita pidetään
yleisesti älykkäinä. Lukiolaisten lisäksi
tutkijasiippa oli haluttu erityisesti
ammattikoululaisten poikien
keskuudessa.
Luonnontiede ja
lääketiede ovat tieteitä
Nuoren polven tiedetietämys on
varsin hyvällä tolalla. Lapset ja
nuoret osaavat erottaa tutkitun
tiedon huuhaasta. Tieteenaloista
luonnontieteet ja lääketiede profiloituvat
muita aloja enemmän tieteeksi.
Erityisesti lukioikäisten
keskuudessa myös viestintä tunnustetaan
tieteeksi, muttei samassa
mittakaavassa kuin luonnontieteet
ja lääketiede.
Eri koulutusasteiden välillä on
toki eroja tieteen ja tutkimuksen
mieltämisessä. Kuudesluokkalaiset
ja ammattikoululaiset korostavat
tieteen tutkivaa ja kokeellista
luonnetta. Kuudesluokkalaisille
tiede konkretisoituu tutkimuksina,
keksintöinä, kyselyinä ja kirjoina.
Mitä korkeampi on vanhempien
koulutusaste sitä enemmän lapset
mieltävät lääkkeiden ja kännykän
valmistamisen perustuvan tieteeseen
ja horoskooppien ja mäkihyppääjien
tyylipisteiden olevan
vailla tieteellistä perustaa.
Lukiolaisten tiedetietämys
näyttäytyy tutkimuksen mukaan
varsin laaja-alaisena. Tiede nähdään
myös ideologisena ja yhteis-
Nuoret ovat mieltyneet
tutkijoihin
kunnallisena ilmiönä. Tieteen tarkoitus
maailman jäsentämisessä ja
mahdollisuudet erilaisten ongelmien
ratkaisemisessa saavat lukiolaisten
huomion.
Tutkija on erakko
Tutkimuksen tekijöiden mukaan
muualla maailmassa nuoret pitävät
tutkijoita nörtteinä. Suomalaisten
nuorten käsitys ei ole näin
yksipuolinen. Nörttiys korostuu
lähinnä poikien ja kuudesluokkalaisten
mielipiteissä.
Nuoret pitävät tutkijoina erakkoina.
Lukiolaisten mielestä tutkija
on maltillinen ja energinen erakko
kun taas ammattikoululaisten
mielestä keskinkertainen ja vaatimaton
erakko. Lukiolaiset näkevät
siis tutkijan työn itsenäisyyden
positiivisemmassa valossa kuin
ammattikoululaiset. Mutta tieteen
teon tiimityöluonne ei siis ole vielä
välittynyt nuorten mielikuviin.
Tutkimus löytyy pdf-tiedostona
osoitteesta www.tiede.fi |