Kilpailu korkeakoulututkinnoista
Hallitus on koulutuksen kehittämisohjelmassaan asettanut
korkeakoulujen tavoitteeksi ennätysmäärän
suoritettuja tutkintoja. Tutkintomäärien lisäys
on suurin ammattikorkeakouluissa, ja jo ensi vuonna ammattikorkeakoulututkinnon
suorittaneiden lukumäärän odotetaan ylittävän
yliopistotutkintojen määrän. Ammattikorkeakoulututkintohan
rinnastetaan alempaan korkeakoulututkintoon, ja hallituksen tavoitteena
on luoda sille ylempään korkeakoulututkintoon rinnastettava
jatkotutkinto.
Suomessa on 20 yliopistoa ja 30 ammattikorkeakoulua. Ne kykenevät
tarjoamaan 70 prosentille väestöstä mahdollisuuden
suorittaa korkeakoulututkinto. Eri asia on sitten, onko järkevää
hyödyntää tämä kapasiteetti kokonaisuudessaan,
vai olisiko viisaampaa panostaa keskiasteen ammattikoulutuksen
vahvistamiseen. Teollisuuden kannasta tunnutaan olevan montaa
mieltä: toisaalta sen uskotaan suosivan vankkaa keskiasteen
koulutusta, toisaalta ammattikorkeakoulujen jatkotutkintoon panostamisen
katsotaan vastaavan parhaiten sen tarpeita. Selvää on,
ettei akateemisia työpaikkoja voi olla tarjolla 70 prosentille
väestöstä.
Ammattikorkeakoulujen rehtorien neuvoston ARENE ry:n marraskuussa
julkaisemassa raportissa korostetaan sitä, että ammattikorkeakoulututkinnon
suorittaneilla voisi periaatteessa olla kolme väylää
opintojen jatkamiseen. Ne olisivat seuraavat: 1) Opiskelu yliopistojen
perinteisissä koulutusohjelmissa, ts. nykyinen malli. Yliopistolaiset
kannattavat tätä mallia, mutta ammattikorkeakoulujen
edustajat tähdentävät, että ammattitutkinnon
suorittaneen ammattiprofiili saattaa hämärtyä hänen
suorittaessaan yliopistotutkinnon; sitä paitsi opiskeluaika
venyy, koska ammattikorkeakouluopintoja ei lueta sataprosenttisesti
hyväksi yliopistoissa. 2) Yliopistot loisivat Master-ohjelmia
ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille. Ratkaisu tekisi yliopistoista
jossain määrin nykyistä ammatillisemmin suuntautuneita,
mikä saattaisi johtaa ns. kahden pilarin järjestelmän
murenemiseen. On syytä muistaa, että hallitus on tehnyt
päätöksensä jatkotutkinnon luomisesta, ja
että nyt ollaan jo miettimässä sitä, miten
sellainen toteutetaan. 3) Ammatillisesti suuntautuneet opinnot
ammattikorkeakoulujen opettajien ohjauksessa. Opinnot suoritettaisiin
pääasiassa työelämässä. Tämä
on se malli, joka nyt on tarkoitus toteuttaa.
Opetusministeriön muutama viikko sitten asettamat työryhmät
ovat laatineet jatkotutkinto-ohjelmat tekniikan ja liikenteen,
kaupan ja hallinnon aloille sekä terveysalalle. Ammattikorkeakoulututkinnon
sekä sen jatkotutkinnon yhteinen laajuus on 200 opintoviikkoa,
joten perustutkinnon ollessa 140-160 ov tulee jatkotutkinnon laajuudeksi
40-60 opintoviikkoa. Bolognan sopimuksen mukaisesti puhutaan Master-tutkinnosta,
joka ehdotuksen mukaan vastaisi ylempää korkeakoulututkintoa.
Tätä yliopistolaiset vastustavat. Lopullisia päätöksiä
ei ole vielä tehty, mutta ne ovat tulossa.
Koska ammattikorkeakoulututkinnoille ollaan luomassa jatkotutkinto,
jonka perustana ovat työelämän ongelmanasettelut
ja joka on täysin ammattillisesti suuntautunut ja muokattu
vastaamaan alueellisia tarpeita, tulee se poikkeamaan yliopistotutkinnosta,
joten nämä kaksi koulutusjärjestelmää
voidaan pitää erillään toisistaan. Koska molemmat
tutkinnot olisivat ehdotuksen mukaan samanarvoisia, tulee niiden
välinen kilpailu kiristymään: oppilaitokset kilpailevat
rahoituksesta, ja valmistuneiden kesken käydään
kilpaa työpaikoista. Tarkoitus olisi, että 10-15 prosentille
vuosiluokasta tarjottaisiin mahdollisuus jatko-opintoihin. Opiskelupaikkaa
voisi hakea, kun työkokemusta olisi karttunut 2-3 vuoden
ajalta, ja jatko-opinnot suoritettaisiin 2-4 vuoden kuluessa ansiotyön
ohessa. Tämä on tilanne. Kahden pilarin mallimme toinen
pylväs seisoo tieteellisellä tai taiteellisella perustalla,
toinen ammatillisesti suuntautuneella.
Ulkomaiset esimerkit osoittavat, että koulutusjärjestelmiä
ei ole onnistuttu pitämään erillään.
Siitä huolimatta Suomen keskeisenä tavoitteena tulee
olla kaksi toisistaan riippumatonta järjestelmää.
Tästä on hyötyä työelämälle,
kun ajatellaan tarjolla olevien työtehtävien suurta
kirjoa. Järjestelmät tulevat kilpailemaan keskenään,
mutta niiden sulauttaminen olisi tuhoisaa.
Björn Fant, puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
|