Virtuaaliyliopistoa rakentamassa
Suomeen rakennetaan kaikkien yliopistojen yhteistä virtuaaliyliopistoa,
joka perustuu yliopistojen yhteistyöhön ja verkottumiseen.
Hanke eroaa muiden maiden vastaavista suunnitelmista: tänne
ei ole tulossa uutta yliopistoyksikköä tai muutaman
harvan yliopiston konsortiota. Ylitarkastaja Liisa Huovinen sekä
projektipäälliköt Julian Lindberg ja Janne Sariola
kirjoittavat ohessa suomalaisesta mallista.
Virtuaaliyliopistohankkeen tavoitteeksi on asetettu, että
Suomessa on vuoteen 2004 mennessä usean yliopiston, ammattikorkeakoulun,
yrityksen ja tutkimuslaitoksen yhteinen virtuaaliyliopisto, joka
tuottaa ja tarjoaa kansainvälisesti korkealaatuisia ja kilpailukykyisiä
koulutuspalveluja. Yhteistyön kautta laajennetaan ja monipuolistetaan
opetusta ja vahvistetaan tutkimuksen verkottumista.
Virtuaaliyliopisto herättää monenlaisia tuntemuksia
ja mielipiteitä ja saattaa olla käsitteenä jopa
harhaanjohtava: kansainvälisissä yhteyksissä virtuaaliyliopisto
ja virtuaaliopetus ovat suosittuja ja käytettyjä termejä,
mutta suomalaisessa kontekstissa käsitevalinta ei ole aivan
onnistunut. Kansainvälisistä virtuaaliyliopistohankkeista
suomalainen virtuaaliyliopiston kehittämistyö poikkeaa
monessa suhteessa. Ensinnäkin Suomessa ollaan rakentamassa
kaikkien yliopistojen yhteistä virtuaaliyliopistoa, joka
perustuu yliopistojen yhteistyöhön ja verkostoitumiseen.
Emme siis ole perustamassa uutta yliopistoyksikköä tai
muutaman harvan yliopiston konsortiota, joka erikoistuu virtuaaliopetuksen
tuottamiseen, kuten joissain muissa maissa on tapahtumassa.
Suomalainen virtuaaliyliopisto ei ensisijaisesti tähtää
etäopetuksen tuottamiseen eli siihen, että opiskelija
voisi suorittaa tutkintonsa ajasta ja paikasta riippumatta näkemättä
opettajiaan tai toisia opiskelijoita opintojensa aikana. Suomalainen
malli tähtää pikemminkin yliopisto-opetuksen kehittämiseen
siten, että lähiopetus ja tietoverkkojen avulla tapahtuva
virtuaaliopiskelu tukevat oppimistavoitteiden saavuttamista mahdollisimman
tehokkaasti. Pyrkimyksenä ei ole opiskeluprosessin siirtäminen
kokonaan tietoverkkoihin ajasta ja paikasta riippumattomaksi,
vaan pedagogisesti mielekkäiden opetuksellisten kokonaisuuksien
suunnittelu eli opetusteknologia halutaan kytkeä osaksi opetustapahtumaa
oppimisen ehdoilla.
Suomalainen virtuaaliyliopisto tarjoaa yliopisto-opiskelijoille
maksuttomia perus- ja jatko-opintoja toisin kuin useat kansainväliset
virtuaaliyliopistot, jotka toimivat kaupallisina opetuksen tuottajina.
Virtuaaliyliopisto tarjoaa myös avoimen yliopiston opintoja
ja täydennyskoulutusta ja tukee näin elinikäisen
oppimisen periaatetta. Virtuaaliyliopistotoiminnan avulla pyritään
edistämään ja tukemaan tieto- ja viestintäteknologiaa
hyödyntävää opiskelua ja työskentelyä.
Lisäksi tavoitteena on parantaa yliopistojen kilpailukykyä
alueellisina, kansallisina ja kansainvälisinä toimijoina.
Virtuaaliyliopistotoiminta merkitsee toimintakulttuurin muutosta
ja uusien opiskelu- ja työskentelyverkostojen rakentamista.
Opiskelijoiden näkökulmasta virtuaaliyliopisto tarjoaa
joustavampia opiskelumahdollisuuksia myös muiden kuin oman
yliopiston opetustarjontaa hyödyntämällä.
Myös tutkijaverkostojen työskentelylle avautuu uusia
mahdollisuuksia ja erityisosaamisen hyödyntäminen monipuolistuu.
Yliopistotason kehittämistyö
Yliopistojen omaan kehittämistyöhön on osoitettu
virtuaaliyliopistorahoitusta yliopiston koosta riippuen 0,5-4
milj. mk vuoden 2001 tulossopimuksissa. Tarkoituksena on, että
yliopistoissa käytetään rahoitusta mm. tietostrategiatyöskentelyn
tukemiseen, opetushenkilöstön kouluttautumiseen ja teknisen
sekä pedagogisen tuen järjestelyihin.
Helsingin yliopistossa virtuaaliyliopistotoimintaa koordinoi
tammikuussa perustettu opetusteknologiakeskus. Keskus toimii kuudella
osa-alueella: henkilöstökoulutus, kehittämishankkeet,
strategiatyö, opiskeluympäristön kehittäminen,
opetuksen tukipalvelun järjestäminen ja tutkimus. Lisäksi
yliopisto on perustanut virtuaaliyliopistotyöryhmän,
jonka tehtävänä on koordinoida HY:n osallistumista
perustettavaan virtuaaliyliopistokonsortioon, seurata opetusteknologian
käytön leviämistä sekä toimia opetusteknologiakeskuksen
ohjausryhmänä.
Virtuaaliyliopiston kehittämiseksi on tehty seuraavia toimenpiteitä:
1. Koordinaation ja verkostoitumisen tehostaminen
Erityisesti on pyritty löytämään uusia yhteistyömalleja
hallinnon, atk-osaston ja tiedekuntien välille. Tämä
on tarkoittanut yhteistyöryhmien perustamista ja esim. opiskeluympäristöjen
kehittämiseen liittyvien asioiden yhteisten ratkaisumallien
löytämistä.
2. Opetushenkilöstön osaamisen kohottaminen
Opetushenkilöstölle tarjotaan pitkäkestoisia,
5-10 opintoviikon pituisia verkkopedagogisia henkilöstökoulutuskursseja.
Kursseille pyritään saamaan samasta tiedekunnasta tai
laitoksesta useampi opettaja, joilla on yhteinen opetuksen kehittämiskohde.
Vuosittain kursseja järjestetään 250 opettajalle.
3. Pedagogisten ja teknisten tukipalveluiden kehittäminen
Tukipalvelujen kehittäminen on lähtenyt liikkeelle
hajautetusta mallista, jossa kussakin tiedekunnassa on oma verkko-opetuksen
tukihenkilö. Verkoston toimintaa koordinoi opintojen kehittämisyksikössä
toimiva opetusteknologiakeskus. Tukihenkilöt järjestävät
tiedekunnissa oman tieteenalan virtuaaliyliopistoon liittyvää
henkilöstökoulutusta, osallistuvat virtuaaliyliopistohankkeisiin
sekä ovat mukana tiedekuntien virtuaaliyliopistostrategioiden
suunnittelussa. Lisäksi opetusteknologiakeskus antaa virtuaalihankkeisiin
osallistuville opettajille oppimisympäristöihin liittyvää
konsultaatiotukea ja laitokset saavat verkko-opetuksen kehittämisryhmien
perustamiseen koulutustukea.
Jotta verkko-opetuksen tukipalvelu olisi mahdollisimman joustava
ja vastaisi opetushenkilöstön ja opiskelijoiden tarpeisiin,
on haluttu kehittää monimediainen palveluportaali (http://ok.helsinki.fi).
Tämä tarkoittaa www- ja wap-teknologiaan perustavaa
palvelua, jonka kautta voi saada tukea opetukseen. Opiskelijoiden
palveluja ollaan kehittämässä oppimiskeskusten
suuntaan.
4. Esimiesten strategiaseminaarit
Koska virtuaaliyliopisto koskettaa opetuksen lisäksi monella
tapaa myös muita yliopiston toiminnan sektoreita, on alusta
pitäen haluttu lähteä kehittämään
it-johtamisen mahdollisuuksia yliopistossa. Tiedekuntien ja laitosten
esimiehille järjestetään tietostrategiaseminaareja,
joissa suunnitellaan ja pohditaan virtuaaliyliopiston strategiseen
suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä malleja.
5. Standardointi ja opiskeluympäristötuki
Tiedekunnilla ja laitoksilla on ollut mahdollisuus ottaa ilmaiseksi
käyttöönsä WebCT-ryhmätyöohjelmisto.
Ohjelmistoon on kytketty mukaan atk-osastolta tekninen tuki ja
opetusteknologiakeskuksen toimesta pedagoginen tuki. Tavoitteena
on, että käytettävät ohjelmistot olisivat
mahdollisimman käyttäjäystävällisiä
ja toimintavarmoja.
6. Tutkimus- ja kehittämishankkeiden käynnistäminen
Jotta virtuaaliyliopistotoiminta olisi mahdollisimman laadukasta,
on alusta pitäen pyritty käynnistämään
toimintaa hankkeita, joissa on mukana sekä tutkimus että
kehittämistoimintaa. Helsingin yliopisto monitieteisenä
yliopistona on pyrkinyt tukemaan monipuolisesti eri tieteenaloilla
tapahtuvaa virtuaalitoimintaa. Uusina hankkeina on käynnistetty
mobiilioppimiseen suuntautuvat UniWap ja eBook-hankkeet, joiden
kautta konkretisoituu joustavan opiskelumallin ja tukipalveluiden
yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.
Ehkä kuitenkin keskeisin tekijä virtuaaliyliopiston
kehittämisessä on ollut motivaation ja innostuksen tukeminen,
jonka kautta opettajat ja tutkijat lähtevät mukaan kehittämään
uusia toimintamalleja yliopistossa. Tämä on tarkoittanut
käytännössä runsaasti keskustelua ja tapahtumia
yliopiston eri toimijoiden kanssa.
Yliopistojen yhteistyöverkostot
Yliopistojen oman toiminnan kehittämisen lisäksi tulossopimuksissa
vuodelle 2001 on nimetty 20 yliopistojen yhteistä kehittämishanketta,
joita opetusministeriö rahoittaa. Hankkeita on mm. seuraavilla
aloilla: historia, kasvatustiede, kognitiotieteet, psykologia,
oikeustiede, kirjallisuus, sosiaalitieteet, viestintätieteet,
musiikki ja tulevaisuuden tutkimus. Yhteistyöhankkeina on
käynnistymässä myös opetuksen ohjauksen ja
arvioinnin järjestelmien kehittämiseen tähtääviä
hankkeita, yliopistojen yhteisten oppimis- ja resurssikeskusten
luomiseen tähtääviä hankkeita, alueellisia
opetuksen kehittämishankkeita, opetusteknologiayksikköjen
yhteistyöverkosto jne.
Vuodelle 2002 opetusministeriö on pyytänyt ehdotuksia
matemaattis-luonnontieteellisen opetuksen kehittämiseen tähtääviksi
virtuaaliyliopistohankkeiksi, koska nämä alat eivät
vuonna 2001 käynnistyvissä hankkeissa ole edustettuina.
Kehittämisyksikkö ja koulutusportaali
Käytännön kehittämistyön tueksi päätettiin
keväällä 2000 perustaa valtakunnallinen kehittämisyksikkö,
jossa on kolme päätoimista työntekijää.
Kehittämisyksikön tehtävänä on tukea
yliopistoissa ja verkostoissa tapahtuvaa kehittämistyötä,
laatia virtuaaliyliopistolle konsortiomalli ja kehittää
virtuaaliyliopiston koulutusportaali.
Virtuaaliyliopiston konsortiomalli ja konsortiosopimus määrittelevät,
miten yliopistot yhteistyössä kehittävät virtuaaliyliopistotoimintaa.
Konsortiosopimus on yliopistoissa tällä hetkellä
kommentoitavana ja tarkoituksena on, että ensimmäinen
konsortiokokous voitaisiin järjestää vuoden 2001
alkupuolella. Kehittämisyksikössä laaditaan yliopistojen
väliselle yhteistyölle pelisääntöjä
tuottamalla mm. sopimusmalleja käytettäväksi erilaisissa
virtuaaliopetushankkeissa. Virtuaaliopetuksen kehittämisessä
tarvitaan mm. tekijänoikeuksiin liittyviä malleja ja
käytänteitä. Kehittämisyksikkö myös
tukee käynnistyviä hankkeita, kokoaa virtuaaliopetuksen
kehittämistä palvelevaa tietoa ja tiedottaa virtuaaliyliopistotoiminnasta.
Yksi keskeinen tavoite on luoda virtuaaliyliopistolle "näkyvyys
verkkoon" eli virtuaaliyliopiston portaali. Koulutusportaalin
tavoitteena on varmistaa yliopistotasoisen koulutuksen mahdollisimman
hyvä saatavuus tuomalla sekä kansallinen että myös
kansainvälinen koulutustarjonta kaikkien sitä tarvitsevien
ulottuville. Virtuaaliyliopistohankkeessa suunniteltu portaali
on toiminnallinen, kunkin käyttäjän tarpeisiin
mukautuva käyttöliittymä eli portti virtuaaliyliopiston
tarjoamiin verkkopalveluihin. Portaalin teknisiä ratkaisuja
rakennetaankin samanaikaisesti virtuaaliyliopiston palvelutuotannon
kanssa.
Portti tulee avautumaan kaikkiin opiskelun ja opetuksen kannalta
tarpeellisiin toimintoihin ja palveluihin, joita ovat esimerkiksi
tiedotus opiskelumahdollisuuksista, opiskelijoiden ohjaus ja neuvonta,
opetustarjontaa ja kursseja koskeva informaatio hakuominaisuuksineen,
ilmoittautumiskanavat opintoihin sekä virtuaalikurssien tuottajien
ja opettajien keskustelu- ja työskentelyalueet. Myös
erilaiset virtuaaliopintojen tuottamiseen liittyvät tukipalvelut
monipuolisine arviointityökaluineen tulevat olemaan osa portaalin
sisältöä. Portaaliin kehitetään myös
opettajien osaamisprofiilien määrittämiseen työväline,
jota voidaan käyttää sekä yksilöllisten
että tiimi- ja organisaatiokohtaisten koulutustarpeiden määrittelyyn.
Portaalin kehittäminen ja palvelujen tuottaminen kytkeytyvät
toisiinsa sikälikin, että monet toiminnoista voidaan
käynnistää vasta sen jälkeen kun palveluja
on saatavilla. Palvelujen käyttäjille portaalikokonaisuuden
tarjoama hyöty konkretisoituu vasta siinä vaiheessa
kun todellisia palveluja on mahdollista saavuttaa. Tavoitteena
on, että ensimmäiset palvelut olisivat tavoitettavissa
virtuaaliyliopiston portaalin kautta vuoden 2001 lopulla.
Liisa Huovinen, ylitarkastaja,
opetusministeriö
(liisa.huovinen@minedu.fi)
Julian Lindberg, projektipäällikkö,
virtuaaliyliopiston kehittämisyksikkö
(julian.lindberg@utu.fi)
Janne Sariola, projektipäällikkö,
HY/opetusteknologiakeskus
(janne.sariola@helsinki.fi)
Lisätietoja ministeriön www-sivuilta:
Virtuaaliyliopistohanke (mm. yhteistyöhankkeiden toimintasuunnitelmat
ja yhteyshenkilöt):
www.minedu.fi -> Hankkeet
-> Tietoyhteiskunta -> Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategian
työryhmät -> Virtuaaliyliopisto
Yliopistojen tulossopimuksiin liittyvä ohjeisto ja aineisto:
www.minedu.fi -> Koulutus
-> Yliopistokoulutus -> Ohjausjärjestelmä
Erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia:
www.minedu.fi -> Koulutus
-> Poimittua
Koutuksen ja tutkimuksen tietostrategiaan liittyvät julkaisut:
www.minedu.fi -> Julkaisut
-> Muut julkaisut aiheittain -> Tietostrategia
|