Om framgångsrikt ledarskap i kunskapsorganisationer
Vid ett ledarskapseminarium för en tid sedan ombad jag
en yngre forskare att beskriva vad som kännetecknar en framgångsrik
forskare. Han svarade att en framgångsrik forskare är
intresserad av sitt ämne, dedikerad, ensam och introvert.
Jag blev aningen förvånad eftersom alla verkligt framgångsrika
forskare som jag känner varken är ensamma eller introverta.
I en allt mera komplex värld har en forskande ensamvarg
svårt att hänga med, eftersom tiden helt enkelt inte
räcker till för alla intressanta forskningsuppslag,
samtidigt som betydande extern finansiering oftast tillfaller
forskargrupper. En enkel analys av årets nobelpristagare
påvisar även att de alla har arbetat och lett framgångsrika
forskningsteam. Ingen av nobelpristagarna är någon
ensamvarg, utan alla har de i sin ungdom letts och formats i grupp,
för att senare leda och utforma forskningsgrupper. På
samma vis är det även i våra universitet. De framgångsrikare
forskarna deltar i och leder forskargrupper. Den frågeställning
som blir allt mer accentuerad i den värld vi lever i blir
således hur dessa kunskapsorganisationer kan ledas framgångsrikt.
För det är naivt att tro - som vissa forskare hävdar
- att universitet eller forskargrupper inte kan ledas. De facto
så leds dessa organisationer vare sig man så önskar
eller inte. Den verkligt intressanta biten blir således
hur dessa enheter bör ledas.
Ledarskapsprojekt vid Åbo Akademi
Efter ett styrelseseminarium 1996 vid Åbo Akademi under
vilket en prorektor kom att mitt under sin presentation skälla
ut en sekreterare för att hon hade gjort ett skrivfel i den
overhead som professorn visade har Forskarföreningen vid
Åbo Akademi (FFÅA) kommit att lyfta fram betydelsen
av gott ledarskap. Detta har skett på olika vis bl.a. genom
ordnandet av ett uppskattat ledarskapsseminarium 22.10.
2000 men vi inledde ledarskapsprojektet med en diskussion med
den f.d. rektorn och när jag ser tillbaka kan man notera
att det har skett en otroligt positiv utveckling inom ledarskaps-området.
Ett stort tack går i detta sammanhang till Fortbildningscentralen
vid ÅA, som ordnar utmärkta ledarskapskurser.
Men ännu är inte allt som det borde vara. Det är
oftast de som minst behöver ledarskaps-utbildning som fortbildar
sig och ännu får vi många klagomål till
FFÅA beträffande gammalmodiga och insnöade professorer,
som inte bryr sig om andra anställdas situation. Detta föranleder
mig att ännu en gång lyfta fram FFÅA:s krav på
obligatorisk ledarskapsutbildning för professorer. Ja, man
kan faktiskt lära sig att bli en bättre ledare, och
redan efter en dags träning kan man bli litet bättre.
Självfallet är ledarskap dock inget som man behärskar
på en gång utan det tar tid att lära sig känna
sig själv och därigenom utveckla ledarskaps- talanger.
Det akademiska ledarskapet
Vad är det då som eventuellt kan utvecklas inom det
akademiska ledarskapet? Utgående från forskningsprojekt
och konsultationer i företag, banker och kunskapsorganisationer
önskar jag drista mig att lista 7 egenskaper som generellt
sett alla ledarskapsgurun också förefaller att beröra.
Dessa faktorer tenderar även att omfattas av framgångsrika
företagsledare och kan anses ligga bakom ledarskap som ger
bestående resultat:
1. Lita på dina medarbetare
2. Beröm, motivera och samarbeta
3. Utveckla en vision, långsiktighet lönar sig
4. Keep cool
5. Uppmana till avvikande åsikter, världen förändras
6. Uppmana till risktagning
7. Var en expert men kom ihåg att förenkla.
Varje individ, forskargrupp, institution, fakultet och högskola
är unik. Detta innebär att man bör variera och
använda olika typer av ledarskap beroende på situationen.
Den viktigaste faktorn för en forskningsledare är inte
som många tycks tro att få budgeten balanserad, utan
det viktigaste är att motivera medarbetare och studerande.
En framgångsrik forskare bör besitta förmågan
att fundera kring vad det är som kan tänkas motivera
andra. För om relationerna till omgivningen fungerar torde
det vara betydligt enklare att tillsammans fundera över de
mål som kunskapsorganisationen bör uppnå. Detta
innebär dock inte att forskningsledaren kan skjuta över
allt ansvar, utan faktum kvarstår att de ekonomiska realiteterna
långt styr forskningsinstitutionens verksamhetsmöjligheter,
att visionerna bör manifesteras och att forskningsledaren
bör föregå med gott exempel.
I en kunskapsorganisation är den viktigaste resursen personalen.
Klarar man inte av att motivera den viktigaste resursen till inno-
vation och tillväxt inom "nya" områden så
ligger man risigt till. De bästa medarbetarna lämnar
snabbt en dåligt ledd organisation och det är bl.a.
den utvecklingen som vi bör arbeta för att stävja
inom universitetsvärlden.
Anders Kjellman, Dr.
Ansvarig för Aronia-centret för
småföretagande och företagsutveckling,
ordf. för FFÅA.
|