Kokemuksia kokonaistyöajan toimivuudesta
Yliopistojen opetushenkilöstö siirtyi 1.8.1998
alkaen 1600 tunnin kokonaistyöaikaan. Acatiimi-lehti pyysi eri
yliopistoissa ja erilaisissa opetusviroissa olevia henkilöitä
kirjoittamaan kokonaistyöaikaan liittyvistä kokemuksistaan. Vaikka
epäkohtiakin vielä löytyy, useimmat pitävät uudistusta parannuksena
entiseen käytäntöön.
Se toimii sittenkin
Yliopistot ovat olleet runsaat puolitoista vuotta kokonaistyöajan
piirissä eli kahdeksi lukuvuodeksi on laadittu työsuunnitelmat.
Vaikka vastustin periaatteellisista syistä kokonaistyöaikaan siirtymistä
Professoriliiton hallituksessa, olen nykyisin siihen täysin tyytyväinen.
Ratkaisevaa oli, että työaikaa ei seurata ajankäytön perusteella.
On vain pidettävä huolta siitä, että kulunvalvontahankkeet eivät
nouse missään muodossa esiin jatkossakaan.
Virkakohtaiset opetusvelvollisuudet ovat edelleen opetuksen suunnittelun
pohjana, mutta kokonaistyöaikaan siirtymisen myötä vapauduttiin
ainakin periaatteessa opetusvelvollisuuden pakkopaidasta. Aikaisemmin
opetusvelvollisuuden alentaminen muihin töihin vedoten oli hankala
ja poikkeuksellinenkin menettelytapa. Nyt se on ainakin oman kokemukseni
mukaan melkeinpä ilmoitusasia, kunhan alentamista haluavalla on
selvästi paljon korvaavia työtehtäviä.
Selvää on, että asian sujuminen riippuu käytännössä niin suunnitelman
hyväksyvästä esimiehestä kuin suunnitelman esittäjästäkin. On
esimerkiksi mahdollista, että esimies alkaa ”niuhottaa” ja käyttää
väärin valtaansa, sekä suhtautuu perusteltuunkin opetusvelvollisuuden
alennusehdotukseen torjuvasti. Toisaalta suunnitelman laatija
voi tulla ahneeksi ja yrittää käyttää väärin perustein tilaisuutta
hyväkseen päästäkseen eroon opetuksesta. Silloin kun kokonaistyöajasta
vasta keskusteltiin, esitettiinkin usein se oletus, että syntyy
vaikeita tilanteita kun hyvin monet haluavat samanaikaisesti vähentää
merkittävästi opetustaan ja ryhtyvät lisäämään vaikkapa tutkimustyöhön
käytettävää aikaa. Itsekin epäilin tätä reaktiota. Omassa korkeakoulussamme
tämä pelko on kuitenkin osoittautunut aiheettomaksi.
Työsuunnitelmien laadinta- ja hyväksymisprosessi on johtamallani
laskentatoimen laitoksella sujunut ainakin tähän asti ongelmitta.
Aineen tasolla päätetään opetuksesta ja sen jakamisesta henkilöille.
Tämän perusteella opettaja laatii ehdotuksen työsuunnitelmakseen.
Kummallakin kerralla olen hyväksynyt suunnitelmat muutoksitta.
Ristiriitatilanteita ei ole esiintynyt – ne edellyttäisivät asian
viemistä laitosneuvoston päätettäväksi. Työsuunnitelmien laadinnassa
käytettiin kahta erilaista lähestymistapaa. Toiset kirjasivat
suunnitelmaan tehtävänsä niin, että niihin käytetty aika oli yhteensä
sopimuksen mukaiset 1600 tuntia. Toiset merkitsivät arvioimansa
kokonaistuntimäärän näkyviin siten, että ylimääräisessä sarakkeessa
esiintyi 1600 tunnin ylittävä työaika. Mielestäni tämä on hyvä
tapa tuoda esiin se suuri työrasitus, joka on kertynyt laitoksemme
henkilökunnan harteille.
Suunnittelu edellyttää normaalisti myös toteutuneen toiminnan
seurantaa. Työsuunnitelman toteutumista seurataan tulosten, ei
käytetyn ajan perusteella. Henkilökunnan kanssa käytävissä kehityskeskusteluissa
käsitellään mm. menneen kauden tavoitteita ja tuloksia. Tutkimustoiminnan
tulokset tulevat näkyviksi valmiina tutkimuksina tai väliraportteina,
ja opetuksenkin osalta on olemassa tiettyjä tulosindikaattoreita:
formaaleja indikaattoreita edustavat luentopalautteet, epäformaaleja
mm. ”viidakkopuhelimen” välittämät tiedot.
Kokonaistyöaikajärjestelmä on siis meillä toiminut hyvin. Keskeisinä
seikkoina sen toteuttamisessa pidän joustavaa asennetta ja byrokratian
minimointia. Järjestelmä on vain niin hyvä kuin sen piirissä toimivat
yksilöt. Jokaisen kannatta siis huolehtia siitä, että toimii luottamusta
herättävällä tavalla – niin suunnitelmia tehdessään kuin niitä
hyväksyessäänkin.
Pekka Pihlanto
professori
Turun kauppakorkeakoulu
Arbeterna kan ordnas mera flexibelt
Helhetsarbetstiden testades i ett antal pilotförsök vid tre
universitet, och det det väckte en hel del undran även om respektive
universitet förklarade sig ha positiva erfarenheter av försöken.
Detta sammanhängde ju med att undervisningsplikten på fem tim-
mar i veckan skulle ersättas med en s.k. helhetsarbetstid om 1600
timmar i året. - När jag själv blev utnämnd till min professur
år 1983 tog jag med mig en del rutiner från min förra arbetsplats.
Man bokförde arbetstiden spenderad på de olika projekt man deltog
i; detta skedde på veckobasis. Jag noterade då att min arbetsinsats
var över 190 timmar i månaden. Vid omnämnandet av detta för en
kollega, fick jag till svar att han regelbundet spenderade 60
timmar i veckan på sitt arbete. Det förefaller alltså att en stor
del av professorerna mer än väl skulle fylla upp de uppställda
målet om 1600 h/år. Många professorer kunde således säkert fylla
helhetsarbetstiden på en mycket kortare tid än 11 månader. Erbjudandet
från statmakternas sida var således inte så tokigt, men arbetet
och projekten skall skötas, vilket i praktiken innebär att en
professors arbetsinsats i regel klart kommer att överskrida uppställda
pensum. Denna “överstora“ arbetsinsats borde alltså kompenseras
lönevägen.
|
- I festsalen brukar man poängtera forskningens stora
betydelse för nationens utveckling, men därvid har det blivit,
skriver professor Bruno Lönnberg. |
I samband med en nog ganska begränsad förfrågan hos kollegerna,
erhöll jag till svar - vad gäller nyttan av helhetsarbetstiden
- att man kan fördela arbetsbördan mellan olika personer, eftersom
föreläsningsplikt inte längre råder. Sålunda kan man t.o.m. hålla
vintersemester. Arbetena kan ordnas mera flexibelt. I sanningens
namn bör man väl framhålla att detta gäller enheter där personalen
är så stor att ett dylikt arrangemang låter sig göras. I mitt
eget fall med en liten enhet, en pro-fessor och en assistent plus
en del ströresurser, låter det sig inte göras. Men eftersom jag
just nu i skrivande stund lider sviterna av en besvärlig virus-influensa
- sitter på sängkanten och knackar så bra det går - kan jag själv
räkna mig ett netto till godo av systemet. Jag har ju minst en
månad “i överskott” räknat enligt den arbetsvolym som jag normalt
presterar. Problemet är dock att om en föreläsningsperiod sammanfaller
med sjukdomen, så blir de stackars studenterna lidande.
Kan man diskutera pro-fessorernas arbetstid utan att samtidigt
beröra lönefrågan? Knappast. Trots att även professorerna nyligen
undertecknat avtalet och sålunda accepterat de allmänna avtalsvillkoren
med en direkt löneförhöjning om 2,5 % plus special- arrangemang,
så önskar jag dock framföra med hänvisning till den överstora
arbetsbördan och vissa lönejämförelser, att professorerna som
i allmänhet är doktorer knappast får ersättning för den 4 - 5
år extra anspänning som doktorerandet innebär. Jag har en helt
pragmatisk jämförelsegrund inom familjen som stöd för påståendet:
min hustru som är jurist och förvaltningdomare (JK och vicehäradshövding)
har A27 och ansöker som bäst om A28, d.v.s. samma som min placeringslöneklass.
Inget ont om juristerna, de är inklusive min hustru säkert värda
sin lön. Men är det så att professorerna “underlåtit” att ta fasta
på de utredningar som klart demonstrerat att en lönegrop föreligger
i deras fall? I festtalen brukar man poängtera forskningens och
produktutvecklingens stora betydelse för nationens utveckling
och väl-stånd, men därvid har det blivit. Alltså ligger den framtida
lönesättningen i professorernas egna händer.
Bruno Lönnberg
professor
Åbo Akademi
Työsuunnitelmista tärkeää informaatiota
Kokonaistyöaikaan ja työsuunnitelmiin siirtyminen oikeustieteiden
tiedekunnassa vuonna 1998 merkitsi enemmän asenteellista kuin
käytännöllistä muutosta Lapin yliopistossa. Tämä johtuu siitä,
että kaikkiaan 800 opiskelijaa varten on vain 30 peruspalkkaista
opettajaa, joista puolet on professoreita.
Opettajankunnan pienuudesta ja oppiaineiden suuresta lukumäärästä
johtuen missään aineessa ei ole useampaa kuin yksi professori,
joten joustavuuden lisääminen vuorottelulla tutkimuskausien saamiseksi
ei ole mahdollista. Perusopetus on joka tapauksessa hoidettava
oppiaineen sisäisin järjestelyin. Tilannetta on helpottanut vuosien
varrella se, että koko tiedekunnan 20-vuotisen olemassaolon ajan
opettajat ovat periodisoineet opetuksensa. Alkuvuosina myös tutkimusrahoja
oli runsaammin niin, että ulkopuolisiakin opettajia saatiin käyttää
enemmän. Tämä rahoitus on kuitenkin vähentynyt vuosi vuodelta
määrärahojen leikkaamisen myötä.
Asioiden kirjaaminen on hyödyllistä
Työsuunnitelmista saatava hyöty ei ole ollut työaikajärjestelyjen
joustavuuden lisäämisessä tai tutkimusedellytysten parantamisessa
vaan muualla: dekaanille työsuunnitelmien teko ja käsittely on
ollut informaation väline, jonka avulla aineiden konkreettiset
tulevaisuudensuunnitelmat ja toiveet on saatu keskitetysti käsittelyyn.
Myös opettajille asioiden paperille paneminen on ollut sikäli
hyödyllistä, että oppiaineen on täytynyt keskuudessaan selvittää
tutkimuksen ja opetuksen nykytila ja myös mahdollinen pysähtyneisyys.
Työsuunnitelmien tavoitteenahan on ollut myös uusien ja kannustavampien
opetus- ja opiskelumuotojen kehittäminen.
Järjestelmään sisältyy myös aikataulullisia ongelmia, koska opetussuunnitelmat
tehdään keväällä ja virkajärjestelyistä johtuvat viimeiset nimitykset
vahvistetaan vasta syyslukukauden alussa, jolloin työsuunnitelmia
vasta päästään käsittelemään. Aikataulukysymyksistä ei ilmeisesti
tulevaisuudessakaan päästä kokonaan eroon, koska akateemiseen
yhteisöön kuuluu myös liikkuvuus ja vaihtuvuus.
|
Professori Terttu Utriaisen mielestä työsuunnitelmien
tekoon sisältyy aikataulullisia ongelmia. |
Oikeustieteellinen opetus ja tutkimus on ollut hyvin yksilökeskeistä
ja professorit ovat tottuneet itse organisoimaan omat työnsä -
ahkerimmat myös oppilaittensa työt. Työsuunnitelmien ansiosta,
nekin professorit, jotka aikaisemmin keskittyivät lähinnä itseensä,
ovat tulleet entistä vastuunalaisemmiksi myös assistenttiensa
ja jatko-opiskelijoidensa töiden suunnittelusta.
Terttu Utriainen
professori
Oikeustieteiden tiedekunnan dekaani
Lapin yliopisto
Tutkimukseen kovin vähän aikaa
Kokonaistyöajan käyttöönotto vieraiden kielten laitoksilla törmää
tiettyihin rakenteellisiin ongelmiin. Ensinnäkin näiden laitosten
toiminnassa opetuksella on keskimäärin tärkeämpi osuus kuin tutkimuksella,
mikä näkyy jo henkilöstön rakenteessa: useimmat laitokset ovat
lehtorivaltaisia. Lehtorit on lisäksi rekrytoitu laitoksille ennen
kaikkea pedagogisin perustein eikä niinkään tutkimuksellisten
ansioiden perusteella. Toiseksi kieliaineiden tutkintovaatimuksissa
on paljon kaikille pakollista - lähinnä kielitaidon kehittämiseen
liittyvää - pienryhmäopetusta, joka on vuosittain voitava turvata.
Tämä kaikki asettaa laitokset lähes mahdottoman yhtälön eteen:
miten turvata samalla sekä välttämätön opetus että antaa henkilöstölle
mahdollisuus tutkimuksen tekemiseen?
HY:n romaanisten kielten laitoksella on käytäntö ranskalaisen
filologian osalta ollut sellainen, että henkilökunta yhdessä neuvottelee
opetuksen suuret linjat. Yhteisissä kokouksissa päätetään, mitä
kukakin opettaa seuraavana vuonna ja miten paljon suunnilleen
arvioidaan minkäkin kurssin valmistamiseen menevän aikaa. Filologia-aineiden
opetukseen kuuluu myös huomattavan suuri määrä erilaisten kotitehtävien
korjaamista, joka on otettava ajankäytössä huomioon. Itse kunkin
henkilökohtaiset työsuunnitelmat ovat jääneet lähinnä esimiehen
ja työntekijän väliseksi sopimukseksi eli niitä ei ole käsitelty
yhteisissä kokouksissa. Päälinjat ovat kuitenkin kaikkien tiedossa.
Ongelmaksi muodostuu se, että tutkimukseen jää äärimmäisen vähän
aikaa. Tämä vielä korostuu siinä, että kaikkia työtehtäviä ei
aina pysty ennakoimaan: joskus opettajille kasaantuu ennakoitua
enemmän mm. kirjallisten töitten ohjausta ja opiskelijoiden ohjausta.
Myös jatkuvasti vaadittava uudistuminen ja paisuva hallinto yleensäkin
edellyttää erilaisia suunnittelukokouksia. Näitä on valitettavasti
vaikea ennakoida ajankäyttöä suunniteltaessa.
Edessä on varmasti joko opetuksen mullistaminen, mikä merkitsee
luultavasti huononnusta nykyiseen verrattuna, tai henkilökunnan
määrän lisääminen, mikä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa
vaikuttaa mahdottomalta.
Mervi Helkkula- Lukkarinen
romaanisen filologian assistentti
Romaanisten kielten laitos
Helsingin yliopisto
Lukuvuoden tapahtumia
hankala ennakoida
Opettajakohtaisten työsuunnitelmien laatimisen yleiset periaatteet
ja ajankäytön mitoitusta koskevat suositukset sovitaan tiedekunnissa.
Tiedekuntatasolla on annettu samankaltainen lomakepohja, jonka
mukaisesti työtehtävät on pyydetty ryhmittelemään. Karkeasti,
tehtävät jakautuvat koulutuksen, tutkimuksen sekä yhteiskunnallisten
palvelujen kesken, jotka kätkevät sisälleen useita alakohtia.
Laitoksen sisällä voidaan sopia millä tarkkuudella työsuunnitelmat
esitetään.
Opettajien työsuunnitelmat sovitaan laitoksittain elokuussa.
Tällöin käydään ns. tuloskeskusteluja laitoksen johtajan ja henkilökunnan
kesken. Täytetyt lomakkeet palautetaan amanuenssille, joka toimittaa
ne laitoksen johtajan hyväksyttäväksi. Opetussuunnitelmiin liittyvät
opettajakohtaiset opetustunnit vahvistetaan tiedekuntaneuvostossa
syyslukukauden alussa. Työsuunnitelmia tarkistetaan lukuvuoden
päättyessä.
|
Assistentti Kirsi Lähdesmäki (Vaasan yliopisto), yliassistentti
Riku Matilainen (Hanken) ja assistentti Mervi Helkkula-Lukkarinen
(Helsingin yliopisto) näkevät kokonaistyöajassa sekä hyviä
että huonoja puolia. He osallistuivat helmikuussa Tieteentekijöiden
liiton puheenjohtajien ja sihteerien neuvottelupäiville. |
Työsuunnitelmatietoja käytetään hyväksi eri yhteyksissä, ja niistä
kootaan tietoja mm. laitoksittain ja virkaryhmittäin. Työsuunnitelmiin
on toivottu kirjattavan näkyviin esim. assistenttien tutkimusvapaan
(3 kk) ajoittuminen.
Kokemuksia laitokselta
Suunnitelma voi helposti jäädä muodolliseksi paperin täyttämiseksi.
Tarkoitus on varmasti hyvä. Usein vain koko lukuvuoden tapahtumia
on vaikea tarkkaan etukäteen ennakoida. Joskus tulee tehtäviä,
jotka ei mahdu silloisen suunnitelman puitteisiin. Usein on vielä
niin, että nämä "uudet tehtävät" vievät aikaa omalta tutkimukselta,
johon "budjetoidaan" ne tunnit, jotka muilta töiltä jäävät. Meidän
laitoksen assistenteilla on tosin se kiitollinen tilanne, että
meidän ns. hallintotehtävät ovat minimissään ja aikaa omalle väitöskirjatyöskentelylle
on hyvin. Tähän on tietoisesti pyritty. Tietysti meiltä on sitten
myös lupa odottaa tuloksia.
Kerron oman esimerkin: Suunnitelmaa laatiessa ei ole välttämättä
tiennyt, että tulee mahdollisuus osallistua johonkin kansainväliseen
konferenssiin seuraavana keväänä, ja että tulee esittämään siellä
tutkimuspaperin. Esitelmän laatimiseen käytettyä aikaa on muutoinkin
aivan mahdotonta ennustaa etukäteen. Tähän käytetty aika on pois
omasta jatko-opiskelusta, jos sillä suppeasti ymmärretään oman
väitöskirjan tekemiseen käytettävää aikaa. Tosin sekin voidaan
ymmärtää jatko-opiskeluksi, ja erityisesti hyvin tärkeäksi osaksi
oman tieteellisen uran kehitystä ajatellen.
Suunnitelmien toteutumista pitäisi itse arvioida, ja myös esittää
sen toteutumisen arviointia tiedekuntahallinnolle. Kyllä tällaisten
suunnitelmien laadinta antaa mahdollisuuden myös seurata asetettuja
tutkintotavoitteita ja niiden mahdollista toteutumista.
Loppuun vielä lisäisin toteamuksen, että positiivista kokonaistyöajassa
on se, että sentään jonkinlainen akateeminen vapaus on vielä tallella,
eikä tarvitse työskennellä kellokortin mukaan.
Kirsi Lähdesmäki
HTL, assistentti (mvs)
Vaasan yliopiston
yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan
julkisjohtamisen laitos
Erfarenheter av totalarbetstiden
vid Hanken
När jag blickar tillbaka på det skede när vi på Hanken ännu
beredde förslaget till totalarbetstiden om 1600 h var förväntningarna
stora. Reformen gav vid handen att man skulle kunna organisera
sitt arbete mer ändamålsenligt och därmed öka autonomin i det
egna arbetet. Det fanns röster som varnade för att reformen var
en potentiell källa till konflikter gällande fördel-ningen av
arbete på de olika institutionerna. En annan farhåga var att det
hela skulle utmynna i att alla eftersträvar frihet från arbete
i stället för frihet i arbete. Inledningsvis kan jag konstatera
att dessa farhågor har varit överdrivna.
Det har ännu inte utvecklats någon enhetlig praxis i högskolan
för hur arbetsplanen skall utarbetas. Involverade i den formella
processen att fastställa arbetsplanen är den enskilde läraren-forskaren,
institutionsföreståndaren eller ämnesföreståndaren och institutionsrådet.
Formulär och koefficienter
Flera av institutionerna vid Hanken har använt sig av ett formulär,
i A4-format, för arbetsplanen som är grovt indelad i tre delar:
undervisning, forskning och övriga uppgifter. Formuläret har utformats
inom ramen för beredningen av hur totalarbetstiden skulle genomföras
vid Hanken. Formuläret fanns som bilaga till arbetsgruppens rapport
och användningen av det var fri- villigt. Formuläret undertecknades
av den som planen gäller och av institutionsföreståndaren. Därtill
underkastades arbetsplanerna behandling i institutionsråden och
bestyrktes då formellt. (Det kan vara skäl att påpeka att vår
högskola till åtskillnad från många andra inte har fakulteter.)
I den nya situation som totalarbetstidsreformen medför har utgångspunkten
ofta varit den tidigare undervisnings-plikten. Det finns egentligen
heller ingen enhetlig praxis för vilken tyngd eller hurudana koefficienter
som skall användas vid beräkningarna av hur mycket undervisningen
tar i anspråk av totalarbetstiden. I vissa fall uppskattade man
det exakta timantalet för undervisning och övriga uppgifter. Andra
enheter valde att använda koeffienter för undervisningen (x 5)
och för övningar i grupp (x 3,5). Koefficienter är ofta praktiska
och entydiga, men kan i vissa fall vara blinda för variationen
i arbetsbördan för undervisningen. Koefficienter är i vissa fall
direkt missvisande.
För mitt eget vidkommande som företrädare för ett litet ämne
var det enkelt och obyråkratiskt eftersom jag kunde sätta mig
ner och diskutera ärendet med ämnesföreståndaren. Tillsammans
slog vi fast hur fördelningen mellan de olika uppgifterna skulle
se ut. Vår utgångspunkt var kanske något annorlunda genom att
vi tog forskningen som utgångspunkt och funderade på vad som kunde
göras gällande de andra uppgifterna.
Oavsett på vilket sätt man fastställde arbetsplanen verkar uppföljningen
av planen vara den del av processen som tillsvidare är bristfällig
och något vi borde utveckla. Här har vi en utmaning. Jag har egentligen
inte heller hört talas om att någon skulle ha uppdaterat sin arbetsplan
för att man skulle ha beaktat att arbetsuppgifterna av någon orsak
har skiljt sig från planen eller att man skulle ha omarbetat sin
plan pga att man sköter en annan tjänst. Positivt är även det
att man inte har behövt anlita förtroendemännens tjänster i vid
hanteringen av dessa anlägenheter.
Riku Matilainen
överassistent,
förtroendeman
Svenska Handels- högskolan
Kovin vähän muutoksia
Yliopiston johdolta tulevat kirjeet ovat yleensä ennustettavan
tylsiä: toimintaohjeita, määräyksiä, lisäohjeita, täsmennyksiä
määräyksiin jne. Mitäpä muutakaan sieltä “ylhäältä”, eikö niin?
Yllätys oli melkoinen, kun laitoksille tuli 1998 kirje, jossa
puhuttiin työjärjestelyjen “joustavuuden lisäämisestä”, “tutkimusedellytysten
parantamisesta”, “kannustavampien opetus- ja opiskelumuotojen
kehittämisestä”. Ensimmäisen kerran neljännesvuosisadan yo-urani
aikana näin kirjekulttuurissa valoa ylhäältä. Tarjotaan jotain
uusia mahdollisuuksia, uskomatonta! Onko jokin käänne tulossa?
Miltä arki näyttää? Kokemukseni perustuvat puolentoistavuoden
rupeamaan laitoksen johtajana, lehtoriyhdistyksen pj:na kuulemiini
käytäväpuheisiin ja luottamusmiehien raportteihin lukuisista työsuunnitelmien
soveltamisongelmista.
|
Jyrki Jyrkiäinen toivoo, että lehtorit vaatisivat laitoksilla
kokonaistyöaikalain täysimääräistä noudattamista. |
Yleisvaikutelma: vain vähän on muuttunut lain positiivisen tarkoituksen
suuntaan. Työsuunnitelmia ei ole useinkaan tehty “yhteistyössä”
johdon kanssa. Monilla laitoksilla ei ole tapahtunut juuri mitään
näkyvää muutosta. Laitosjohto on hoitanut työsuunnitelmat kevyellä
kädellä ja lyhyellä kaavalla, ikään kuin laki ei velvoittaisi
mihinkään uuteen: “ainahan näitä uusia systeemeitä ja kirjeitä
hallinnolta tulee, mutta meillähän on tuo opetussuunnitelma ...”.
Soveltaminen ei ole ollut tehokasta.
Aloitteita tutkimukseen!
Samaan aikaan toisaalla: monien lehtorien on ollut kertakaikkisen
vaikea oppiutua siihen, että kaikki voivat nyt tutkia ja opettaa.
Pidetään tiukasti kiinni entisistä turvallisista opetusvelvollisuuksista.
On selvää, että esim. kielikeskuksissa, joissa opetustarve on
absoluuttisempaa kuin ainelaitoksilla, lain tehokas soveltaminen
on vaikeampaa. Kannustavampia opetus- ja opiskelumuotoja on silti
toteutettu.
Lehtorikunnan enemmistön identiteetti on perinteisesti kiinnittynyt
opetukseen: sitä “vihataan”, samalla kun siitä pidetään kiinni
viimeiseen asti, “rakastetaan”. Opettajiksihan monet lehtorit
ovat aikanaan hakeutuneet ja otettu. Siihen heillä on edelleen
oikeus. Mutta kuitenkin, kovin vähän olen laitosjohtajana kohdannut
aloitteita tutkimukselliseen suuntaan. Lehtoreiden keskinäisessä
yhteydenpidossakin lienee parantamista. Aloitteisiin ei voida
määrätä.
Jos rakenteet ovat jäykkiä, niin kyllä ihmisetkin, jopa lehtorit.
Olen huomannut, että taas kerran odotetaan neuvoja ja lisäohjeita
“ylhäältä” - ammattiliitolta ja OPM:ltä - vaikka asiat pitää ja
voidaan sopia yhteisesti ilman hallintoa. Herätys!
Monet lehtorit ymmärtävät tutkimuksen kovin kapeasti, omasta
opetustyöstään jotenkin kovin irralliseksi ja toispuoleiseksi.
Lehtoreiden on yhteisesti keskustellen ja toimien vaadittava,
että laitoksilla noudatetaan täysimääräisesti kokonaistyöaikalakia,
sillä siinä on ytyä.
Jyrki Jyrkiäinen
YTT, lehtori,
laitoksen johtaja
Tampereen yliopisto
Tiedotusopin laitos
Uudistus on tuonut joustavuutta
|
Seppo Ilkan mielestä Teknillisellä korkeakoululla työsuunnitelmien
teko on järjestetty hyvin. |
Käsitykseni kokonaistyöajan onnistumisesta TKK:lla voidaan kiteyttää
seuraaviin kohtiin:
1. Uudistus on käsittääkseni toiminut TKK:lla hyvin ja joustavasti.
Se on tuonut lehtoreillekin mahdollisuuden tutkimus- ja hallinnollisten
tehtävien huomioon ottamiseen vuotuisia tehtäviä suunniteltaessa.
Tarvittaessa on saatu vähennystä opetustuntien määrään, joskin
eräissä tapauksissa laitoksen opetuksen kokonaisvolyymin ylläpitäminen
on asettanut tälle rajoituksia.
2. Kaikista opetuksen uudelleen organisointia koskevista suosituksista
huolimatta on oppituntien jako luentoihin ja harjoituksiin TKK:lla
edelleen useissa tapauksissa täysin relevantti. Siten on hyvä,
että aiemmasta varsin tiukasta lehtorin luento- ja harjoitustuntien
jakautumista koskeneesta säännöstä on nyt voitu tarvittaessa joustaa.
3. Itse työsuunnitelman teko on TKK:lla järjestetty nähdäkseni
erittäin hyvin. Siinä esitetään ainoastaan työtehtävien jakautuminen
keskeisten nimikkeiden mukaan. Tästä on annettava kiitos myös
talon hallinnolle, joka otti erinomaisesti huomioon yhdistysten
näkökannat ilmoituslomaketta suunniteltaessa, ja ilmoitti omanakin
kantanaan, että päävastuu tuloksen saavuttamisesta on laitostasolla.
Siten osastolle annettava työsuunnitelma katsotaan vain raamiksi,
jonka puitteissa laitoksella voidaan varsin vapaasti toimia.
4. Työsuunnitelmat tehdään kevätlukukaudella seuraavaa lukuvuotta
varten. Tämä tapahtuu yhteistyössä laitoksella esimiehen johdolla,
ja hän toimittaa ne osastolle, jossa ne hyväksytään yhteiskäsittelyssä
ja arkistoidaan. Hyväksymisbyrokratia on tässä minimoitu. Tarvittaessa
osastosihteeri kuitenkin muistuttaa esimiehiä asiasta.
5. Edellä kuvattu väljä työsuunnitelma korostaa laitosten sisäisten
suhteiden ja tiedonkulun merkitystä. Tällaisena sen vaikutus voi
muodostua positiiviseksi ja eri osapuolten näkemyksiä ja toiveita
huomioon ottavaksi. Käsittääkseni näin on mm. lehtorien osalta
tapahtunutkin. Ainakaan en ole luottamusmiehenä joutunut selvittelemään
tästä aiheutuneita ongelmia.
6. Jatkossa tulisi toisaalta huolehtia saavutetun hyvän alkutilanteen
säilymisestä, ja toisaalta kehittää opetuksen ja tutkimuksen välistä
rajankäyntiä opettajien ja laitosten tarpeet huomioiden.
Seppo Ilkka
lehtori
Matematiikan laitos TKK
Työsuunnitelma tehokas väline
keskustelun pohjaksi
Kokonaistyöaikasopimuksen soveltamisen ensimmäisenä lukuvuonna
1998-99 tuntui siltä, että hyvin vähän käytännössä olisi muuttunut.
Aiemman opetusvelvollisuuden aina täyteen tekevän kielikeskuslehtorin
työssä opetuksen määrä ei olennaisesti muuttunut. Sen lukuvuoden
alla ja sen aikana kuitenkin omalla laitoksellani käytiin paljon
hyödyllistä keskustelua siitä, mitä opettajilta odotetaan: kuinka
paljon osallistumista kokouksiin ja yhteiseen suunnitteluun, kuinka
paljon tulee olla opiskelijoiden ja työtovereiden tavattavissa.
Oma suhtautumiseni oli alun perin myönteinen, koska yhteisen
suunnittelun ja muun laitoksen toiminnan kannalta järkevän työn
saaminen näkyväksi ja palkkauksen perustaksi oli ollut yhtenä
tavoitteena. Tämä on minusta toteutunut siltä osin, että tehtävien
kirjaamista työsuunnitelmaan edeltää välttämättä keskustelu niiden
tarpeellisuudesta ja vaativuudesta. Pidän työsuunnitelman hyväksymistä
kriittisen tärkeänä kohtana yksittäisen lehtorin kannalta. Työsuunnitelma
on tehokas väline esimiehen kanssa käytävän keskustelun pohjaksi;
on mahdollisuus saada huomiota oman työn vaativuuden muutoksiin,
tarvitsemaansa täydennyskoulutukseen, tunnustuksen tekemilleen
hallintotehtäville.
Laitostasolla tarkastellaan tutkintovaatimuksia ja asetetaan
oppiminen etusijalle. Tehdään tärkeysjärjestyksiä ja todetusti
tärkeitä töitä. Työsuunnitelma on hyvän johtamisen työväline,
mutta lehtorille se voi myös olla tarpeellinen turvajarru jatkuvalle
lisätöiden saamiselle; kesken lukuvuoden ei voi kertyä lisää töitä
ellei suunnitelmaa muuteta.
Omalla laitoksellani oli toimiva kehityskeskustelukäytäntö jo
olemassa, mutta työsuunnitelman käyttöönotto on silti opettajalle
tilaisuus saada työnsä huomatuksi. Itse olen saanut työni joustavasti
suunnitelluksi ja suunnitelmia on tarpeen tullen tarkistettu.
Ihanteelliseen on vielä matkaa: kouluttautuminen ei ole sisältynyt
kokonaistyöaikaan eikä laitoksen opetuskaan jakaudu ihan itsestään
yksittäiselle opettajalle sopivaksi kuormaksi. Se vaatii jatkuvaa
kehittämistä.
Samanaikaisesti kokonaistyöajan tulon kanssa saivat kaikki yliopistot
opetusministeriöltä strategiarahaa kielikeskusten vahvistamiseksi.
Todellinen muutos vaatii myös rahoitusta. Jotta opettaja voisi
vapautua kehitystyöhön, keskittyä edes lyhyeksi aikaa uudistamaan
materiaalia tai tuottamaan sitä verkkoon, tulee opetus hoitaa
muilla voimin.
Tarkasteltu tietysti on, voiko opetusta olla koko laitoksen tasolla
vähemmän kuin ennen. Oman laitokseni opettajat ovat voineet ottaa
kehittämisprojekteja kokonaistyöaikaansa tämän määrärahan turvin.
Muussa tapauksessa (=ilman rahaa tuntiopetukseen tai vastaavaan)
muun työn sisällyttäminen kokonaistyöaikaan onnistuu vain opetuksesta
vähentämällä. Tarpeellista ja terveellistä on käydä laitoksen
sisäistä jatkuvaa arviointia ja erityisesti nyt kevättalvella
keskustelua laitoksen tavoitteista ja keskinäisestä työnjaosta.
Avoin keskustelu a. laitoksen opettajien välillä ja b. opettajan
ja esimiehen välillä ovat mielestäni kokonaistyöajan tavoitteiden
toteutumisen edellytykset.
Tiina Saali
lehtori
Kielikeskus
Kuopion yliopisto
|