Laadunvarmistusta
Rakkaat lukijani! Kerronpa näin uuden lukukauden
kunniaksi taas tarinan tosielämästä.
Eräänä yönä tässä taannoin puhelimeni soi.
Joku läheistä on siis kuollut, ajanut kolarin tai talo
on liekeissä, ehdin unenpöpperöisenä ajatella. Tai
ulkoavaruuden oliot ovat vihdoin hyökänneet planeetallemme.
Langan päässä oli kuitenkin kaverini
yliopistolta. Oli etten sanoisi kuohuksissaan. Hyperventilaatiokohtauksen
mentyä ohi hän alkoi
kertoa:
Oli ihan tavallinen tiistai-iltapäivä tammikuun
alussa. Jatkotutkintoseminaarissa hänen laitoksellaan
jaettiin monisteita. Yksi A-nelonen käsitteli
laitoksen tuottamia väitöskirjoja, joista ensimmäiset
olivat kunniakkaasti tieteenalan alkutaipaleelta
sadan vuoden takaa.
Jaa, ajattelin, mutta tuohan on ihan normaalia.
Esitellään untuvikoille laitoksen perinteitä ja samalla
otetaan lapsosilta luulot pois. Ihan oikeaa
pedagogiikkaa, tuhahdin. Haluan jatkaa uniani,
senkin häirikkö! Kaverini kuitenkin vaahtosi edelleen
A-nelosesta. Monisteeseensa opettaja oli kuulemma
laittanut omat sarakkeensa tohtorin nimelle,
syntymäajalle, sukupuolelle, väitöskirjan
julkaisuvuodelle ja tietysti otsikolle. Daa?! Mitä
kaverini oikein meuhkaa? Ihan järjellistähän tuo
on. On tainnut jäädä lääkkeet ottamatta, ajattelin
hiljaa mielessäni.
Kertomuksen seuraava osio sai kuitenkin kiinnostukseni
heräämään. Kyseinen opettaja oli myös
antanut omat sarakkeensa opinnäytteiden sivumäärille,
ja viimeinen sarake oli kuulemma jaettu
vielä kahtia: toinen sisälsi opinnäytteiden merkkimäärät
ilman välilyöntejä, toinen välilyönteineen.
Esimerkiksi vuonna 1995 julkaistun väitöskirjan
kokonaismerkkimäärä on 630.224 merkkiä, siis
välilyönteineen, huusi kaverini. Haloo!
Arvokas yöuni oli nyt lopullisesti menneisyyttä,
joten yritin loogista ajattelua. Ja asioiden kääntämistä
parhain päin. Opettaja oli varmaan tarkoittanut ihan hyvää, ehkä hän oli ajatellut säästää
opiskelijoiden varoja ja elinvuosia varoittamalla
tiiliskivikirjoista, hillitsin kaveriani. Tai tilastolla
oli jokin salattu merkitys, joka paljastuisi vasta
kurssin lopussa keväällä, toppuuttelin.
Näin ei kuulemma ollut. Ei siis totisesti ollut.
Yhteenvetona oli näet esitetty, että mitä enemmän
merkkejä, sitä varmempi laudatur. Tai kääntäen,
mitä vähemmän merkkejä, sitä huonompi
arvosana. Tieteellisestä pätevyydestä, kielellisestä
laadusta ja argumentoinnin selkeydestä ei sen sijaan
mainittu sanallakaan.
Yliopistoissa puhutaan tulosvastuusta, toimintojen
tehostamisesta ja laadunvalvonnasta. Yliopistolain
uudistuttua yliopistosta tulee yritys, firma.
Jo nyt tehdään opinahjojen välistä yhteistyötä,
on lainaprofessorit, online-opetukset ja muut.
Ja laatua valvotaan oikein ulkomaisten sensorien
toimesta. Ruohonjuuritasolla tulosvastuu tarkoittaa,
että tutkijapolot laskevat klemmareita ja
kanslian tädit vahtivat silmä kovana, ettei kukaan
sujauta aiemmin käyttämätöntä kirjekuorta sisäiseen
postiin.
Mutta jos kaveriani on uskominen, hyvät lukijani,
jatkotutkintoseminaaria vetävä yliopistoopettaja
käyttää aikansa toisin. Ai että miksikö?
No siksi, että suurin osa mainitulla A-nelosella
esitellyistä väitöskirjoista on julkaistu aikana ennen
Bill Gatesia, Microsoftia ja automaattisia
merkkimäärälaskureita.
Nimimerkki Paha akka on vuoden 2008 keväällä
väitellyt humanistitohtori.
|