Riviopettaja
perusrahoituskurimuksessa
“Per aspera ad astra” saimme oppia lyseossa
vielä 70-luvun alussa. Nyt kun on seurannut yliopistojen kamppailua
perusrahoitustensa puolesta, tulee väkisinkin mieleen sanonta
“Non est ad astra mollis e terris via”*. Eli riviopettajan ajatuksia
perusrahoituksen tuomista ongelmista.
Rehtorien neuvosto on aivan syystä noussut barrikadeille puolustamaan
yliopistojen perusrahoituksen turvaamista, ja näköpiirissä onkin
merkkejä tilanteen kohentumisesta. Näin ruohonjuuritasolla tulee
vain ajatelleeksi, että tuleeko ilouutinen mahdollisesti liian
myöhään, sillä sen verran rajuja ovat säästötoimista aiheutuneet
muutokset monessa työyhteisössä olleet. En tosin haikaile takaisin
“vanhoihin hyviin aikoihin” enkä halua unohtaa laman tuomia hyviäkin
opetuksia. Tällä viittaan siihen, että tutkintojen sisältöjä ja
rakenteita oli pakko rahan vähetessä käydä läpi, mikä monella
laitoksella ajoi sisältöjen ja opetusmenetelmien arviointiin.
Toisaalta liika karsiminen johti paikoin siihen, että vapaavalintaisia
kursseja jouduttiin karsimaan, joka puolestaan vei tutkintojen
yksipuolistumiseen joillakin aloilla.
Säästötalkoissa opiskelijan kannalta pahinta on ollut monasti
se, että pakollisiakin kursseja on jouduttu harventamaan, mistä
on seurannut aikataulullisia ongelmia. Tietyille kursseille pääsyä
voi joutua odottamaan jopa vuoden. Tämä jos mikä on pidentänyt
opiskeluaikoja, mikä puolestaan näkyy yliopistojen rahoituksessa
negatiivisena tuloksena. Ja näin oravanpyörä on valmis. Toki pitkiin
opiskeluaikoihin on paljon muitakin syitä.
Työuupumuksesta selviä merkkejä
Yksi yleisemmin käytetty säästökeino laitoksilla on ollut virkojen
aukipitäminen, mikä käytännössä on merkinnyt työpaineiden lisääntymistä
jäljellä olevien opettajien kohdalla. Olen kuullut laitoksista,
joissa lähes viidennes opettajanviroista on jätetty täyttämättä.
Ei olekaan mikään ihme, että on alettu puhua työuupumisesta myös
yliopistonopettajien kohdalla. Henkinen paine siitä, että ei jaksa
opettajana, työtoverina tai edes ihmisenä, on selvästi kasvanut.
Syynä on monasti se, että opettajista tuntuu siltä, että vain
pakollinen ehditään tekemään. Ei ole aikaa kehittää opetusta eikä
tehdä tutkimusta. Jää vain huono omatunto, että ei ole jaksanut
tai kerinnyt paneutua asioihin paremmin. Itse asiassa nykyinen
käytäntö on räikeässä ristiriidassa virkaehtosopimuksen 1 600-tunnin
sopimusperiaatteiden kanssa. Tarkoitushan oli lisätä opettajien
mahdollisuutta itsensä kehittämiseen ja henkisen pääoman kasvattamiseen.
Kyse ei ole vain henkisestä jaksamisesta, sillä myös fyysinen
rasittavuus on kasvanut. Ryhmäkoot ovat suurentuneet ja joissakin
tapauksissa myös ryhmien määrä, sillä opetuskatto on taas muodostunut
monessa laitoksessa käytännössä myös “opetusvelvollisuudeksi”.
Kielten opettajana tunnen nahoissani, kuinka korjattavien kirjoitusharjoitusten
määrä on parissa vuodessa lähes kaksinkertaistunut. On myös aivan
eri asia opettaa suullista kielitaitoa 20-24 hengen ryhmälle kuin
12 hengen ryhmälle. Nyt joku voisi sanoa, että vähentämällä kirjoitusharjoitusten
määrää pääsisin vähemmällä. Vastaan, että taso on jo nyt suurten
ryhmien vuoksi laskenut, joten tason lisälaskuun ei kerta kaikkiaan
ole varaa.
Tasosta ei saa tinkiä
Muutoinkin on esiintynyt paineita “keventää” tutkintovaatimuksia
entisestään, osittain juuri rahapulan vuoksi. Mielestäni tähän
ei todellakaan ole syytä ryhtyä, sillä kevennetyt tutkintovaatimukset
johtavat helposti tutkintojen tason laskuun, joka puolestaan vaikuttaa
koko yhteiskuntaan aikaviiveellä siten, että koulutuksen taso
laskee.Tähän suomalaisella yhteiskunnalla ei ole varaa, saatika
sitten yliopistoilla.
Meidän yliopistoissa työskentelevien on syytä muistaa, että ammattikorkeakouluista
on tulossa meille kilpailija niin hyvässä kuin pahassa. Tässä
kilpailussa pärjäämme vain laadulla. Meidän tulee vaikeuksistamme
huolimatta pystyä rekrytoimaan paras osa nuorisostamme ja saada
heistä kilpailukykyisiä osaajia työmarkkinoilla. Siihen tarvitaan
henkisen pääoman ja osaavan työyhteisön lisäksi kunnon perusrahoitusta.
Tason laskeminen ei siis ole mikään ratkaisu ongelmiin.
On aivan oikein, että nyt on nostettu esille tilastojen osoittamat
heikennykset niin opettaja/opiskelija-suhteessa kuin reaalirahoituksessakin,
mutta emme myöskään saisi unohtaa laadullisia tekijöitä ja ennen
kaikkea tiedeyhteisössä toimivia ihmisiä. He muodostavat inhimillisen
resurssin, jolta jo aikaa sitten otettiin “löysät” pois ja joista
monet jo nyt toimivat kapasiteettiensa rajoilla. Kysymys on vain
siitä kuinka kauan he nykyoloissa jaksavat.
Jan-Håkan Öberg
Kielikeskus
Helsingin yliopisto
* Vapaa käännös: “Tie maasta tähtiin ei (todellakaan) ole tasainen”
|