Kirja-arviot
|
Sivistysmatkailua Leikolan siivellä
Anto Leikola:
Anto Leikolan matkassa.
Edico 2013. 156 s.
|
Anto Leikola on esimerkillisen
erikoinen tiedemies. Leikola ei ole
vain merkittävä tiedemies, vaan
hän on myös kaunokirjallisesti
lahjakas ja julkaissut jopa runokokoelman.
1987 Leikola julkaisi
sekä tapahtumien että tyylin
puolesta värikkään kirjan Matkalla,
ja tämä uusi jatkaa matkaa
entiseen tyyliin. Yksi syy siihen,
miksi matka jatkuu vasta nyt vuosikymmenten
perästä, on se, että
2013 syksyllä tulee kuluneeksi 60
vuotta Leikolan ensimmäisestä
julkaisusta ja 50 vuotta hänen
tohtorinväitöksestään.
Mikä olisi parempi lahja lukijallekaan
kuin värikylläinen
ja mukaansatempaava matka
Leikolan lapsuudesta Töölööstä
Keuruulle, Saimaalle, Lappiin ja
lopuksi ulkomaille Eurooppaan ja
kaiken huipennukseksi lumoavalle
Galapagoksen saaristolle, jossa
kirjailijan kollega Charles Darwin
aikoinaan teki pienet mutta merkittävät
evoluutioteoriaan johtaneet
havaintonsa ja huomionsa.
Leikolan monipuolisuus ilmenee
siinä, että hän osaa yhdistää
sulavasti omakohtaiset havainnot
vierailemansa seudun tai paikan
kulttuurihistoriaan. Esimerkiksi
Leikola kävi 16-vuotiaana Lapissa
veljensä ja isänsä kanssa, jonka
tarkoituksena luultavasti oli tutustuttaa
jälkikasvu laajaan Suomenmaahan.
Paljon pojat näkivät
ja kokivatkin, kun kävivät kuohuvalla
Imatralla, upealla Punkaharjulla,
historiallisessa Olavinlinnassa,
Kerimäen jättiläiskirkolla
ja lopulta Paltaniemen Hövelöllä,
Eino Leinon synnyinkodissa.
Kohta tämän kerrottuaan Leikola
vyöryttää leegion Lappia käsitteleviä
teoksia, kuten Yrjö Kokon
Laulujoutsenen ja Pessin ja Illusia,
Pentti Linkolan veljen Matti
Linkolan Lapista kertovat esseet,
Eino Leinon runon Orjan poika ja
niin edelleen. Leikola löytää Lapin
jopa vuosisatoja vanhoista ulkomaisista
kirjoista, kuten Giuseppi
Acerbin teoksesta Matka halki
Suomen v. 1799 ja eräästä Charles
Baudelairen runosta.
Anto Leikolan matkassa
osoittaa, että kirjoittaja on yksi
viimeisistä laajan ja monipuolisen
sivistyspääoman haltioista
erikoistuneella ja pirstoutuneella
aikakaudellamme. Muistellessaan
lapsuuttaan ja nuoruuttaan Töölöössä
Leikola toteaakin, että onneksi
hänen tuoreena ylioppilaana
1950-luvulla ei tarvinnut kirjoittautua
ennalta muotoiltuihin ja
mitoitettuihin " koulutusohjelmiin"
ja pysyä jollain tietyllä alalla
lopun elämäänsä.
Opintoputkista saattaa putkahtaa
tehokkaita yhden alan
spesialisteja, mutta todellista
sivistystä ja sen synnyttämiä
merkittäviä yli vuosikymmenten
kantavia teoksia ja tutkimuksia
on heiltä on turha odottaa. Anto
Leikolan matkassa on avartavaa
ja innoittavaa luettavaa paitsi yliopistotutkijoille,
myös ja ennen
kaikkea kevään tuoreelle tulevaisuutensa
näkymiä pohtiville
ylioppilaille.
Pekka Wahsltedt
|
Luovuus on arkuuteen taipuvainen eläin
Juha T. Hakala:
Luova laiskuus — Anna ideoille siivet.
Gummerus, 2013.
|
Kasvatustieteen professori, filosofi
Juha T. Hakala on kiusannut
itseään jo 1980- luvun lopulta
luovuuteen liittyvillä kysymyksillä,
esimerkiksi: miten luovuus
näkyy tieteessä? Millaiseksi työssään
menestyneet tutkijat kokevat
suhteensa luovuuteen? Hakala on
muun muassa lähettänyt aiheesta
180 kirjettä Nobel- tutkijoille.
Vaikka nobelistit ovat ”vuorokausiaikatauluineen
kuin valtionpäämiehiä
ja eläkeikäisinäkin
todellisia vauhtiveikkoja”, Hakala
sai reilut neljäkymmentä vastauskirjettä.
Vastauksissa oli havaittavissa
yhteinen linja. Tärkein työ ei
tapahdu välttämättä työpaikalla
eikä työaikana, eikä yksin rationaalisen
mielen piirissä.
Fysiikan Nobel-palkinnon
saajan Simon van der Meerin
mukaan tutkijan ajattelu toimii
parhaimmillaan samanaikaisesti
”usealla tasolla” tajunnan ja alitajunnan
laajassa avaruudessa.
”Eräät parhaimmista ideoistani
pulpahtivat esille työpäivän
jälkeen, esimerkiksi silloin kun
olin juuri menossa nukkumaan
eikä enää tarvinnut ajatella tiettyä
kysymystä.”
Hakala tiivistää: luovuus on
arkuuteen taipuvainen eläin. Kun
sitä ahdistetaan, se luikkii koloonsa.
Luovuus tarvitsee kiireettömyyden
tunteen ja vapauden.
”Ei pidä hätäillä, oli kokeneiden
tutkijoiden viesti. Ajatustensa
ja ideoidensa kanssa pitää tulla
tutuiksi. Niiden piti antaa marinoitua
ja kypsyä hiljalleen, jotta
ne voivat jalostua perustelluimpina.”
Huippututkijat harrastivat
irtiottoa työstä, esimerkiksi matkustamalla,
säännöllisellä aamuuinnilla
tai taiteen parissa. Hakala
on tutkinut myös huipputaiteilijoita.
Kirjailija Charles Bukowski
yhtyy tutkijoiden kokemukseen:
”Rauhoittumisjakso, jopa suorastaan
laiskottelu, on välttämätöntä
luovuudelle.”
Elämme yhteiskunnassa, jota
johtaa tehokkuuden tavoittelu ja
kiire. Aivomme käyvät ylikierroksilla.
Meillä ei ole aikaa kunnolla
kohdata muita ihmisiä. Elämme
täysin antiluovassa ilmapiirissä.
Silti Suomi tarvitsee ennen kaikkea
luovuutta noustakseen ylös
lamasta.
Hakala käsittelee kirjassaan
myös luovuutta luovia fyysisiä
tiloja. Uusissa yrityksissä eletään
jo uudenlaisissa ympäristöissä.
Eräs olennaisen tärkeä pohdinta
puuttuu vielä tästä Hakalan
kirjasta: miten yksilö ja organisaatio
vapauttavat itseään kiireen
normista, väärän ”tehokkuuden”
kuvitelmasta, syvästä tottumuksesta?
Jotkut ihmiset käyvät viikonkin
mittaisilla hiljaisuuden
ja mietiskelyn retriiteillä. Silti
ympäröivä stressi ja kiire alkaa
pian vaikuttaa, kun he palaavat.
Tottumus on myös toinen luonto.
On mentävä taas uudestaan retriittiin.
Yksilön on haastavaa yksinään
syvästi vapauttaa itseään,
jos työyhteisö elää aivan toisessa
hengessä.
Sosiaalipsykologinen tutkimus
ja kokemus kertovat, että organisaatioiden
johtajat ovat avainasemassa.
Omalla asenteellaan he luovat
organisaation ilmapiiriä, ilman
että itse välttämättä huomaavat,
kuinka paljon alaiset tarkkailevat
ja toistavat johtajan asenteita.
Johtajien itsekasvatus kutsuu
siis suorittajiaan. Luovuuteen
pyrkivä työyhteisö kehittää yhdessä
oikeasti tehokkaita työtapoja.
Hakalan kirja nostaa elintärkeän
kysymyksen.
Tuula-Maria Ahonen
- Painetussa lehdessä sivu 48
|