Tutkijakoulutettujen työttömyysluvut nousussa
Uusimmat tilastot osoittavat, että tutkijakoulutettujen
työttömyysluvut ovat lähteneet nousuun. Tilanne on huonontunut
vuoden 1999 alkuun verrattuna. Helmikuun lopussa työttömiä tutkijakoulutettuja
oli yhteensä 476, joista tohtoreita 161. Korkeimmin koulutetut
ovat myös kausityöttömiä: aina kesäisin kortistossa olevien määrä
kasvaa sadalla.
AKAVAn tutkimusyksikkö tekee säännöllisesti tilastoja akavalaisten
alojen työttömyyslukujen kehityksestä. Tutkija Päivi Knuuttilan
mukaan tutkijakoulutetut ja luonnontieteen kandidaatit ovat ainoita
aloja, joilla työttömyysluvut eivät ole lähteneet toivottuun laskuun.
Verrattuna pahimpaan lama-aikaan tohtoreitten ja lisensiaattien
työttömyys on päin vastoin lisääntynyt, kun melkein kaikilla muilla
akavalaisilla aloilla töitä löytyy on huomattavasti helpommin.
(Ks. Kaavio 1: Työttömät ilman lomautettuja eräillä akavalaisilla
aloilla 29.2.2000 ja muutos kuuden vuoden aikana.)
|
Kaavio1. |
Jos verrataan Työministeriön tilastojen lukuja viime ja tämän
vuoden helmikuulta, tutkijakoulutettujen työnsaantimahdollisuudet
ovat heikentyneet. Vuosien 1997-1998 aikana korkeimmin koulutetut
löysivät töitä hieman paremmin, mutta nyt suunta on muuttunut
huolestuttavaksi. Tutkijakoulutuksen saaneet ovat myös kausityöttömiä:
kesäisin tohtoreita ja lisensiaatteja on kortistossa yli sata
enemmän kuin keväällä ja syksyllä. Kun jokin projekti loppuu,
monilla ainoa vaihtoehto on työttömyyspäiväraha. (Ks. Kaavio 2:
Työttömät ilman lomautettuja 1992-2000, Tutkijakoulutuksen suorittaneet.)
|
Kaavio2. |
Työnvälitystilaston 29.2.2000 mukaan työttömiä tutkijakoulutuksen
saaneita oli yhteensä 476 ja näistä oli tohtoreita 161. Jos tilastoja
tutkii tohtoreitten koulutusalan mukaan, eniten vaikeuksia työnsaannissa
tuntuu olevan biologian ja kemian aloilla - molemmissa 21 työtöntä
tohtoria. Muilla tieteenaloilla työttömiä tohtoreita on alle 10.
Lisensiaattien kohdalla työttömyys vaivaa valtiotieteen (22),
kielitieteen (20), yhteiskuntatieteen (20) ja prosessitekniikan
(20) aloja. Yli 10 työtöntä lisensiaattia löytyy kemian, fysiikan,
biologian, maantieteen ja geologian, historian sekä matematiikan
pääaineista. Väitöskirjan tekeminen näyttää työllistymisessä auttavan
kielitieteen, valtio- ja yhteiskuntatieteen sekä historian jatko-opiskelijoita.
Näillä aloilla oli vain kahdeksan työtöntä tohtoria. Myös prosessitekniikasta
väitellyt (2 työtöntä) löysi töitä hyvin verrattuna saman alan
lisensiaattiin.
Pelkkien työttömyyslukujen tuijottaminen ei tietysti kerro koko
kuvaa tutkijakoulutettujen työtilanteesta. Monet korkeimmin koulutetut
ovat pätkätöissä sellaisissa tilapäistehtävissä, jotka eivät lainkaan
vastaan heidän koulutustaan.
Urakiri-koulutusohjelmia
Monissa yliopistoissa onkin ryhdytty räätälöimään työttömille
tai työttömyysuhan alaisille jatkotutkinnon suorittaneille erilaisia
koulutusohjelmia. Esimerkiksi Oulun yliopistossa aloitti juuri
huhtikuun alussa Tutkijan urakiri - tieteentekijän tiedot ja taidot
uuteen käyttöön -niminen lähes vuoden kestävä kurssi. Koulutukseen
haetaan työvoimatoimiston kautta.
Koulutusohjelmaan kuuluu 4-6 viikon aloitusjakso, johon sisältyy
asiantuntijapuheenvuoroja, seminaareja, työmarkkinaselvityksiä,
ryhmäohjausta sekä henkilökohtaista projektityöskentelyä. Tätä
vaihetta seuraa 6-8 kuukauden työskentelyjakso, jossa perehdytään
työsuunnitelmien systemaattiseen kokoamiseen ja toteutukseen tutoreiden
opastamana. Työskentelyn aikana laaditaan portfolion näytteitä.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman
1999-2004 tohtoritavoitteet: |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
1100 |
1200 |
1300 |
1400 |
1400 |
Idea Urakiri-ohjelmaan lähti Oulun yliopiston tutkimuspalvelupäällikön,
dosentti Leila Ristelin aloitteesta. Suomen Piilaaksoksikin
mainitussa kaupungissa oli helmikuun lopun työnvälitystilastojen
mukaan 34 työtöntä tutkijakoulutettua. Samaan aikaan 59 tutkijankoulutettua
oli työnhakijana.
- Olen miettinyt jo pitkään, miksi tohtoreitten koulutusta lähdettiin
surutta tehostamaan, miettimättä ja välittämättä siitä, mikä heidän
koulutuksessaan on tärkeää, Risteli toteaa.
- Koulutusmääriin sisältyy perustelematonta toiveikkuutta tai
sitten ei vain välitetä siitä, mihin tohtorit joutuvat.
- Ei riitä, että on tohtori. Koulutus pitää osata paketoida sellaiseen
muotoon, että työhönottajat huomaavat, mitä hyötyä tutkijakoulutettujen
korkeasta koulutuksesta yritykselle on. Ristelin mielestä erityisen
huolestuttavaa on lisäksi tutkijakoulutettujen ajopuumainen ajelehtiminen
epätarkoituksenmukaisista työtehtävistä toiseen.
- Eräs työvoimatoimiston ihminen käytti tilanteesta osuvaa vertausta:
ennen satamissa käytiin kyttäämässä, mitä töitä löytyisi täksi
päiväksi tai ensi viikoksi, nyt samantyyppinen tilanne on tullut
yliopistoihin.
Kirsti Sintonen
|