Opetus, oppiminen ja nykyaika
Opiskelijapoika Kalle oli käymässä kotonaan ja valitteli isälleen:
”On se kallista tuo opiskelu. Vaekka mitenkä vähä yrittäs opiskella,
ni sitä enempi vuan tärvääntyy rahhoo.”
Kun kopiokoneet ilmestyivät yliopiston käytäville, opetus kävi
opiskelijoiden mielestä tarpeettomaksi. ”Luennot ovat lukutaidottomia
varten”, oli tapana sanoa. Sen harvan kerran kun opiskelija eksyi
luennolle, hän ei tuntenut oppivansa mitään. Harjoituksiinkaan
ei kannattanut lähteä, koska ilman luentopohjaa niistä ei ymmärtänyt
mitään, saatikka että olisi kyennyt ratkaisemaan kotitehtäviä
etukäteen. Useimmiten löytyi kuitenkin joku, jolta saattoi kopioida.
Tenttejä tarkistaessani tunnistin, kuka oli kopioinut pitämistäni
harjoituksista. Symbolit olivat samat; usein valitettavasti väärässä
järjestyksessä. Ymmärryksestä ei ollut tietoakaan. Epäilin, oliko
lukutaidossa sittenkin vikaa, kun samaa tenttiä käytiin yrittämässä
useita kertoja. Koska asioita ei ymmärretty, kiinnostus opiskelua
kohtaan loppui. Edessä oli opintojen keskeyttäminen. 90-luvun
alussa tilanne oli monilla laitoksilla todella huolestuttava.
Valmistujat ja tutkijakoulutettavat olivat vähissä. Koululaitosta
oli uhkaamassa opettajapula. Se uhka on edelleen olemassa.
Jos oli häpeällistä osallistua opetukseen, oli myös itse opettaminen
aliarvostettua. Opetuksesta kiinnostunut assistentti haki tukea
ja motivaatiota pedagogisilta kursseilta – usein laitokselta ja
työtovereilta salaa. Laitoksen edun mukaiseksi ei nähty opetukseen
panostamista; vain tutkimus toi mainetta ja kunniaa. Myös opettajan
työuran kannalta vain tutkimuksella oli merkitystä.
Onneksi yliopistokulttuurissa ollaan pääsemässä irti opetuksen
halveksimisesta. Kiitos siitä kuuluu päätoimisten opetuksen kehittäjien
lisäksi rehtoreillemme ja niille professoreille, jotka omilla
kannanotoillaan ja ratkaisuillaan ovat kohottaneet opetuksen arvostusta.
Opetuksen kehittämistyöryhmien puheenjohtajiksi ja jäseniksi tulisikin
valita professoreita, jotta työryhmien päätöksillä olisi toteutumismahdollisuuksia.
Palautteen mukaan opetus on nykyään huippuluokkaa ja luentosalit
täyttyvät. Lieneekö tämä osittain opiskelun kehittymisen ansiota?
Laitoksellani tehdyn selvityksen mukaan opiskelun paranemisesta
seuraa opetuksen paraneminen toisessa potenssissa!
Opiskelijat tulisi ottaa työryhmiin mukaan runsaslukuisesti.
Se lisää opiskelijoiden vastuuntuntoa ja ilmapiiri paranee.
Virtuaalisuudessa suurempi uhka kuin kopiokoneissa
Yliopistonlehtorien liitto vietti viime vuoden toukokuussa 30-vuotisjuhlia.
Omalle laitokselleni, Oulun yliopiston matemaattisten tieteiden
laitokselle, lehtoraatteja alettiin perustaa kymmenen vuotta sitten,
kun oppimista ryhdyttiin todenteolla kehittämään. Tarvitaanko
lehtoreita tässä tietokoneyhteiskunnassa vielä 30 vuoden päästäkin?
Uskallan ennustaa, että mitä suurimmassa määrin. Virtuaalisuudessa
piilee vielä suurempi vaara kuin monistuskoneissa.
Useimmiten lehtorit huolehtivat alkuvuosien luento- ja laskuharjoitusopetuksesta.
Nuorten valmiudet yliopisto-opintoihin ovat usein puutteelliset.
Akateeminen vapaus ymmärretään väärin, ja siinä piilee vaaransa.
Huvitukset tuntuvat houkuttelevilta luennoilla istumisen vastapainona.
Kukaan ei kontrolloi poissaoloja. Järkytys koetaan vasta, kun
tentit ovat lähestymässä. Parin illan lukeminen ei riitä. Valmistautuminen
pitäisi aloittaa heti syksyllä. Akateeminen vapaus onkin kovaa
työtä ja vastuuta. Lehtorien ja tutorien tehtävänä on ohjata tiedonjanoiset
fuksit mielekkään opiskelun pariin.
On hyvä, että yliopistossa on opettajia, jotka voivat vapaasti
paneutua opiskelijoiden ongelmiin. Pieni palkka ja opetuksen suuri
määrä eivät ole houkutellet näihin virkoihin leipälehtoreita.
Lehtoraatista on muodostunut suorastaan kutsumusammatti.
Lehtoreilla jos kenellä tulisi olla laaja kuva laitoksella tehtävästä
tutkimuksesta. Suuri työmäärä ei ole useinkaan jättänyt tilaa
omalle tutkimukselle. Kokonaistyöaikajärjestelmässä lehtoreillakin
olisi mahdollisuus korvata osa opetustaan tutkimuksella. Vaarana
tässä on, että virkoihin voi hakeutua henkilöitä, joille oma eteenpäin
meno on opiskelijan auttamista tärkeämpi tavoite.
Siteeraan lopuksi professori Heikki Ruismäen ajatuksia opettamisesta
ja oppimisesta:
”Vuosikausia sitten ajattelin, että hyvä
opettaminen on sitä, että opettaja rakastaa
opettamista, kunnes tajusin ettei se riitä,
opettaminen pyörii minässään.
Löysin oppilaat ja ymmärsin, että
opettajan pitää rakastaa oppilaitaan mikäli
mielii Opettajaksi, kunnes huomasin, ettei
sekään riitä, vaan opettajan täytyy rakastaa
oppimista – oppimista yksin ja sinällään.
Vuosia koeteltuani heräsin huomaamaan,
että oppiminen ei ole minun ja oppilaitteni asia,
vaan se on Minun ja Meidän kaikkien asia.”
|
Alli Huovinen
matematiikan lehtori,
Oulun yliopisto
|