Vastuunkantajia haetaan
Professoriliitto lähetti viime vuoden alkusyksyllä yliopistojen
rehtoreille kirjeen. Siinä todettiin, että opetusministeriön suunnittelemat
tulostavoitteet vuosille 2001 – 2003 ovat ristiriidassa yliopistojen
perusrahoituksen kanssa. Tulossopimuksella yliopistot sitoutettaisiin
uusiin ylimitoitettuihin tutkintomäärätavoitteisiin kilpailuttamalla
niitä keskenään ilman kokonaisvoimavarojen lisäämistä. Tavoitteista
jälkeenjääminen on sanktioitu, joten ylimitoitus johtaa lopulta
yliopistojen kokonaisbudjetin pienenemiseen.
Yliopistojen rehtorien neuvostossa oli samasta asiasta käyty
keskusteluja. Alkuvuodesta neuvosto esitti julkisen protestinsa,
kun rehtorit ilmoittivat kieltäytyvänsä allekirjoittamasta rahoitukseen
verrattuna roimasti ylimitoitettuja tulossitoumuksia.
Yliopistojen perusrahoituksen jälkeenjääneisyyttä tarkastellut
opetusministeriön työryhmä totesi viime vuoden lopulla, että perusrahoitus
kaipaa kuudensadan miljoonan markan korjauksen, mutta päätyi esittämään
sadan miljoonan markan vuotuista lisäystä kuuden vuoden aikana.
Budjettiteknisiin syihin vedoten valtiovarainministeriön edustaja
jätti eriävän mielipiteensä työryhmän esitykseen.
Opetusministeriön budjettikehys kasvaa ensi vuonna kaksi miljardia
markkaa, mutta lisäys ei kohdistu yliopistoihin, vaikka niiden
rahoitus on sekä opetuksen että tutkimuksen osalta kymmeniä prosentteja
OECD maiden keskiarvojen alapuolella.
Tutkimuksen ja tuotekehityksen kasvaneet julkiset ja yksityiset
varat ovat osaltaan suuntautuneet myös yliopistoihin. Professorien
työssä se on korostanut kasvavan ulkoisen rahoituksen hankintaa,
joka edellyttää paitsi tieteellisesti kilpailukykyistä tutkimusta
usein myös sen kaupallista hyödyntämistä. Ulkoinen rahoitus on
tänä päivänä yliopistojen toiminnan edellytys ja mahdollistaa
opiskelijoille annettujen lupausten toteuttamisen.
Lehdistössä on sekä pää- että yleisönosastokirjoituksissa koko
kevään ajan tuotu esiin yliopistojen perusrahoituksen alimitoituksen
haittatekijöitä sekä lyhyellä että erityisesti pitkällä tähtäyksellä.
Opiskelijoiden ja yliopistojen henkilökunnan historiallinen yhteinen
esiintyminen julkisuudessa ja näyttävä mielenosoitus huhtikuun
lopulla ovat korostaneet vakavaa huolestumista tilanteesta. Yhteinen
halu ponnistella tutkinto- ja tutkimustavoitteiden toteuttamiseksi,
jos toiminnan tarvitsemista välttämättömistä resursseista huolehditaan,
on tullut selkeästi esiin.
Opiskelijoiden ja yliopistojen henkilökunnan edustajien tavatessa
toukokuun alussa tasavallan presidentti Tarja Halosen ja valtiovarainministeri
Sauli Niinistön todettiin tilanteen kestämättömyys yliopistojen
toiminnan kannalta. Uskottiin tilanteen korjaantumiseen niin tämän
vuoden lisäbudjetissa, ns. tulevaisuuspaketissa, kuin ensi vuoden
budjetissakin.
Toivottavasti opetusministeriö on siinä määrin huolissaan tilanteesta,
että se korjaa yliopistojen perusrahoitusta sekä juuri kasvaneen
budjettikehyksen sisällä tapahtuvalla uudelleenkohdistamisella
että myös kasvattamalla budjettikehystä. Jos samat perustelut,
jotka ovat johtaneet yliopistojen perusrahoituksen kurjuuteen
budjettikehyksen sisällä tapahtuneissa priorisoinneissa, ovat
edelleenkin voimassa, niin valtiovarainministeriö joutuu korostetusti
ratkomaan yliopistojen perusrahoitusongelmia.
Yliopistojen perusrahoituksen niukkuus on saanut harvinaisen
paljon julkisuutta ja sen korjaaminen laajalti tukevia kannanottoja
ja mielipiteitä. Eduskunnan sivistysvaliokunta ja kaikki puolueet
ovat toistuvasti ilmaisseet tukevansa tilanteen korjaamista. Jäljellä
on kysymys, kuka ottaa vastuuta päätöksistä, joiden vaikutus näkyy
oleellisesti vasta viiden vuoden kuluttua.
Yliopistoilla on tulosvastuu, mutta niiden julkisesta rahoituksesta
päättävillä vastuu toimintaedellytyksistä. Olisi edesvastuutonta
pyrkiä toteuttamaan yliopistojen toiminnalle asetettuja määrällisiä
tavoitteita tutkimuksen ja siihen perustuvan ylimmän opetuksen
laadun kustannuksella.
Juhani Keinonen
puheenjohtaja,
Professoriliitto
|