Bologna 1999: yliopisto-opetuksen kehittäminen Euroopassa
Bologna 1999 (kts. http://www.unige.ch/cre)
on eurooppalaista yliopisto-opetusta koskeva julistus, jonka 29
maan opetusministerit allekirjoittivat Bolognassa 19. kesäkuuta
1999. Allekirjoittajia olisi paikalla pitänyt olla 30, mutta Lichtenstein
oli unohdettu pyytää mukaan. Julistus pohjautuu Sorbonnen julistukseen
vuodelta 1998 sekä eurooppalaisten yliopistonrehtorien vuonna
1988 Bolognassa allekirjoittamaan Magna Charta Universitatum -asiakirjaan.
Sen keskeisiä teemoja ovat yliopisto-opetuksen merkitys yhteiskunnan
kehitykselle sekä tarve kehittää korkeakoulututkintoja läpinäkyvämpään
suuntaan. Bologna 1999 on alkusysäys prosessille, joka on määrä
saattaa loppuun vuonna 2010, ja jonka ensimmäinen seurantakokous
järjestetään Prahassa vuoden 2001 toukokuussa. Uudistustyön aloite
on tullut ylhäältä, mutta nyt nimenomaan yliopistoväen on syytä
tarkastella julistusta lähemmin ja osallistua aktiivisesti kehittämistyöhön.
Eräs julistukseen kirjatuista tavoitteista on luoda yliopisto-opetukselle
yhteiseurooppalainen perusta. Mikäli sellainen saataisiin
aikaan, katsottaisiin sen parantavan kansalaisten työnsaantimahdollisuuksia
ja lisäävän heidän liikkuvuuttaan, mikä
puolestaan parantaisi eurooppalaisen yliopisto-opetuksen kilpailukykyä
maailmanlaajuisella tasolla. Tarkoituksena ei ole standardisoida
tai yhdenmukaistaa eurooppalaista yliopisto-opetusta, päinvastoin:
julistuksessa korostetaan sitä, että Euroopan eri maiden
on voitava säilyttää omaleimaisuutensa ja itsehallintonsa
myös tällä saralla. Keskeisenä periaatteena
on edelleen akateeminen vapaus - siinä muodossa kuin se on
Magna Chartassa määritelty. Tavoitteenamme on luoda
yhteiseurooppalainen strategia yhteisten ongelmien ratkaisemiseksi;
strategiaan tulee tällöin sisältyä myös
järjestelmä, jonka avulla kunkin maan yksilöllisiä
ratkaisuja voitaisiin verrata toisiinsa.
Julistuksen mukaan yliopisto-opetuksen tulee olla kaksiportaista,
ts. tutkintoja on kaksi: alempi (undergraduate) ja ylempi (graduate),
joista ensiksi mainitun (Bachelor) laajuuden on oltava vähintään
kolme vuotta, ja sen on tarjottava oikeus ylempien (Master/Doctor)
tutkintojen suorittamiseen sekä vastattava työmarkkinoiden
tarpeita. Meidän suomalaisten on nyt tarkkaan mietittävä,
mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Nykyisin yliopisto-opintomme on suunniteltu niin, että tavoitteena
on maisterin tutkinto. Voimmeko jatkaa samaan tyyliin vai olisiko
kandidaatin tutkinnon painoarvoa lisättävä? Opetusministeriön
virkamiehet ovat jo saattaneet tiedoksi (Bologna 1999 -julistukseen
viittaamalla), että näin on tehtävä, mutta
kandidaatin tutkinnon painoarvon lisäämistä ei
ole huomioitu ministeriön rahanjakomallissa, eikä se
myöskään ole saanut sellaisen tutkinnon asemaa,
johon maisterin tutkinnon tulisi perustua. Mikäli arvioimme
kandidaatin tutkinnon uudestaan, voi käydä niin, että
sillä jatkotutkinnolla, jota Bolognan julistuksessa kutsutaan
nimellä Master tai Doctor, tarkoitetaan yksinkertaisesti
tohtorin tutkintoa. Meillä on muutama vuosi aikaa päättää
asiasta. Myös ammattikorkeakoulututkinnot on otettava huomioon
tässä järjestelmässä.
Opiskelijoiden liikkuvuus vaatii ECTS:n (European Credit Transfer
System) kaltaista järjestelmää, jonka avulla opintosuorituksia
voidaan mitata ja verrata toisiinsa. Suomessa opintojen laajuuden
mittayksikkönä on opintoviikko, mutta järjestelmässä
on puutteita. Eri aineissa suoritetut opintoviikot eivät
ole täysin verrannollisia keskenään, puhumattakaan
siitä, etteivät ne aina ole verrannollisia edes saman
aineen sisällä. ECTS-järjestelmän kehittäminen
edellyttää sitä, että Suomessa onnistutaan
käynnistämään keskustelu opintoviikkojen verrannollisuudesta
ensin tiedekuntien sisällä ja seuraavassa vaiheessa
eri tiedekuntien välillä. Kun meillä vihdoin on
selkeä käsitys opintoviikon laajuudesta, voimme ryhtyä
vertailemaan suorituksiamme eurooppalaisella tasolla. Vuoden mittaiset
täyspäiväiset opinnot vastaavat 60 ECTS-pistettä,
mutta kuinka monta opintoviikkoa ne antavat? 30, 40, 50 vai jotain
vallan muuta?
Yhteiskunnan tulevien haasteiden väitetään vaativan
sitä, että opiskelijat voisivat yhdistellä tutkintoonsa
eri kursseja varsin vapaasti. Opiskelijoilla on tuntuma siihen,
mitä ajassa kulloinkin liikkuu, ja he opiskelevat tehokkaimmin
ja oppivat parhaiten silloin kun saavat tehdä sitä mistä
he pitävät. Yksilölliset ratkaisut vaativat vertailukelpoisia
kriteereitä ja menetelmiä, joiden avulla tutkintoja
voidaan arvioida, koskevatpa ratkaisut sitten yksittäistä
opiskelijaa tai koko maata. Samalla tarvitsemme myös eurooppalaista
yhteistyötä, jotta yliopisto-opetuksen laatu voitaisiin
taata.
Björn Fant
puheenjohtaja,
Tieteentekijöiden liitto
|