Taide yhteiskunnan voimavaraksi
Vuoden Professori Eeva Anttila haluaa rakentaa taiteen
avulla parempaa yhteiskuntaa. Tähän tähtää myös Strategisen
tutkimuksen neuvoston ARTSEQUAL -hanke,
jossa Anttila johtaa yhtä tutkimusryhmää.
Professoriliiton Vuoden Professoriksi
2016 valitsema Eeva
Anttila on Pohjoismaiden ainoa
tanssipedagogiikan professori.
- Vuoden Professorin valinta
kohdistui ensimmäisen
kerran teatteri- ja tanssialalle.
Professori Eeva Anttilan työssä
yhdistyy esimerkillisellä tavalla tutkimus ja taide. Hän
nauttii laajaa arvostusta niin professorikunnan kuin
koko tiede- ja taideyhteisön keskuudessa. Anttila on
arvostettu pedagogi, yhteisöllisen ja luovan oppimisen
puolestapuhuja. Hän on huolestunut koulutuksellisesta
eriarvoistumisesta ja tähtää tutkimuksissaan ja
muussa toiminnassaan sen vähentämiseen, Professoriliiton
puheenjohtaja Kaarle Hämeri totesi palkinnon
perusteluissa. Valinta julkistettiin Communicatio Academica
-tapahtumassa Lapin yliopistolla 15. tammikuuta.
jos taide olisi kaikille kuuluva peruspalvelu?
Väliotsikon kysymys kirvoitti joukon taiteen tutkijoita
miettimään, kannattaisiko hakea Strategisen tutkimuksen
neuvoston (STN) rahoitusta. Silloinen rehtori
Tiina Rosenberg oli ilmoittanut, että Taideyliopiston
sisältä lähtee yksi hankehakemus, joka kytkeytyy
tasa-arvoteeman alle.
Professori Eeva Anttila kertoo, että taidepedagogiikan
asiantuntijat olivat perustaneet CEREDAverkoston
(Center for Educational Research and Educational
Development in the Arts) jo Taideyliopiston
alkuvaiheessa ja sen kokous oli sopivasti kohta rehtorin
ilmoituksen jälkeen. Ryhmän ideoima hanke pääsi
jatkoon talon sisäisessä haussa ja hieman myöhemmin
siihen liitettiin mukaan myös sosiaali- ja terveysnäkökulma.
- Hurja prosessi se oli. Haku oli huhtikuussa.
Hankkeelle piti tehdä iso vuorovaikutussuunnitelma.
Relevanssipaneeli oli kesäkuussa. Siitä päästiin läpi
täysillä pisteillä, Anttila muistelee.
Ja lopulta Taideyliopisto sai STN:n ensimmäisellä
hakukierroksella ARTSEQUAL-hankkeelleen (The
Arts as Public Service: Strategic Steps towards Equality)
rahoituksen tasa-arvoinen yhteiskunta -ohjelmasta.
Monitieteinen hanke on yksi suurimmista taiteiden
ja taidepedagogiikan tutkimushankkeista Suomen
historiassa. Hankkeen johtajana toimii professori
Heidi Westerlund ja varajohtajana yliopistonlehtori
Kai Lehikoinen.
Anttila ei usko, että tämän rahoituksen saaminen
olisi ollut mahdollista ilman Taideyliopistoa.
- Kriittinen massa, riittävän monialainen porukka,
aito vuoropuhelu, ovat hankkeelle tärkeitä edellytyksiä.
Hyvinvointivaikutuksista selvää näyttöä
Taiteen laajempaa yhteiskunnallista merkitystä, poliitikkojen
kaipaamaa hyötynäkökulmaa, on tutkittu
aiemminkin, mutta Anttilan mielestä tutkimustuloksia
ei ole otettu riittävän vakavasti eikä niitä ole sovellettu
vielä käytäntöön. ARTSEQUAL-hanketta voikin
tässä mielessä pitää uraa uurtavana.
- Taiteen hyvinvointivaikutuksista on selvää
näyttöä, mutta nyt tähdätään tutkimustiedon soveltamiseen
käytäntöön esimerkiksi konkreettisten toimenpidesuositusten
muodossa. Päättäjät kaipaavat
helpommin pureksittavia tuloksia.
Miten hyötyä arvioidaan? Miten väline- ja itseisarvo
voisivat yhtyä, on iso kysymys taiteen kentällä.
- Mielekkyyden kokemus on taiteen ydin. Taideelämys
voi antaa kipinän, joka voi joskus olla ihmiselle
ainoa syy nousta ylös sängystä.
- Inhimillisen kokemuksen taso taiteellisessa
toiminnassa on suuri. Taiteen myönteiset vaikutukset
ovat ennakoimattomia, mutta niistä on selviä todistuskertomuksia.
Eeva Anttila on mielellään tekemässä käytännönläheistä
tutkimusta ja rakentamassa sen avulla parempaa
yhteiskuntaa.
- Ja jos päättäjät haluavat sitä kuunnella, sen parempi.
Uskon, että taide on uudella tavalla nousemassa
yhteiskuntamme voimavaraksi.
Hyötynäkökulman korostaminen on saanut jonkin
verran myös "taide myydään" -kritiikkiä.
- Taiteen vapaus on edelleen keskeinen lähtökohta
taiteelliselle toiminnalle ja alan tutkimukselle.
Mutta nyt kannattaa miettiä myös sitä, miten taide
jalkautuu yhä laajemmalle yhteiskuntaan, kun taiteen
sisällöt ja menetelmät ovat muuttuneet osallistavammaksi
ja taide on murtautunut ulos perinteisestä
kontekstista.
Suomessa taitelijan työnkuvan laajenemisen ja
yhteisöllisyyden pioneereja on esimerkiksi Jussi Lehtonen,
joka on Kansallisteatterin näyttelijä, mutta
vetää kiertuenäytöksiä myös vankiloissa, mielisairaaloissa,
päihdeyksiköissä. Lehtonen on mukana myös
ARTSEQUAL-hankkeessa.
Kaikki ovat erilaisuudessaan samanarvoisia
ARTSEQUAL koostuu kuudesta tutkimusryhmästä,
joista Eeva Anttila johtaa Arts@School-tiimiä. Sen
tavoitteena on kehittää yhteisöllisiä ja toiminnallisia
pedagogisia menetelmiä sekä selvittää, miten taide
voi tukea tasa-arvoisia mahdollisuuksia oppimiseen
ja osallistumiseen koulussa.
Ryhmässä on tutkijoita neljästä suomalaisesta ja
kahdesta ulkomaisesta yliopistosta. Kaikkien 15 tutkijan
kanssa Anttila on tehnyt yhteistyötä jo aiemmin.
- Mikään tässä ei ole ulkoa pakotettua, eikä voisi
olla. Menestyvä tutkimushanke edellyttää aina aitoa,
sisäisestä palosta käynnistynyttä yhteistyötä, joka
kohdistuu yhteisesti tunnistettuun ongelmaan tai
kiinnostuksen kohteiseen, korosti Anttila puheessaan
Vuoden Professorin julkistuksen yhteydessä.
Hänen tutkimusryhmänsä pureutuu muun muassa
koululaisten eriarvoistumiskokemuksiin. Miten
koulu voisi tarjota lapsille ja nuorille enemmän onnistumisen
edellytyksiä? Ne, jotka eivät ole lahjakkaita
lukuaineissa, voisivat ilmentää osaamistaan taideaineissa.
- Tutkimusryhmässäni on lähtökohtana ihmisten
erilaisuus. Kaikki ovat erilaisuudessaan samanarvoisia.
Haluamme torjua ajatuksen, että matemaattinen
lahjakkuus olisi tärkeämpää kuin joku muu.
Liikkumattomuus on ongelma oppimiselle
Eeva Anttila pitää hyvänä, että Liikkuva koulu on hallituksen
kärkihanke ja että liikuntaan tuli yksi koulutunti
lisää. Lapsi ja nuori tarvitsevat liikuntaa, jotta
oppimisvalmiudet kehittävät. Anttila on huolestunut
siitä, että lasten ja nuorten joukossa on syntymässä
jakolinja liikkuviin ja liikkumattomiin.
- Hirveän vähän puhutaan siitä, mitä EI tapahdu
aivojen kehitykselle, kun ei liikuta. Innostus digitaalisia
oppimisympäristöjä kohtaan uhkaa muuntua
suureksi ihmiskokeeksi, jossa suuri osa kasvavista
lapsista ja nuorista altistuu liialliseen fyysiseen passiivisuuteen.
- Liikkumattomuus ei ole vain fyysisen terveyden ongelma. Se on mitä suurimmassa määrin oppimisen
ongelma - aivojen ja oppimisvalmiuksien kehitys
edellyttää monipuolista liikkumista.
- Maailman digitaalistuessa fyysisen aktiivisuuden
merkitys kasvaa entisestään, jotta emme kasvattaisi
lapsistamme puhuvien päiden sijaan puhumattomia
päitä. Olemme jo kuulleet huolestuttavia
raportteja kolmivuotiaista lapsista, jotka eivät puhu.
Teema on ollut Anttilan sydäntä lähellä jo pitkään.
Vuosina 2009-2013 hän johti opetus- ja kulttuuriministeriön
sekä Vantaan kaupungin rahoittamaa Koko
koulu tanssii! -hanketta, joka oli sekä taidepedagoginen
kehittämisprojekti että laaja tutkimuksellinen
interventio. Tutkimustuloksien pohjalta syntyi kehollisen
oppimisen malli, jolla on käytännön merkitystä
perusopetusta ohjaavan oppimiskäsityksen
laajentamisessa. Koko koulu tanssii! -hankkeesta ja
tutkimustyöstä Anttila sai Tanssiva koulu 2014 Maineteko
-palkinnon.
Kiinnostus koulun kehittämiseen nousee Anttilan
omista kokemuksista.
- Toimeliaana oppilaana kyseenalaistin monet
opetusmenetelmät passivoivina ja suuren osa oppisisällöistä
turruttavan etäisinä. Mielekäs oppiminen
tapahtui koulun ulkopuolella musiikki-, tanssi- ja
teatteriharrastuksen parissa.
- Kriittisyyteni sai lisää virtaa opiskeluaikoina.
Kasvatusalan opinnoissa ei juurikaan käsitelty luovuuden
ja taiteen merkitystä ihmiselle, kehollisuudesta
ja tanssista puhumattakaan.
- Yhdistin taide- ja tanssiopintojani kasvatustieteeseen
omatoimisesti. Muistelen vieläkin lämmöllä
silloisia opettajia ja professoreitani kannustuksesta ja
luvasta jatkaa tällä tiellä, Anttila totesi puheessaan.
Anttila ei voi olla ihmettelemättä sitä, miten vieras
asia keho on kulttuurissamme, koulumaailmassa
ja akateemisessa maailmassa.
- Miten ja milloin kehosta on tullut probleema?
Miksi kasvatamme kouluissamme ja yliopistoissamme
puhuvia päitä, ja miksi kehon huollosta on tullut
auton huoltoon rinnastettava taakka tai ulkonäköpaineiden
motivoima projekti?
Eeva Anttila
- syntynyt 1960 Vaasassa
- tanssitaiteen maisterin tutkinto UCLA, 1992
- kasvatustieteen lisensiaatin tutkinto Helsingin yliopistossa, 1997
- väitteli Teatterikorkeakoulussa tanssitaiteen tohtoriksi vuonna 2003, aiheena dialogisuus tanssipedagogiikassa
- Teatterikorkeakoulussa (sittemmin Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu)
yhtäjaksoisesti vuodesta 1996, ensin suunnittelijana,
assistenttina, lehtorina, vuodesta 2006 lähtien tanssipedagogiikan
professorina
- aktiivisesti mukana useissa tieteellisissä ja ammatillisissa järjestöissä
Suomessa ja kansainvälisesti, mm. UNESCOn alaisen
Dance and the Child International -järjestön puheenjohtajuus
2009-2012
- kuuluu pohjoismaisen tanssialan julkaisun (Nordic Journal
of Dance: Practice, Education and Research) perustajiin ja
toimituskuntaan
- professorien edustajana Taideyliopiston hallituksessa vuodesta
2014
- Professoriliiton Taideyliopiston osaston puheenjohtaja vuoden
2016 alusta
- naimisissa, kaksi aikuista lasta
- harrastukset: puutarhanhoito, ulkoilu
teksti Kirsti Sintonen
kuvat Veikko Kähkönen
- Painetussa lehdessä sivu 16
|