Pääkirjoitus
Edessä muutosten vuosi — jälleen
Talouskurjuus ei ota talttuakseen.
Mistä laman pitkittyminen johtuu?
Syyksi on arveltu kehnoa tuottavuutta,
korkeita yksikkökustannuksia
sekä puutteellisesta markkinointi-
ja tuotekehittelyosaamista.
Syyllisiksi on esitetty myös
ammattiyhdistyksiä ja yleissitovia
sopimuksia. Pääministerikin moitiskeli
Suomeen juurtunutta pohjoismaisen
konsensuksen perinnettä.
Usein unohdetaan mainita,
kuinka järkyttävän vakaa ja luotettava
yhteiskunta Suomi on
yritystoiminnalle. Pitkälti siitä
on kiittäminen julkista sektoria,
erityisesti tasa-arvoa ja osaamista
tuottavaa koulutusjärjestelmää.
Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat
kaksi kertaa peräkkäin sopineet
maltillisista palkankorotuksista
ja päättäneet eläkejärjestelmän
uudistamisesta. Ammattijärjestöt
ovat kantaneet kortta kekoon.
Päättäjien suunnalta saamme
kuitenkin kuulla, että työnteko
entiseen malliin ei riitä. Viesti
on epämääräinen. Monille nimittäin
entiseen malliin jatkaminen
merkitsisi sitä, että työt tehdään
tunnollisesti, asioita hoidetaan
tietoliikenteen avulla vielä illalla
kotoa käsin ja työhön sitoudutaan.
Välillä kuitenkin tuntuu, että akateemistenkin
pitäisi potea huonoa
omatuntoa riittämättömästä tuottavuudesta
ja yksikkökustannuksista.
Hyvä koulutus ja tutkimus ovat
henkilöstön ja opiskelijoiden työn
tulosta. Työn laatuun vaikuttaa
työpanoksen ja henkilökohtaisen
osaamisen lisäksi lisäarvo, joka
tulee yhtäältä verkostoitumisesta,
toisaalta yliopiston tuesta perustehtävän
toteuttamiseen (tietokannat,
palvelut, opetustoiminnan
johtaminen). Lisäksi keskeinen
laatuun vaikuttava tekijä on
akateeminen vapaus. Hyvä opetus
esimerkiksi perustuu siihen, että
jokaisella opettajalla on itsenäistä
päätäntävaltaa opetussuunnitelman
linjakkaasta toteuttamisesta,
mukaan lukien opetuksen metodit,
oppimisympäristöjen käyttö,
arviointi. Tästä pitää tuottavuusdiskurssin
jyllätessä pitää kiinni.
Jotain odotetaan nyt kuitenkin
tehtävän. OKM teettää parhaillaan selvitystä, jossa tarkastellaan
suomalaisen korkeakoulujärjestelmän
kehittämistarpeita suhteessa
Tanskan, Sveitsin, Irlannin
ja Alankomaiden korkeakoulumalleihin.
Taustalla on näkemys,
että suomalaisen korkeakoulutuksen,
osaamisen ja tieteen tasoa
on nostettava kilpailijamaita
nopeammin, jotta talous kasvaa
ja Suomeen syntyy uusia korkeaa
osaamista vaativia työpaikkoja.
Näkemykseen on helppoa yhtyä,
mutta sillä on kääntöpuolensa.
Yliopiston tehtävä nykyyhteiskunnassa
on talouskasvun
tuottaminen. Kasvu ei ole enää
portti sivistykseen ja rikkaaseen
henkiseen elämään, vaan globaalissa
kilpailussa pysymisen tae.
Tutkintoja on Bologna-prosessin
jälkeen jatkuvasti uudistettu. Seuraavaksi
edellytetään tieteenalojen
profilointia. Samaan aikaan
henkilöstöä kuormittaa monin
paikoin jatkuva epävarmuus oman
koulutusohjelman tulevaisuudesta.
Mahdollisuus keskittyä tuloksen
tekemiseen on ollut toissijaista
uusien uudistusten rinnalla.
Tampereella puolestaan kolme
korkeakoulua on lähtenyt selvittämään
yhteistyön syventämistä.
Reformit, joiden toteuttaminen
vaatii koko yliopistoyhteisön ponnistelua,
on perusteltava erityisen
hyvin. Tavoitteet on tehtävä ymmärrettäväksi,
ja muutoksen käytännön
toteuttajat — henkilöstö —
on osattava sitouttaa muutoksen
tavoitteisiin ja toteuttamiseen.
Epävarmuuden ilmapiiri ei ole
optimaalinen opetussuunnitelmatyölle
ja päätösten tekemiselle laitoksilla.
Vuodelle 2015 kaavailtujen
uudistusten yhtenä keskeisenä
näkökulmana tulisikin olla työrauhan
palauttaminen ja jatkuvan
epävarmuuden kitkeminen.
Seppo Sainio
puheenjohtaja, Yliopistojen opetusalan liitto YLL
- Painetussa lehdessä sivu 2
|