Yliopistojen opiskelijat ja henkilöstö:
Osaaminen vaatii osaamista -
tuhotaanko Suomen tulevaisuus
Yliopistojen perusrahoituksen tasoa on nostettava
vuositasolla 1200 miljoonaa markkaa, muuten yliopistot eivät pysty
suoriutumaan niille varatuista tehtävistä. Yliopistojen perusrahoitus
on jäänyt kymmenen vuoden aikana yli 25% jälkeen tehtävien aiheuttamista
kustannuksista.
Millainen tilanne yliopistoissa on tällä hetkellä?
Professorit eivät riittävästi ehdi johtaa yksikkönsä tutkimusta
ja opetusta, eivätkä syventyä tieteelliseen tutkimukseen. Heidän
ajastaan kuluu suuri osa välttämättömän ulkopuolisen rahoituksen
hankkimisessa ja tällä rahalla käynnistettyjen projektien hallinnoinnissa.
Useimmilla keskiportaan opettajilla puolestaan on lyhyitä määräaikaisia
työsuhteita, mikä estää pitkäjänteisen sitoutumisen opetustyöhön
ja tutkimukseen.
Opettajilla ei ole juurikaan mahdollisuutta kehittää opetustaan,
koska pedagogiseen koulutukseen tai omaan tutkimustyöhön ei ole
aikaa tai opiskelijoita on yksinkertaisesti liian paljon. Syventävien
opintojen ”pienryhmiin” voi osallistua kerrallaan jopa viisikymmentä
henkeä. Opiskelijoiden valmistuminen venyy, koska joitakin kursseja
pystytään järjestämään vain joka toinen vuosi.
Kirjastojen kirjahankintoihin ei ole kyetty investoimaan riittävästi.
Uusiin ATK-pohjaisiin järjestelmiin on panostettu, mutta oman
alan perustiedot hankitaan edelleen kirjoista, joita ei riitä
kaikille. Tietokantojen käytössäkään ei juuri kukaan ehdi opiskelijaa
auttamaan, koska kirjaston henkilöstöä on vähennetty, jotta hankintoihin
jäisi enemmän rahaa. Ohjausta ja opintoneuvontaa antavaa henkilöstöä
on ylipäätään vähennetty ja neuvontatyötä tekevillä on usein lyhyitä
työmääräyksiä, mikä estää asiantuntemuksen kehittymisen.
Laboratoriolaitteet ovat jääneet ajastaan jälkeen, ja tilat ovat
ahtaat. Laitteistoja ei voida käyttää tehokkaasti hyväksi, koska
niiden käytöstä ja opastuksesta vastaavaa henkilöstöä on vähennetty.
Pysyviä tehtäviä hoitavat määräaikaiset ja työllistämistuella
palkatut työntekijät. Tämä laskee yliopistojen tehokkuutta ja
tuloksellisuutta.
Yliopistot ovat yhteiskunnan keskeinen voimavara
Kansakunnan menestyminen nykyisessä kansainvälisessä kilpailussa
perustuu luonnonvarojen sijaan inhimillisiin voimavaroihin. Suomessakin
on valittu korkean osaamisen linja, ja tämän mukaisesti yliopistoille
on asetettu kehittämisvelvoitteita ja koulutusmääriä on kasvatettu.
Yliopistossa opiskelevien on tarkoitus perehtyä uusimpaan tutkimukseen
perustuvaan tietoon, saada mahdollisuus kehittää kriittisen ajattelun
taitojaan, hankkia vahva asiantuntijuus sekä oppia käyttämään
uusimpia välineitä modernissa työympäristössä.
Suomessa on jo siirrytty iso askel kohti huippuosaamisvetoista
teollisuutta ja elinkeinoelämää. Soveltavasta tutkimuksesta ja
tuotekehitystyöstä on tullut kansantalouden ja elinkeinoelämän
tärkeä käyttövara, ja tiedon ja osaamisen kysyntä on valtava.
Yhteiskunnallisessa murroksessa korostuu myös kyky ymmärtää käynnissä
olevia muutoksia, mikä edellyttää yhteiskuntaa ja kulttuuria koskevaa
tutkimusta ja tämän tiedon hyödyntämistä julkisessa päätöksenteossa.
Yliopistot pyrkivät vastaamaan kysyntään tuottamalla uutta tietoa
ja kehittämällä tälle tiedolle uusia sovellusmahdollisuuksia,
kasvattamalla uusia osaajia ja osallistumalla yksityissektorin
kehityshankkeisiin. Soveltavaa tutkimusta ei kuitenkaan voi olla
ilman laadukasta perustutkimusta ja tähän pohjautuvaa opetusta,
jotka ovat kaiken kehitystyön perusta.
Tämä on vastuu, jonka kantamiseen yliopistojen opiskelijat
ja henkilöstö haluavat nyt mahdollisuuden.
Mihin on tultu?
Poliittisten päättäjien keskuudessa on viimeinkin havahduttava
yliopistojen ahdinkoon. Yliopistoille ei ole osoitettu riittäviä
resursseja lisääntyneiden tehtävien hoitamiseen. Perusrahoitus
on jäänyt kymmenen vuoden aikana yli 25% jälkeen tehtävien aiheuttamista
kustannuksista. Ulkopuolisen rahoituksen kasvu ei ole helpottanut
tilannetta, koska hankkeet ovat rasittaneet yliopiston opetusta
ja perustutkimusta, joiden rahoitusta on muutenkin leikattu. Yliopistot
eivät kestä enää suurempaa kuormitusta.
Yliopistojen rahoitusta pohtineen opetusministeriön työryhmän
arvio on perusteltu ja oikeansuuntainen. Yliopistojen perusrahoituksen
tasoa on nostettava yhteensä 1200 miljoonaa markkaa jo vuonna
2001 palkkakustannusten, yleisten kustannusten ja tutkintotavoitteiden
nousun mukaisesti sekä 90-luvun jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi.
Professoriliitto ry. Suomen ylioppilaskuntien liitto ry.
Tieteentekijöiden liitto ry.
Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto ry.
Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto ry.
Yliopistonlehtorien liitto ry. |
Julkilausuma julkistettiin SYL:n ja yliopistojen kaikkien henkilöstöjärjestöjen
yhteisessä tiedotustilaisuussa 12. huhtikuuta Uudella ylioppilastalolla
Helsingissä. (Tämä lehti meni painoon 10.4.)
|