Selvitysmiehet: Yliopistoista itsenäisiä julkisoikeudellisia laitoksia
Hallintomyllerrys muuttaa
henkilön asemaa
Yliopiston henkilöstön ottaa palvelussuhteeseen
rehtori. Palvelussuhde vaihtuu
virkasuhteesta työsuhteeksi. Ylimpien
hallintoelinten kokoonpano muuttuu.
Kehittämislain ns. voimavarapykälää
ei olisi enää turvaamassa palkankorotusten
budjetointia. Tässä joitakin
henkilöstön asemaa mullistavia ehdotuksia,
jotka sisältyvät selvitysmiesten
Jääskinen & Rantanen malliin itsenäisestä
julkisoikeudellisesta laitoksesta.
Yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen aseman
uudistaminen -raportti luovutettiin opetusministeri
Antti Kalliomäelle 17. tammikuuta. Julkistustilaisuudessa
hallintoneuvos Niilo Jääskinen selvitti perusteita,
miksi selvitysmiehet päätyivät esittämään itsenäistä
julkisoikeudellista laitosta yliopistojen uudeksi
hallintomalliksi.
Jääskisen mielestä malli turvaa sen, että valtiolla
säilyy järjestämisvastuu ja rahoitusvastuu perustoimintojen
turvaamisesta ja että opetusministeriöllä
säilyy parlamentaarinen vastuu ohjauksesta. Mutta
samalla yliopistot saisivat oikeudellisesti erillisen oikeushenkilön
aseman eivätkä enää olisi valtion talousarvioon
kuuluvia tilivirastoja. Muutos antaisi yliopistoilla
mahdollisuuden tehdä sopimuksia ja hankkia
omaisuutta omissa nimissään.
Yliopistorahoituksen turvaamisesta tulisi yliopistolakiin
erillissäännökset, joiden pohjalta yliopistot
saisivat valtionavustusta koulutusta, tutkimusta ja
kolmatta tehtävää eli yhteiskunnallista vuorovaikutusta
varten. Eduskunta päättäisi rahoituksesta talousarviomenettelyssä
vaalikausittain selontekoina
käsiteltävien yliopistolaitoksen kuusivuotisten kehittämissuunnitelmien
pohjalta. Opetusministeriö jakaisi
valtioavustukset yliopistoille nykyisenkaltaisten
tulosohjausneuvottelujen pohjalta. Selvitysmiesten
mukaan ehdotus merkitsee sitä, että korkeakoulujen
kehittämislakia ei enää tarvita.
Rehtorin valta kasvaa
Yliopistojen hallinto menisi kokonaisremonttiin. Johtokunta
vastaisi strategisesta ja resurssien ohjaamista
koskevasta päätöksenteosta. Opetuksen ja tutkimuksen
sisältöön liittyvistä akateemisista asioista
päättäisi konsistori. Johtokunta nimittäisi rehtorin
määräajaksi.
Johtokunnan kokoonpanosta selvitysmiehet eivät
ole päässeet yhteisymmärrykseen. Jääskisen mallissa
13-jäseniseen johtokuntaan kuuluisi kaksi professoria,
yksi muun opetus- ja tutkimushenkilöstön
edustaja, yksi muun henkilöstön edustaja, kaksi opiskelijaedustajaa
sekä seitsemän yliopistoon kuulumatonta.
Johtokunnan puheenjohtaja olisi ulkopuolinen.
Jorma Rantasen ehdotuksessa 11 jäsenen johtokunta
koostuisi kolmesta professorista, yhdestä muun
opetus- ja tutkimushenkilöstön ja yhdestä muun henkilöstön edustajasta sekä kahdesta opiskelijasta. Ulkopuolisia
jäseniä olisi kolme. Johtokunnassa puhetta
johtaisi rehtori.
Akateemisia asioita käsittelevään konsistoriin
kuuluisi ryhmittäin edustettuina professoreja, muuta
henkilöstöä ja opiskelijoita niin, että kunkin ryhmän
osuus on alle puolet. Konsistorissa olisi vähintään
yhdeksän ja korkeintaan 21 jäsentä. Puheenjohtajana
toimisi rehtori.
Yliopiston henkilöstön ottaisi palvelussuhteeseen
rehtori, jollei asiaa ole delegoitu muulle toimielimelle
tai henkilölle.
Aineksia hallitusohjelmaan
Selvityksessä ehdotetaan lisäksi, että jokaisella yliopistolla
olisi kansleri. Opetusministeri Antti Kalliomäki kysyi tiedotustilaisuudessa
selvitysmiehiltä perusteita tähän:
- Ministeriön lähtökohtana on ollut, että hallintoa
tulisi rationalisoida, Kalliomäki lisäsi.
Jääskinen perusteli esitystä ja korosti kanslerin
päätehtävänä kokonaisvalvontavastuuta.
Muuten ministeri piti selvitysmiesten ehdotusta
varteenotettavana mallina. Hän tuki mm. rehtorin
aseman vahvistamista ja ulkopuolisten jäsenten määrän
lisäämistä yliopistohallinnossa.
- Selvitysmiehet ovat suhtautuneet toimeksiantoonsa
ennakkoluulottomasta. Tällaisena voi pitää
muun muassa ehdotusta henkilöstön palvelussuhdemuodon
muuttamisesta työsuhteeksi, totesi Kalliomäki,
mutta ennakoi tämän nousevan tulevien keskustelujen
yhdeksi kuumaksi perunaksi.
Ministeri piti selvänä, että seuraavan hallituksen muodostajat saavat raportista aineksia hallituksen
ohjelmaan. Kalliomäen mielestä ehdotus tukee myös
käynnissä olevaa yliopistojen rakenteellista kehittämistä.
Rehtorit ja SYL kiittelevät
- Rehtorien neuvosto pitää yliopistojen aseman määrittelyä
hyvin tärkeänä. Raportissa on tehty konkreettinen
ehdotus, joka on oikeassa suunnassa, Rehtorien
neuvoston puheenjohtaja Ilkka Niiniluoto totesi
raportin luovutuspäivänä.
- Ehdotus mukailee Itävallassa muutama vuosi sitten
toteutettua yliopistouudistusta. Mallin yksityiskohtia
tulee miettiä, Niiniluoto pohti.
Suomen ylioppilaskuntien liiton mielestä esitys on
hyvä pohja, kun uudistetaan yliopistojen asemaa.
Nykyinen yliopistolainsäädäntö asettaa rajoituksia,
joiden puitteissa yliopiston taloutta ja hallintoa
on vaikea järjestää siten, että se antaisi parhaat eväät
perustehtävien hoitoon. Esityksessä on osattu vastata
näihin uudistamistarpeisiin muistaen, että yliopistoja
ei voi uudistaa pelkästään yritysmaailman opein,
SYL kommentoi.
AKAVAn mielestä raporttikokonaisuus muodostaa
hyvän pohjan uudistustyölle, mutta sisältää myös lisäselvityksiä
vaativia ehdotuksia.
Yliopistojen asema valtion tilivirastoina rajoittaa
niiden kehittämistyötä ja perustehtävän hoitamista.
AKAVA kannattaa selvitysmiesten esitystä yliopistojen
oikeushenkilöasemasta ja valtion tilivirastokytkennän
poistamisesta. Esitetyin muutoksin parannetaan
yliopistojen mahdollisuutta hoitaa perustehtävänsä
nykyistä paremmin. Yliopistojen perusrahoitus
on kuitenkin turvattava hallintomallin muutoksesta
huolimatta. Raportissa ehdotettua nykymuotoisen
tulossopimuksiin perustuvan tulosohjauksen mallia
on täydennettävä siten, että tuloksellisuuskriteerinä
huomioidaan myös yliopistoista valmistuneiden työllistyminen
koulutustasoa vastaaviin tehtäviin.
AKAVA muistuttaa, että henkilöstön asema on turvattava
kaikissa muutostilanteissa. Palvelussuhteen
ehdot eivät saa heiketä, mikäli palvelussuhteet muutetaan
työsuhteisiksi.
Kirsti Sintonen
Julkisoikeudellinen laitos
• itsenäinen juridinen henkilö, joka
- omistaa itsensä
- voi toteuttaa viranomaistehtäviä
- saa lakisääteistä valtionapua
- voi omistaa ja ottaa lainaa
- voi harjoittaa tarkoitustaan palvelevaa
elinkeinotoimintaa
- voi itsenäisesti tehdä sopimuksia
- voi operoida itse kansainvälisesti
• toimii työnantajana; henkilöstö työsuhteessa
• tuloneuvottelut sektorikohtaisesti
• henkilöstölle voidaan määrätä virkavastuu
• luotettavuus (accountability) ja läpinäkyvyys
varmistettu julkisuusperiaatteella, tilintarkastuksella
ja kanslerin valvonnalla
(Lähde: Selvitysmies Jorma Rantasen dia
KOMMENTTI
Autonomiaa ja/
tai byrokratiaa
“Mallin keskeisenä heikkoutena voidaan pitää sen
outoutta”. Näin todetaan Jääskisen ja Rantasen 170-
sivuisen raportin sivulla 84. Siinä selvitysmiehet ovat
hyvinkin oikeassa.
Raportin luovutustilaisuudessa Jorma Rantanen löysi
lähimmät kotimaiset esimerkit ehdotetulle itsenäinen
julkisoikeudellinen yhteisö -mallille Eläketurvakeskuksesta
ja Työterveyslaitoksesta. Eläketurvakeskuksessa
on töissä noin 420 ihmistä ja Työterveyslaitoksessa
noin 800. Jälkimmäisen laitoksen
eläkkeellä oleva pääjohtaja esittää nyt siis saman
systeemin kopioimista yliopistoihin. Vertailun vuoksi
on muistutettava mittasuhteista: esimerkiksi Helsingin
yliopistossa on henkilöstöä yhteensä yli 7600,
näistä yli 4700 kuuluu opetus- ja tutkimushenkilöstöön.
Raportti on muutenkin täynnä ristiriitaisuuksia.
Henkilöstön palvelussuhteeksi ehdotetaan työsuhdetta,
mutta he olisivat kuitenkin virkavastuussa.
Raportin alku kuvaa hyvin yliopistojen nykytilaa
valtion tilivirastona ja sitä, millaista paperin pyöritystä
tämä vaatii. Mutta eikö ehdotettu malli jaosta
johtokuntaan ja konsistoriin vain lisää byrokratiaa?
Aikoinaan nettobudjetointiin siirtymistä perusteltiin
tarpeella vähentää byrokratiaa. Kuinkas sitten
kävikään?
Valtion tuottavuusohjelman myötä yliopistoista
pitäisi nitistää 1000 työpaikkaa. Ehdotus kanslerista,
johtokunnasta ja konsistorista ennakoi äkkiseltään
sitä, ettei väkeä vähennetä ainakaan keskushallinnosta.
Aiemmin päättäjien suulla on vakuutettu,
ettei tuottavuusohjelma kohdistu opetus- ja tutkimushenkilöstöön.
Mutta hyvä juttu ei ole sekään, jos
laitostasolta vähennetään hallintoväkeä: työt eivät
katoa mihinkään, ne vaan kaatuvat opettajien ja tutkijoiden
niskaan, ja heille jää taas yhä vähemmän
aikaa keskittyä ydintehtäviinsä. Lisääkö tämä yliopistojen
tuottavuutta?
Lisäksi yliopistopäätöksenteossa on hankala
erottaa, mitkä ovat strategisia linjauksia, joista johtokunnan
tulee päättää ja mitkä niitä ns. akateemisia
asioita, jotka jäisivät jatkossa konsistorin kontolle.
Nykyisin yliopistojen hallitusten ulkopuolisista
jäsenistä on vähän kahdenlaisia kokemuksia: joissakin
yliopistoissa heitä ei ole juurikaan näkynyt kokouksissa
paikalla – ei vaikka olisi käsitelty yliopiston
lähivuosien strategisia suuntaviivoja.
Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä siitä, että yliopistot
ovat olleet jo pitkään lisäautonomian tarpeessa.
Mutta lisää autonomiaa kaipaa myös yliopistojen
opetus- ja tutkimushenkilöstö. Heidän asemansa
mietintä jäi raportissa liian ohuelle.
Kirsti Sintonen,
päätoimittaja
Henkilöstön asema turvattava
Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto antoivat tuoreeltaan
heti selvitysmiesten raportin julkistamisen
jälkeen tiedotteen, jossa muistutettiin henkilöstön
asemasta:
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton mielestä
selvitysmiesten raporttiin sisältyy henkilöstöä koskettavia
uhkakuvia. Liitot katsovat, että henkilöstön
asema on turvattava muutosten myllerryksessä.
Vaikka liitot kannattavatkin yliopistojen taloudellisen
autonomian maltillista lisäämistä, on selvitysmiesten
raportissa esitetty huomattavan suurisuuntaisia
muutoksia, joista osa voi muodostua uhkaksi
yliopistojen toiminnalle. Erityisen huolestuttavaa on,
että selvitysmiehet esittävät mm. korkeakoululaitoksen
kehittämislain kumoamista. Nykyinen kehittämislaki
on voimassa vuoden 2007 loppuun. Kehittämislain
ns. voimavarapykälä on turvannut yliopistoille
varat henkilöstön sopimusten mukaisiin palkankorotuksiin.
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
mielestä yliopistoväen palkkakehitys uhkaa jäädä tyhjän
päälle, mikäli selvitysmiesten ehdotus kehittämislain
kumoamisesta toteutuu. Liitot ovat johdonmukaisesti
ajaneet kehittämislain jatkamista vuoden
2007 jälkeenkin ja yliopistoille osoitetun suoran rahoituksen
osuuden lisäämistä suhteessa täydentävään
rahoitukseen.
Yliopistojen hallintoelimiä uudistettaessa on oleellista,
että yliopistoon kuuluvat ja vaaleilla valitut jäsenet
ovat niissä enemmistönä ja että ylintä päättävää
elintä johtaa yliopiston sisältä valittu rehtori. On
lisäksi vaikea kuvitella, miten strategiaa ja resurssien
ohjaamista koskeva päätöksenteko ja opetuksen ja
tutkimuksen sisältöön liittyvät akateemiset asiat voitaisiin
päättää eri hallintoelimissä. Nyt ehdotettu jako
johtokuntaan ja konsistoriin lisää byrokratiaa.
Loppusyksystä julkistetun Helsingin yliopiston
riskikartoituksen mukaan yksi eniten kasvaneista riskeistä
oli se, ettei yliopisto kykene jatkossa rekrytoimaan
ja kehittämään osaavaa henkilöstöä tai pitämään
heistä kiinni. Professoriliiton ja Tieteentekijöiden
liiton mielestä tilanne muuttuu entistä huolestuttavammaksi,
jos palkkakehitys tai palvelussuhteen
ehdot huononevat hallintouudistuksen myötä.
Selvitysmiesten raportissa todetaan, että ennen
ehdotettujen muutosten voimaantuloa olisi erikseen
selvitettävä henkilöstön asemaan turvaamiseen liittyvät
kysymykset. Liitot pitävät tätä vähimmäisvaatimuksena
ja edellyttävät, että selvittämiseen varataan
riittävästi aikaa.
|