Kehittämislakisotku ja sen selvittäminen
Korkeakoululaitoksen kehittämislain voimavarapykälän
käsittely on saanut osakseen ennennäkemätöntä
huomiota. Yliopistojen pitkäjänteinen toiminta edellyttää,
että niiden rahoitus on turvattava lainsäädännöllä.
Yliopistojen perusvoimavarakehitys ei ole ollut viime vuosina
myönteistä suhteessa yliopistojen lisääntyneisiin
tehtäviin. Ilman lainsäädäntöön
sisällytettyä voimavarapykälää tilanne
olisi vieläkin heikompi. Voimavarapykälä on luonut
ennustettavuutta yliopistomäärärahoihin. Nykypykälä
on ottanut palkankorotusten kustannuksenlisäyksiä huomioon.
Esimerkiksi vuokratason nousua se ei kuitenkaan ole noteerannut.
Voimavarapykälä on nyt katkolla.
HE 113/2000
Voimavarapykälän jatkamista valmisteltiin mm. opetusministeriön
asettamassa työryhmässä. Hallituksen esitys voimavarapykälän
jatkamiseksi annettiin eduskunnalle 15.9.2000 (HE 113/2000). Esityksessä
ehdotettiin voimavarapykälän jatkamista vuosiksi 2001-2005
muutetussa muodossaan.
HE sisälsi neljä momenttia: Ensimmäinen oli toteava.
Toinen momentti määritteli, miten palkkausmenojen kasvu
huomioidaan yliopistolaitoksen toimintamenobudjetissa. Tämä
tapahtuisi nykyiseen tapaan. Kolmas momentti otti huomioon tutkintojen
tavoitemäärissä tapahtuvat muutokset. Neljäs
momentti sanktioi yliopistolaitosta, jos se olisi jäänyt
vuosittain mitattuna jälkeen talousarviossa kirjatuista tutkintotavoitteista.
Tutkintotavoitteiden ylityksistä ei olisi hyvitetty.
HE:en sisältyi voimaantulosäännös, jonka
perusteella eri momentteja olisi ryhdytty soveltamaan eri vuosina.
Tutkintotavoitemäärissä tapahtuneet muutokset olisivat
vaikuttaneet ensimmäisen kerran vuonna 2002. Sanktiomomenttia
olisi sovellettu ensimmäisen kerran mitoitettaessa määrärahoja
vuodelle 2003.
HE:en sisältyi myönteisiä piirteitä, mutta
myös kielteisyyttä ja puutteita. Lakitekninen puute
oli esim. se, että käsitteet maisterintutkinto ja ylempi
korkeakoulututkinto sekoitettiin.
Yliopistojen toiminta on lisääntyneiden tehtävien
myötä kasvanut. Opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden
lukumääräsuhde on jatkuvasti heikentynyt. Tutkintatavoitteet
ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Tämä perustoimintojen
tähän asti tapahtunut kasvu ei olisi vaikuttanut yliopistojen
voimavaroihin HE:n perusteella. Perusvoimavarakorjausta ei olisi
tapahtunut. Tämä oli suuri puute HE:ssä.
Toinen suuri puute HE:ssä oli sanktiopykälän muotoilu.
HE:n mukaan tutkintotavoitteista jälkeen jääminen
jonain vuonna olisi automaattisesti merkinnyt leikkurin soveltamista,
vaikka edellisenä tai seuraavana vuonna tutkintotavoitteet
olisi ylitetty. HE ei ottanut huomioon tutkintojen suorittamisessa
tapahtuvaa luonnollista ja hyväksyttävää vaihtelua.
HE vaati siis korjausta.
HE:n eduskuntakäsittely
Yliopistojärjestöt ovat pitkin vuotta eri yhteyksissä
ja näyttävästi esittäneet yliopistojen perusvoimavaratason
kohentamista. Tämä jatkui myös sivistysvaliokunnassa.
Sivistysvaliokunta teki HE:en nähden yliopistojen asemaa
parantavia olennaisia muutoksia vuodesta 2002 lukien. Valiokunnan
mietinnön perusteella vuoteen 2002 kohdistuvat yliopistojen
voimavarat olisivat kohentuneet vajaalla miljardilla. Tämä
olisi lähes vastannut yliopistojärjestöjen jo aikaisemmin
tekemää esitystä. Toinen olennainen valiokunnan
tekemä muutos oli se, että ns. sanktiomomentin soveltaminen
olisi järkiperäistynyt. Valiokunta olisi ollut valmis
ottamaan huomioon asetettujen tutkintotavoitteiden ja niiden saavuttamisen
kolmen vuoden ajalta keskimääräisenä. Sanktiomomentti
olisi sivistysvaliokunnan mietinnön mukaan tullut noudatettavaksi
vasta vuonna 2005.
Sivistysvaliokunnan käsittely oli koko ajan normaalin tavan
mukaista. Valiokunnan mietintö oli luettavissa yleisesti
24.11.2000. Tällöin Professoriliitto myös lausui
sivistysvaliokunnalle kiitokset yliopistoja kohtaan osoitetusta
huolesta.
Valiokunnan mietintö läpäisi soraäänittä
myös eduskunnan täysistunnon ensimmäisen käsittelyn.
Yliopistojen tulevaisuus näytti valoisammalta.
Poisveto
"Konsulit" ryhtyivät valvomaan. Yliopistot olivat
joidenkin mielestä saamassa liikaa. Keskiviikkona 29.11.
rupesi liikkumaan huhuja, että HE vedetään pois,
jolloin asia raukeaa. Tähän hallituksella oli juridiset
mahdollisuudet. Asiallisesti tätä tarkoittava päätös
tehtiin ilmeisesti 29.11. illalla. Muodollinen poisvetopäätös
asiasta tehtiin 1.12. presidentin esittelyssä. Kehittämislaki
ei ole enää vireillä eduskunnassa.
Soitin asiasta sivistysvaliokunnan puheenjohtajalle 30.11. noin
klo 9.30. Puheenjohtaja oli poisvedosta tietämätön
ja hämmästynyt.
Opetusministeri Rask on 5.12.2000 julkisuuteen saattamassaan
kannanotossa Hallitus vastaa esityksistään, sivistysvaliokunta
muutosesityksistään, todennut mm. seuraavaa: "Yliopiston
perusrahoituksen lisääminen on tarpeen, mutta sivistysvaliokunnan
esittämässä muodossa tilanne olisi valtiontaloudellisesti
kestämätön." Rask jatkaa: "Sivistysvaliokunnan
näkemyksen toteuttaminen johtaisi pahimmillaan siihen, että
peräänkuulutettu miljardi olisi löydettävä
opetusministeriön budjetin sisältä."
Tästä eteenpäin
Monien kansanedustajien kommentit ja hallitusohjelma antavat
aiheen olettaa ja toivoa, että asia sittenkin saisi vielä
yliopistojen kannalta myönteisen ratkaisun. Itsestään
näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Yliopistojärjestöjen
ja yliopistoväen on jatkettava vaikuttamistaan. Kehittämislakisotku
on selvitettävä. Yliopistojen rahoitus on turvattava
lainsäädännöllä!
Jorma Virkkala
Itsenäisyyspäivänä 2000
|