Työn määrä ja vaikutusmahdollisuuksien puute kuormittavat
OAJ :n työolobarometrin mukaan 41—60-vuotiaiden
työkyky on opetusalalla selvästi muita ikäryhmiä heikompi.
Opetustyö yliopistoissa tarjoaa opettajalle
hyvin kehittymismahdollisuuksia
ja työn sisältö motivoi. Töitä on
kuitenkin liikaa ja työt eivät jakaudu
tasaisesti. Tieto ei kulje. Työssä koetaan
myös häirintää ja epäasiallista kohtelua.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n työolobarometri
toteutettiin loka-marraskuussa 2013. Kyselyyn
vastasi 1347 opettajaa ja opetusalan esimiestä päiväkodeista
yliopistoihin.
Barometri paljasti puutteita yliopistojen opetushenkilöstön
työhyvinvoinnissa. Yliopistoissa 61
% ja ammattikorkeakouluissa 68 % vastaajista koki,
että on liikaa töitä on erittäin tai melko usein. Töiden
määrä on yliopistoissa muita oppilaitoksia suurempi
ongelma, sillä barometrin kaikista vastaajista joka
toinen (54 %) koki, että on erittäin tai melko usein
liikaa töitä.
Vaikka työn sisältö on kiinnostava ja motivoiva,
niin töitä on liikaa ja töiden organisointi on ongelma.
Vain joka toinen opettaja yliopistoissa sitä mieltä, että
työt jakautuvat oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
Käytännössä tämä johtaa siihen, että toiset kuormittuvat
toisia enemmän.
Työstressi ja väsymys painavat
Stressiä ja väsymystä opetusalalla koetaan huolestuttavan
paljon muihin aloihin verrattuna. Työstressiä
koki erittäin usein 12 %, melko usein 21 % ja silloin
tällöin 41 % yliopiston vastaajista. Poikkeuksellista
väsymystä koki erittäin usein 8 %, melko usein kolmasosa
(30 %) ja silloin tällöin kolmasosa (30 %) vastaajista.
Yliopistossa työskentelevien työkykyarvio jäi
alan ja koko työelämän työkykykeskiarvon alapuolelle.
Työkykyarvio oli yliopistoissa 8,13, kun kaikkien
työssä olevien arvio omasta työkyvystään on Työterveyslaitoksen
tutkimuksen mukaan 8,3 (Työ ja terveys
Suomessa 2012). Koko aineistossa huomiota herätti
41-50- ja 51-60-vuotiaiden muita ikäryhmiä selvästi
alemmat työkykyarviot.
Huono kohtelu tuo sairauspoissaoloja
Joka viides (21 %) opetushenkilöstöstä yliopistoissa
oli kokenut epäasiallista kohtelua tai kiusaamista
työssään viimeisen vuoden aikana. Epäasiallista kohtelua
tai kiusaamista kokeneista 8 prosenttia ilmoitti
olleensa sen takia pois työstään. Lisäksi väkivaltaa oli
viimeisen 12 kuukauden aikana kokenut työssään 1,4
% opetushenkilöstöstä.
Vastaajien mukaan yliopistoissa ei oltu riittävästi
ohjeistettu, miten epäasiallisen kohtelun ja kiusaamistilanteiden
tullessa eteen pitäisi toimia. Menettelytavoista
oli sovittu vain joka toisella yliopistotyöpaikalla
ja niihin oli saanut perehdytystä vain neljännes
opettajista. Vajaa viidennes oli saanut viimeisen
kolmen vuoden aikana koulutusta häirintä- ja konfliktitilanteiden
kohtaamiseen ja niissä toimimiseen.
Väkivaltatilanteisiin varautuminen oli vielä heikommalla
tasolla.
Henkilöstö kokee, että ei pääse vaikuttamaan
Tulokset antavat aihetta huoleen siitä, kuinka tieto
yliopistoissa kulkee ja yhteistyö toimii. Hyvin tukea
työyhteisön jäseniltä koki saavansa noin 65 % vastaajista,
kun koko barometrin aineistosta 74 % koki, että
yhteistyö sujuu työpaikalla hyvin. Vain reilut puolet
(58 %) koki, että esimies antaa riittävästi tietoa työhön
liittyvistä asioista.
Yliopistoissa työskentelevistä yli 60 prosenttia
arvioi, ettei tieto työpaikoilla kulje johdon ja henkilöstön
välillä ja 40 % oli sitä mieltä, että johto osoittaa
arvostusta erittäin tai melko vähän kaikkien työtä
kohtaan. Joka toinen arvioi, että johto ei ole kiinnostunut
työhön liittyvistä asioista.
Yliopistojen Varmalla teettämän työhyvinvointikyselyn
tulokset ovat näiltä osin samankaltaisia.
Erityisesti koettiin avoimuuden ja vaikutusmahdollisuuksien
puutetta päätöksentekoon. Kyselyn huonoimmat
arviot aikaisempien vuosien tapaan sai strateginen
johtaminen ylimmällä tasolla. Luku on kuitenkin
edellisiä vuosia hieman parempi. Kehitystä on
tapahtunut, mutta tehtävää on edelleen paljon.
Hyvinvointi meni pesuveden mukana?
On selvää, että edellä mainitut ongelmat aiheuttavat
terveydellisiä seurauksia opetustyötä tekeville ja
myös mittavia taloudellisia menetyksiä yliopistoille.
Yliopistojen rakennemuutokset ovat jättäneet jälkensä
yliopistojen opetushenkilöstöjen työhyvinvointiin ja opettajat kokevat, että eivät voi enää vaikuttaa
omaa työtään koskevaan päätöksentekoon kuten aiemmin.
Muutokset eivät ole päättyneet vuoteen 2010, ja
tuotannollisia ja taloudellisia yhteistoimintamenettelyjä
on käyty yli puolessa yliopistoja. Luottamus on
kärsinyt kolauksia. Yhteistoiminnan ja johtamisen
kulttuuri ei näytä olevan samanlaista kuin ennen. Yhteistoimintamenettelyiden
piti korvata kollegiaalisen
päätöksenteon, mutta lapsi näyttää karanneen pesuveden
mukana kun asiaa tarkastelee työhyvinvoinnin
näkökulmasta.
Muutokset ovat tuoneet esille myös työyhteisöissä
ongelmia ja epäasiallisen kohtelua. Epäasiallisen kohtelua
pitäisi ennaltaehkäistä paljon nykyistä huomattavasti
tehokkaammin.
Myös yliopistojen sisäisiä rakenteita on uudistettu.
Henkilöstöä on vähennetty eläköitymisillä, henkilöitä
on irtisanottu, eikä määräaikaisia työsuhteita
ole jatkettu. Yliopistojen ydintehtävää toteutetaan
henkilöstön voimavaroin. Työn suuri määrä on ilmeinen
ja tuntuva, ja jatkuessaan kehitys ei voi olla vaikuttamatta
lisää henkilöstön hyvinvointiin.
Yhteistoiminta kaikessa yliopistotoiminnassa,
erityisesti muutoksenhallinnassa, nousee erittäin
tärkeäksi, jotta työhyvinvointia voidaan parantaa ja
haitalliseen työkuormitukseen puuttua. Henkilöstön
edustajat ovat asiantuntijoita, jotka tuntevat työssä
kuormittumisen, sopimukset ja yliopistolaisten
työn. Yliopistojen tulisi ymmärtää hyvän henkilöstöpolitiikan
ja henkilöstönedustajien arvo esimerkiksi
antamalla heille riittävät aikaresurssit tämän työn
tekemiseen. Yliopistotyönantajien tulisi myös tehokkaammin
puuttua opetushenkilöstön työhyvinvointia
rapauttaviin tekijöihin.
Lisätietoa tuloksista löytyy OAJ :n verkkosivuilta..
teksti Riina Länsikallio
Työelämäasiamies, Opetusalan ammattijärjestö OAJ
- Painetussa lehdessä sivu 32
|