Kirja-arviot
|
Nobel-palkitut kiittävät intuitiota
Tony Dunderfelt: Intuitio
— Sisäinen viisaus. Kirjapaja,
Helsinki. Paratiisipokkarit-sarja.
|
Psykologi, työyhteisöjen ja esimiesten valmentaja Tony Dunderfelt selvittää kirjassaan intuition olemusta ja
kertoo myös keinoista, kuinka intuitiota voi vahvistaa ja kehittää. Dunderfelt määrittää intuition sisäiseksi havaitsemiseksi. Tähän viittaa myös sanan pohjalla oleva latinankielinen ilmaus intueor, joka tarkoittaa sisäistä katsomista.
”Intuitio on inhimillinen
kyky havainnoida kokonaisuuksia ja
hahmoja suoraan, välittömästi. Tiedemies käyttää
intuitiotaan, kun hän pohtii, mikä on se kokonaisuus,
joka antaisi merkityksen yksittäisille
tutkimustuloksille. Kokonaisuus ilmenee hänelle
intuitiivisena ideana”, Dunderfelt pohtii.
Lääketieteen Nobel-palkinnon saaja Michael
Brown on kuvannut työryhmänsä tutkimusta
näin:” Tunsimme ajoittain, että näkymätön käsi
ohjasi meitä. Etenimme vaihe vaiheelta eteenpäin
ja jotenkin tiesimme, mikä oli paras tapa edetä,
enkä tosiaan pysty tietämään, miten me tämän
tiesimme.”
Erään selvityksen mukaan 72 nobelistia 83:sta
tieteen Nobelin saajasta kertoi intuition olleen tärkeä
tekijä menestyksessään. Dunderfeltin mukaan
intuitio on luonnollinen osa psyykkistä toimintaamme
ja persoonallisuuttamme. Eräs pahimpia
esteitä intuition toiminnalle on kiire.
Siksi Dunderfelt ohjaakin luomaan pohjan intuitiolle
toiminnalle sillä, että harjoittaa kykyään olla läsnä nyt —hetkessä. Intuitio ilmenee aina tässä
ja nyt, joten läsnäolon harjoittaminen luo herkkyyttä
huomata nopeasti ohikiitäviä intuitioita.
Toinen hyvä perusharjoitus on viiden aistin
avoimena pitäminen, sillä intuitio on ennen kaikkea
havaitsemista.
”Kävellessäsi luonnossa kuuntele, kosketa ja
haistele ympäristöäsi tavallisen katsomisen lisäksi.
Tee teatterissa havaintoja lavasteista, esiintyjistä
ja ohjauksesta. Voit harjoitella avointa havainnointia
myös niin, että otat esityksen vastaan
sellaisenaan, ilman jatkuvaa sisäistä tuomitsevaa
kriittisyyttä.”
Tärkeätä on myös vahvistaa kehotietoisuuttaan,
esimerkiksi kuntoilun ja liikkumisen avulla.
Ei pidä liikaa liidellä omissa korkealentoisissa
ajatuksissaan, jottei menetä otettaan keholliseen
intuitioon.
Neljäs peruspilari on rentoutumisen taidon
harjoittaminen. Vaikka asioita tapahtuu eri tavalla
kuin toivoisit niiden tapahtuvan, tunne, kuinka
jatkat hengittämistä, kehosi on lämmin ja mielesi
pysyy rauhallisena.
”Intuitio ilmenee sekä kirkkaana tietämisenä
pään alueella (oivallus, välähdys, palaset loksahtavat
paikoilleen) että hieman epämääräisempänä
tunteena, joka yleensä koetaan keskikehossa (fiilis,
vaisto, varoitus)”, Dunderfelt kuvailee.
Toiveet, pelot ja harhaluulot voivat tuottaa
vääriä intuitioita. On kuitenkin mahdollista oppia
erottamaan intuitio toiveista, luuloista ja peloista.
Intuition tutkimus kertoo, että ilmiö on usein hyvinkin
järkevä ja luotettava.
Kaiken kaikkiaan on kyse asiasta, jota emme
ymmärrä vielä kokonaisuudessaan, onhan psykologia
nuori tiede. Tarvitaan siis avoimuutta ja rohkeutta
lähestyä aihepiiriä, sekä uusia käsitteitä,
jotka ehkä mahdollisesti tulevat laajentamaan ja
syventämään maailmankuvaamme.
Tuula-Maria Ahonen
vapaa toimittaja ja kriitikko
|
Ylioppilaiden oma talo
Jan Eerola ( toim.): Uusi ylioppilastalo. 100 vuotta
Helsingin sydämessä. Gaudeamus 2010. 308 s.
|
Uusi ylioppilastalo on jäänyt Vanhan
ylioppilastalon varjoon. Liittyyhän
Vanha moneen merkittävään
kansalliseen tapahtumaan. Vanhan
ylioppilastalon kansakunta lahjoitti
juhlallisesti toivoilleen ja Vanhan valtauksesta on
tullut suoranainen 60-luvun radikalismin symboli.
Mutta myös Uudella ylioppilastalolla on ansioita,
jotka kohottavat sen Vanhan rinnalle. Uuden ylioppilastalon
perustivat ylioppilaat itse ja omatoimisesti
ja siitä tuli ylioppilasnuorison toinen koti. Tämän
takia on paikallaan julkaista sata vuotta täyttävän
Uuden ylioppilastalon kunniaksi upeilla kuvilla ja
piirustuksilla varustettu monipuolinen teos.
Uusi ylioppilastalo -kirjassa tarkastellaan Uutta
ylioppilastaloa niin osakuntien yhteisönä ja
vapaa-ajan vieton paikkana kuin liikeyrityksenä,
joka vuokrasi tilojaan kaupoille ja yrityksille.
Myös talon arkkitehtuuri kartoitetaan yksityiskohtaisesti
patsaita ja muita koristeita myöten,
eikä henkilökuntaakaan unohdeta.
Mutta miksi Uusi ylioppilastalo ylipäänsä rakennettiin?
Taustalla on pääkaupungin ja yliopiston
siirtyminen Helsinkiin ja valtionhallinnon kasvanut
virkamiestarve, minkä seurauksena myös
opiskelijoiden määrä kasvoi rajusti. Uusi ylioppilastalo
tarjosi kodin muualta Suomesta Helsinkiin
opiskelemaan tulleille valkolakeille.
Niin kuin kaikki uusi, myös ylioppilastalon
rakennushanke — etenkin kun sitä olivat pystyttämässä
nuoret itse — kohtasi vastustusta ja arvostelua.
Koska köyhät opiskelijat joutuivat ottamaan
lainaa hanketta varten, kyynikot epäilivät pystyvätkö
lainaajat maksamaan velkaansa takaisin.
Tietysti pelättiin, että nuoret villiintyvät ja juhlivat yöt päivät ja unohtavat opiskelun kokonaan.
Kuitenkin hanke saatiin käyntiin, ja vaikka
talossa juhlittiin, juotiin ja tanssittiin, myös opiskelut
ja muut velvollisuudet hoidettiin kunnialla.
Taloudellista tilannetta kohensi kirjava joukko
vuokralaisia, autoliikkeistä ja vaatekaupasta ravintoloihin
ja elokuvateattereihin asti.
Mutta tehtiin talossa paljon muutakin kuin
bisnestä. Koska talo sijaitsee Helsingin sydämessä,
se on ollut todistamassa monia yhteiskunnallisia
muutoksia ja murroksia. 1917 Suomen irtautumista
Venäjästä ajavat kokoontuivat Uudessa ylioppilastalossa.
Sisällissodan aikaan punakaartilaiset
pitivät vähän aikaa taloa hallussaan. Kieltolain
aikana pirtu virtasi iloisesti huvittelunhaluisen ylioppilasnuorison kurkusta alas Dallape-orkesterin
säestyksellä. Lain päättymisen jälkeenkin iloinen
ja huoleton ylioppilaselämä on ollut monien
moralistien suuri huolenaihe.
Kuria ja järjestystä vaalivalla 30-luvulla suomenkielistä
ylioppilasmaailmaa hallinnut Akateeminen
Karjala-Seura julisti Suur-Suomi-aatettaan
Uudella Ylioppilastalolla, ja myös (harjoitus-)pistoolit
paukkuivat sen tiloissa. Talvisodan pommituksista
ylioppilastalo selvisi vaurioitta, vaikka
Kolmen sepän patsas osumia saikin. Jatkosodan
aikana talo oli Saksan armeijan Wehrmachtin käytössä
ja alakerran Bio-Bio-teatteri näytti paljon
saksalaisia elokuvia.
60-luvun radikalismin aikoina Uusi ylioppilastalo
jäi Vanhan varjoon, mutta huvielämässä
se oli ajan hermolla, kun disko ja rock syrjäyttivät
perinteiset paritanssit ja prässihousut ja hameet
vaihtuivat farkkuihin. 70-luvulla Perunatorilla
nähtiin monia mielenosoituksia. Esimerkiksi
Koijärvi-liike kohotti kylttinsä ja banderollinsa
Bio-Bion edustalla. Ylioppilastalon A-rapusta
tuli 80-luvulla vaihtoehtokulttuurien — vihreistä punkkareihin — näyttämö ja majapaikka.
Entä nyt? Uusi ylioppilastalo on edelleen yliopistotoiminnan
keskeisimpiä paikkoja, vaikka sen
merkitys on vähentynyt. Osaksi syynä on se, että
uudet kampukset ovat verottaneet ylioppilastalon
kävijäkuntaa. Myös Internet on siirtänyt sosiaalista
toimintaa virtuaalimaailmaan. Kirjan tekijät
kuitenkin uskovat, että vaikka uudet rakennukset
ja keskukset kilpailevat elintilasta, Uuden ylioppilastalon
paikka valtionhallinnon, rahoituslaitosten
verkoston ja maan suurimman yliopiston keskellä
turvaa sen aseman pitkäksi aikaa.
Sen asemaa vahvistaa myös Uusi ylioppilastalo
-teos. Se tarjoaa värikkäiden ja jännittävienkin
tarinoiden lisäksi ainutlaatuista kuvamateriaalia,
joka loihtii niin Uuden ja Vanhan ylioppilastalon
kuin ympäröiväwwn Helsingin keskustan 100
vuoden aikana kokemat muodonmuutokset kiehtovalla
ja mieleenpainuvalla tavalla esiin lukijan
ihasteltavaksi. Uusi ylioppilastalo on mitä mainioin
lahja uusille kevään ylioppilaille.
Pekka Wahlstedt
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 43
|