Onko yliopistossa demokratiavaje?
Helsingin Sanomat julkaisi 30.10.2011 kiinnostavan
haastattelun, jossa rehtorit Tuula Teeri ja Thomas
Wilhelmsson pohtivat monipuolisesti yliopistojen
tilannetta yliopistouudistuksen jälkeen. Toimittajan
kysymykseen, jossa viitattiin selvityksiin, jotka
kertovat henkilökunnan kokevan byrokratian lisääntyneen
ja demokratian vähentyneen, he vastasivat
tavalla, joka antaa aihetta jatkokeskusteluun.
Näin erityisesti siksi, että yliopistoissa suoritetussa
työtyytyväisyysmittauksessa johtamisen ja
esimiestyön osiot ovat saaneet kaikkein huonoimpia
arvioita — jossakin tiedekunnissa Helsingin yliopistossa
jäätiin jopa selvästi alle kolmen (asteikko 1—5),
mikä on todella hälyttävää.
On varmasti totta, että hallinnollisen byrokratian
kasvu yliopistoilla ei ole yliopistouudistuksen aikaansaamaa,
vaan kyse on pidemmän aikavälin trendistä,
jonka syitä voidaan etsiä niin opetus- ja kulttuuriministeriön
edelleen ylimitoitetusta ohjailusta
kuin Euroopan unionin tiedepolitiikastakin. Toiselta
puolen voidaan sanoa, että yliopistouudistus ei ole
tuota suuntaa myöskään pysäyttänyt, pikemminkin
päinvastoin.
Demokratian väitetyn vähenemisen yliopistoilla rehtorit
kiistivät sanoen, että ennen ”laitosneuvostojen
kokouksiin tultiin valmistautumattomina”. Vaikka
vastaus voi hyvinkin pitää paikkansa, ei sillä oikeastaan
ole mitään tekemistä demokratiavajeen kanssa.
Jo pelkkiin säännöksiin pohjaava oikeudellinen
tarkastelu osoittaa, että uudessa normiympäristössä
johtajien valtaa on lisätty kollektiivisten, demokraattisten
päätöksentekoelinten kustannuksella. Tämä
on puhdas tosiasia — jota voidaan pitää itse kunkin
arvolähtökohdista käsin tarkastellen joko hyvänä tai
huonona muutossuuntana.
Toinen asia on se, millaisen johtamisen kulttuurin
yliopistot ja niiden yksiköt ovat onnistuneet
luomaan uudessa normiympäristössä, jossa valta on
viety ”neuvostoilta”. Kulttuuri voi vaihdella — kuten
on jo nähty — tiukasta johtajavaltaisuudesta aidosti
tai näennäisesti vuorovaikutteisiin käytäntöihin.
Olennaista on kuitenkin se, missä todellinen päätösvalta
tiukan paikan tullen on ja missä se ei ole.
Olennaista on myös se, miten yliopistoyhteisön
jäsenet kokevat asioiden olevan yliopistoissa. Jos ja
kun kriittistä palautetta muutoksen vaikutuksista
vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja myös työhyvinvointiin
tutkitusti tai muutoin tullut esille, se
pitäisi ottaa hyvin vakavasti. Kritiikkiä ei voi torjua
viittaamalla siihen, että muutokset ovat aina alussa
hankalia tai että kyse on perinteisestä ”muutosvastarinnasta”.
On syytä esimerkiksi kysyä, onko työtyytyväisyyden
heikkeneminen seurausta nimenomaan demokratiavajeesta
— osallistumisen ja vaikuttamisen
mahdollisuuksien vähenemisestä vai jostakin muusta
syystä?
Ainakin lienee selvää, että niukkenevien resurssien
jakaminen on kaikissa olosuhteissa vaikeaa. On kuitenkin
uskallettava kysyä, aiheuttiko yliopistouudistus
resurssien allokointia johtamisen ja sen tukitoimien
suuntaan samalla, kun opetukseen käytettäviä
resursseja leikattiin erityisesti pienissä oppiaineissa?
Yliopistoyhteisön parhaisiin perinteisiin kuuluu
kriittisen keskustelun käyminen ja tarvittaessa myös
peiliin katsominen. Samoin siihen kuuluu tarvittavien
korjausliikkeiden käynnistäminen silloin, kun
niiden aika on käsillä. Nykyinenkään johtamisjärjestelmä
ei tule olemaan ikuinen.
Jukka Kekkonen
Kirjoittaja on oikeushistorian ja roomalaisen oikeuden
professori Helsingin yliopistossa
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 41
|