Keskustelua:
Kokonaistyöaika on
kahden kauppa
Yliopiston opettajien työvelvoite ilmaistiin aikaisemmin opetustunteina.
Lehtorien osalta opetustuntien määrä oli lyöty lukkoon valtion
virkaehtosopimuksessa. Esimerkiksi alemman palkkaluokan lehtorilla
opetustunteja oli 448. Nämä muunnettiin 1600:ksi kokonaistyöajan
mukaiseksi työtunniksi. Kokonaistyöaikaan siirtymisellä haluttiin
tuoda joustoa kaavamaiseen, opetustuntien määrällä mitattavaan
työvelvoitteeseen. Kokonaistyöaika mahdollisti sen, että lehtorit
saivat tilaisuuden tehdä muutakin kuin vain opettaa.
Useimmat lienevät yhtä mieltä siitä, että kokonaistyöaika on
ajatuksena fiksu. Käytännön työyhteisössä kokonaistyöajasta sopiminen
voi kuitenkin olla monimutkainen prosessi. Pahimmassa tapauksessa
kokonaistyöaika toimii uutena työpaikkakiusaamisen välineenä.
Asian tähän puoleen ei mielestäni kiinnitetty riittävästi huomiota
edellisessä Acatiimin numerossa, jonka teemana oli nimenomaan
kokonaistyöaika.
Siihen, miksi kokonaistyöaikajärjestely ei kaikissa tapauksissa
toimi, on monia syitä. Käyn seuraavassa läpi muutamia esimerkkitilanteita:
1. Sopijapuolet.
Kokonaistyöaikajärjestely perustuu viranhaltijan suostumukseen.
Kokonaistyöajan käytöstä on sovittava mahdollisimman tarkkaan.
Kaikissa tapauksissa ei ole kuitenkaan helppoa löytää oikeaa sopijapuolta.
Opetusviran haltijan näkökulmasta luonteva sopijakumppani yliopiston
puolelta on tiedekuntaneuvosto tai muu toimielin, joka päättää
opetussuunnitelman vahvistamisesta. Luonnollisesti asiassa on
kuultava alan oppituolin haltijaa ja kaikkia muitakin, joita asia
koskee.
2. Etenemisjärjestys.
Kokonaistyöaikajärjestelyistä on sovittava hyvissä ajoin ennen
kuin esimerkiksi opetussuunnitelmat vahvistetaan. Näin vältetään
ota tai jätä -mentaliteettiin perustuvat tarjoukset. Opetusviran
haltija voi olla vaikeassa asemassa, jos hänen opetuksensa on
määritelty opetussuunnitelmassa, opinto-oppaissa ja lukujärjestyksissä
ennen kuin kokonaistyöajan käytöstä on päästy yhteisymmärrykseen.
3. Virka ei muutu järjestelyssä.
Kokonaistyöaikajärjestelyssä on kyse omaan virkaan kuuluvien tehtävien
hoitamisesta. Jos esimerkiksi lehtori ottaa vastaan muun viran
hoitoon liittyviä töitä, hän saattaa joutua tilanteeseen, jossa
oma perusvirka tosi asiassa (osittain) lakkautetaan. Ongelmia
voi aiheutua myös määrävuosikorotusten ja muiden palkkaukseen
tai eläkkeisiin liittyvien asioiden kanssa. On muistettava, että
viran muuttamisesta toiseksi päättää usein eri instanssi kuin
se, joka tekee ratkaisut kokonaistyöajan käytöstä.
4. Muutosten tilapäisyys.
Kun kokonaistyöaikajärjestely johtaa siihen, että säännönmukaisten
opetustuntien pitämisestä luovutaan, järjestelyyn liittyvien muutosten
täytyy olla tilapäisiä. Muutosten perusteluissa, esimerkiksi tiedekunnan
opetusvelvollisuuden vahvistamista koskevissa päätöksissä, on
hyvä olla maininta siitä, että opetusresursseja käytetään tilapäisesti
tutkimukseen. Viranhaltijalla on oltava oikeus palata normaaliin
kokonaistyöaikaan eli opetusvelvollisuuteen.
5. Sitoumuksen kohde.
Työnantaja asettaa usein kokonaistyöajan käytölle työn tuloksia
koskevia ehtoja, joista tyypillinen esimerkki on väitöskirjan
tekeminen. Väitöskirjaprosessiin sotkeutuu kuitenkin aina kolmas
osapuoli, jonka intressissä voi olla vaikka väitöskirjan valmistumisen
estäminen. Tämän vuoksi viranhaltijan on syytä välttää sitomasta
itseään mihinkään sellaiseen, mikä ei ole yksin hänen määrättävissään.
Sitoumuksen voi muotoilla esimerkiksi niin, että viranhaltija
käyttää tietyn osan työajasta tutkimukseen. Kolmannen osapuolen
aiheuttamien vaikeuksien riski kuuluu työnantajalle – ei työntekijälle.
6. Irtisanominen.
Sopimus kokonaistyöajan käytöstä on voitava sanoa irti, ellei
sitä ole tehty määräajaksi. Käytännössä sopijapuolet sitoutuvat
aina vähintään lukukauden kestäviin sopimuksiin, sillä kesken
lukuvuoden opetussuunnitelmien muuttaminen voi olla hankalaa.
Hyvän sopimusneuvottelijan tunnistaa siitä, että hän osaa löytää
etukäteen sopimukseen sisältyvät mahdolliset tulkintaongelmat.
Se, joka haluaa välttää turhia sopimusriitoja, tuo pelkäämättä
esiin kaikki mahdolliset ongelmatilanteet jo ennen sopimuksen
allekirjoittamista. Sopimusneuvotteluissa ei kannata koskaan luottaa
siihen, että sopijapuoli ymmärtää asian samalla tavalla, vaan
vaikeistakin asioista on pystyttävä keskustelemaan asiallisesti.
Kun yhteisymmärrys on vielä puettu kirjalliseen muotoon, on huomattavasti
helpompaa keskittyä siihen kaikkein tärkeimpään - oman viran haasteelliseen
hoitamiseen.
Jarmo Kiuru
oikeusinformatiikan lehtori,
VT Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta
Keskustelua:
Professorit barrikadeille,
kyllä!
Kiitän professori Tauno Tiusasen kirjoitusta Acatiimissa 3/2000
ja kannatan ajatuksia lämpimästi. Olen nähnyt muun muassa, että
ammattikorkeakoulun opettajilla on parempia palkkoja kuin professoreilla
tai, että lääketieteen lisensiaatilla on parempia palkkoja kuin
lääketieteen professorilla. Mitä on nyt heti tehtävä: opiskelijoita
vähennettävä, väitöskirjoista ja dosenttien pätevyyksistä ei anneta
toistaiseksi lausuntoja näillä palkoilla “3 mk/t”. Näihin vaadittaisiin
noin 100 kertainen korotus ennenkuin olisivat asianmukaisia asiantuntijalausuntopalkkioita.
Juhani Pyhtinen
professori
Radiologian klinikka
Oulun yliopisto
|