Helsingfors-avtalet
Det preciserande tjänstekollektivavtalet för universitetssektorn
har signerats för denna avtalsperiod. Utöver den tämligen anspråkslösa
justeringsmånen (en halv procentenhet) innehöll dokumentet en
betydande öppning i riktning mot de vid universiteten planerade
reformerna av tjänstestrukturen. Konsistorium vid Helsingfors
universitet fattade redan förra sommaren beslut om hur tjänstestrukturen
vid landets största universitet skall utformas i framtiden och
det var därför naturligt att kollektiv-avtalet gällde uttryckligen
detta universitet. Å andra sidan finns det inget hinder för att
detta system genom nya tjänstekollektivavtal införs också vid
andra universitet.
Det mest iögonenfallande i det nya avtalet är att man frångått
systemet med att en viss tjänstebeteckning är knuten till en enda
löneklass, även om ansatser till detta kunde ses redan i det förra
avtalet i form av de sk. superlöneklasserna A30 (professor) och
A24 (lektor). Nu kombineras en tjänstebeteckning med en löneskala
som gör det möjligt för universitetet att både främja en kompetensutveckling
och belöna för ansvarsfulla arbets-uppgifter, utan att en person
för högre lön måste söka en högre tjänst eller bli kallad till
en sådan. Staten som arbetsgivare har emellertid fortfarande ebb
i kassan och förhoppningsvis stupar inte hela reformen på att
universiteten tvingas placera tjänsterna längst nere på skalan.
Rättare sagt är det inget tvång i den situationen heller, men
universiten kunde använda bristen på pengar som en god förevändning.
Det bästa i det nya avtalet är att tjänstebeteckningen universitetslektor
bildar den sk. mellankategorin. På detta sätt kan avtalet om totalarbetstid
utnyttjas maximalt ( i detta skede endast vid Helsingfors universitet)
genom att på ett ändamålsenligt sätt betona antingen undervisning
eller forskning där det lättast låter sig göras, nämligen i de
till universitetslektorsbefattningen knutna arbetsuppgifterna.
Det mest väntade i det nya avtalet är (den indirekta) lösningen
av problemet med timlärare i huvudsyssla. När dessa inte längre
är nämnda i förteckningen över tjänstetyper torde detta kunna
tolkas så att universiteten inte längre skall få ge dessa timlärare
en lektors arbetsuppgifter till en lägre ersättning. Logiskt är
också att utgå ifrån att staten som arbetsgivare tar ansvar för
reformens utgifter. Om detta mot förmodande inte skulle vara fallet
måste universitetet ändå beakta vad som i avtalet sägs om lönesättningen
i fråga om sk. främmande tjänstebeteckningar, dvs. sådana som
inte är nämnda i avtalet, nämligen att lön utbetalas enligt arbetsuppgifternas
art.
Det mest förvånansvärda i det nya avtalet är att beteckningen
universitetslektor förekommer i två kategorier och att den nya
beteckningen doktorassistent i systemet motsvarar en av Helsingfors
universitets konsistorium efterlyst tidsbunden post doc –tjänstetyp.
I en situation där universiteten snart producerar upp till 1400
nya doktorer per år kunde man ha väntat sig att universiteten
av alla sina fast anställda lärare hade krävt doktorsexamen eller
motsvarande färdigheter. Vad gäller förutsättningarna för tidsbundna
tjänster stadgas härom klart och tydligt i ämbetsmannalagen (9§).
Eftersom det föreslås att en doktorassistent får utnämning för
en treårsperiod borde denna tjänstebeteckning ha placerats bland
de övriga tidsbundna och tillfälliga uppgifterna.
Det svagaste i det nya avtalet är kravet om att reformen inte
får kosta något. När å andra sidan den gyllene regeln på arbetsmarknaden
lyder att ingen skall få lägre lön efter en lönereform, kan detta
innebära att reformen aldrig blir av. Detta är knappast den yttersta
avsikten med avtalet. Det är också min fasta övertygelse att dellösningarna
i helheten, befordran av överassistenterna och timlärarna i huvudsyssla
till lektorer, kommer att ha en positiv totaleffekt, detta emellertid
under förutsättning att kompetenskraven för befattningstypen står
i rätt relation till dess arbetsuppgifter.
För en universitetslektors del betyder detta doktorsexamen eller
motsvarande vetenskaplig kompetens eller konstnärlig yrkesskicklighet
samt vad gäller pedagogisk skicklighet utmärkta insikter i universitetspedagogik.
För det sistnämnda kravets del är den närmare definitionen och
utbildningen ännu endast i planeringsskedet.
Det mest hoppingivande i det nya avtalet är förmodligen när allt
kommer omkring att avtalsperioden är endast ett år och att det
snart är möjligt att rätta till felen. Avtalet är emellertid till
basstrukturen sådant att det är bättre att justera det redan existerande
än att börja skapa ett helt nytt system. En annan god sak är att
frågan om en lönereform på basen av en logisk relation mellan
hur krävande arbetet är och lönenivån nu är löst. Allt detta dock
förutsatt att löneskalorna kan användas i deras totala omfång.
Vesa Kulmala
ordförande,
Universitetslektorernas förbund
|