Kolumni Ismo Björn
Kiire on ja jouttuu pitäs!
Kiire ei enää saa samaa huomioarvoa kuin muutama
vuosi sitten. Kiirettä ja työtehtävien paljoutta
korostamalla et voi enää luoda itsestäsi pätevän,
tarpeellisen leimaa. Kiire ei tee sinusta VIP-henkilöä.
Ei kiire minnekään ole kadonnut, mutta se on
arkipäiväistynyt, eikä siitä puhuminen ketään säväytä.
Ylipiston käytävä- ja kahvilapuheita, ns. yliopistodiskurssin
litaniaa hallitsevat uudet teemat.
Tutkijan arkipuheessa toistuvat sanat kurjistuminen,
lisääntyvä valvonta, kilpailu, epävarmuus.
Arkipäivän vaikeudet ja valtaapitävien moraalinen
alemmuus ilmaistaan listaamalla kärsimyksiä
ja puutteen tiloja. Oma tutkijan minä on vielä
puhdas, mutta hallinto ja “ne turmeltuneet” vaativat
ulkopuolista rahoitusta, mahdottomia suorituksia.
Luennoitsijoiden on annettava suoritusmerkintöjä
opiskelijoiden kokoonkyhätyistä töistä
ja maisteri-lisensiaatti-tohtori on tehtävä siitäkin
tohelosta. Oikea yliopisto on hävinnyt, vapaa
tiede kuollut ja niin edelleen.
Yliopistopuhe on esittämistä ja perinnettä.
Yliopistopuhe on yhteistä uskontunnustusta.
Puhe noudattaa samaa kaavaa, joten se on eräänlaista
uskonnonharjoittamista. Olennaisia ovat
esittämisen sosiaalinen tilanne, kunkin osallistujan
roolit ja vuorovaikutuksen päämäärä. Keskeistä
on osallistujien saavuttama yhteys, jota yliopistopuheella
pidetään yllä. Yliopistopuheeseen soveltumaton
näkemys tai puheenosa rikkoo hartauden
muiden hartaudenharjoittajien hämmennykseksi.
Yliopistopuheen hahmottaminen vaatii ulkopuoliselta
tarkkaa korvaa ja vaistoa, mutta kuuntelemalla
erotat saman puheen niin biologin kuin
oikeustieteilijän huulilta. Osallistuminen yhteiseen
hartauteen vaatii vihkiytymistä yliopistolaisuuteen,
eikä se tapahdu hetkessä. Käytännöt ovat
perinteen muovaamia. On opittava kuuntelemaan
litaniaa ja sitten asiaan vihkiytyneenä osallistumaan
siihen.
Omille puhutaan eri tarinat kuin vieraille. Puheen
sisältö ei ole välttämättä tärkeä, keskeistä on
miten puhutaan. Ei riitä, että olet töissä yliopistossa,
sinulla on syytä olla kyky ymmärtää ja tuottaa
yliopistopuhetta.
Yliopistolaisuus ei ole pelkästään tutkimusta ja
opetusta, mutta ei se ole oikeaa uskontoakaan, sillä
kristinuskosta tuttu pelastussanoma puuttuu.
Yliopistolaisuudessa ei ole kristinuskon armoakaan.
Toivottomuuden voima on toivottomuuden
pysyvyydessä.
Kirjoittaja on Itä-Suomen yliopiston lakkopäällikkö,
erikoistutkija Karjalan tutkimuslaitokselta
|