Yliopisto-opettajien
palkkauudistus?
Valtiolla pyritään uudistamaan palkkausjärjestelmiä
korostaen tehtävien vaativuutta, henkilökohtaista suoriutumista
ja oikeudenmukaisia palkkasuhteita. Uudistusta tarkoittava selvittelytyö
on ollut käynnissä myös eräissä yliopistoissa koko henkilöstön
osalta yhtäläiseltä pohjalta. Tällainen tehtävien ”samankaltaistaminen”
on osoittautunut hyvin vaikeaksi. Opetushenkilökunnan tehtäviä
tulee voida arvioida myös niiden omista lähtökohdista. Kelpaisiko
Helsingin malli lähtökohtana yliopisto-opettajien palkkauudistukseksi?
Valtiolla on jo useiden vuosien ajan pyritty uudistamaan palkkausjärjestelmiä.
Tämä koskee myös yliopistoja ja tutkimuslaitoksia. Uudessa valtion
virkaehtosopimuksessa osapuolet ilmoittavat pyrkivänsä nopeuttamaan
uusien palkkausjärjestelmien käyttöönottoa ja korostavat niiden
tärkeyttä. Palkkausjärjestelmäuudistus on siis ajankohtainen koko
valtion leveydellä.
Palkkauudistustavoite
Kannustavuuden lisäämisestä on kyse. Palkkausjärjestelmien uudistuksen
tavoitteena on korostaa arviointiin perustuvaa työn vaativuutta
ja henkilökohtaista suoriutumista palkkausperusteissa. Myös ryhmäkohtainen
tulostavoitteiden ylittäminen voidaan ottaa huomioon. Valtion
yleisissä sopimusasiakirjoissa korostetaan palkkasuhteiden oikeudenmukaisuutta
ja palkkauksen tason vertailtavuutta yleisiin työmarkkinoihin.
On siinä tavoitetta kerrakseen. Järjestöpuolelta on haluttu myös
korostaa sitä, että palkkausjärjestelmän uudistukseen on liitettävä
lisärahoitussuunnitelma. Mistään ”nollasummapelistä” ei voi olla
kyse.
Palkkausjärjestelmien uudistuksessa on kyse sopimuksenvaraisesta
asiasta. Kukaan ei voi sanella uudistusta. Jos ei sopimusta, ei
uudistusta.
Toteutuneet uudistukset
Uudistuspyrkimys koskee kaikkia valtion palkollisia (ns. työnantajavirkamiehet
ovat poikkeus). Vajaa 10 % valtiolla työskentelevistä kuuluu jo
nyt uudistuksen piiriin. Toteutuneiden uudistusten piirissä ei
vielä lainkaan ole opetushenkilökuntaa, tutkimushenkilökuntaa
eräissä tutkimuslaitoksissa kyllä kuuluu uudistettujen palkkausjärjestelmien
piiriin.
Eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta toteutuneissa palkkausjärjestelmän
uudistuksissa virastojen koko henkilökunta kuuluu saman järjestelmän
piiriin samassa virastossa. Tehtävien vaativuutta ja henkilökohtaista
suoriutumista arvioidaan kaikkien osalta samojen mittarien mukaan.
Eräässä tutkimuslaitoksessa professorit ovat kuitenkin erotettu
muista henkilöstöryhmistä erilleen. Toisaalta on myös todettava,
että eri virastoissa arviointi tapahtuu useimmiten eri järjestelmien
perusteella. Valtiolla ei ole kehitetty eikä edes olla kehittämässä
mitään yhtenäistä arviointijärjestelmää, jota sovellettaisiin
kaikkialla.
Kokemukset toteutuneista palkkausjärjestelmäuudistuksista ovat
toistaiseksi melko vähäiset. Mitään maailmoja mullistavaa tuskin
kuitenkaan on tapahtunut.
Palkkauudistuksen selvittely yliopistoissa
Itä-Suomen kolmessa yliopistossa (Joensuu, Kuopio ja Lappeenranta)
on jo usean vuoden ajan selvitetty palkkausjärjestelmän uudistusta
vaivoja säästämättä perusteellisesti ja monipuolisesti. Lähtökohtana
selvittelyssä on ollut, että yliopistojen koko henkilöstöä arvioitaisiin
samojen perusteiden mukaisesti. Täten opetus- ja tutkimustyö tulisi
arvioitavaksi täsmälleen samojen perusteiden mukaan kuin esim.
avustavat tehtävät.
Itä-Suomessa on käytössä mittava aineisto selvittelyä ja testituloksia.
On ollut Itä-Suomen hankkeen arvioimisen paikka. AKAVAn yliopistosektori
on todennut yhtenäisesti, että Itä-Suomessa käytetyt menetelmät
eivät ole ottaneet riittävästi huomioon yliopistojen johto- ja
asiantuntijatehtävissä olevien töiden erityspiirteitä. Toisaalta
ei-akavalaisten järjestöjen tahoilta on esitetty palkkausjärjestelmäselvittelyyn
nähden melko tavalla päinvastaisia näkemyksiä. On ollut pakko
todeta, että yhtenäisen kaikkia samalla tavalla koskevan arviointijärjestelmän
ja siihen perustuvan palkkausjärjestelmän selvittelyssä on ajauduttu
umpikujaan. Tästä ei ketään pidä syyttää, mutta johtopäätökset
on tehtävä. Opetushenkilökunnan palkkausjärjestelmän uudistus
on irrotettu erilleen Itä-Suomessa jatkuvasta muun henkilökunnan
palkkausjärjestelmän uudistuspyrkimyksestä.
Syitä edellä kuvattuun toimenpiteeseen on monia: 1) Vaikeus arvioida
toisistaan käytännössä suuresti poikkeavia tehtäviä samojen mittareiden
pohjalta; ”samankaltaistamisen” ongelma. 2) Järjestelmästä uhkaa
tulla Itä-Suomessa hallinnollisesti aivan liian monimutkainen;
myös arvioivan opettaja-esimiehen työmäärä täytyy ottaa huomioon.
3) Helsingin yliopiston opetushenkilökunnan palkkarakenneuudistus
ja sen vaikutukset muualle.
Itä-Suomen kanssa samanaikaisesti on selvitelty palkkausjärjestelmäuudistusta
myös Tampereen yliopistossa, sielläkin perusteellisesti ja monipuolisesti.
Lähtökohtana Tampereellakin on ollut koko henkilöstö arvioiminen
samojen mittareiden pohjalta, jotka toki poikkeavat Itä-Suomesta.
Tampereen raportti on ilmeisesti tulossa lähiaikoina. Viimeistään
tällöin on senkin osalta arvioinnin ja ratkaisun paikka. Jotkut
ovat esittäneet jo epäilyjä.
Helsingin malli
Mahdollisuus opettajien palkkarakenneuudistukseen Helsingin yliopistossa
sisältyy yliopistojen uuteen virkaehtosopimukseen. Helsingin rinnakkaista
uutta palkkarakennetta on kuvattu Acatiimin viime numerossa 3/2000
sivuilla 3 ja 21-24.
Helsingin uuteen opetushenkilökunnan palkkarakenteeseen sisältyy
tehtävätasojen kuvaus virkatyypeittäin. Niin haluttaessa tämän
kuvauksen voidaan katsoa vastaavan tehtävien vaativuustasoa, jonka
asettaminen ja toteuttaminen on yksi keskeisistä valtion palkkausjärjestelmien
uudistuksen osista. Helsingissä tehtävätasojen kuvaus ei tosin
ole erityisen analyyttinen. Helsingin tehtävätasoissa on kuitenkin
kyse myös arvioinnista.
Nykyisin käytännössä lähes kaikilla opetushenkilökuntaan kuuluvilla
on yliopistoissa mahdollisuus saada tuloksellisuuslisä. Tämä koskee
myös Helsingin yliopistoa. Tuloksellisuuslisän nimi (professoreilla
tutkijankoulutuslisä), myöntämisperusteet, suuruus ja vaikuttavuus
vaihtelevat virkatyypeittäin. Tuloksellisuuslisässä on joka tapauksessa
kyse henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuvasta arvioinnista
ja lisästä. Tässä siis toinen palkkausjärjestelmän uudistamiseen
kuuluva keskeinen ainesosa.
Helsingin yliopiston uuden palkkarakenteen toteuttamisen lisäksi
tarvittaisiin todellisessa palkkausjärjestelmän uudistuksessa
vielä monia muitakin elementtejä. Professorien osalta esimerkiksi
kaivataan palkkausjärjestelmän uudistuksessa Helsingin yliopistoon
nyt sovittua selvästi suurempaa palkkauksen avautumista A30 palkkaluokasta
ylöspäin, esimiestehtävien korvausjärjestelmän kehittämistä, palkkiojärjestelmän
kehittämistä ulkoiseen rahoitukseen liittyen (viimeksi mainitut
selvästi kannustavia elementtejä) jne. Opettajien palkkausjärjestelmän
uudistus Helsingin mallin pohjalta edellyttää ennen kaikkea lisärahoitusta.
Yliopisto-opettajien palkkataso on saatava oikeudenmukaiseen suhteeseen
verrattuna yleisten työmarkkinoitten palkkoihin. Tätä mieltä itse
asiassa ovat myös valtiotyönantajat todetessaan ns. VALPAS-hankeessa
yliopistojen johto- ja asiantuntijoiden palkkakilpailukyvyn kaikista
huonoimmaksi koko valtionhallinnossa.
Helsingin malli on hallinnollisesti melko kevyt. Korjattuna ja
täydennettynä malli soveltunee opettajien palkkauudistuksen lähtökohdaksi.
Muut yliopistot voinevat tehdä siihen sopimukseen perustuen omista
lähtökohdistaan korjauksia. Esimerkiksi yleisnimike yliopistonlehtori
saattaa herättää teknillisissä korkeakouluissa oudoksuntaa.
Jorma Virkkala
6.4.2000
|