Voiko tiede olla demokraattista?
Tieteen päivien Päivän painin
lopuksi puhuttiin myös
tiedeuran demokraattisuudesta.
Tieteen päivien Päivän paineissa pohdittiin
muun muassa demokratian
toteutumista tieteessä. Demokratiakäsite
on kaikille tietenkin tuttu ja
helposti käännettävissä yhdellä sanalla,
mutta yhdistettynä tieteeseen
sana on ehkä sen verran harvoin
käytössä, että merkitysten kirjo on laaja. Niinpä keskustelu
polveilikin monenlaisten aihepiirien parissa.
Keskustelemassa olivat akateemikko Risto Nieminen
Aalto-yliopistosta ja dosentti Annamari Vänskä
Turun yliopistosta. Nieminen on myös Tiedonjulkistamisen
neuvottelukunnan puheenjohtaja. Painin
mattotuomarina aiheisiin johdatteli dekaani Arto
Mustajoki Helsingin yliopistosta.
Tieteen rooli kansalaisyhteiskunnassa
— Tutkijoiden tehtävä on kertoa tutkimuksestaan
suurelle yleisölle. Se on demokraattisen yhteiskunnan
väline ja myös tasoittaa koulutuksen kautta tulevaa
kuilua, alusti Mustajoki ja kysyi: kuinka suuren osan
työstään tutkijan tulisi mielestänne osoittaa siihen?
— Tiede kuuluu kaikille! Tätä iskulausetta olen
viime aikoina viljellyt monissa yhteyksissä. Tiede on
demokratian edellytys ja mahdollistaja. Uskon avoimeen
yhteiskuntaan ja siihen, että tieteentekijöillä on
vahva tehtävä osallistua kansalaiskeskusteluun, sanoi
Nieminen.
— Toisaalta karsastan ajatusta kansalaiskeskustelusta
yliopiston kolmantena tehtävä. Lain mukaan
yliopistoilla on kaksi tehtävää, tutkimus ja korkein
opetus, joten kansalaiskeskustelu on päätehtäville
alisteinen vaikkakin tärkeää, hän lisäsi.
— Keskusteluun käytettävän ajan osuus tutkijan
työstä vaihtelee uravaiheen mukaan ja kylmä totuus
on, ettei uraputkessa kilpailevalla postdocilla ole varaa
panostaa siihen liikaa. Tällainen vanha jäärä kuin
minä, on sitten eri asia", sanaili Nieminen.
Annamari Vänskä kertoi osallistuvansa mielellään
keskusteluun suuren yleisön kanssa ja kokee sen
yliopiston tärkeänä tehtävänä yhteiskunnassa. Hän
katsoi, että kansalaiskeskustelu on ollut hieman lapsipuolen
asemassa, ja toivoi sen merkityksen kohentumista.
— Ketkä tutkijat julkiseen keskusteluun sitten
osallistuvat on mielestäni itseään ruokkiva kehä: Media
kysyy heiltä, joilta vastauksia on saatu ennenkin
eikä niitä ole tyhmiksi koettu. Olen sitä mieltä, että
tutkimuksesta on hyvä puhua kaikissa uraputken
vaiheissa. Keskustelu on erilaista eri aikoina, Vänskä
huomautti.
Demokratia tieteen sisällä
Mattotuomarilta satoi kysymyksiä painijoille: Painaako
tieteessä jokaisen ääni yhtä paljon? Vai onko sen
ääni painavampi, jolla on paremmat argumentit? Tai
voidaanko äänestää siitä, mikä on totuus?
Nieminen ja Vänskä olivat yhtä mieltä siitä, että
viimeisen sanan tieteessä sanoo tiedeyhteisö.
— Tiede ei tunne rajoja tai poliittisia ideologioita.
Historiasta löytyy esimerkkejä yrityksistä sivuuttaa
tämä, ja aina ovat yritykset johtaneet katastrofiin, totesi
Nieminen.
— Kaikki mielipiteet tieteessä ovat yhtä tärkeitä,
kunhan ne on muodostettu menetelmillä, joilla ne
voidaan joko todistaa oikeiksi tai hylätä väärinä. Tiede
etenee tietysti jatkuvasti ja uusia menetelmiä otetaan
käyttöön.
— Seuraavan tutkijasukupolven tehtävä on määrittää
onko senhetkinen käsitys oikein vai väärin, lisäsi
Vänskä. Humanistisilla aloilla menetelmät ovat
erilaiset kuin luonnontieteissä ja tuloksia tulkitaan
paljon. Uskottavin tulkinta voittaa.
Tieteen rahoitus ja demokratian pelisäännöt
— Määritteleekö tutkijayhteisö eri alojen rahoituksen
itse vai ohjataanko se ylhäältä käsin? Arto Mustajoki
kysyi keskustelijoilta.
— Tiedepoliittista ohjausta tarvitaan, tasajako olisi
mahdottomuus, vastasi Nieminen. Viime vuosina
kilpailtu raha on ollut isommassa osassa, kun on pyritty
kasvattamaan laatua. Jos sen osuus kasvaa liian
suureksi, rahan hankkimiseen käytetty aika on pois
luovasta työstä.
Entä eri tieteenalojen rahoitus?
— Nyky-Suomessa yliopistoilla on ristiriitaiset
paineet: Toisaalta halutaan uudet henkiset pääomat
mutta sen lisäksi taloudellinen menestys, koska yliopistot
nähdään talouden moottoreina, totesi Nieminen.
— Tuntuu tosiaan siltä, ettei rahanjako aina oikeudenmukaisesti
perustu vain tutkijan näyttöihin, kun
tiedepoliittiset päätökset vaikuttavat taustalla, vahvisti
Vänskä.
Alkuperäiseen kysymykseen demokratian ja tieteen
välisestä suhteesta palattiin keskustelun lopussa.
Arto Mustajoki totesi, että koulutuspolitiikka
Suomessa on hyvin demokraattinen prosessi aina
tohtoritasolle saakka, mutta siitä eteenpäin tutkijapyramidi
kapenee liian rajusti. Demokratia-kysymys
on kuinka koulutuspyramidi rakennetaan.
Risto Nieminen vaati, että tohtoriksi täytyy valmistua
nuorempana, luonnontieteellisillä aloilla reilusti
alle kolmekymppisenä. Hän katsoi, että silloin
voi hyvin vielä tehdä muutoksia uraan eikä se ole
henkilökohtainen katastrofi.
Yleisön joukosta professori Ari Sihvola esitti lopuksi,
ettei yliopistouralla etenemisen pidäkään olla
demokraattista. Se on meritokratiaa!
Risto Nieminen muistutti, että akateemiset työmarkkinat
ja professorien rekrytointi on nykyään
globaalia ja ankaran kilpailun lopputulos.
Arto Mustajoki lisäsi vielä ettei tieteen panostaminen
laatuun ole myöskään demokraattista. Hän
katsoi, että demokraattinen tutkimusrahoituksen
jako suoritettaisiin arpomalla.
— Tiede ei voi olla demokraattista. Yliopistojen
punaisena lankana on velvollisuus valita professorin
virkaan hakijoista paras, ei sitä joka olisi julkaisujen
lukumäärän perusteella "oikeutettu" virkaan. Paremmuuden
kriteerit yliopisto määrittelee itse.
— Pyritään olemaan parempia kuin edelliset tutkijat
ja esittämään entistä voimakkaampia ja parempia
argumentteja.
Tiedettä ei siis tehdä demokratian pelisääntöjen
mukaan, mutta tieteenalojen ei kuitenkaan toivoisi
joutuvan keskinäiseen kilpailuun. Onneksi painijat
olivat toiveikkaita poikkitieteellisyyden suhteen.
Tieteen päiviä seurasi yli 20 000 ihmistä
Tammikuun alun Tieteen päivien teema oli ”Sattuma –
Slumpen”. Päivillä vieraili viitenä päivänä (7.–11.1.) yli 15
000 kävijää. Lisäksi verkossa tapahtuman videolähetyksiä
seurasi 7 400 ihmistä. Tieteen päivien aiheista käytiin
vilkasta keskustelua myös Twitterissä ja Facebookissa.
Seuraavat Tieteen päivät pidetään tammikuussa 2017.
Sitä ennen Tieteen päiviä järjestetään 21.–22.4. Jyväskylässä,
7.–8.5. Turussa, 28.8. Joensuussa ja 29.8. Kuopiossa
Itä-Suomen yliopistossa, 1.–2.9. Oulussa sekä 11.–12.9.
Rovaniemellä Lapin yliopistossa.
teksti ja kuva: Katri Pajusola
- Painetussa lehdessä sivu 10
|