Byrokratsia
Ympäristövaikutusten
arviointi (YVA) on
kirjattu lakiin, ja sukupuolivaikutusten
arviointikin (SUVAUS)
etenee vähitellen päätöksenteon
eri portaille. Nykyhallitus tosin
meinasi möhliä tasa-arvokysymyksissä
jo alkuunsa. Se kaavaili
arvioivansa vaikutuksia sitten, kun
päätöksiä on tehty ja lakeja säädetty.
Tänä vuonna sukupuolivaikutusten
arviointia parannetaan kaikissa
ministeriöissä muun muassa
kouluttamalla lainvalmistelijoita.
Suvauksen innoittamana esitän
yliopistoihin järki käteen
-hankkeen nimeltä BYVAUS, byrokratiavaikutusten
arviointi. Tavoitteena
on vähentää turhaa byrokratiaa
(ei byrokraatteja), edistää
tuottavuusloikkaa ja parantaa
työntekijöiden ja opiskelijoiden
hyvinvointia.
Hankkeen nimi ei ole kovin vetävä,
mutta jäänee rumuudellaan
paremmin mieleen. Hanke ei ole hetken mielijohde vaan on hautunut
jo pidempään, enkä ole nähnyt
byvauksen tarpeen vähenevän.
Päinvastoin. Sähköpostiin vyöryy
jatkuvasti pyyntöjä vastata kyselyyn,
joka ”vie vain 15 minuuttia”,
välittää opiskelijoille kysely,
johon olisi tärkeää saada heiltä
vastauksia jotta voitaisiin kehittää
toimintaa, tiedottaa esimiehelle
joka tiedottaa yksikön johtajalle
joka koostaa johtoryhmälle ja
rehtoraatille tietoja vaikkapa yhteiskunnallisesta
vaikuttamisesta,
julkaisuista, ohjatuista opinnäytetöistä,
saaduista rahoituksista, pidetyistä
esitelmistä, asiantuntijalausunnoista,
yhteistyöstä muiden
yliopistojen kanssa ja niin edelleen.
OKM:n profilointikuume kasaa yhä
lisää raportointipainetta.
Edellisten lisäksi joudan tietysti
käväisemään työsuunnitelma-
ja kehityskeskustelujärjestelmässä,
opintohallinto-ohjelmassa
jossa voin itse korjata opetusajat ja
-paikat sekä tarkistaa ja hyväksyä
e-HOPSit. Ai niin, viime lukuvuoden
aloitin hyvää hyvyyttäni — ja
koska missään ei enää ole toimistosihteereitä
— tilaamalla yksiköllemme postimaksu-maksettuennakolta-
kirjekuoria ja järjestämällä
postilokerot aakkosiin, koska
kukaan ei enää ottanut tolkkua
niiden järjestyksestä. Tänä vuonna
olenkin voinut marttyyrimäisesti
kieltäytyä moisista tukitehtävistä,
koska ”nyt on kyllä jonkun muun
dosentin vuoro”.
On syytä aloittaa byrokratsia.
Olen muokannut sosiaali- ja terveysministeriön
tasa-arvoyksikön
jakamista suvaus-ohjeista kahdeksankohtaisen
BYVAUS-ohjeen.
Pyydän anteeksi mahdollista plagiointia.
Tarkoitus ei myöskään ole
vähätellä suvausta ja sen asiantuntijoita,
joita sukupuolentutkijana arvostan suuresti.
1) Ajoita byrokratiavaikutusten
arviointi heti valmisteluvaiheen
alkupuolelle. Vain siten se voi vaikuttaa
lopputulokseen.
2) Byrokratiavaikutusten arvioiminen
on harvoin turhaa.
Ennalta ei voi välttämättä tietää,
millä toimenpiteillä on merkittäviä
vaikutuksia ihmisten kannalta.
3) Byrokratiavaikutukset arvioi
asian valmistelija(t). Se tehdään
osana normaalia virkatyötä(!) hyödyntäen
sidosryhmiä, tutkimus- ja
tilastotietoa, asiantuntijakuulemisia
ja selvityksiä, eikä pyydetä tietoja
sähköpostilla heti huomiseksi
kaikilta opettajilta ja tutkijoilta.
Heillä on yleensä töitä, jotka liittyvät
yliopiston perustehtäviin (tutkimus
ja koulutus). Byvaus on osa
asioiden huolellista valmistelua.
4) Byrokratiavaikutusten arvioiminen
on arkista työtä, eikä
se ole sen vaikeampaa kuin muutkaan
vaikutusarvioinnit.
5) Valmistelun kuluessa asianmukaisesti
tehty byvaus ei vaadi
suurta lisätyötä. Päinvastoin, se
voi merkittävästi vähentää myös
valmistelijan omaa työtä, mutta ei vaaranna
hänen työpaikkaansa.
6) Vaikutusarvioinnit muodostavat
aina kokonaisuuden. Byrokratianäkökulma
tulee muistaa
kaikkia vaikutusarviointeja tehtäessä:
Mitkä ovat raportointi- tai
vastauspyynnön, kehityssuunnitelman,
kyselyn, sähköpostin tms.
vaikutukset tutkijoiden ja opettajien
kannalta?
7) Tee lista tärkeimmistä huomioon
otettavista seikoista ja kirjaa
ylös myös itsestäänselvyydet, kuten:
Tarvitsemmeko todella tätä tietoa,
Voisiko tämän hoitaa toisin kuin
on totuttu? Pidä tätä paperia näkyvillä
koko valmistelun ajan ja palaa
siihen aina säännöllisin väliajoin.
8) Jos byrokratiavaikutuksia ei
arvioida, pitää tutkijoille ja opettajille
esittää siihen perustelut.
Lisätietoja tasa-arvotyöstä ja
suvauksesta:
Sukupuolisilmälasit käytössä. Käsikirja
ministeriöiden tasa-arvotyön
tueksi. http://stm.fi/tasa-arvo/sukupuolisilmalasit
Taustatietoa valtavirtaistamisesta
ja sukupuolivaikutusten arvioinnista
(2007).
http://www.julkari.fi/handle/10024/113021
Seija Jalagin
FT, dosentti, historian
yliopistonlehtori, Oulun yliopiston
hallituksen jäsen
seija.jalagin@oulu.fi
- Painetussa lehdessä sivu 18
|