Joitakin reunahuomioita Suomen virtuaaliyliopistohankkeista
Palasin juuri äskettäin suomalaisittain harvinaisesta
tapahtumasta - uuden yliopiston juhlallisista avajaisista. Nimittäin
Helsingin yliopiston virtuaaliyliopiston, jonka avajaiset olivat
7.12.2000. Kuulin virtuaaliyliopistoista ensimmäisen kerran
pian 1990-luvun puolivälin jälkeen, kun asiasta ryhdyttiin
puhumaan yliopistohenkilöstöä edustavien ammattijärjestöjen
kansainvälisissä kokouksissa. Sävy oli silloin
varsin kriittinen. Niinpä kuuntelin epäillen, kun virtuaaliyliopiston
perustamisesta ryhdyttiin pari vuotta sitten puhumaan myös
Suomessa.
Henkilöstöjärjestöjen kritiikkiä ohjasivat
aluksi amerikkalaiset kollegat, jotka vyöryttivät meille
muille heikäläisiä kauhuvisioita. Olimme siirtymässä
virtuaaliyliopistomaailmaan, jossa jotkut yritteliäät
yliopisto-opettajat panevat pystyyn yrityksen, joka lähtee
kaupalliselta pohjalta tuottamaan verkossa käytettävää
opetusmateriaalia. Tämä taas mahdollistaa sen, että
vastaavia yliopistokohtaisia kursseja "oikeilla" opettajilla
ei jouduta enää järjestämään. Tien
päässä näkyi suuresti vähentynyt yliopisto-opettajien
ammattikunta ja tarpeettomiksi käyneiden yliopistorakennusten
siirtäminen muuhun, hyödyllisempään käyttöön.
Syksyllä 1998 järjestetyssä UNESCO:n korkeimman
opetuksen maailmankongressissa virtuaaliyliopistoajatus oli esillä
jo paljon laajemmin. Monet hallitukset olivat hyvin innostuneita
virtuaalisista yliopistoista, ja innostusta tuntuivat pitkälti
ohjaavan fiskaaliset intressit: korkein opetus saadaan nyt massojen
ulottuville pienellä osalla perinteisistä kustannuksista.
Ostetaan kurssit kaupalliselta tuottajalta ja pannaan verkkoon
opiskelijoiden käyttöön. Ei tarvita kalliita rakennuksia
luentosaleineen ja seminaarihuoneineen, eikä työhuoneitakaan,
koska suuri osa opettajakunnasta on virtuaalista.
Henkilöstöjärjestöt varoittivat omissa kannanotoissaan
näiden visioiden vaaroista. Epäiltiin, kyetäänkö
virtuaalijärjestelmässä enää valvomaan
opetuksen ja tutkintojen laatua? Huomautettiin, että visiot
aliarvioivat sen "perinteisen" opettaja-opiskelija kontaktin
merkitystä, jonka tarkoitus on koko opiskeluprosessin
läpikäyvänä kehittää vähitellen
opiskelijan tieteellistä ajattelua ja kriittistä asennetta
tarjottuun tietoon. Varoitettiin, että usko virtuaaliyliopiston
alhaisiin kustannuksiin osoittautuu kuplaksi: fiskaalisesta näkökulmasta
halvinta opetusta on panna opettaja taululiidun kanssa puhumaan
asiansa satapäiselle opiskelijakunnalle.
Kun virtuaaliyliopistohankkeet nyt alkavat Suomessa saada muotoaan,
voi todeta, että suomalaiset ovat lähteneet kehittämään
asiaa varsin realistiselta pohjalta. Tarkoitus ei ole perustaa
erillisiä uusia yliopistoja virtuaalimuotoon, vaan kyse on
oikeastaan pitkälti verkon käyttöön perustuvasta
opetusteknologian kehittämisestä. Ainakaan julkisesti
ei ole erityisemmin elämöity mistään suurten
kustannussäästöjen toiveista, ja esimerkiksi Helsingin
yliopiston virtuaaliyliopiston avajaisissa korostettiin niin rehtori
Kari Raivion kuin vararehtori Raija Sollamon suulla,
että mitään säästöjä hommasta
ei synny. Suomen virtuaaliyliopisto olisi monen perinteisen yliopiston
(ja joidenkin muidenkin organisaatioiden) muodostama konsortio,
jossa on mahdollisuus aiempaa joustavammin hyödyntää
toisten yksiköiden laatimaa opetusmateriaalia. Suunnitellut
järjestelmät tarjoavat suuria mahdollisuuksia. Virtuaaliseen
suuntaanhan ollaan joka tapauksessa jo menemässä. Kuinka
moni on esimerkiksi huomannut, että sähköposti
on oikeastaan jo johtanut aikaisemmasta parin viikkotunnin opiskelijoiden
live-vastaanotosta massiiviseen koko ajan käynnissä
olevaan virtuaaliseen vastaanottoviikkoon?
Yksi perusasia koko hankkeessa kuitenkin närästää,
kuten niin monessa muussakin sinänsä järkevässä
hankkeessa. Yliopistolaitoksen omistaja eli valtiovalta, jonka
taholta valtakunnallinen virtuaaliyliopistohanke on Suomeen lanseerattu,
asettaa tämänkin homman kehittämisen nykyisten
yliopistojen harteille varsin vähäisellä rahallisella
panostuksella. Homman käytännön eteneminen jää
pitkälti tämän päivän jo riittämättömiksi
koettujen resurssien raameissa yliopistojen, niiden ainelaitosten
ja siellä yksittäisten opettajien varaan. Selvää
pitäisi olla, että kun jotakin uutta lähdetään
rakentamaan vanhan rinnalle - jota ei voi saman tien heittää
alta pois - opettajien ajankäytön pitäisi pystyä
taas venymään. Tähän saakka on voinut vain
ihmetellä, miten hyvin suomalaiset yliopisto-opettajat ovat
pärjänneet. Mutta pakkohan rajan on joskus tulla vastaan.
Kari Pitkänen, puheenjohtaja
Suomen akateemisten tutkijoiden yhdistys
(Helsingin yliopiston sosiologian laitos)
|