Akateemiselle johtajuudelle tarvitaan vahvempia tukirakenteita
Yhteisöllisyydestä ytyä
Oma tieteellinen meritoituminen tuo
akateemiselle esimiehelle työyhteisön
asioiden tuntemuksen, mutta kuinka
saada työyhteisön vahvat yksilöasiantuntijat
puhaltamaan yhteen hiileen?
Myös alaisten tukeminen muutoksen
kohtaamisessa tuo esimiestyöhön
haastetta. Turun yliopiston johtamis- ja
esimieskoulutuksissa on perehdytty erityisesti
yhteisöllisyyteen.
Kasvatustieteen professori, psykologian tohtori Soili
Keskinen on ollut kehittämässä Turun yliopistossa
akateemisten johtajien koulutusta yhteistyössä koulutussuunnittelija
Ismo Saarion kanssa.
- Kun kysyimme esimiesvalmennukseen tulevilta
akateemisilta johtajilta minkä he kokevat vaikeaksi
johtajan työssään, nousi esille kaksi selvää ongelmavyyhteä.
Erilaisten ihmisten välisten kriisitilanteiden
ratkomisessa ja työyhteisön jäsenten vaikeiden vuorovaikutustilanteiden
purkamisessa omat esimiestaidot
koettiin erityisen puutteellisiksi. Toinen selkeä
alue, johon kaivattiin vahvistusta, oli muutosten läpiviemisen
taito eli kuinka saada yhteisön jäsenet motivoitua
ja suostumaan joskus hyvinkin mittaviin
muutoksiin. Nämä asiat ovat juuri nyt yliopistoissa
johtajien arkipäivää, summaa Soili Keskinen kyselyä,
joka tehtiin Turun yliopistossa aloitettavan johtamisen
erikoisammattitutkinnon pohjustukseksi.
Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) toteutetaan
yhteistyössä Turun kauppakorkeakoulun kanssa
ja koulutuksen vaikuttavuuden tutkimukseen on
osallistunut kauppakorkeakoulusta KTT Anni Paalumäki.
Puolentoista vuoden aikana koulutukseen osallistuvien
esimiesten on mahdollista suorittaa ohjelmaan
kuuluvat seminaarit ja yhteinen lähityöskentely,
näyttötutkintoon kuuluva oma johtamiskoulutustehtävä
vie jokaiselta lisäksi oman aikansa.
Soili Keskinen toimi vetäjänä Turun yliopistossa
vuosina 2004 - 2005 toteutetussa laajassa Akateeminen
johtajuus -kehittymisohjelmassa, johon osallistui
yhteensä 25 akateemista johtajaa: laitosten ja erillislaitosten
johtajia ja varajohtajia, professoreja ja hallintopäälliköitä.
Ohjelmaan kuului kahdeksan lähiseminaaria,
joiden teemoja osallistujat purkivat pienryhmissä. Seminaareissa
käsiteltiin mm. työyhteisön
toimivuutta ja
konflikteja, työhyvinvointia,
osaamisen johtamista
ja henkilöstöstrategian
jalkauttamista.
Kehittymisohjelman
tärkeänä innovaationa
Keskinen mainitsee
osanottajien alku- ja
loppuhaastattelut, joissa
kurssilaisilla oli mahdollisuus
reflektoida
omaa esimiestyötään.
– Olin positiivisesti
yllättynyt siitä, kuinka halukkaasti kaikki ottivat vastaan
mahdollisuuden kahdenkeskisiin keskusteluihin.
Oman esimiestyön analysointi koettiin todella tärkeäksi,
siihenhän ei yleensä ole mahdollisuuksia yliopistoissa.
Esimiehet analysoivat toimintaympäristöään
ja omaa tapaansa toimia esimiehenä ja ihmisenä
oivaltaen ja vuoden kestäneen koulutusohjelman sisältöjä
mielenkiintoisesti peilaten. Vastaava henkilökohtainen
“esimiesherättely” tullaan sisällyttämään
myös seuraavaan vastaavaan koulutusohjelmaan, selvittää
Keskinen.
Vain muutos on pysyvää…
Johtajuuden paineet ovat yliopistoissa erityisen suuret
juuri nyt. Valtiovarainministeriön tehokkuusohjelma
asettaa paineita henkilöstön vähentämiseen –
kuinka säästää oikeista viroista? Uuden palkkausjärjestelmän
kehittämisessä on ollut pettymyksiä, vaikka
se on toisaalta tarjonnut mahdollisuuksia toimenkuvien
kirjaamiseen, kirkastamiseen ja niistä keskusteluun
esimiesten ja alaisten välillä. Tutkintorakenteessa
tehdään mittavia muutoksia ja opinto-ohjelmien
uudet puitteet edellyttävät opetus- ja hallintohenkilöstöltä
uusia toimintatapoja. Yliopistolain yliopistoille
asettama kolmas perustehtävä opetuksen ja tutkimuksen
rinnalle tuo myös uusia vaatimuksia ja vaikuttaa
henkilökunnan toimenkuviin ja tehtäväjakoihin.
- Myös yliopistolaitoksen rakenteellinen kehittäminen
vaatii yhteistyöhön sekä muiden yliopistojen
että ammattikorkeakoulujen kanssa. Kaikenlaista kiristymistä
on ilmassa muutoinkin – jos yksikkösi ei
saavuta sille asetettuja tavoitteita, on pelimerkkejä
jatkossa käytössä entistäkin vähemmän. Kaiken tämän
pitäisi vahvasti painostaa yliopistoja systemaattisesti
vahvistamaan esimies- ja johtamistyön rakenteita,
muuten esimiehet uupuvat vaatimusten alle eivätkä
pysty vastaamaan heille asetettuihin moniin
vaateisiin, haastaa Keskinen.
Yhteisöllisyyttä
yhteiseksi hyväksi
Turun yliopisto on määritellyt
yhteisöllisyyden
yhdeksi yliopiston neljästä
perusarvosta,
muita ovat eettisyys,
kriittisyys ja luovuus.
Yhteisöllisyyden rakentamisessa
alais- ja työyhteisötaidot
ovat olennainen
rakennuspuu.
– Esimiehen on pystyttävä
vaatimaan yhteisöllisyyttä,
sitä ei voi
valita vain haluttaessa. “Millä nämä individualistit
saadaan ymmärtämään, että laitoksella on tehtävä
myös yhteisiä asioita”, pohti laitosesimies koulutuksessa.
Moni esimiehistä näkee selvästi, että osa alaisista
tekee liian paljon töitä – mutta pääasiassa omaan
piikkiinsä. Asiantuntijaorganisaatiossa oman yksilöasiantuntemuksen
syventäminen on kaiken toiminnan
perusmotiivi, se motivoi jatkamaan ja jaksamaan.
Se voi kuitenkin myös sulkea pois yhteisöä eteenpäin
kannattelevan yhteisöllisyyden, jota esimiehen on rakennettava,
että yhteisö selviäisi muutosten virrassa
ja pystyisi täyttämään perustehtävänsä. Työolot olivat
yliopistoissa ennen vapaammat ja haikailua vanhaan
akateemiseen vapauteen esiintyy usein. Vapauden
menetys koetaan hyvin syvästi, mutta tähän surkutteluun
ei voida jämähtää.
Johtamista tukevia rakenteita on
vahvistettava
Monista haasteista huolimatta esimiehen tehtävät
ovat edelleen haluttuja. Monilla akateemisilla esimiehillä
on syvä halu vaikuttaa oman tieteenalan asioihin,
kehittää työolosuhteita ja motivoida yhteisöään
kehittymään. Halutaan puuttua epäkohtiin ja tuoda
niitä näkyviksi. Hyvää johtamista ja hyvää esimiehisyyttä
ei kuitenkaan yleensä synny sattumalta ja myös
johtaja kaipaa tukea ja sparrausta. Esimiesjärjestelmä
kaipaa systemaattista rakentamista, myös UPJ:ssä.
Esimerkiksi dekaanit eivät vielä täysin ymmärrä olevansa
laitosjohtajien esimiehiä ihmis-ihmis -akselilla.
Budjetointitaitojen ja henkilöstöpolitiikan hallitsemista
voidaan edellyttää helpommin kuin ihmisten
johtamisen kykyjä.
Turun yliopiston akateemisten johtajien kehittymisohjelmassa
koettiin palautteen mukaan tärkeiksi
erityisesti edellä mainittu henkilökohtaisen esimiehisyyden
ohjattu pohdinta sekä mahdollisuus vaihtaa
kokemuksia kollegoiden kanssa. Mahdollisuus kehittää
itseään esimiehenä on koettu mahdollisuutena kehittyä myös ihmisenä: “… tällä koulutuksella
on ollut sellainen merkitys, että mä olen nyt innostunut
ja olen nähnyt sen oman itseni kasvuna… mä olen
selvästi opettelemassa uusia asioita itsestäni ja työstäni
samaan aikaan. Siihen mä olen tyytyväinen”,
kurssilainen kirjoittaa palautteessaan.
– Pelkkä puhe ei kuitenkaan riitä, koulutuksessa
tarvitaan selkeästi rajattuja teemakokonaisuuksia
sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden tarjoamia näkökulmia
pohdinnan käynnistykseksi. Koulutuskokonaisuuteen
tarvitaan myös vastuullinen vetäjä, joka
tuntee esimiestyön substanssin, arvioi Soili Keskinen.
Uusi akateemisten esimiesten koulutusohjelma
alkaa Turun yliopistossa maaliskuussa. Lisäksi käynnistyy
kauppakorkeakoulun kanssa yhteinen mentorointiohjelma.
Keskinen on parhaillaan laatimassa
myös Anni Paalumäen kanssa selvitystä Helsingin yliopiston
lähiesimieskoulutuksen kehittämiseksi.
Tuula Vainikainen
Akateeminen johtaja tarvitsee:
• perustietoutta erilaisista johtamisteorioista
• perehdytystä esimiesuransa alussa
• tukea työhönsä omalta esimieheltään
• vertaistukea
• mahdollisuuden reflektoida omaa esimiestyötään
• työnohjausta ja mentorointia tarpeen
mukaan
Lisää aiheesta:
Mervi Herranen ja Soili Keskinen: Akateemisen johtamisen
kehittäminen – tavoitteena yhteisöllisyys ja johtamisosaaminen.
Turun yliopisto. Rehtorinviraston julkaisusarja 2/
2006. |