Konkurrens on
högsskoleexamina
Regeringen har i sin utvecklingsplan för utbildningen slagit
fast höga siffror som målsättning för antalet
utexaminerade från högskolorna. Ökningen av antalet
utexaminerade ökar kraftigast i yrkeshögskolorna och
redan nästa år förväntas antalet utexaminerade
från yrkeshögskolorna vara större än antalet
från universiteten. Som vi vet har en yrkeshög- skole-examen
status av lägre högskoleexamen och regeringen vill införa
en påbyggnadsexamen till denna som skulle ha status av högre
högskoleexamen.
I Finland finns det 20 universitet och ca 30 yrkeshögskolor.
Dessa har kapacitet att ge 70% av befolkningen högskoleexamen.
En annan fråga är sedan om det är vettigt att
utnyttja denna kapacitet till fullo eller om man nu även
borde värna om att stärka yrkesutbildningen på
andra stadiet. Det förefaller som om det skulle råda
delade uppfattningar om var industrin vill sätta sin högsta
prioritet: god utbildning på andra stadiet eller en satsning
på påbyggnadsexamen i yrkeshögskolorna. Det är
uppenbart att det inte kan finnas akademiska jobb för 70%
av befolkningen.
I den rapport som Rådet för yrkeshögsklornas
rektorer (ARENE) gett ut i november poängteras att det i
princip finns tre vägar för fortsatta studier för
dem som avlagt en yrkeshögskoleexamen. Det är 1) studier
i universitetens traditionella program, dvs. den nuvarande modellen.
Universitetsfolk har talat för denna modell, men yrkeshögskolornas
representanter framhåller att yrkesprofilen något
fördunklas, då den utexaminerade får en universitetsexamen
och dessutom blir studietiden lång, då studierna i
yrkeshögskolan inte till 100% kompenseras av universiteten.
2) Universiteten skapar Masters-program för utexaminerade
från yrkeshögskolorna. Detta skulle i viss mån
göra universiteten mera yrkesanpassade, vilket kunde medföra
att tvåpelarsystemet börjar urhålkas. Man bör
beakta att regeringen redan fattat sitt beslut om att en påbyggnadsexamen
skall skapas och man söker nu modeller för hur detta
skall göras. 3) Yrkesanpassade studier handledda av yrkeshögskolornas
lärare. Studierna skulle i huvudsak utföras i förvärvslivet.
Det är denna modell man gått in för.
De arbetsgrupper som undervisningsministeriet tillsatte för
några veckor sedan har utarbetat program för påbyggnadsexamen
i teknik och trafik, handel och adiministration samt hälso-
och sjukvård. Yrkeshögskoleexamen med dess påbyggnadsexamen
skall omfatta 200 sv och då grundexamen omfattar 140 - 160
sv kommer påbyggnaden att omfatta 40 - 60 sv. I kongruens
med Bologna-avtalet talar man om en Mastersexamen som föreslås
ha status av högre högskoleexamen. Det är mot detta
universitetsfolk protesterar. De slutliga besluten är inte
fattade, men de är nära förestående.
Då yrkeshögskoleexamen får en påbyggnadsexamen,
som bygger på problemställ- ningar från arbetslivet
och som är helt yrkesorienterad samt även regionalt
anpassad, kommer den att skilja sig från universitetsexamen
och de två utbildningssystemen kan hållas isär.
Konkurrensen mellan systemen hårdnar dock, emedan båda
examina föreslås få samma formella status. Det
uppstår konkurrens om resurser och det uppstår konkurrens
om arbetsplatser bland de utexaminerade. Man har tänkt sig
att 10-15% av en årskurs skall beredas plats för fortsatta
studier. Ansökan om studieplats sker efter 2-3 års
arbetserfarenhet och fortsättningsstudierna avläggs
under 2-4 år vid sidan av förvärvsarbetet. Här
står vi. Den ena pelaren i vårt tvåpelarsystem
står på en vetenskaplig eller kostnärlig grund
och det andra på en yrkesinriktad.
Exempel från utlandet visar att man inte lyckats hålla
de båda utbildningssystemen isär, men det bör
trots detta vara en central målsättning för Finland
att hålla dem isär. Detta är till fördel
för arbetslivet med beaktande av den mångfald av arbetsuppgifter
som står till buds. Vi kommer att få en konkurrens
mellan systemen, men den skulle bli mördande om systemen
smälts ihop.
Björn Fant
ordförande
Forskarförbundet
|