Henkilöstö työsuhteisiin,
hallitusenemmistö ulkopuolisille
Henkilöstöjärjestöjen keskeisimmät näkökannat
eivät näy yliopistolakiehdotuksessa.
Virkasuhteet ovat muuttumassa työsuhteiksi,
kelpoisuusehtoja ei kirjata enää asetukseen
ja yliopistojen hallitusvalta siirtyy
ulkopuolisten käsiin. Voitoksi voidaan katsoa
se, että määräaikaismomentti on poistettu,
yliopistokollegion asemaa on vahvistettu,
dosenttien asemaa on täsmennetty ja
säätiöyliopistoihin tulee monijäseninen
hallintoelin.
Yliopistolakiesitys menee eduskunnan käsittelyyn
ilmeisesti 20. helmikuuta. Lakiehdotuksen tekstiin
tehtiin muotoiluja vielä tammikuussa hallituksen
sivistyspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Muut
kuin rahoitukseen ja ohjaukseen liittyvät pykälät
hiottiin kokouksessa 13. ja talouspuoli käsiteltiin
20. tammikuuta.
Yliopistolakiluonnokseen annettiin viime syksynä
yhteensä 160 lausuntoa. Lausuntoyhteenveto
löytyy opetusministeriön verkkosivuilta. Lausuntoja
on käsitelty Acatiimi-lehdissä 7 ja 8/2008.
Tässä jutussa keskitytään muihin kuin rahoitusta
ja ohjausta koskeviin lainkohtiin. Uudesta
rahoitusmallista oli juttu Acatiimissa 9/2008 ja
asiaan palataan seuraavassa numerossa. Talouspoliittinen
ministeriryhmä pohtii vielä helmikuun
alussa muun muassa indeksisidonnaisuutta.
Elinikäinen oppiminen kakkospykälään
Yliopistojen tehtävänä on edelleen edistää vapaata
tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä,
antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta
sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata
ja ihmiskuntaa. Uutuudeksi on lisätty, että tehtäviään
hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä
oppimista.
Lain perusteluissa tätä uutuutta selitellään
koukeroisesti. Siellä todetaan, että “elinikäisen oppimisen edistäminen ei ole lisätehtävä vaan opintojen
ja opetuksen suunnittelu- ja järjestämisperiaate.
Sen mukaisesti yliopistot ottavat opetusjärjestelyissään
ja tutkintojen sisällöissä huomioon
erilaisista lähtökohdista ja elämäntilanteista tulevat
opiskelijat ja heidän tarpeensa. Elinikäisen oppimisen
edistäminen tarkoittaa opetuksen ja ohjauksen
toimintakulttuuria, joka kattaa yliopistoopetuksen
sen kaikissa muodoissa”.
Tutkintoja ja tutkintorakennetta koskevaan 7
pykälään on lisäksi otettu muotoilu, jonka mukaan
yliopistot voivat järjestää myös täydennyskoulutusta
ja avointa yliopisto-opetusta. Tämä on
lievempi muotoilu kuin jotkut tahot lausunnoissaan
esittivät. Lain valmistelua kuvaavassa tekstissä
todetaan, että täydennyskoulutus on kysyntälähtöistä
palvelutoimintaa, jota ei voi rahoittaa
valtion yliopistoille osoittamalla perusrahoituksella.
Hallituksen tehtäviä hieman vähemmäksi
Yliopiston ylin päättävä elin on hallitus. Lakiluonnokseen
verrattuna sen tehtävistä on karsittu
yksi kohta: päättäminen opetusopetussuunnitelmista
ja tutkintovaatimuksista sekä opiskelijoiden
valintaperusteista. Näissä asioissa ratkaisuvalta on
akateemisella hallinnolla.
Hallituksen koostumus on aiemmin esillä olleen
kaltainen. Hallituksessa on vähintään 6 ja
enintään 14 jäsentä. Yliopistokollegio päättää lukumäärän.
Puolet hallituksen jäsenistä on ulkopuolisia.
Ulkopuolisten joukosta valitaan myös puheenjohtaja.
Näin hallitusenemmistö on muilla kuin yliopistoyhteisön
jäsenillä. Hallituksessa tulee olla
edustettuina yliopistoyhteisön ryhmät: 1) professorit,
2) muu opetus- ja tutkimushenkilöstö sekä
muu henkilöstö ja 3) opiskelijat.
Hallituksen jäsenenä ei voi olla yliopiston rehtori,
vararehtori, tiedekunnan tai muun välittömästi
hallituksen alaisuudessa olevan yksikön
johtaja eikä yliopistokollegion jäsen tai varajäsen.
Lakiluonnoksen tekstissä tässä kohtaa lueteltiin vielä myös laitoksen johtaja.
Uutta on myös se, että hallituksen toimikaudeksi
on rajattu enintään 5 vuotta. Hallituksen ja
sen jäsenen toimikauden pituudesta päättää yliopistokollegio.
Kollegiolle enemmän merkitystä
Rehtorin tehtävät ovat säilyneet ennallaan. Rehtori
päättää henkilöstön ottamisesta ja irtisanomisesta.
Tosin hän voi siirtää tämän yliopiston
muun toimielimen tai henkilön ratkaistavaksi.
Lakiluonnoksen mukaan hallitus edusti yliopistoa.
Nyt on tehty muotoilu, jonka mukaan rehtori
edustaa yliopistoa asiassa, joka 17 §:n nojalla
määritelty hänen tehtäviinsä.
Yliopistoyhteisön jäsenistä koostuvaan yliopistokollegioon
kuuluu enintään 50 jäsentä, joilla on
henkilökohtaiset varajäsenet. Varajäsenistä ei puhuttu
mitään aiemmissa tekstiversioissa. Johtosäännöissä
määrättäisiin suhdeluvusta, jonka mukaan
yliopistoyhteisön eri ryhmät valitsisivat keskuudestaan
edustajat kollegioon. Kustakin ryhmästä
tulee olla vähemmän kuin puolet yliopistokollegion
jäsenmäärästä.
Yliopistokollegio vapauttaa hallituksen jäsenen
tehtävästään hallituksen esityksen perusteella.
Tämä on lisätty kollegion tehtäväluetteloon.
Järjestöt ovat kritisoineet hallintomallia siitä, että hallitus ei ole tekemisistään vastuussa millekään
taholle. Esimerkiksi osakeyhtiössä hallitus on vastuussa
yhtiökokoukselle. Tämän uudenkin kirjauksen
mukaan kollegio voi vapauttaa hallituksen
jäsenen siis vain hallituksen esityksen perusteella.
Aiempiin pykäläversioihin verrattuna uutta on
myös se, että kollegio päättää vastuuvapauden
myöntämisestä hallituksen jäsenelle ja rehtorille.
Lähes kaikki lausunnonantajat olivat yhtä
mieltä siitä, että yliopiston valtuutettuja ei tarvita.
Nyt valtuutettuja koskeva pykälä on poistettu. Tilinpäätöksestä
ja toimintakertomuksesta vahvistaminen
on annettu kollegion tehtäväksi.
Yliopistokeskukset lakiin
Pykälässä 23 säädetään opetuksen, tutkimuksen
sekä muiden toimintojen organisaatiosta. Tutkimuksen
ja opetuksen järjestämistä varten yliopisto
voi jakautua tiedekuntiin tai muihin niihin rinnastettaviin
yksiköihin sen mukaan kuin yliopiston
johtosäännössä määrätään. Hallintoelimessä
tulee olla edustettuina yliopistoyhteisön ryhmät.
Kustakin ryhmästä tulee olla vähemmän kuin
puolet hallintoelimen koko jäsenmäärästä.
Pykälään on kirjattu myös yliopistokeskukset:
“yliopistolla voi olla toisen yliopiston kanssa yliopistokeskuksia
tai muita yhteisiä yksiköitä sekä
yhteisiä yksiköitä ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten
tai muiden julkisten taikka yksityisten
yhteisöjen kanssa”. Perusteluissa todetaan, että
joissakin tapauksissa toiminta olisi paikallaan järjestää
näiden yksiköiden sijaan erillisenä oikeushenkilönä
esimerkiksi osakeyhtiömuodossa.
Yliopistokeskukset on otettu lakiehdotukseen
nimenomaan toisen suuren hallituspuolueen vaatimuksesta.
Joitakin maakuntalehtiä lukemalla on
voinut saada sen vaikutelman, että yliopistokeskusten
kohtalo on isoin asia koko yliopistolainuudistuksessa.
Säätiöyliopistoon uusi hallintoelin
Huoli säätiöyliopiston hallintomallin yhteensopivuudesta
perustuslain 123 §:ään on ollut monien
yliopistopäättäjien mielestä uhka koko lain läpimenolle.
Nyt lakiehdotukseen on tehty tästä uusi
pykälä 24 § Säätiöyliopiston hallintoelimet. Sen
mukaan säätiöyliopistossa on koko yliopiston yhteinen monijäseninen hallintoelin. Se päättää
mm. opetussuunnitelmista ja tutkintovaatimuksista
sekä opiskelijoiden valintaperusteista.
Perusteluissa vielä erikseen tarkennetaan, että
tämän uuden pakollisen toimielimen tehtävänä
on päättää tieteen, taiteen ja opetuksen harjoittamiseen
liittyvistä asioista, jotka ovat olennaisia
yliopistoyhteisön itsehallintoon kuuluvia akateemisia
asioita. Hallintoelin voi siirtää em. tehtäviä
myös yksikkötasolle, kunhan niissäkin on näistä
asioista päättämässä monijäseninen elin.
Hallintoelimessä tulee olla edustettuina yliopistoyhteisön
ryhmät, kustakin jäseniä vähemmän
kuin puolet hallintoelimen koko jäsenmäärästä.
Kelpoisuusvaatimukset johtosääntöihin
Paraikaa suurimmassa osassa yliopistoja tehdään
vaativaa johtosääntöjen valmistelutyötä. Johtosäännöt
ovat merkittävässä asemassa uusissa yliopistoissa.
Niillä määrätään tarkemmin toimielinten
toimivallasta ja vastuusta, tehtävistä, toimikaudesta,
jäsenmäärästä, jäsenten valinnasta ja
kelpoisuusvaatimuksista sekä yliopiston muusta
hallinnosta, jollei näistä asioista säädetä laissa tai
asetuksessa.
Kelpoisuusvaatimuksista on tähän saakka säädetty
asetuksen tasolla. Jatkossa niiden määrittely
jää siis yliopistokohtaisten johtosääntöjen varaan.
Tämän lehden julkaisijatahot ovat lausunnoissaan
vaatineet kelpoisuusehtojen säilyttämistä
asetuksissa. Liitot pelkäävät, että yliopistot voivat
lähteä madaltamaan kelpoisuuksia ja tämä uhkaa
vähitellen viedä opetuksen ja tutkimuksen tason
laskuun.
Lakiehdotuksen perusteluissa ei uskota kelpoisuusvaatimusten
madaltamiseen. Siellä katsotaan,
että kilpailu on nykyään niin kovaa, ettei ole todennäköistä,
että esimerkiksi vaatimustaso professorin
tehtäviin laskisi nykyisestä. Lisäksi todetaan,
että yliopistojen profiloituessa ongelmalliseksi
saattaisi muodostua kaikkia yliopistoja koskevat
samat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset.
“Enemmänkin näiden kelpoisuusvaatimusten
voidaan todeta olevan itsestäänselvyyksiä”, lukee
perustelutekstissä. Yliopistojen työnantajaoikeudet
otetaan myös mukaan selitysten joukkoon:
“Kun yliopistot siirtyvät valtiohallinnon ulkopuolelle
ja saavat työnantajan neuvotteluoikeudet työehtosopimusten osalta ja henkilöstön kanssa
tehdään työsopimukset työsuhteesta, ei asetustasoinen
tehtävien sääntely ole tarkoituksenmukaista”.
Palvelussuhteeksi työsuhde
Kaikkien henkilöstöjärjestöjen ja ylimpien laillisuusvalvojien
yksimieliset näkemykset siitä, että
virkasuhde on yliopistotyöhön sopivampi palvelussuhde,
ei ole pystynyt heiluttamaan lainvalmistelijoiden
peruslähtökohtaa työsopimussuhteen
ottamisesta käyttöön 1.1.2010 alkaen.
Lakiehdotuksen perusteluosassa palvelussuhteen
vaihtamista selitellään yli sivun verran. Virkarakenteeseen
perustuvaa henkilöstöpolitiikkaa
luonnehditaan jäykäksi. “Palvelussuhteen vaihtaminen
työsopimussuhteisiksi mahdollistaisi nykyistä
paremmin yliopistotoiminnan huomioimisen
henkilöstöpolitiikassa”, on hieman mystinen
muotoilu.
Asiaa perustellaan myös kansainvälisyydellä:
“Kansainvälinen käytäntö ja kehitys eivät puolla
sitä näkemystä, että tutkimuksen kriittisyys tai itsenäisyys
vaarantuisi yliopistojen virkasuhteista
luovuttaessa”. Silti eräänlaiseksi turvalausekkeeksi
lain 29 §:ään on kirjattu, että yliopiston opetus- ja
tutkimushenkilöstöön kuuluvan työsuhdetta ei
voida purkaa tai irtisanoa perusteella, johon vetoaminen
loukkaisi tutkimuksen, taiteen ja opetuksen
vapautta.
Virkasuhteisiin liittyvää virkavastuuta korvaamaan
on otettu pykälä rikosoikeudellisesta virkavastuusta:
“Yliopiston henkilöstön ja toimielimen
jäsenen rikosoikeudellisesta virkavastuusta säädetään
rikoslain (39/1889) 40 luvussa”. Rikoslakiin
siis tehdään tätä koskeva muutos. Yliopistoissa
julkista valtaa käytetään mm. päätettäessä opiskelijaksi
ottamisesta, opintosuoritusten arvioinnista,
muualla suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta,
opiskeluoikeuden jatkamisesta ja kurinpidosta
sekä myönnettäessä tutkintoja.
Määräaikaisuuden perusteet kovin
tulkinnanvaraiset
Henkilöstöjärjestöjen ääntä on kuultu 29 §:n toisen
momentin kohdalla. Määräaikaisuuden perusteita
koskeva momentti on poistettu kokonaan lakiehdotuksesta. Sen mukaan määräaikaiseen
työsopimussuhteen perusteena olisi voinut olla
yliopiston vakinaisiin tutkimus- ja opetustehtäviin
pätevöityminen. Liitot kysyivät, mihin tehtäviin
saakka yliopistoissa pätevöidytään?
Vaikka momentti on poistettu, perusteluosaan
on jätetty tulkinnanvaraisuutta: “määräaikaisten
työsopimusten käytölle voi olla laillinen peruste
esimerkiksi tilanteissa, joissa on kyse neliportaiseen
tutkijanuraan liittyvistä tehtävistä “. Tutkijanuratyöryhmän
raportissa kuitenkin todetaan,
että kolmannenkin portaan tehtävä olisi pääsääntöisesti
toistaiseksi voimassa oleva ja neljäs porras
olisi professorivaihe.
Yliopistoihin pesiytyneelle pätkätyökulttuurin
loppumiselle ei lupaa hyvää perusteluihin lisätty
kohta, jonka mukaan määräaikaisten sopimusten
käyttö ei ole rajattu, jos kyseessä vakiintunut käytäntö.
Lakiehdotuksen perusteluista paljastuu myös
se, että Suomen Akatemian akatemiaprofessorin
ja akatemiatutkijan virat siirretään yliopistoille.
“Määräaikaisen työsuhteen käyttö on perusteltua
myös Suomen Akatemia rahoittamissa akatemiatutkijan
ja -professorin tehtävissä”, todetaan perustelutekstissä.
Näin oli siis kirjoitettu jo ennen
kuin asiaa pohtineen työryhmän muistio oli luovutettu
opetusministerille.
Kutsuprofessoriksi vain kiistatta
kelpoinen
Lakiehdotuksen perustelutekstissä professorin
tehtävien määrittelyä pidetään eräänä yliopistotoiminnan
keskeisistä asioista.
Professorin tehtävä tulee asettaa julkiseen hakuun
valittaessa henkilö toistaiseksi voimassa olevaan
työsopimussuhteen. Professorin tehtävä voidaan
täyttää kutsusta haettavaksi julistamatta silloin,
kun tehtävään voidaan kutsua ansioitunut
henkilö tai tehtävään valitaan määräajaksi.
Kutsumenettelyyn on lisätty pieni tarkennus:
“Tehtävään voidaan valita kutsusta vain henkilö,
joka kiistatta täyttää kelpoisuusvaatimukset”. Sana
“kiistatta” on uutta verrattuna lakiluonnoksessa
olleeseen muotoiluun. Perustelutekstissä mainitaan,
että kutsumenettelyn lieventämistä vastusti
Professoriliitto, kun taas monet yliopistot kannattivat
sitä. Tosin lausunnot lukeneena voi väittää,
että ainakin yhtä monet yliopistot suhtautuivat asiaan varauksella.
Asiantuntijamenettely professorin tehtävään
otettaessa säilyisi nykyisen kaltaisena.
Lakiuudistuksen yhteydessä kumottaisiin korkeakoulun
professorin ja apulaisprofessorin viran
täyttämisestä annettu laki.
Dosenttijärjestelmä säilyy
Dosenttien asema nousi viime syksynä tapetille
monissa opetusministeriön ja yliopistojen järjestämissä
seminaareissa. Yleisökommenteissa lainvalmistelijoita
syytettiin dosenttijärjestelmän romuttamisesta.
Myös lausunnonantajat kiinnittivät
dosentteihin huomiota.
Dosentteja koskeva pykälä on ehdotuksessa samassa
muodossa kuin lakiluonnoksessa: “Yliopisto
voi hakemuksesta myöntää dosentin arvon
henkilölle, jolla on perusteelliset tiedot omalta
alaltaan, julkaisuilla tai muulla tavoin osoitettu
kyky itsenäiseen tutkimustyöhön tai taiteelliseen
työhön sekä hyvä opetustaito”.
Perusteluosioon on tehty dosenttipykälän tarkennus:
“Dosentit ovat tärkeä yliopistojen voimavara.
Tarkoituksena on nykyisen dosenttijärjestelmän
säilyttäminen yliopistoissa uudistuksen jälkeenkin.
Kuten nykyisinkin, yliopisto ja dosentti
sopivat erikseen niistä suorituksista sekä niiden
korvauksesta, joita yliopisto opetus- ja muihin
tehtäviinsä tarvitsee. Yliopisto voi myös antaa tilojaan
dosenttiensa käyttöön”.
Lisäksi voimaanpanolain 10 §:ään on lisätty
momentti: “Uusi yliopisto voi myöntää hakemuksetta
dosentin arvon henkilölle, joka on nimitetty
dosentiksi ennen uuden yliopistolain voimaantuloa”.
Tarkoituksena on siis nykyisen dosenttijärjestelmän
säilyttäminen yliopistoissa uudistuksen
jälkeenkin.
Palvelussuhteiden siirto uusiin
yliopistoihin
Henkilöstön asemaa uusissa yliopistoissa on käsitelty aiemmin
tässä lehdessä.
Voimaanpanolain 10 § Henkilöstön palvelussuhteen
muuttuminen on nyt muodossa: “Yliopistojen
virat lakkaavat ja niihin perustuvat virkasuhteet
sekä määräaikaiset virkasuhteet päättyvät ilman irtisanomista 31.12.2009 ja henkilöstö
otetaan työsuhteeseen uusiin yliopistoihin
1.1.2010 lukien. Virkojen lakkaaminen ja virkasuhteiden
päättyminen ei edellytä suostumusta
eikä perustetta. Yliopistojen työsopimussuhteiset
tehtävät ja niissä oleva henkilöstö siirtyvät uusiin
yliopistoihin työsuhteeseen 1.1.2010. Määräaikainen
virka- ja työsopimussuhteinen henkilöstö
otetaan tai siirtyy määräaikansa osoittamaksi
ajaksi uusien yliopistojen palvelukseen määräaikaiseen
työsuhteeseen”.
Lisäksi toinen momentti kuuluu: “Työntekijöihin
ja palvelussuhteen ehtoihin sovelletaan, mitä
laissa säädetään tai sen nojalla säädetään tai määrätään
ja mitä työehtosopimuksessa ja työsopimuksessa
sovitaan”.
Henkilöstöjärjestöt ovat edellyttäneet, että palvelussuhteen
ehtojen säilymisestä ja siirtymäajan
säännöksistä saataisiin tätä tarkempi kirjaus voimaanpanolakiin.
Kirsti Sintonen
|