Neuvottelutulos tulopoliittiseksi sopimukseksi 2001-2002
Neuvottelutulos tupo-sopimukseksi syntyi 17.11.2000. AKAVAn
hallitus hylkäsi yksimielisesti ko. sopimuksen, koska se
ei sisältänyt keskusjärjestön ajamaa koulutuspalkkaerää.
Kyseinen erä olisi AKAVAn ajamassa muodossa merkinnyt tuntuvaa
palkankorotusta monille yliopistojen työntekijöille.
Hyötyjiä olisi löytynyt amanuenssi- ja assistenttikunnasta,
päätoimisista tuntiopettajista, lehtoreista, kirjastonhoitajista
ja informaatikoista, suunnittelijoista jne. Koulutuspalkkaerän
saaminen kariutui lähinnä muiden keskusjärjestöjen
vastustukseen.
Tätä kirjoitettaessa (5.12) ei ole selvillä, tulevatko
valtiosektorin akavalaiset liittymään neuvottelutuloksen
pohjalta solmittavaan sopimukseen vai eivät. Kunkin neuvotteluosapuolen
on ratkaistava mukaan tulo 13.12 kello 16.00 mennessä. Neuvottelutulokseen
liittyen maan hallitus on sitoutunut muun muassa veronkevennyksiin
ja neuvoteltujen palkankorotusten täysimääräiseen
budjetointiin. Edellytyksenä on, että sopimus syntyy
riittävän kattavana 13.12 mennessä.
Hallituksen lupaama tukipaketti ja neuvottelutulos merkitsevät
toteutuessaan palkansaajien aseman tuntuvaa paranemista. Siksi
Tieteentekijöiden liitto on sopimukseen liittymisen kannalla,
vaikkei se sisälläkään AKAVAn ajamaa koulutuspalkkaerää.
Lähtökohdat
Neuvottelutuloksen lähtökohtana on myönteisen
taloudellisen kehityksen turvaaminen, työttömyyden vähentäminen,
inflaation hallinta, ostovoiman vakaa kehitys, kilpailukyvyn edistäminen
sekä työelämän kehittäminen.
Sopimuskausi alkaa 1.2.2001 ja päättyy 31.1.2003.
Palkantarkistukset vuonna 2001
Palkkoja korotetaan 1.2.2001 alkaen yleiskorotuksella,
jonka suuruus on 200 mk kuukaudelta, kuitenkin vähintään
2,1%.
Tässä yhteydessä on syytä korostaa, että
yliopistojen henkilöstön palkkoja korotetaan 57 miljoonalla
markalla jo tammikuun alusta lukien niin sanotuilla Valpas-rahoilla,
joista on sovittu jo aiemmin. Valpas-korotuksista osa perustuu
kahden ensimmäisen ikälisän aikaistamiseen, osa
vuoden alusta käyttöön otettaviin uusiin palkkataulukoihin
ja osa yliopistoissa loppuvuodesta päätettyihin kuopparatkaisuihin.
Neuvottelutuloksen mukaan palkkoja korotetaan yleiskorotusajankohdasta
lukien 0,5%:n suuruisella sopimusalakohtaisella liittoerällä.
Työ- ja virkaehtosopijaosapuolet ovat hiljattain sopineet,
että kyseisestä erästä 0,05% käytetään
niin sanottuihin tekstitarkistuksiin. Näin ollen järjestelyvaran
osuudeksi 0,45%.
Yliopistojen opetushenkilöstön järjestelyvaran
käytöstä päätetään AKAVA-JS:n
ja opetusministeriön välisissä tarkentavissa ves-neuvotteluissa.
Nämä neuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa
juuri alkaneet. Neuvotteluissa AKAVA-JS on esittänyt, että
yliopisto-opettajien järjestelyvaroja kohdennettaisiin opettajien
tuloksellisuuslisien lukumäärän kartuttamiseen,
sijoituspalkkausluokkien nostamiseen, sivutehtävien palkkioperusteiden
täsmentämiseen, luottamusmiespalkkioiden korottamiseen
sekä eräisiin muihin kohteisiin.
Yliopistojen muun kuin opetushenkilöstön järjestelyvarat
menevät suoraan yliopistoihin, joissa ne kohdennetaan kuoppakorotuksina
henkilöstölle järjestöjen ja työnantajan
käymien neuvottelujen pohjalta.
Yleiskorotusajankohdasta lukien tulee maksuun myös tasa-arvoerä.
Erä lasketaan siten, että naisten suhteellinen osuus
sopimusalan kaikista palkansaajista kerrotaan luvulla 0,6. Näin
saatuun lukuun lisätään alalla alle 9 950 markkaa
kuukaudessa ansaitsevien palkansaajien suhteellinen osuus alan
kaikista palkansaajista kerrottuna luvulla 0,2. Tasa-arvoerä
on jaettavissa naispalkkaerään ja matalapalkkaerään.
Opetushenkilöstön matalapalkkaerä kohdennetaan
lähinnä assistenteille ja päätoimisille tuntiopettajille.
Naispalkkaerästä hyötyvät eniten ne ryhmät,
joissa naisten osuus on suhteellisesti ottaen suurin. Opetushenkilöstössä
naisvaltaisimmat ryhmät ovat päätoimiset tuntiopettajat,
lehtorit ja assistentit.
|
Veroperusteet 2001: Hallituksen eistykset
(eduskunnassa), palkansaajien työttömyysvakuutusmaksu
1,0 ->0.7%
Veroperusteet 2002: Hallituksen kannanoton 21.11.2000 mukaan
(laskenta: lopullinen verotus).
Laskelmissa kunnallisvero 2000-2002 17,67 %, kirkollisvero
2000-2002 1,30 %.
Vuosiansio = 12,5 kk-palkka. Verotuksessa otettu huomioon
ainoastaan viranomaisvähennykset. |
Tasa-arvoerä käytetään työ- ja virkaehtosopijaosapuolten
sopimalla tavalla. Mikäli erän käytöstä
ei sovita, maksetaan se prosenttimääräisenä
yleiskorotuksena.
Palkantarkistukset vuonna 2002
Palkkoja korotetaan sen palkanmaksukauden alusta, joka alkaa
1.3.2002 alusta yleiskorotuksella, jonka suuruus on 179
markkaa kuukaudelta, kuitenkin vähintään 1,9%.
Tässä yhteydessä on syytä todeta, että
Valpas-hankkeen kakkosvaiheen johdosta palkat nousevat
ensimmäisen kerran vuonna 2002 jo heti vuoden alusta lukien.
Valppaan kakkosvaiheen yksityiskohdat ovat vielä auki.
Yleiskorotuksen lisäksi palkkoja korotetaan yleiskorotusajankohdasta
lukien 0,3 prosentin suuruisella sopimusalakohtaisella liittoerällä.
Yleiskorotusten ja veroratkaisujen lisäysvaikutukset nettoansioihin
eri tulotasoilla vuonna 2001 ja 2002 käyvät ilmi oheisesta
taulukosta. Yleiskorotusten lisäksi maksetaan edellä
todetut järjestelyvarat ja tasa-arvoerät sekä Valpas-korotukset.
Muuta
Neuvottelutuloksessa sopijaosapuolet toteavat, että yliopistojen
perusrahoituksen resurssit ovat lisääntyneet viimeisten
vuosien aikana selvästi vähemmän kuin niiden opiskelijamäärät.
Siksi sopijaosapuolet esittävät valtiovallalle, että
se turvaisi tiedekorkeakoulujen perusrahoitukseen tarkoitettujen
resurssien riittävän kehittymisen tulevissa budjeteissa.
Luottamusmiesten palkkioita esitetään korotettaviksi.
Ansioon suhteutetun työttömyyspäivärahan määräytymistä
muutetaan 1.3.2002 lukien siten, että päivärahan
ansio-osan määrä on 45% (nykyisin 42 %) päiväpalkan
ja perusosan erotuksesta. Vuorotteluvapaakokeilua jatketaan entisin
ehdoin kahdella vuodella eli vuosina 2001 ja 2002. Elinikäistä
oppimista tuetaan.
Työelämää kehitetään. Työn
kuormittavuuden arvioimiseksi laaditaan mittaristo. Työyhteisön
suunnitelmallisen kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja
hyvinvoinnin edistämiseksi työpaikkoja varten laaditaan
koulutusaineisto. Lisäksi käynnistetään hankkeita,
joiden tavoitteena on kehittää osapuolten yhteistyötä
työelämän ja muutosten hallinnassa.
Klaus Sundbäck
5.12.2000
|