Professorin työ on hyvä ammatti
"Professorin työssä pitää olla utelias kaikelle uudelle ja halua auttaa toisia eteenpäin. Tämä on hyvä ammatti, mutta pelkkänä leipätyönä tätä ei jaksaisi", Vuoden Professori Riitta Keiski sanoo.
Tekniikan tohtori, dosentti
Riitta Keiski
nimitettiin Oulun
yliopiston aineen- ja
lämmönsiirtotekniikan
professorin virkaan
vuoden 2001 kesäkuusta
alkaen. Viran alaksi täsmennettiin
aineen-, lämmön- ja liikemäärän siirto
sekä faasitasapainot ja niiden sovellukset
prosessitekniikassa.
Nainen tekniikan alan professorina
oli vielä tuohon aikaan hieman ”outolintu”.
Tasa-arvokysymysten merkityksen
hän huomasi nimenomaan professuurin
saamisen myötä, ei aiemmin.
Rahoituspäätöksiä varten tarvitaan uskottavuutta,
jota naiset saavat yleensä
vain oman työnsä tuloksilla.
— Uskottavuuden saaminen kesti aikansa, mutta työ alkoi puhua puolestaan.
Meritoituminen tapahtui oman
ryhmän kautta ja sen avulla.
Omien kokemustensa siivittämänä
Riitta Keiski on pitänyt tasa-arvokysymyksiä
tärkeällä sijalla koko uransa ajan.
Hän on toiminut pitkään Oulun yliopiston
tasa-arvotoimikunnan puheenjohtajana.
Toimiessaan Suomen Akatemian
luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen
toimikunnan puheenjohtajana
ja Akatemian hallituksen jäsenenä hän
oli laatimassa Akatemian tasa-arvosuunnitelmaa.
Keiski pelkää, että tehokkuusajattelun
myötä tasa-arvo-ongelmat voivat
yliopistoissa jälleen nostaa päätään.
Hän ei kannata sitä, että yliopistoissa
yhdistettäisiin yhdenvertaisuus- ja tasa-
arvosuunnitelmat. Jos näin tehdään, sukupuolten väliset tasa-arvokysymykset voivat
jäädä varjoon.
Nuori tutkija tulee evästää pelisäännöillä
Tutkimuseettiset kysymykset ovat tasa-arvon ohella
Riitta Keiskille toinen tärkeä teema. Hän toimii
toista kautta tutkimuseettisessä neuvottelukunnassa,
edellisen kauden sen varapuheenjohtajana.
— Teknisistä tieteistä lähtevät eettiset kysymykset
ovat erilaisia kuin lääketieteessä tai humanistisissa
tieteissä, joiden erityisasiat ovat olleet
aiemmin enemmän esillä.
Nopeus ja kansainvälisyys ovat tuoneet mukanaan
ongelmia. Ulkomaisten vaihto- ja jatko-opiskelijoiden
myötä on huomattu selvästi se, ettei hyvien
tieteellisten käytäntöjen koulutus ole kaikissa
maissa samalla tolalla kuin Suomessa. Mutta myös
meillä koulutustarve on jatkuvassa kasvussa.
Riitta Keiski on ollut suunnittelemassa Oulun
yliopiston prosessi- ja ympäristötekniikan osaston
tutkimusmetodologian 30 opintopisteen moduulia,
jossa hyvien tieteellisten käytäntöjen opetus
on keskeisessä asemassa. Tutkijakoulutuksen tulisi
alkaa jo kandivaiheessa. Itse hän vetää tutkimusetiikan
syventävää kurssia perus- ja jatko-opiskelijoille
— myös tässä tammikuussa, vaikka onkin
Suomen Akatemian varttuneen tutkijan määrärahalla
syyskuun alkuun saakka.
— Yliopiston pitää evästää nuori tutkija selkeillä
pelisäännöillä. Eettisiin arvoihin ja taitoihin
kasvattaminen on professorin tärkeä tehtävä,
Keiski painottaa.
Ohjattaville pitää löytää enemmän aikaa
Vuoden Professori -valinnassa Professoriliitto arvosti
Riitta Keiskin ansioita myös tutkijankoulutuksen
systematisoijana. Oulun yliopiston prosessi-
ja ympäristötekniikan osaston tutkijankoulutuksen
kehittämistyöryhmän puheenjohtajana
hän on edistänyt hyvien käytänteiden luomista
sekä niiden edistämistä.
— Oman sisäisen tutkijakoulutuksemme hyvät
käytänteet analysoitiin ja tutkijakoulun toiminta
käynnistettiin vuonna 2002. Siitä kehittyi vähitellen
foorumi, jossa ohjaajat ja koulutettavat keskustelevat.
Riitta Keiski pitää tutkijakoulutuksen suurimpana
puutteena sitä, ettei ohjaajilla ole tarpeeksi
aikaa ohjattaville. Tarvittaisiin pienempiä ryhmiä.
Noin 5—6 ohjattavaa per professori olisi sopiva
määrä. Lisäksi pitää olla ns. kakkosohjaajia. Sellaisena
voisi toimia nuori tohtori.
Oulun yliopiston tekniikasta valmistuneet
tohtorit työllistyvät Keiskin mukaan vähän liiankin
hyvin — jotkut jopa ennen väitöstä. Suurin osa
työllistyy suuryritysten tutkimus- ja tuotekehitystehtäviin.
Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tohtorien osaamispotentiaali tulisi huomata nykyistä
paremmin.
Tutkijanuraa Keiski on ollut kehittämässä myös
opetusministeriön työryhmän jäsenenä ja Akatemiassa
toimiessaan. Suomessa nyt käyntiin lähteneitä
tenure track -järjestelmiä Keiski pitää ihan
hyvinä malleina. Hän toivoo kuitenkin lupaavien
tutkijoiden välille tervettä ja avointa kilpailua – ei
kähmintää eikä hyvän tieteellisen käytännön vastaista
toimintaa.
Kestävän kehityksen puolestapuhuja
Omassa tutkimusryhmässään Riitta Keiskillä on
noin 40 henkilöä, näistä hieman yli puolet on väitöskirjantekijöitä.
Tutkimustoiminnassaan Keiski
on keskittynyt kestävään kehitykseen ja vihreään
kemiaan ja tekniikkaan liittyviin globaalisti kiinnostaviin
tutkimusaiheisiin. Kestävä tuotanto ja
tuotteet sekä kestävä energia ovat ryhmän keskeisimpiä
tutkimusteemoja.
Ympäristönsuojelutekniikkaa hän lähti opettamaan
Oulun yliopistossa jo yli 20 vuotta sitten.
Keiski halusi muun muassa aloittaa kurssin katalyysi
ympäristöteknologiana. Silloin sitä ei ollut
tarjolla missään muussa suomalaisessa yliopistossa
ja vain harvoissa eurooppalaisissa yliopistoissa.
Nyttemmin ympäristötekniikasta on tullut suosittu
ala opiskelijoiden parissa.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto kouluttaa
osaajia sekä prosessi- että ympäristötekniikan
koulutusohjelmissa ja on nyt jo kolmatta kertaa yliopistokoulutuksen
valtakunnallinen laatuyksikkö.
Sitran ja Tekesin raporteissa sekä Suomen Akatemian
Tieteen tila ja taso -arvioissa on ennustettu,
että kestävää kehitystä on mahdollisuus toteuttaa
nimenomaan prosessitekniikan keinoin.
— Kymmenisen vuotta sitten kestävä kehitys
oli lähes vanhakantaisena pidetty sana. Nyt se on
sateenvarjona kaiken päällä.
Keiski on jäsenenä Suomen kestävän kehityksen
toimikunnassa. Suomen Akatemiassa hän on
ollut mukana kehitystutkimuksen jaostossa. Keiskillä on Akatemia-hankkeita mm. Intian ja Guatemalan
tutkimusryhmien kanssa sekä Cimon kautta
opettaja- ja tutkijavaihtoprojekteja mm. Perun
kanssa. Kiinan kanssa tehdään opetusyhteistyötä.
Keiski pitää kansainvälistymistä nimenomaan verkostojen
luomisen takia suuressa arvossa.
Pakkotahtisuus ei saa pilata luovuutta
Yliopistoihin Riitta Keiski toivoo lisää avoimuutta
ja yhteisöllisyyttä.
— Yliopisto muuttukoon toisistaan huolta pitäväksi
yhteisöksi. Yhteisön jäsenet haluavat, että
kaikki on kunnossa ja hommat hoituvat. Epävarmuudet
ja pelot ovat hyvin kuluttavia.
Professorin työ on Keiskin mielestä muuttunut
valtavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Tulostavoitteet painavat koko ajan päälle, väitöskirjoja
on saatava valmiiksi vuodessa vähintään
yksi per professori.
— Aikoinaan oma kunnianhimo ja työmoraali
loivat pakonomaista ilmapiiriä. Toivottavaa olisi,
ettei nykyinen pakkotahtisuus pilaa luovuutta ja
ettei tule liikaa ohjeistusta ja käskytystä ylhäältä alaspäin. Tärkeää on luoda yhteinen tahtotila
ja toinen toistansa kunnioittava ja iloinen työilmapiiri.
Kannustamalla, kehumalla ja kiittämällä
voimme rakentaa kaikille hyvää elämää.
Riitta Keiski pitää professorin työtä hyvänä
ammattina, mutta pelkkänä leipätyönä sitä ei jaksaisi
tehdä.
— Työssä pitää olla uteliaisuutta kaikelle uudelle,
dynaamisuutta ja halua auttaa toisia eteenpäin.
Myös omasta jaksamisesta tulee pitää huolta.
Hallinnollisia tehtäviä Keiskillä on ollut omassa
yliopistossaan monella tasolla. Vuosina 2006-2009
hän toimi Oulun yliopiston vararehtorina. Kautta
seurasi puolen vuoden sapattivapaa.
— Se aika kuluikin siihen, että sai jälleen tutkimustyön
juonesta kiinni. Professoriliiton ajama
tutkimuskausijärjestelmä professoreille olisi Keiskin
mielestä ihan ehdoton.
— Aivotyötä ei voi tehdä väsyneenä illalla tai se
on ainakin kovin hankalaa.
Tunnustukset auttavat jaksamisessa. Tällainen
voimaannuttava kokemus oli saada vararehtorikauden
aikana Oulun yliopiston ylioppilaskunnan
lahjana kirja, nimeltään Maailman ihanin tyttö.
teksti Kirsti Sintonen
kuva Juha Sarkkinen
Riitta Keiski
- syntynyt 1956 Halsualla
- diplomi-insinööri, Oulun yliopisto, 1981, tekniikan
lisensiaatti, Oulun yliopisto, 1984, tekniikan
tohtori, Oulun yliopisto, 1991
- vieraileva tutkija, Northwestern University Evanston
1991 ja University of California at Berkeley
1991-1992
- kemiallisen prosessitekniikan yliassistenttina
Oulun yliopistossa, Suomen Akatemian tutkimusvirkoja
kaikkiaan noin yhdeksän vuotta,
tutkijana Kemira Oy:n palveluksessa 1981-82 ja
1993–94
- Oulun yliopiston aineen- ja lämmönsiirtotekniikan
professoriksi 2001
- Oulun yliopiston vararehtori 2006-2009
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan
tutkimuksen toimikunnan jäsen 1998-2000,
puheenjohtaja 2001-2006 ja Akatemian hallituksen
jäsen 2001-2006
- lukuisia tärkeitä luottamustehtäviä
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 14
|