Kirja-arviot
|
Tutkimusta ja kumousten pyörteitä
Matti Klinge:
Upsalasta Pariisiin. Muistelmia 1960—1972.
Siltala 2014. 443 sivua.
|
Vähän yli vuosi sitten arvostelin
Matti Klingen muistelmien ensimmäisen
osan. Päätin arvostelun
virkkeeseen: Klinge on kirjoittamassa
Kadonneen ajan löytämiselle
jatkoa — onkin äärettömän kiintoisaa
nähdä, mitä kaikkea Klinge
löytää ja kohtaa, kun värikäs ja
kumouksellinen 1960-luku lähtee
kunnolla käyntiin.
Ja kyllähän hän kohtaa kumouksia,
kuten Ranskan vuoden
1968 suuren ylioppilasvallankumouksen
ja Suomen pienimuotoisemman
Vanhan valtauksen. Tosin
ääriliikkeitä, niin oikeistolaisia
kuin vasemmistolaisiakin, kaihtava
pluralisti ei henkilökohtaisesti
osallistunut kumpaankaan ylioppilaskumoukseen.
Itse asiassa Upsalasta Pariisiin
ei ole niin täynnä elävän elämän tuulia ja kuvauksia kuin Kadonnutta
aikaa löytämässä. Syy on
varsin yksinkertainen ja luonnollinen
— tässä toisessa osassa Klinge
aloittaa pitkän ja työntäyteisen
tutkijan uransa. Klinge esitteleekin
tarkasti ja yksityiskohtaisesti
teoksiaan, niiden luomista ja vastaanottoa.
Etenkin monivuotinen ja
Klingen väitöskirjankin sisällään
pitänyt Ylioppilaskunnan historia
on vahvasti fokuksessa. Toki Klinge
kertoo myös 60-luvun kulttuurilehdistä,
joista moniin hän
kirjoittikin, etenkin Valvojasta, ja
tietysti monilla sivuilla esiintyvät
oman alan Historiallinen Aikakauskirja
ja Ylioppilaslehti, jonka historian
Klinge myös laati.
Mutta eli Klinge elävääkin
elämää. Lukija pääsee Klingen
mukana presidentti Kekkosen
60-vuotispäiville ja kuuluisille
"lastenkutsuille". ESO:n
kuraattorina Klinge osallistuu
ylioppilasnuorison arkeen ja juhlaan
osakunnassa tai Vanhalla ja
Mannerheim-museon intendenttinä
vuorineuvosten ja kenraalien
juhlapäivällisille. Ja tietysti Klingen
60-lukuun kuuluivat myös
perheen kasvaminen, läheiset
ystävyyssuhteet, Lapin vaellukset
ja purjehdusretket.
Mutta mainettaan ja arvoisuuttaan
ansaita elämäkerta hän
loi tutkimuksillaan. Ylioppilaskunnan
historia toi Klingelle
"myytinsärkijän" maineen. Klinge
vertaa tutkijan otettaan Derridan
kuuluisaan dekonstruktioon,
mutta minulle Klingen metodi tuo
mieleen Foucaultin arkeologian —
tutkihan Foucault nimenomaan historiaa, kun taas Derrida keskittyi
kieleen ja sen rakenteisiin.
Lähtökohtakin Klingellä ja Foucaultilla
on sama: kyseenalaistaa
hegeliläinen käsitys, että historia
on yhtenäinen kertomus, jolla on
yksi pysyvä päämäärä.
Suomen historia nähtiin pyrkimyksenä
vapautua Venäjän
holhouksen alta kohti itsenäisyyttä.
Klinge osoitti, että näin ei
ole, vaan itsenäistyvän Suomenkin
historia koostuu monista eri
suuntiin vievistä tarinoista. Myös
Foucault puhui historian kulun
"katkoksista" ja "kerrostumista".
Tämä näkemys historiasta tarjosi
vankan pohjan Klingen ääriliikkeitä
— jotka usein käyttävät näkemystä historian teleologisesta
luonteesta omien pyrkimystensä
oikeuttajana — kaihtavalle moninaisuuden
ja erilaisuuden kannattamiselle
ja painottamiselle.
Klingen kirjan sivuilta hypähtää
eteen asioita, joiden usein
luullaan ilmaantuneen vasta parin
viimeisen vuosikymmen aikana.
60-luvulla käytiin laajaa debattia
" ideologioiden lopusta". Eli
siitä, että poliittisten puolueiden
tavoitteet eivät enää juuri eroa
toisistaan: oikeisto on hyväksynyt
yleisen äänioikeuden ja valtion
roolin hyvinvointivaltiona,
vasemmisto taas on luopunut
vallankumouksesta ja suostunut
yhteistoimintaan vanhojen vihollistensa
kanssa.
Klingen 60-luku päättyy ja
huipentuu ei kovinkaan yllättävästi,
Pariisiin, jonne Klinge
muutti vuonna 1970 vierailevaksi
professoriksi perheineen. Yliopistolla
tuntuivat vielä hullun
vuoden -68 jälkimainingit ja Klingenkin
opetus häiriintyi lakkojen
takia.
70-lukua Upsalasta Pariisiin
matkaa vain parin vuoden taipaleen
verran. Eivätkä kiihkeiden
taistolaisten esiinmarssi, sivistymistä
putkiopintojen suuntaan
vievä tutkinnonuudistus ja monet
muut 70-luvun ilmiöt ehdi nousta
esiin. Kuin makupaloiksi tarjotut
kiistellyn vuosikymmen kaksi ensimmäistä vuotta saavatkin lukijan
odottamaan mielenkiinnolla
Klingen muistelmien kolmatta
osaa.
Pekka Wahlstedt
|
Hyväksi ohjaajaksi voi oppia
Sanna Vehviläinen:
Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta.
Gaudeamus 2014. 239 sivua.
|
Ohjaus on yliopistossa jokapäiväistä
työtä. Ohjaamme väitöskirjoja,
graduja, harjoitustöitä ja paljon
muuta. Ohjaus saattaa tuntua
niin itsestään selvältä, että siihen
kiinnittää huomiota vasta, kun jokin
tökkii. Miksi ohjaus toisinaan
sujuu, mutta aina ei? Mitä hyvä
ohjaus on, ja kuinka voi kehittyä
paremmaksi ohjaajaksi? Näitä kysymyksiä
tarkastelee oppaassaan
KT ja työnohjaaja Sanna Vehviläinen,
joka on laaja-alaisesti perehtynyt
ohjauksen eri muotoihin ja
menetelmiin.
Helppolukuinen ja tieteellisiä
lähdeviittauskäytäntöjä noudattava
kirja jakautuu kolmeen päälukuun.
Ne vastaavat seuraaviin kysymyksiin:
mitä ohjaus on, kuka
ohjaa ja miten ohjataan.
Ohjaus määritellään yhteistoiminnaksi,
jossa tuetaan
ohjattavan oppimis- ja ongelmanratkaisuprosesseja
niin, että
ohjattavan toimijuus vahvistuu.
Tämä on kirjan kantava ajatus.
Moni opettaja saattaa kokea ohjauksen
yksin tehtäväksi puskemistyöksi.
Tärkeää olisi kuitenkin
ymmärtää, että ohjattava on yhteistyökumppani,
jolla itsellään
on vastuu etenemisestään. Toinen
kirjan painavista teemoista on se,
että opettaja ei ole ohjaajana yksin
vaan hän on organisaationsa ja
koko tiedeyhteisön jäsen. Ohjauksen
toimintatapojen tulisikin
rakentaa yhteisöllisyyttä ja tuoda
systemaattisesti esiin akateemisen
maailman eetosta.
Ohjaus on usein kahdenvälistä.
Vehviläinen kuitenkin perustellusti
muistuttaa, että ohjaajana
voi olla myös ryhmä, esimerkiksi
seminaariryhmä vertaisohjaajana.
Lisäksi ohjausta voi opetella vaikka
toisen kanssa, jolloin puhutaan
jaetusta ohjaajuudesta.
Institutionaaliset ohjaussuhteet
ovat väistämättä myös
valtasuhteita. Tätä ei pidä kavahtaa,
vaan valta-asetelma tulee
tunnistaa ja esimerkiksi käsitellä
ohjaajan rooli opinnäytteen arvioinnissa.
Vehviläinen muistuttaa aiheellisesti,
että hyvä ohjaus ei ole
mystifioitava asia, joka ”joskus
vaan toimii” tai jossa olisi kyse
ohjaajan ja ohjattavan ”kemioista”.
Jokainen voi oppia hyväksi
ohjaajaksi. Ohjausta voi ajatella
toimintana, jossa inhimillisyyden
ja tukevan vuorovaikutuksen
asioita tehdään ammattimaisesti
ja joskus jopa rutiinilla. Lisäksi
Vehviläinen muistuttaa, että
kokenutkin ohjaaja voi – aivan
sallitusti – epäonnistua ja tehdä
virheitä.
Ohjattavalle ohjaus on liki aina
ainutkertainen ja uusi tapahtuma.
Ohjaaja puolestaan on samassa
tilanteessa konkarina. Jos ohjauksen
tavoitteista ei ole keskusteltu,
voivat monet asiat ohjauksessa
mennä pieleen. Ohjattavan käsitys
ohjauksesta voi nimittäin olla
kovinkin toisenlainen kuin ohjaajalla.
Ohjattava kenties uskoo saavansa
ohjaajalta valmiit vastaukset
kaikkiin häntä askarruttaviin kysymyksiin.
Moni karikko voitaisiinkin
välttää, jos alkuvaiheessa
käytäisiin keskustelu siitä, miten
ohjattava itse näkee tilanteensa
ja edessä olevan ohjausprosessin.
Samalla sovitaan yhdessä ohjauksen
käytännöistä.
Ohjausta ei ole vain yliopistossa.
Vehviläinen tuo havainnollisesti
esille sen, kuinka
ohjauksen ala yhteiskunnassa on
laajentunut. Yhtenä syynä tähän
on moderni individualismi, jonka
mukaan minää ja omia ratkaisuja
on jatkuvasti työstettävä eräänlaisena
itsetoteutuksen projektina.
Kaikkiaan kirjassa on esimerkkejä
muualtakin kuin yliopistosta ja
opinnäytteiden ohjauksesta, ennen
kaikkea työnohjauksesta.
Ohjaustyön opas on käytännöllinen
kirja, joka auttaa ymmärtämään
ohjauksen moninaisuutta
ja opastaa kohti parempaa ohjaajuutta.
Suosittelen!
Terhi Ainiala
Helsingin yliopiston suomen kielen
yliopistonlehtori, Tieteentekijöiden
liiton varapuheenjohtaja
|
Systeemiteoriaa ihmisestä!
Pauli Niemelä:
Systemaattinen ihmiskäsitys. Ihminen järjestelmänä: rakenne
(3^3) ja toiminta (3x3).
United Press Global. 2014, 195 sivua.
|
Sosiologit ovat tarkastelleet yhteiskuntaa
iät ja ajat järjestelmänä.
August Comte piti sitä ”Suurena
olentona”. Herbert Spencer käytti
yhteiskunnan tarkastelussa organismianalogiaa.
Emile Durkheim
etsi yhteiskunnan eri toiminnan
piirejä koossa pitäviä voimia. Talcott
Parsons jäsensi yhteiskunnan
erilaisiin funktionaalisiin osajärjestelmiin.
Äskettäin Niklas Luhmann
on jäsentänyt yhteiskuntaa
sen järjestelmistä ja alajärjestelmistä
käsin.
Mutta onko relevanttia pyrkiä
hahmottamaan elävää ihmistä
järjestelmänä? Habermas erotti
jyrkästi elämis- ja systeemimaailman.
Emeritusprofessori Pauli
Niemelän mukaan näin voi ja suorastaan
pitää tehdä, jotta ihmisen
kokonaisuus avautuisi. Nykyisen yliopistolaitoksen tulosvaatimuksiin
tämän kaltaiset, paljon aikaa
ja ajattelua vaativat teoreettiset
perustutkimukset, soveltuvat
huonosti. Ne ovat ns. riskitutkimusta,
jonka arvo näkyy vasta
pitkän ajan kuluttua siinä, käyttävätkö
muut tutkijat löydöksiä.
Mikäli kuitenkin tämän kaltaisten
tutkimusten teko tyrehtyisi, ei se
edistäisi ajattelun kehitystä.
Niemelä konstruoi ihmisen rakenteen
eli ontologian systemaattiseksi;
fyysiseksi, psyykkiseksi
ja sosiaaliseksi osajärjestelmäksi.
Niissä kussakin on kolme ulottuvuutta
ja tasoa. Ne ovat esityksen
mukaan rakentuneet kehityksessä
emergenttisesti siten, että evoluutio
on tuottanut ajan myötä
aina kokonaan uuden tason ulottuvuuksineen.
Näin konstruoiden Niemelä
saa ihmisen rakenteeksi, ehkä
hieman mystiseltä vaikuttavan,
kaavan 3³. Ihmisen ontologia siis
koostuisi kolmesta osajärjestelmästä,
joista kullakin on kolme
ulottuvuutta ja kolme tasoa, jotka
limittyvät ja toimivat kiinteästi
yhdessä. Ne siis voidaan erottaa
käsitteellisesti, mutta niitä ei voi
erkaannuttaa toisistaan. Lisäksi
ihmisellä on kutakin osajärjestelmää
koskeva toimintaosajärjestelmäulottuvuutensa
ja -tasonsa:
3x3. Näin ihminen hahmottuisi
rakenteellisesti 27 osatekijäiseksi
ja toiminnallisesti 9 osatekijäiseksi
kokonaisuudeksi, yhteensä
36 osatekijäiseksi ilmiöksi.
Kirjan liitteenä oleva katsaus
ihmiskäsitysvirtauksiin ja niissä
esitetty vieraantumisanalyysi
sekä sen korjaamisidea, ovat
kiinnostava lisä systemaattiseen
tarkasteluun. Kirjassa esitetään
lopuksi kehittyneiden ”olioiden”,
eritasoisten järjestelmien, yleiseksi
rakentumismalliksi tarkoitettu
teoria. Tekijä on jo julkaissut tästä
teoriasta keskieurooppalaiselle
yleisölle tarkoitetun artikkelin
Evolution of Evolution (2013). Toivoisi
tekijän julkaisevan nyt tarkastelun
kohteena olevan kirjan
myös englannin kielellä kansainväliselle
yleisölle.
Juhani Laurinkari
Professori, emeritus
Euroopan tiede- ja taideakatemian
pysyvä jäsen
- Painetussa lehdessä sivu 42
|