Yliopistojärjestöjen kirjelmä
valtiosihteeri Rauno Saarelle
Osaamisen tulevaisuus uhattuna
Suomen ylioppilaskuntien liitto ja yliopistojen
henkilöstöjärjestöjen edustajat kävivät luovuttamassa yhteisen
vetoomuksen pääministeri Paavo Lipposen erityisavustaja, valtiosihteeri
Rauno Saarelle 25.4.2000. Ohessa kirjelmän teksti kokonaisuudessaan.
Yliopistoyhteisö on huolestuneena seurannut vuoden 2001 talousarvion
valmistelua. Lisääntyneistä tehtävistä ja suuresti kasvaneista
opiskelija- ja tutkintomääristä huolimatta yliopistojen perusrahoitus
on edelleen 1990-luvun alun reaalitasolla.
Suomen ja suomalaisten tulevaisuus on vahvasti riippuvainen
osaamisesta, kyvystä hyödyntää osaamista ja luoda uusia innovaatioita.
Koko väestön osaamistason nostaminen tukee Suomen kehittymistä
sivistyskansana ja Suomen kilpailukykyä. (Hallitusohjelma (HO))
Suomi on valinnut osaamisen strategian. Tämä on liittojemme mielestä
aivan oikea ja perusteltu valinta.
Sivistys kuuluu kaikille. Kansallisen koulutuspolitiikan tehtävänä
on kansalaisten sivistystason ja osaamisen jatkuva nostaminen.
Jokaisella ihmisellä on oikeus jatkuvaan itsensä kehittämiseen,
uuden oppimiseen sekä kasvamiseen eettisesti ja moraalisesti vastuulliseksi
yhteiskunnan ja ihmiskunnan jäseneksi. Koulutuksen perusturva
kuuluu kaikille kansalaisille. Siihen kuuluvat oikeus opetussuunnitelmien
mukaiseen opetukseen, riittävään valinnaisuuteen, opetuksen maksuttomuuteen
ja turvalliseen oppimisympäristöön. Kestävän kehityksen periaatteet
otetaan huomioon eri koulumuotojen opetuksessa ja toiminnassa.
(Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma (KESU))
|
Yhteistä kirjelmää valtiosihteeri Rauno
Saarelle olivat luovuttamassa SYL:n puheenjohtaja Tommi Himberg,
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Björn Fant ja toiminnanjohtaja
Klaus Sundbäck, VAL ry:n sopimussihteeri Olli Korhonen, YHL:n
varapuheenjohtaja Kerttu Pellinen, Yliopistonlehtorien liiton
puheenjohtaja Vesa Kulmala sekä Professoriliitosta toiminnanjohtaja
Jorma Virkkala ja puheenjohtaja Juhani Keinonen. |
Suomi on osaamisen strategiassaan ilahduttavan tasa-arvoinen
pyrkiessään takaamaan kaikille kansalaisille mahdollisuudet
koulutukseen ja itsensä sivistämiseen. Koulutus ja sivistys
nähdään aivan oikein paitsi kansallisen kilpailukyvyn
avaimena, myös yhteiskunnallisen tasa-arvon ja vakauden turvaajana.
Olemme hyvin tyytyväisiä valittuun linjaan ja haluamme mahdollisuuksien
mukaan auttaa näiden ylevien tavoitteiden saavuttamisessa. Valtioneuvoston
analyysi tilanteesta on oikea:
Opetuksen kehittämisellä pyritään paitsi syvempään oppimiseen
myös yliopistojen toiminnan tehostumiseen ja tutkintojen suorittamisaikojen
lyhentymiseen. Tämä edellyttää, että opetukseen ja opetuksen tukipalvelujen
kehittämiseen suunnataan riittävästi resursseja. (KESU)
Tällä hetkellä laatu Suomen yliopistoissa on uhattuna. Kontaktiopetusta
ja ohjausta voidaan antaa liian vähän, henkilökunnan on määräaikaisten
työsuhteiden kierteessä mahdotonta keskittyä toiminnan pitkäjänteiseen
kehittämiseen. Sekä opiskelijaa kohti käytettävissä oleva rahamäärä
että opiskelijaa/opettaja -suhde ovat kehittyneet huolestuttavaan
suuntaan 80-luvulta lähtien ja Suomi on yliopistokoulutuksen osalta
pudonnut muiden OECD-maiden vauhdista. (Liitteet 1 ja 2) Tutkimus-
ja tuotekehityspanostus on pysynyt kärkimaiden vauhdissa. Voimakkaasti
lisääntyneet ulkoiset velvoitteet sekä mm. yliopistoille vyörytettyjen
vuokrakustannusten nousu ovat kuitenkin omalta osaltaan heikentäneet
perusopetuksen ja -tutkimuksen tilannetta. Tutkimustietoa ei pitkään
voida hyödyntää, mikäli perustasta ei huolehdita ja perusrahoitustilannetta
korjata.
Seuraavien neljän vuoden aikana hallitus toimii toisiaan vahvistavien
kehittämislinjojen mukaisesti niin, että ensi vuosituhannen alkuvuosina:
• koulutuksen, tutkimuksen ja tuotekehityksen kasvavat voimavarat
hyödyttävät talouden kasvua ja kannustavat niin nuorisoa kuin
aikuisväestöä parantamaan jatkuvasti tietojaan ja taitojaan (HO)
Suunnitelmakaudella perusopetusta, tutkijankoulutusta, perus-
ja soveltavaa tutkimusta sekä yliopistojen taiteellista toimintaa
kehitetään kokonaisuutena niin, että yliopistokoulutuksen yhteys
uusimpaan tieteelliseen tietoon ja osaamiseen vahvistuu. Liiketoimintaosaamista
vahvistetaan.(KESU)
Yliopistokoulutuksen perusta ja ainoa mahdollinen lähtökohta
on se, että opetus perustuu uusimpaan tutkimustietoon. Kirjastojen
hankintamäärärahojen vähentyminen, heikenneet mahdollisuudet tehdä
kansainvälistä tutkimusyhteistyötä ja yksinkertaisesti kiire ovat
aiheuttaneet tilanteen, jossa edes tutkijoilla ei välttämättä
ole pääsyä uusimpaan tutkimustietoon. Laitteistot ovat myös usein
vanhentuneita ja tukihenkilöstön vähennysten vuoksi vajaasti hyödynnettävissä.
Opiskelijamäärien kasvaessa paine opetushenkilökuntaa kohtaan
on lisääntynyt niin, että koulutuksen sisältöjä ja järjestämistä
ei ole aikaa kehittää ja miettiä uudelleen.
Yliopistojen perusrahoituksen kehitys turvataan edelleen lainsäädännöllä
ja perusopetuksen maksuttomuus turvataan. Yliopistoja kehitetään
siten, että ne kykenevät vastaamaan korkeatasoisesta perusopetuksesta,
tutkijakoulutuksesta ja tieteellisestä tutkimuksesta. (HO)
Opetusministeriön asettama kehittämislakityöryhmä totesi, että
90-luvulla yliopistojen rahoitukseen syntynyttä 660 miljoonan
markan vajetta pitäisi kuroa umpeen 110 miljoonaa vuodessa. Eduskunta
on omassa kannanotossaan todennut vajeen olevan miljardin markan
luokkaa, ja esittänyt rahoitustilanteen korjaamisen kiirehtimistä.
(SiVL 3/1999). Opetusministeriö on työryhmätyön pohjalta valmistelemassaan
Kehittämislakiesityksessä ehdottanut lakiin kirjattavaksi, että
yliopistojen toimintamenoja korotetaan yleistä palkkatason ja
kustannustason nousua vastaavasti. Ensi vuodelle tämä summa olisi
n. 120 miljoonaa markkaa.
Yliopistojen pitkäjänteisen työn mahdollistamiseksi yliopistojen
perusrahoituksen kehitys turvataan. Yliopistolaitokselle asetettujen
tavoitteiden ja määrärahojen yhteyttä parannetaan siten, että
uudet tehtävät sekä koulutuksen ja tutkimuksen laajentaminen kasvattavat
vastaavasti budjettirahoitusta. (KESU)
Näin ei ole tapahtunut koko 90-luvulla. Yliopistot ovat vastanneet
sisäänottoja ja tutkintomääriä nostamalla niille asetettuihin
määrällisiin tavoitteisiin, ottaneet vastaan uusia tehtäviä mm.
kehittämishankkeiden muodossa ja lisäksi koettaneet vastata liike-elämän
jatkuvasti kasvavaan tiedon ja osaamisen kysyntään. Viimeksi kevään
tulosneuvotteluissa pelkästään maisterintutkintotavoitteet (kaudelle
2001-2004) nousivat edellisen kauden tavoitteista (1998-2000)
yhteensä 18% ja tohtorintutkintotavoitteet peräti 37%. Kehittämislakiesityksen
ehdottamalla tavalla laskettuna tämä tarkoittaisi 948 miljoonan
markan korotustarvetta. Näiden laskelmien ja suunnitelmien pohjalta
on hallitus ehdottanut yliopistojen määrärahalisäykseksi ensi
vuoden budjettiin nollaa markkaa.
Seuraavien neljän vuoden aikana hallitus toimii toisiaan vahvistavien
kehittämislinjojen mukaisesti niin, että ensi vuosituhannen alkuvuosina:
• yhteistyö ja luottamus vahvistuvat edelleen koko yhteiskunnassa,
erityisesti työmarkkinaosapuolten ja etujärjestöjen kanssa. (HO)
Asetamme toivomme tähän luottamukseen: Me yliopistoyhteisöä edustavat
liitot tuomme julki huolemme yliopistojen ja suomalaisen osaamisen
ja sivistyksen huomisesta ja toivomme, että valtioneuvosto huomioi
hätämme ja korjaa tilanteen ennen kuin peruuttamatonta vahinkoa
suomalaiselle tieteelle ja osaamiselle pääsee tapahtumaan.
Allekirjoittaneiden liittojen mielestä yliopistojen rahoitusta
pohtineen opetusministeriön työryhmän arvio on perusteltu ja oikeansuuntainen.
Yliopistojen perusrahoituksen tasoa on nostettava yhteensä 1200
miljoonaa markkaa jo vuonna 2001 palkkakustannusten, yleisten
kustannusten ja tutkintotavoitteiden nousun mukaisesti sekä 90-luvun
jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi.
Professoriliitto ry.
Suomen ylioppilaskuntien liitto ry.
Tieteentekijöiden liitto ry.
Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto
ry.
Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstö- liitto
ry.
Yliopistonlehtorien liitto ry.
|
|