Yliopistojen uusi verotuskohtelu
Eduskuntakäsittelyn aikana yliopistojen
verotuksellista asemaa koskevaan lainsäädäntöön
tehtiin joukko selvennyksiä. Pykäliin
jäi myös tulkinnanvaraisuuksia, minkä
vuoksi vähänkin epäselvissä tapauksissa
on tarpeellista hakea ennakollinen sitova
kannanotto. Uudentyyppinen tilanne aiheuttaa
myös taloushallintoon ja verokysymyksiin
keskittyvän henkilöstön koulutustarpeen.
Yliopistojen verotusta murrosvaiheessa käsiteltiin
Acatiimin numerossa 7/2009. Tässä artikkelissa
keskitytään lähinnä uuden lainsäädännön keskeisimpiin
kohtiin ja eduskuntakäsittelyn aikana tulleisiin
muutoksiin.
Tulojen verotus
Keskeinen säännös on uusi tuloverolain TVL 21a
§: ”Yliopistolain (558/2009) 1 §:ssä tarkoitettu yliopisto
on verovelvollinen vain saamastaan elinkeinotulosta.
Lisäksi yliopisto on verovelvollinen
muuhun kuin yleiseen tarkoitukseen käytetyn
kiinteistön tai kiinteistön osan tuottamasta tulosta
kunnalle ja seurakunnalle 124 §:n 3 momentissa
tarkoitetun tuloveroprosentin mukaan. Mitä
edellä säädetään yliopiston verovelvollisuudesta,
koskee myös Helsingin yliopistoa yliopistolain 75
§:n 1 momentissa tarkoitettujen varojen tuottama
tulo mukaan lukien.”
Muista tuloista yliopistot eivät siis ole verovelvollisia.
Veronalaisia ovat siis elinkeinotulot ja
muuhun kuin yleiseen tarkoitukseen käytetyn
kiinteistön tai kiinteistön osan tuottamasta tulot.
Käsiteltäessä verolainsäädännön muuttamista
koskevaa hallituksen esitystä (244/2009) eduskunnassa valtiovarainvaliokunta päätti pyytää
poikkeuksellisesti perustuslakivaliokunnan lausunnon
(PeVL 37/2009), jossa esitettyjä näkökohtia
valtiovarainvaliokunta merkittävässä määrin
otti huomioon (VaVM 43/2009). Tässä mietinnössä
selvitettiin laajahkosti yliopistojen eri toimintoja
ja otettiin kantaa siihen, milloin kysymys
on elinkeinotulosta, milloin ei. Eri kohtina käsiteltiin
kongressitoimintaa, koulutustoimintaa, tilaustutkimusta,
yhteisrahoitteisissa tutkimusprojekteissa
sekä konsultoinnin ja muun vastaavan
palveluiden myyntiä ja kustannus- ja muu julkaisutoimintaa.
Valiokunnan mukaan aikaisempaa
oikeustilaa ei ole ollut tarkoitus muuttaa.
Mietinnössä esitetyt näkemykset tulevat olemaan
tärkeitä laintulkinnan kannalta. Esimerkiksi
kongressitoiminnan tai muun yliopistojen välisen
yhteistoiminnan verotuksellisessa arvioinnissa
keskeistä on se, keille tapahtuma on suunnattu.
Mikäli tapahtuma on suunnattu yksinomaan kansainväliselle
tai kotimaiselle opetus- tai tutkimusyhteisölle,
sitä olisi lähinnä pidettävä yliopistojen
ja tiedemaailman sisäisenä yhteistyönä ja tietojen
vaihtona, ja näin ollen verovapaana. Jos sitä vastoin
tilaisuus on suunnattu myös asiakas- tai
muulle laajalle yleisölle ja tästä peritään käypä
korvaus, viittaa tämä elinkeinotoiminnan luonteisuuteen.
On jossain määrin valitettavaa, että keskeiset
veronalaisuuteen vaikuttavat seikat eivät käy ilmi
itse lakitekstistä. Oletettavaa on, että verohallinto
tulee julkaisemaan yliopistojen verotuksesta ohjekirjeen
ja keskittämään niiden verotusta koskevan
neuvonnan ja verotustyön.
Arvonlisäverotus
Arvonlisäverolakiin lisättiin säännös yliopistojen
arvonlisäverovelvollisuudesta hallituksen esityksen mukaisesti ”selkeyden vuoksi”. Uuden arvonlisäverolain
5 a §:n mukaan yliopistolain 1 §:ssä
tarkoitetut yliopistot, Helsingin yliopisto mukaan
lukien, ovat verovelvollisia AVL 1 §:ssä tarkoitetusta
toiminnasta. Yliopistot ovat näin arvonlisäverovelvollisia
liiketoiminnan muodossa tapahtuvasta
tavaran ja palvelun myynnistä, ellei niiden
toiminta ole joltakin osin arvonlisäverolain nojalla
arvonlisäverotonta. Esimerkiksi liiketoiminnan
muodossa tapahtuva tutkimus- ja asiantuntijapalvelujen
myynti on näin arvonlisäverollista.
Arvonlisävero on verovelvolliselle ostajalle läpikulkuerä.
Ei-arvonlisäverovelvolliselle vero sen
sijaan on lopullinen kustannus. Yliopistoilla arvonlisäveroverovelvolliseen
toimintaan liittyvät
ostot muuttuivat vähennyskelpoisiksi. Arvonlisäverottomaan
toimintaan liittyvät ostot ovat vastaavasti
vähennyskelvottomia, mutta niitä kompensoidaan.
Yliopistojen on näin tärkeää tehdä
toimintojensa jako arvonlisäverottomaan ja arvonlisäverolliseen
toimintaan. Rajanvetotilanteita
saattaa kuitenkin syntyä. Arvonlisäverotuksen
kannalta merkitystä on myös muilla seikoilla kuten
erilaisten saatujen tukien merkityksellä veron
laskemisen kannalta. Eduskuntakäsittelyn yhteydessä
muutettiin AVL 30 §:n 1 ja 3 momenttia siten,
että valtioon rinnastetaan yliopistolain 1 §:ssä
tarkoitetut yliopistot. Näin vuokralle antaja voi
hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi ja laskuttaa
vuokran verollisena.
Muu verotus
Uudet oikeushenkilömuotoiset yliopistot ovat varainsiirtoverovelvollisia
kiinteistön tai arvopaperin
luovutuksesta varainsiirtoverolain yleisten
säännösten mukaisesti. Kiinteistöverotuksessa uudet
oikeushenkilömuotoiset yliopistot ovat normaaliin
tapaan verovelvollisia suorittamaan kiinteistöveroa
siten kuin kiinteistöverolaissa säädetään.
Perintö- ja lahjaverolain 2 § soveltuu uusiin
oikeushenkilömuotoisiin yliopistoihin sellaisenaan.
Lopuksi
Uusi lainsäädännöllinen tilanne on hyvin merkittävä
sekä historiallinen. Se tuo uutta toiminnallista
vapautta lisäten samalla päätöksentekijöiden
vastuuta. Tämä koskee erityisesti yliopistojen johdon ja hallinnon taloudellista vastuuta. Muutoksia
on tullut myös verolainsäädäntöön, joita edellä
on yleispiirteittäisesti tarkasteltu.
Huolimatta eduskuntakäsittelyssä tapahtuneista
selvennyksistä avoimia tulkinnallisia kysymyksiä
on jäänyt, minkä vuoksi vähänkin epäselvissä
tapauksissa jo suunnitteluvaiheessa on tarpeellista
hakea ennakollinen sitova kannanotto. Tämä voi
helpottaa verosuunnittelua ja toisaalta myös suojata
mahdollisilta ikäviltä jälkiseuraamuksilta verotarkastajien
saapuessa yliopistoihin. On todennäköistä,
että monista käytännön syistä johtuen
yliopistot tulevat varsin nopeasti perustamaan tytäryhtiöitä.
Tämä voi olla perusteltua myös verotuksen
kannalta, joka on hyvä nähdä osana yliopistojen
uuden taloudenpidon kokonaisuutta.
Uudentyyppinen tilanne aiheuttaa myös taloushallintoon
ja verokysymyksiin keskittyvän
henkilöstön koulutustarpeen. Verotus on varsin
muuttuva ala ja sen seuraaminen edellyttää asianmukaista
kouluttautumista nyt myös yliopistoissa.
Täytyy myös toivoa, että varsinkin alkuvuosina
verohallinto osoittaa joustavuutta ja pitkämielisyyttä
samoin kuin reilua tulkinnallista asennetta,
koska kysymys on hallinnonkin osalta osittain
uudesta tilanteesta.
Matti Myrsky
professori, Itä-Suomen yliopisto
|