Rahoitusmalli ei saa eriyttää koulutusta ja tutkimusta
Opetus- ja kulttuuriministeriön työ
yliopistojen uudesta rahoitusmallista
on ollut lausunnolla ja mallin hiominen
loppuun on alkamassa. Toinen
kevätlukukauden ajankohtainen asia
on henkilöstöjärjestöjen ja työnantajan yhteisesti toteuttama
koulutus yhteistoiminnasta yliopistoissa.
Kokonaisuudessaan esitetty rahoitusmalli on
selkeämpi ja läpinäkyvämpi kuin nyt käytössä oleva
malli. Koulutuksen osuus säilytetään ennallaan. Koulutus
ja opetus on yliopiston yksi päätehtävä ja sitä
voidaan tukea mallilla. Opettajankoulutukseen tarvitaan
vähintään esitetyn suuruinen rahoitustekijä erillisistä
opinnoista ja avoimen yliopiston suorituksista.
Malli sisältää kuitenkin joitakin heikkouksia erityisesti
monialaisten yliopistojen kannalta. Tärkein korjattava
seikka on, että koulutuksen laadullisia kriteerejä
ei vieläkään ole otettu malliin mukaan. Opetuksen
laadun paras mittari olisi opiskelija—opettaja–suhdeluku
ja opetushenkilökunnan kannalta kuulostaa
verukkeelta se, että luotettavat kansalliset mittarit
puuttuvat. Mittareita olisi ollut aikaa kehittää ja niitä
tulisi ryhtyä kehittämään nyt. Samoin pedagoginen
osaaminen tulee ottaa huomioon kriteereissä.
55 opintopistettä vuodessa suorittaneiden määrä
mittaa opintojen etenemistä, mikä saattaa myös
olla laadun mittari. Jotta kaikilla aloilla ja kaikessa
koulutuksessa päästään siihen, että 55 opintopisteen
suorittaminen vuodessa on mahdollista laadukkaasti,
tarvitaan kuitenkin panostusta opetukseen ja ohjaukseen.
55 opintopisteen ohjaavaa vaikutusta tutkintojen
laatuun tulee seurata ja tulee harkita tämän
mittarin painoarvon pienentämistä mallissa.
Mallissa julkaisujen määrän painoarvo kasvaa merkittävästi
nykytilanteesta. Julkaisufoorumiluokitus herättää
huolen siitä, miten alakohtaiset erot otetaan huomioon
ja miten tarkkaan luokittelu yleensä voidaan
tehdä.
Kaikilla aloilla tulee olla myös ylimmän tason
foorumeita ja eri alojen kuten taidealojen ja opetusintensiivisen
opettajankoulutuksen erityispiirteet
tulee ottaa huomioon. On todennäköistä, että paljon
opettavilla ei ole aikaa julkaista parhaissa julkaisuissa,
ts. opettajat tekevät opetuksen ja näin raivaavat
tilaa tutkijoille julkaista. Koulutus ja tutkimus eivät
kuitenkaan saa eriytyä toisistaan, vaan niiden täytyy
tukea toisiaan.
Mallin kriteereitä täytyy kehittää ja tähän työhön tulee ottaa mukaan kaikki osapuolet, siis myös koulutuksen
toteuttajat. Mittarien toteutumista ja ohjaavaa
vaikutusta tulee myös seurata. Opiskelijapalautteen
käyttö vuodesta 2015 alkaen on esimerkki siitä, että
kriteeristö on määriteltävä tarkkaan: tulee määritellä
missä opintojen vaiheessa palaute kerätään ja mihin
muihin tarkoituksiin palautetta mahdollisesti käytettäisiin.
Henkilöstöjärjestöjen tulee voida olla mukana
kehittämässä palautteen keruuta ja käyttöä.
Alkavan kevätlukukauden
aikana henkilöstöjärjestöt
yhdessä työnantajan
kanssa tarjoavat
kattavan koulutuksen
yhteistoiminnasta. Jotta
saadaan rakennettua
luottamusta osapuolten
välille, yhteistoiminnan
merkityksen ymmärtäminen
ja pelisääntöjen
selkiyttäminen kaikilla
tasoilla yliopistojen
arjessa on ensiarvoisen
tärkeää.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja Yliopistojen opetusalan liitto YLL
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|