Onko opetuksen kehittäminen etusivun juttu?
Opetuksen kehittäminen näkyy huonosti yliopistojen verkkosivuilla.
Kertooko se opetuksen arvostuksesta laajemminkin? pohtivat
Asko Karjalainen ja Paavo Sippola.
Yliopistoille opetuksen laatu on tärkeä
asia. Myös imagollisesti. Samoin opettajien
hyvä opetustaito, joka koostuu
sekä pedagogisesta että tieteellisestä
osaamisesta. Jokainen yliopisto haluaa
saada itselleen parhaat opiskelijat
ja tohtorikoulutettavat. Tästä syystä opiskelijoiden
kommentit ja mielipiteet kiinnostavat yliopistojen
johtoa.
Positiivinen palaute halutaan viestiä laajalti ja näkyvästi
yliopiston parhaassa näyteikkunassa. Näkyvä
opetuksen kehittäminen, josta voi lukea yliopiston
pääsivulta — on se sitten opettajien valmentamista tai
opetusohjelmien parantamista — antaa yliopistosta
aktiivisen ja kiinnostavan vaikutelman. Konkreettinen
sanoma koukuttaa vierailijaa, ja saa hänet perehtymään
lisää. Vakuuttuminen saa jakamaan linkin toisten
kanssa ja yliopiston hyvä maine vahvistuu. Kuinka
pitkälle tilanne on todella edellä kuvatun kaltainen?
Yliopistouudistuksen myötä suomalaiset yliopistot
ovat aktivoituneet viestinnässä. Yliopistojen nettisivut
ovat poikkeuksetta saaneet uuden ilmeen ja
niitä on kehitetty asiakasnäkökulmasta. Suomessa on
tällä hetkellä 14 yliopistoa ja kilpailua käydään niin
opiskelijoista kuin ulkopuolisesta rahoituksestakin.
Käydäänkö kilpailua myös opetuksen kehittämisen
alueella? Onko opetuksen laadun jatkuva parantaminen
sellainen seikka, joka kannattaa tuoda näkyvästi
esiin osana yliopiston julkikuvaa?
Tutkimusajankohtana 21.10. 2013 kahdella suomalaisella
yliopistolla on etusivullaan opetuksen kehittämiseen
liittyvään innovaatioon linkittävä kuvake.
Yhdellä oli lisäksi maininta hyvän luennoijan palkinnon
saaneesta opettajasta. Muilla suomalaisilla yliopistoilla
ei ole etusivullaan kuvaketta tai mainintaa
opetuksen kehittämiseen liittyvistä toiminnoista tai
organisaatioista. Opetuksen laadun parantaminen ei
siten ainakaan tällä mittarilla arvioituna ole etusivun
juttu.
Enemmän tietoa oletettavasti kuitenkin löytyy,
kun sivustoja tutkii tarkemmin. Yliopistojen sivuilla
suunnistaminen ei kuitenkaan vaikuta kovin helpolta,
jos etsimisen kohteena on opetuksen kehittäminen.
Etusivuilta puuttuu kokonaan sana opetus. Sen
sijaan on valikoita opiskeluun tai opintoihin. Opetus
jää taka-alalle, mihin ehkä vaikuttaa myös nykyinen
oppimiskäsitys, jossa opiskelijan aktiivinen rooli on
opetusta ja opettajaa tärkeämpänä pidetty asia. Toisaalta
kuitenkin kaikkien yliopistojen etusivulta löytyy
valikko nimeltä tutkimus. Tämä kääntää syntyvän
mielikuvan siihen suuntaan, että kysymys on kuitenkin
ikivanhasta painotuserosta, miten yliopiston
kahta perustehtävää arvostetaan.
Kun sivustojen sisällä etenee syvemmälle, niin ainakin
kuudelta yliopistolta löytyy selkeitä kuvauksia
opetuksen kehittämisen vastuuhenkilöistä ja mainintoja
toimenpiteistä. Kuvauksia on opetushenkilöstölle
suunnattavasta pedagogisesta koulutuksesta ja joskus
myös erilaisista opetuksen kehittämisen innovaatioista.
Kolmella näistä kuudesta kuvaus on erinomainen
ja antaa kuvan erittäin aktiivisesta ja hyvin resursoidusta
toimintamallista.
Kuvauksia voi olla muillakin kuin näillä kuudella,
mutta niitä on liian vaikea löytää, jos ei tiedä mistä etsiä.
Todennäköisimmin tarkempi informaatio löytyy
yliopistojen sisäisiltä sivuilta, joihin ulkopuolisilla ei
ole pääsyä.
Huolestuttavin tulkinta on tietenkin se, että opetuksen
kehittämiseen liittyviä tukipalveluita on yliopistouudistuksen
jälkeen lakkautettu, eikä niistä
siitä syystä ole enää kerrottavaa. Mutta jos opetuksen
kehittämistä koskevaa tietoa ei löydä helposti, sellaisen
viestinnän arvo yliopiston toiminnasta kiinnostuneelle
ulkopuoliselle jää kovin vähäiseksi.
Opetuksen kehittämiseen liittyy läheisesti opetuksen
laadunvarmistus ja yliopiston laadunvarmistusjärjestelmän
hyvä toiminta. Jokseenkin kaikki suomalaiset
yliopistot ovat jo vähintäänkin yhden kerran läpäisseet
korkeakoulujen arviointineuvoston toteuttaman
laadunvarmistusjärjestelmän auditoinnin ja saaneet
siitä sähköistä viestimistä varten digitaalisen laatuleiman.
Miten yliopistot ovat laatuleimaa käyttäneet? Tutkimusajankohtana
ainoastaan kolmella yliopistolla
todiste auditoinnin läpäisemisestä löytyy yliopiston
etusivulta. Kun useimmat Suomen yliopistoista ovat
läpäisseet auditoinnin, miksi ne eivät halua osoittaa
sitä näkyvästi? Laatuleima kuitenkin löytyy useimmilta
auditoinnin läpäisseiltä yliopistoilta alempaa
sivuhierarkiasta, ja se on helpompaa löytää kuin maininta
opetuksen kehittämisestä.
Vuonna 2002 70 prosentilla silloisista yliopistoista
oli nettisivuillaan tietoa opetuksen kehittämisen
toimijoista ja toimintatavoista. On siis nähtävissä
muutosta viestinnässä, joka voi kertoa myös itse opetuksen
kehittämistoiminnan painoarvon vähentymisestä.
Muutos ajoittuu uuden yliopistolain voimaantulon
aikaan, mutta itse lakiin sillä ei ole mitään loogista
yhteyttä. Muutokset ovat seurausta yliopistojen
omista päätöksistä. Tämä on valitettavaa. Onhan
uusimuotoisilla yliopistoilla jopa aiempaa paremmat
mahdollisuudet uudistaa yliopisto-opetusta ja koko
opetuksen kulttuuria, jos niin halutaan .
Yliopistolle on tärkeää, että niin opetusta kuin
tutkimustakin koko ajan kehitetään ja arvioidaan ja
toimenpiteistä tiedotetaan avoimilla foorumeilla. Jos
tiedottaminen on yksipuolista, se herättää epäilyksiä,
että kehittämistyötäkin on siltä osin laiminlyöty. Kehittämisestä
avoimesti kertova hyviä käytäntöjä esiin
tuova yliopisto on houkutteleva yhteistyökumppani.
Sisältöä vailla olevat yleiset mainoslauseet eivät vakuuta
ketään, mutta tosiasiat puhuvat puolestaan.
Artikkeli perustuu Asko Karjalaisen ja Paavo Sippolan
tekemään selvitykseen yliopistojen nettisivuista opetuksen
kehittämisen ja laadun näkökulmasta. Kirjoittajilla
oli käytössään vertailuaineisto vuodelta 2002.
Kirjoittajat ovat tehneet kymmenien vuosien työuran
suomalaisen yliopisto-opetuksen kehittämisen parissa.
Heidän tulkintansa on, että suomalaiset yliopistot ovat
viestinnässään ainakin opetuksen kehittämiseen liittyen
suuntautuneet aiempaa enemmän sisäiseen viestintään,
suljettuihin introihin ja salasanoilla suojeltuihin materiaaleihin.
Havainnot mahdollistavat myös tulkinnan, että
opetuksen kehittäminen yliopistoissa on vertailuajankohtaa
vähäisempää.
teksti Asko Karjalainen ja Paavo Sippola
- Painetussa lehdessä sivu 40
|