Helsinki-sopimus
Tarkentava virkaehtosopimus yliopistosektorille on sitten allekirjoitettu.
Varsin vaatimattoman järjestelyvaran (puoli prosenttiyksikköä)
käytön lisäksi asiakirja sisälsi tällä kertaa myös huomattavan
pitkän askeleen vastaamaan yliopistoissa suunnitteilla oleviin
virkarakenneuudistuksiin. Kun Helsingin yliopiston konsistori
oli ehtinyt jo viime kesänä esittämään suurinta yliopistoamme
koskevan ratkaisunsa, oli varsin luonnollista, että virkaehtosopimus
kirjoitettiin nimenomaan juuri sitä koskevaksi ja sille sovitetuksi.
Järjestelmää voidaan, siitä erikseen virkaehtosopimuksella sovittaessa
laajentaa muihinkin yliopistoihin.
Silmäänpistävintä uudessa sopimuksessa on luopuminen viran sidonnaisuudesta
yhteen sijoituspalkkaluokkaan, mistä toki on jo edellisessä sopimuksessa
nähty ituja ns. superpalkkaluokkien A30 (professori) ja A 24 (lehtori)
muodossa. Tällä kertaa virkaan liitetyksi tuli selkeä palkkaushaarukka,
jonka puitteissa yliopistolla on luontevasti mahdollisuus yhtäällä
toteuttaa urakiertoa ja toisaalla palkita vastuullisista työtehtävistä
ilman, että henkilön pitäisi sitä varten joko hakeutua korkeampaan
virkaan tai tulla kutsutuksi siihen.Toivoa vain sopii, ettei valtiotyönantajan
huono rahatilanne totaalisesti vesitä uudistusta pakottamalla
yliopistot sijoittamaan virat aina haarukan alarajalle. Oikeampaa
olisi tietysti todeta, ettei yliopiston olisi huonossakaan rahatilanteessa
todellinen pakko näin tehdä, mutta ne vain saisivat turhan hyvän
tekosyyn siihen.
Parasta uudessa sopimuksessa on ns. keskiryhmän selkiytys yliopistonlehtorin
virkatyypin ympärille, mikä pystyy ottamaan täyden hyödyn kokonaistyöaikasopimuksesta
ja antamaan yliopistolle (tässä vaiheessa vielä vain Helsingin
yliopistolle) aivan uusia mahdollisuuksia virkoihin kuuluvien
työtehtävien painottamisessa opetuksen ja tutkimuksen välillä.
Juuri yliopistonlehtorin virassa liikkuma-alue on kaikkein laajin
ja se on käytännöllisesti otettu huomioon.
Odotetuinta uudessa sopimuksessa on päätoimisten tuntiopettajien
ongelman (epäsuora) ratkaisu: Kun heitä ei enää mainita virkatyyppien
luettelossa, tämä merkinnee yliopistojen päällikköviraston virallista
kehotusta luopua teettämästä päätoimisilla tuntiopettajilla samaa
työtä kuin lehtoreilla, mutta halvempaan hintaan. On loogista
odottaa, että näin merkittävään ratkaisuun liittyy myös komentavan
tahon vastuu syntyvästä laskusta. Jos, vastoin luuloa, näin ei
kuitenkaan kävisi, olisi yliopiston pakko joka tapauksessa hoitaa
asia kuntoon sopimukseen liittyvän ns. outojen nimikkeiden hinnoittelumääräyksen
perusteella.
Hämmästyttävintä uudessa sopimuksessa on sekä yliopistonlehtori-
nimikkeen jakaminen kahteen kategoriaan että uuden tohtoriassistentti-
nimikkeen tuominen mukaan kuvaan vastaamaan konsistorin kaipaamaa
määräaikaista postdoc -tehtävätyyppiä. Tilanteessa, jossa yliopistot
tuottavat kohta jopa 1400 uutta tohtoria vuosittain, olisi ollut
luonnollista odottaa yliopistojen vaativan kaikilta toistaiseksi
nimitetyiltä opettajiltaan tohtorin tutkintoa tai vastaavien taitojen
hallintaa. Mitä virkojen määräaikaisuuteen tulee, niin virkamieslain
9 §:ssä on asiasta säädetty tarkasti ja lainsäätäjän perusteluineen
riittävän selkeästi. Siten tohtoriassistentille ehdotettu enintään
kolmivuotiskausi edellyttäisi nimikkeen esittelyn lähinnä muiden
määräaikaisten ja siksi tilapäisten tehtävien joukossa.
Heikointa uudessa sopimuksessa on vaatimus, ettei uudistus saa
aiheuttaa kustannuksia. Kun toisaalta työmarkkinoiden ns. kultainen
sääntö kuuluu , ettei uudistuksissa kenenkään palkka saa vähetä,
tämä samalla voi tarkoittaa sitä, ettei uudistusta tosiasiallisesti
voida toteuttaa. Tämä on tuskin sopimuksen perimmäinen tarkoitus.
Uskonkin, että kokonaisuuteen sisältyvät osaratkaisut esim. yliassistenttien
ja päätoimisten tuntiopettajien muuttamisesta yliopistonlehtoreiksi
ovat juuri ne tekijät, jotka kääntävät kokonaistaseen positiiviseksi.
Tämä kaikki voidaan tietenkin mainita vain sillä edellytyksellä,
että virkatyypin pätevyysvaatimukset ovat oikeassa suhteessa sen
tehtäviin. Yliopistonlehtorin kohdalla tämä tarkoittaa tohtorin
tutkintoa tai vastaavaa tieteellistä/ taiteellista perehtyneisyyttä
ja opetustaidon osalta erinomaista yliopistopedagogiikan hallintaa,
jonka tarkempi määrittely, on vielä pahasti kesken.
Toivoa antavinta uudessa sopimuksessa saattaa siis sittenkin
olla se, että se on sopimuskaudeltaan vain vuoden mittainen, joten
varsin pian päästään korjaamaan siinä esiintyviä mahdollisia puutteita.
Sopimuksen perusrakenne sisältää kuitenkin jo siinä määrin hyviä
aineksia, että korjaaminen näyttää selvästi paremmalta vaihtoehdolta
kuin uuden rakentaminen. Sitä paitsi sopimus jo nykyisellään on
vastaus kauan etsittyyn tapaan ratkaista oikea looginen yhteys
työn vaativuuden ja palkkauksen välillä. Tietenkin vain sillä
edellytyksellä, että palkkaushaarukoita voidaan käyttää niiden
koko leveydellä.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja,
Yliopistolehtorien liitto
|