Kohtuulliset raamin mukaiset sopimukset
Keskusjärjestöjen lokakuussa 2011 tekemän raamisopimuksen
mukaisesti yliopistoissa ja valtiolla on solmittu kollektiivisopimukset ajalle
1.3.2012—31.3.2014. Tänä aikana valitsee työrauha.
Sopimusten palkankorotusvaikutukset ovat raamin mukaiset.
Yliopistojen osalta tekstimuutoksia ei juuri ole. Raamisopimuksen
mukaiset muut vaikutukset selviävät
täsmällisemmin myöhemmin. Tässä taloudellisessa tilanteessa
uusia sopimuksia on pidettävä kohtuullisina.
Raamisopimuksen taustat ja pääsisältö
Eri tahoilla esiintyi varsinkin loppuvuonna 2011 pyrkimystä
kattavan raamiratkaisun aikaansaamiseksi.
Tarkoituksena oli työmarkkinatoiminnan ja talouspolitiikan
parempi yhteensovittaminen, talouskehityksen
ennustettavuuden lisääminen sekä työrauhan
luominen.
Kirjavien vaiheiden jälkeen työmarkkinakeskusjärjestöt
solmivat 13.10.2011 raamisopimuksen Suomen
kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamisesta.
Raamisopimus koostui kolmesta eri elementistä: palkankorotuksista,
työelämän uudistuksista ja valtiovallan
kannanotoista työmarkkinakeskusjärjestöjen
raamisopimukseen.
Työmarkkinakeskusjärjestöt esittivät, että kaikissa
työ- ja virkaehtosopimuksissa sovelletaan raamisopimuksen
mukaista ratkaisua. Keskusjärjestöt ja
valtiovalta totesivat 28.11.2011, että eri sopimusaloilla
on saavutettu raamisopimuksen mukaisia ratkaisuja
niin kattavasti, että raamisopimus on voimassa.
Yliopistojärjestöjen tavoitteita
Järjestöt suhtautuivat myötämielisesti raamisopimuksen
soveltamiseen yliopistoissa. Lähdettäessä
neuvottelemaan raamisopimuksen soveltamisesta,
yliopistojärjestöillä oli lähtökohtana, että korotusten
kustannusvaikutusten tulee olla vähintään raamisopimuksen
mukaiset. Järjestöt lähtivät myös yleiskorotuspainotteisesta
ratkaisusta. JUKOn tavoite oli
nimenomaan prosentuaalinen yleiskorotus. Ensimmäisen
vuoden järjestelyerä tulisi suunnata vaativuustasojen
korotuksiin. Myöhempien järjestelyerin
osalta ratkaisuun tuli järjestöjen tavoitteiden mukaan
sisältyä prosentuaalinen yleiskorotus ns. perälautana.
Järjestöjen yhteisiin tavoitteisiin kuului monia ns.
tekstikysymyksiä koskien mm. työaikajärjestelyjä
ja palkkausjärjestelmää. Työaikajärjestelyjen osalta
esitettiin mm. opetustehtävien tuntikattojen selventämistä,
työsuhteen päättyessä pitämättä jääneen
vapaan korvaamista, väitöskirjaa tekevän työajan selventämistä
ja työsuunnitelman laatimista siten, että
tutkimuskausijärjestelmä mahdollistuisi.
Palkkausjärjestelmän osalta tavoitteena olivat
mm. etenemisen joustavoittaminen vaativuustasolta
toiselle, kokemuksen ottamista huomioon opetuspainotteisissa
tehtävissä, 2. vaativuustason saattaminen
jatkotutkintoa suorittavan lähtötasoksi sekä vaativuustasojen
aukaiseminen 11. ylöspäin. Tavoitteena oli
myös aikaisempien palkkapöytäkirjojen realisoiminen.
Yliopistosektorin neuvottelut
Neuvotteluosapuolena työnantajan puolelta oli
EK:hon kuuluva Sivistystyönantajat, jolle yliopistot
ovat luovuttaneet neuvottelu- ja sopimusoikeudet.
Neuvotteluissa oli mukana myös yliopistojen henkilöstöjohtoa.
Järjestöjen puolelta neuvotteluissa olivat mukana
JUKO/Akava, Pardia/STTK ja JHL/SAK. Järjestöjen
välinen yhteistyö neuvottelujen aikana oli toimivaa.
Neuvottelut etenivät osittain takkuillen ja
22.11.2011 illalla neuvottelut katkesivat. Raamisopimus
oli yliopistojen osalta kaatumassa erilliskysymykseen.
Neuvottelut kuitenkin pystyttiin elvyttämään
ja 24.11.2011 saavutettiin raamisopimuksen
mukainen yliopistojen neuvottelutulos, joka hyväksyttiin
sitovaksi sopimukseksi.
Sopimuksen kesto
Aikaisempi yliopistojen työehtosopimus oli tehty
päättymään 29.2.2012. Mikäli raamisopimuksen
mukaista ratkaisua ei olisi tehty, neuvoteltaisiin yliopistojen
uudesta työehtosopimuksesta alkuvuonna
2012. Nyt ei siis tarvitse tehdä näin. Yliopistojen uusi
sopimus on tehty ajaksi 1.3.2012 – 31.3.2014, ja se on
raamisopimuksen lähtökohdan mukaisesti voimassa
25 kuukautta. Sopimus jakautuu kahteen kauteen:
1.3.2012 -31.3.2013 ja 1.4.2013 - 31.3.2014. Valtiolla on
vastaavanlainen tilanne.
Yliopistosektorin palkankorotukset
Ensimmäinen sopimusvuosi
Sopimuskauden alusta 1.3.2012 lukien tulee kustannusvaikutuksiltaan
2,4 %:n korotus, joka jakautuu
1,7 %:n yleiskorotukseen ja 0,7 %:n järjestelyerään.
Yleiskorotus viedään sellaisenaan vaativuustaulukkoihin
saman prosentin mukaisesti. Tällä perusteella
kaikkien palkka nousee 1,7 %.
0,7 %:n järjestelyerä viedään vaativuustaulukkoihin
kuitenkin siten, että korotus ei jakaudu läheskään
tasan eri vaativuustasojen kesken. Palkkataulukot
1.3.2012 alkaen on nähtävissä mm. järjestöjen verkkosivuilta.
Toinen sopimusvuosi
Toisen sopimusvuoden korotusvaikutus on yhteensä
1,9 %. Yleiskorotuksen osuus on 1,2 % ja järjestelyerän
osuus 0,7 %. Yleiskorotusta aikaistetaan siten, että se
tulee voimaan jo 1.1.2013 alkaen. Vastaavasti järjestelyerää
myöhennetään niin, että se kohdennetaan
1.10.2013 lukien. Toisen vuoden yleiskorotus menee
siis suoraan taulukkoihin ja järjestelyerä suunnataan
YPJ:n henkilökohtaisen suoriutumisen kehittämiseen.
Toisen vuoden henkilökohtaisen suoritusosion kehittämisen
lähtökohtana on kokonaisarviointiin siirtyminen,
mikä tapahtuu eri lailla opetus- ja tutkimushenkilöstön
sekä toisaalta muun henkilöstön osalta.
Henkilökohtaisen suoriutumisen arvioinnin uudistamista
varten asetetaan palkkausjärjestelmätyöryhmä,
jonka määräaika päättyy 31.5.2012. Mikäli
tähän mennessä toisen vuoden 0,7 %:n järjestelyerän
suuntaamisesta ei saavuteta sopimusta, 0,3 % kohdennetaan
yleiskorotuksena taulukkoihin ja 0,4 %
jää työnantajakohtaisesti päätettäväksi henkilökohtaisten
palkkojen korotuksiin.
Kertaerä
Raamisopimuksen mukaisesti yliopistojen sopimukseen
sisältyy 150 euron suuruinen kertaerä. Kertaerän
maksamisen edellytyksenä on, että työsuhde on alkanut
viimeistään 2.1.2012 ja ollut keskeytyksettä voimassa
31.3.2012. Kertaerä maksetaan huhtikuussa 2012.
Akatemiaprofessorit ja -tutkijat
Akatemiaprofessoreiden ja -tutkijoiden palkkoja
tarkistetaan em. korotusvaikutuksia vastaavasti 2,4 %:lla 1.3.2012 alkaen ja 1,9 %:lla 1.4.2013 alkaen.
Yliopistosektorin muut muutokset
Sopimukseen sisältyy eräitä selvennyksiä ennen
kaikkea väitöskirjaa tekevien palkkauksesta ja työajasta.
Mistään suurista muutoksista ei kuitenkaan
ole kyse eikä niille laskettu kustannusvaikutusta. Sopimukseen
sisältyy suositukset siitä, että väitöskirjaa
tekevien lähtövaativuustaso on 2 ja opetukseen käytetään
enintään 5 % työajasta.
Arviointiryhmäkäsittelystä voidaan luopua väitöskirjaa
tekevien osalta samoin kuin postdoc-vaiheessa
olevien tutkijatohtorien sijoittamisesta vaativuustasolle
5. Asianomaisella itsellään on kuitenkin
oikeus saattaa asia arviointiryhmän käsittelyyn.
Lisäksi sopimukseen sisältyy maininta siitä, että
pidempiaikaisen poissaolon jälkeen tarkastellaan
työsuunnitelman toteutumista ja tehdään työsuunnitelmaan
tarvittavat muutokset. Tämä koskee kaikkia
kokonaistyöajassa olevia.
Lääkärissäkäynnin mahdollisuutta työaikana selvennettiin
lähinnä muun henkilökunnan osalta. Sopimuksen
mukaan työkykyä ylläpitävän kuntoutuksen
ajalta maksetaan palkkaa. Tämä koskee lähtökohtaisesti
kaikkia.
Yleisesti voidaan todeta, että sopimuksen tekstimuutokset
ovat vähäisiä verrattuna järjestöjen tavoitteisiin.
Työnantajalla ei ollut haluja raamisopimuksen
toteuttamisen lisäksi muunlaisiin kehittämistoimiin.
Yliopistosopimuksella asetettiin palkkausjärjestelmätyöryhmän
lisäksi muitakin työryhmiä, joille ei annettu
tiukkoja määräaikoja. Määräaikaisten työsopimusten
käyttöä tarkastelevan työryhmän tavoiteaikataulu
on kuitenkin yhteisten suositusten osalta 31.5.2012.
Valtion sopimus
Valtiolla on niin ikään tehty virka- ja työehtosopimukset
ajalle 1.1.2012—31.3.2014. Valtion sopimuksen
kustannusvaikutukset ovat yliopistosektorin raamisopimusta
vastaavat. Korotusten rakenne poikkeaa
jossain määrin yliopistojen korotusten rakenteista.
Yleiskorotus 1.3.2012 on 1,9 %. Toisen vuoden
yleiskorotus on 1.4.2013 alkaen 1,4 %. Virastoerä on
molempina vuosina 0,5 %. Myös valtiolla on 150 euron
kertaerä vuonna 2012. Lisäksi tulee eräitä tekstimuutoksia.
Raamisopimuksen muut osat
Raamisopimukseen sisältyy monia työelämän kehittämiseen
liittyviä toimenpiteitä, kuten isien perhevapaiden
pidentäminen, vuorotteluvapaaseen
kaavailtujen leikkausten peruuttaminen (valtiovallan
toimesta), työsuojelua koskevan lainsäädännön
täsmentämien, samapalkkaisuuskysymykset, työttömyysturvan
parannukset sekä kaavaillut työurien
pidennykset.
Työelämän kehittämiseen kuuluu myös työntekijän
vuosittainen osallistuminen kolmen päivän
ajan osaamista lisäävän koulutukseen. Työelämän
kehittämiskysymyksiä selvitetään täsmällisemmin
keskusjärjestöjen toimesta. Raamiratkaisuun liittyy
myös valtiovallan tukitoimia mm. verotusta ja eläkemaksuja
koskien.
Sopimusten arviointia
Raamisopimus ja sen perusteella tehdyt yliopistojen
ja valtion sopimukset vastaavat näissä olosuhteissa
kohtuullisen hyvin raamisopimukselle alun pitäen
asetettuja tavoitteita. Sopimukset merkitsevät, että
työrauha vallitsee yliopistoissa ja valtiolla 31.3.2014
saakka. Sopimukset merkitsevät myös ennustettavuuden
parantumista työmarkkinoiden osalta
25 kuukauden ajan. Kyse on siis varsin pitkästä ajanjaksosta.
Yliopistoilta tulee jatkuvasti viestejä, että niiden
talous tulee olemaan heikkoa lähivuosina. Tämä johtuu
mm. yliopistoindeksin leikkauksesta. Tässä tilanteessa
olisi ollut hyvin vaikeata saada yliopistolaisille
yleistä linjaa noudattavia palkankorotuksia, jos raamisopimusta
ei olisi syntynyt. Vastaavanlainen tilanne
olisi ollut myös valtiolla.
Yliopistojen ja valtion sopimuksia on näissä oloissa
pidettävä korotusvaikutuksiltaan kohtuullisina akavalaisten
kannalta. Lisäsi on otettava huomioon raamisopimukseen
liittyvät muut myönteiset vaikutukset.
12.1.2012
Vanha sopimus ja vaativuuslisä
Viime vuoden helmikuussa tehdyn yliopistojen työehtosopimuksen
mukaan yliopistojen palkkausjärjestelmässä
otettiin käyttöön uutena elementtinä
vaativuuslisä.
Vaativuuslisä voidaan maksaa opetus- ja tutkimushenkilöstön
vaativuustasoille 5—10 sekä muun
henkilöstön tasoille 4—14 sijoitetuille henkilöille.
Edellytyksenä on, että hänen tehtävänsä sijoittuvat
vaativuustason vaativimpiin tehtäviin ja tehtävät
eivät vielä täytä seuraavan vaativuustason edellytyksiä.
Vaativuuslisän suuruus on 50 prosenttia vaativuustasojen
palkkojen erotuksesta. Lisän euromääräistä
suuruutta kasvattaa henkilökohtaisen suoriutumisen
osa.
Vaativuuslisät tuli kohdentaa tasapuolisesti eri
vaativuustasoille. Vaativuuslisäjärjestelmä tuli voimaan
taannehtivasti 1.5.2011 lukien. Vaativuuslisät
tulivat maksuun marraskuun 2011 palkanmaksun
yhteydessä, jolloin myös maksettiin taannehtivat
vaativuuslisät. Vaativuuslisien lukumäärä määräytyi
käyttöönottovaiheessa siten, että niiden kustannusvaikutus
oli yhteensä 0,9 prosenttia. Vaativuuslisä
on pysyvä osa yliopistojen palkkausjärjestelmää.
Työantaja raportoi sopimuksen mukaan
31.12.2011 mennessä yliopistojen pääluottamusmiehiä
vaativuuslisien määrästä sekä jakautumisesta
vaativuustasoittain ja sukupuolen mukaan. Keskustason
raportointi saadaan 31.1.2012. Vasta tuon
jälkeen voidaan esittää kokonaisarviointi vaativuuslisän
käyttöönotosta.
Vanhaa sopimusta noudatetaan yliopistossa ja
valtiolla 29.2.2012 saakka. Mitään sopimusperusteisia
muutoksia palvelussuhteen ehtoihin ei tänä aikana
ole tulossa.
teksti Jorma Virkkala
JUKOn yliopistoneuvottelukunnan puheenjohtaja
Professoriliiton toiminnanjohtaja
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 14
|