Tohtori työelämässä – toivottu vai torjuttu?
Tohtorien asemaa ja mahdollisuuksia nykypäivän työelämässä
pohdittiin Tieteentekijöiden liiton joulukuisessa seminaarissa
Toivottu vai torjuttu?
Suomessa valmistuu nykyään 1 600 uutta
tohtoria vuosittain, mutta arvioiden mukaan
heistä noin neljäsosalle löytyy työpaikka
yliopistouralta. Näköpiirissä oleva
tulevaisuus ei lupaa tähän muutosta. Tohtorikoulutusta
täytyy kehittää vastaamaan nykypäivän
vaatimuksia. Tohtorikoulutuksen raameja on
vuoden 2014 alusta monissa yliopistoissa uudistettu.
Siispä joulukuun ideariihen ajoitus oli täydellinen.
Seminaaripäivän aluksi kokoontui neljä työpajaa,
joissa jatko-opiskelijat ruotivat väitöskirjatyön ehtoja
eri näkökulmista. Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja
Eeva Rantala piti ilahduttavana sitä että, toisin
kuin yleensä, tässä seminaarissa asianosaiset itse
olivat mukana pohtimassa ratkaisuja koulutukseensa
liittyviin ongelmiin.
— Rekrytointityöpajaan osallistuneet olivat yhtä
mieltä siitä, että opiskelijoiden karsinta hakuvaiheessa
täytyy saada tiukemmaksi, kertoi Maria Hakkarainen.
Uusien tutkijakoululaisten täytyy myös ymmärtää
mitä jatko-opiskelu tarkoittaa, että tohtoritutkinto
sinänsä ei takaa työllistymistä.
Muiden työelämätaitojen ottaminen osaksi jatko-opintoja
koettiin työpajoissa tärkeäksi. Jo maisteriopinnot
ovat antaneet tohtorikoulutettavalle monia arvokkaita
työelämätaitoja, kuten monimutkaisten kokonaisuuksien
hallinta ja uuden tiedon tuottaminen, mutta
niitä ei välttämättä tunnisteta. Työryhmissä uskottiin,
että näiden taitojen popularisointi olisi tärkeä
työllistymistä edistävä seikka.
Iltapäivän paneelikeskustelussa pohdittiin tutkijan
uranäkymiä kateederin toiselta puolelta katsottuna.
Opetusneuvos Erja Heikkinen opetus- ja
kulttuuriministeriöstä kertoi, että ministeriöllä on
ohjausvastuu yliopistojen ja korkeakoulujen toiminnasta,
mutta se ei muuten puutu koulutuksen järjestämiseen.
OKM:n yleisenä tavoitteena on koulutustason
nosto ja osaamisperustan jatkuva vahvistaminen,
koska se on kaikkien yhteiskunnan tahojen mielestä
ainoa tae Suomen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.
— Mitä enemmän on itsenäisiä tutkijoita, sitä
enemmän nämä itsenäisen työn tulokset ovat myös
yhteiskunnan hyödynnettävissä, sanoi Heikkinen.
Ministeriö haluaa ihmiset nopeammin työelämään ja
työurat pidemmiksi alussa, keskellä ja lopussa.
Esimerkiksi valmistuvien tohtorien määrä on
Heikkisen mukaan täysin poliittinen kysymys, eli
sitä voidaan halutessa muuttaa. Ministeriössäkin
ymmärretään, että koulutus täytyy järjestää tarpeen
mukaan, eikä yliopistotutkijan paikkoja riitä kaikille
uusille tohtoreille. Muitakin vaihtoehtoja kuitenkin
on ja työmahdollisuuksia täytyy arvioida laajasti.
— En ole silti lähettämässä uusia tohtoreita töihin
Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan, vaikka siellä suomalaiselle
koulutukselle olisikin tarvetta, lohdutti
Heikkinen.
Entä työmahdollisuudet teollisuudessa? Perinteisestihän
teollisuuden työnantajien on ajateltu hieman karsastavan
“ylikoulutettuja ja liian akateemisesti ajattelevia”
tohtoreita. Johtaja Merja Karikorpi Teknologiateollisuus
ry:stä kertoi, että tällä hetkellä kahdella prosentilla
elektroniikka-, sähkö- ja tietotekniikkateollisuuteen
rekrytoiduista on yliopiston jatkotutkinto.
Useimmat uudet työpaikat teknologiateollisuuteen
syntyvät PK-yrityksiin. Ne aikovat tulevaisuudessa
entistä enemmän panostaa innovaatiotoimintaan ja
siihen odotetaan tohtoreilta kontribuutiota. PK-yritykset
katsovat tärkeimmäksi kilpailuedukseen asiakkaille
lisäarvoa tuottavan toiminnan ja siinä tohtorien
osaaminen, kuten kokonaisuuksien hallinta,
mahdollisuuksien näkeminen, kansainvälistyminen
ja tiimityötaidot ovat arvokkaita.
— Hyvin tärkeää on, että tohtorit tunnistavat
oman osaamisensa, painotti Karikorpi.
Oulun yliopiston tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemellä
on pitkä kokemus tutkijoiden kouluttajana. Hän korosti
puheenvuorossaan väitöskirjatyöhön käytettävää
aikaa.
— Väitöskirja täytyy saada nopeasti tehdyksi, siis
neljässä vuodessa. Se mitä on tehty toisella portaalla
ensimmäisessä post doc -vaiheessa on ratkaisevan
tärkeää kansainvälisissä rahoituskuvioissa, kuten
Euroopan tutkimusneuvoston hauissa. Kahdeksan
vuotta väitöskirjaan on niissä kuvioissa dismeriitti,
painotti Pihlajaniemi.
Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että Suomessa tehdyt
väitöskirjat ovat laadultaan hyvin korkeatasoisia.
— Laatua ei tarvitse laskea, vaikka aikaa lyhennetään.
Jatkoa täytyy miettiä jo väitöskirjatyön aikana,
sekä opiskelijan että ohjaajan. Tutkijakoulutuksen
täytyy olla räätälöityä, koska polku ei vie kaikilla
samaan suuntaan. Joillakin on akateeminen polku ja
toisilla joku toinen. Ja koulutuksen eriytyminen? Sitä
tapahtuu tiedostaen tai tiedostamattaan jo opintojen
alussa, kun opiskelija valitsee tutkimusryhmää, jossa
haluaa väitöskirjansa tehdä, summasi Pihlajaniemi
paneelissa.
teksti Katri Pajusola
kuva Veikko Somerpuro
- Painetussa lehdessä sivu 30
|