Laskentamalli allikossa
Yliopistot ovat ottaneet vastaan ennätysmäisen tutkintotavoitteiden
korotuksen. Syy tähän ei ole niinkään mallissa vaan neuvottelumekanismissa.
Yliopistot maksimoivat rahoitustaan toisten kustannuksella. Puuttuvista
tutkintomääristä rangaistaan, huonosta laadusta ei. Tampereen
yliopiston rehtori Jorma Sipilä kirjoittaa ohessa laskentamallin
vääristymistä.
Suomalaiset yliopistot saivat 1990-luvulla huomattavan autonomian
päättää itse rahojensa käytöstä. Uuden toimintamenobudjetoinnin
ehtona oli tulosohjaus. Huomion kiinnittäminen yliopistojen tuloksiin
oli hyvinkin perusteltua. Yhtäältä lama edellytti julkisten varojen
käytön tehostamista, toisaalta tulosohjaus oli keino korjata maata
pitkään vaivanneita yliopistopoliittisia ongelmia.
Yliopistojen rahoitus oli perustunut aiemmin pitkälti opiskelijoiden
aloituspaikkoihin ja niihin suhteutettuihin virkabudjetteihin.
Näitä koskevien päätösten taustalla oli monenlaisia poliittisia
neuvotteluja, joissa korkeakoululaitoksen laajentamistarpeet ja
alueelliset intressit painoivat paljon. Tämä vanha hallintotapa
koettiin yleisesti ongelmalliseksi – yliopistot olivat tavattoman
kiinnostuneita aloituspaikoista ja viroista, mutta eivät aina
tunteneet erityistä vastuuta toimintansa tuloksista. Samojen alojen
kustannukset olivat eri yliopistoissa hyvinkin erilaiset. Ja ennen
kaikkea yliopistoilla oli hyvin vähän valtaa kehittää itse omaa
toimintaansa.
Toimintamenobudjetointi toi kuvaan tulossopimukset vuonna 1994.
Seuraavana vuonna ryhdyttiin kehittämään tulosohjauksen ytimeksi
laskennallista mallia, jonka oli määrä toimia perusrahoituksen
jakoperusteena. Suunnitteluasiakirjoissa nähtiin laskentamallin
tuovan yhteyden tavoitteiden ja määrärahojen välille, lisäävän
budjetin valmistelun avoimuutta ja ennustettavuutta ja siten tukevan
yliopistojen autonomiaa. Mallin edellytettiin olevan riittävän
yksinkertainen, jotta se olisi ymmärrettävissä ja sen laskentamekanismit
hallittavissa.
Tutkintotavoitteisiin perustunut malli alkoi vaikuttaa yliopistojen
rahoitukseen vuoden 1998 alusta. Laskentamallin oli tarkoitus
tulla täysimääräisenä voimaan vuonna 2003. Suhteellisen yksinkertaista
mallia kritisoitiin kuitenkin kaiken aikaa. Mallia moitittiin
mm. siitä ettei se ottanut huomioon yliopistojen erilaisia tehtäviä
eikä rakenteita. Tutkintomääriin perustuvan rahoituksen nähtiin
uhkaavan yliopistojen ydintehtävää, syvällisen ymmärryksen ja
perusteellisen osaamisen tuottamista opiskelijoille.
Kritiikki johti uuteen työryhmään ja uuteen muistioon. Laskentamallia
uudistettiin kuluvan vuoden tulosneuvotteluihin opetusministeriön
muistion (20:1998) “Yliopistojen toimintamenojen rahoitusjärjestelmän
kehittäminen“ pohjalla. Lausuntokierroksen jälkeen opetusministeriö
päätti tuoda perusrahoituksen laskentakaavaan uusia tekijöitä
ja muuttaa tuloksellisuuden arviointiperusteita.
Mallin valmistelussa on oltu tietoisia siitä, että mallin osatekijöissä
on runsaasti määrittelyyn sekä laskentaan liittyviä ongelmia.
Niitä on käsitelty jo edellämainitussa mietinnössä sekä myöhemmässä
keskustelussa. Käyttöön tulleet ratkaisut eivät ole kuitenkaan
kaikilta osin samoja kuin mitä mietinnössä ehdotettiin. Yritän
keskittyä nyt käytössä olevan malliin keskeisiin ongelmiin.
Määrän entistäkin voimakkaampi arvostaminen
Vaikka yliopistojen perusrahoitus on ennestään matala, ovat yliopistot
ottaneet vastaan ennätysmäisen tutkintotavoitteiden korotuksen.
Syy tähän ei ole niinkään mallissa, vaan neuvottelumekanismissa,
jossa yliopistot eivät saa yhteistä tahtoaan esiin. Tavoitteiden
korotukseen ajauduttiin siksi, että se oli yksittäisten yliopistojen
varmin keino saada valtiolta lisärahoitusta. Kun yliopistot neuvottelevat
tavoitteista erikseen, jokainen maksimoi omaa rahoitustaan toisten
kustannuksella. Nykyisellä rahoitustasolla ja opiskelijamäärillä
ei kuitenkaan voida taata sitä opetuksen tasoa, johon on aiemmin
totuttu ja jonka tuloksista nyt nautitaan talouden ja koko yhteiskunnan
myönteisenä kehityksenä.
Maisteritutkintojen hinnoittelukertoimet vaihtelevat, mutta koulutusalojen
sisällä kaikki oppiaineet on laskettu samanhintaisiksi. Yliopistoille
on näin luotu intressi laajentaa koulutusta kirjatenttiaineissa
ja vähentää kontaktiopetusta. Kääntäjänkoulutuksen lakkauttamisesta
käyty keskustelu on yksi esimerkki tästä: kääntäjien koulutus
vaatii runsaasti yksilöllistä kontaktiopetusta ja on kallista,
mutta valtio hinnoittelee alan tutkinnot halvoiksi. Ammatilliseen
osaamiseen liittyviä opintoja joudutaan karsimaan samaan aikaan
kun juhlapuheissa rakennetaan osaamisyhteiskuntaa.
Opetuksen laatua arvostetaan kyllä tuloksellisuusrahassa, huippuyksiköitä
palkittaessa. Suurelle enemmistölle nämä laaturahat ovat kuitenkin
tavoittamattomissa eivätkä siten myöskään ohjaa toimintaa.
Opetusministeriö on kyllä kiinnittänyt huomiota tutkimuksen laatuun
rahoitusperusteena. Asia vesittyi, kun yliopistot päättivät vastustaa
Suomen Akatemian asettamista tutkimuksen laadun arvioitsijaksi.
Tragikoominen lopputulos saavutettiin vuoden 2001 laskentamallissa:
alun alkaen tutkimuksen laatua kuvaamaan tarkoitetun indikaattorin
sijasta rahaa tuo nyt yliopiston koko budjettiperustaisen henkilöstön
määrä!
Tuloksellisuusrahaa määritettäessä on yksi tutkimuksen laadun
kriteeri ollut Suomen Akatemian tutkimusrahoitus. Työryhmä ehdotti
että muukin laadulla kilpailtu ulkopuolinen tutkimusrahoitus voitaisiin
ottaa huomioon. Lopulta laskennassa on päädytty ottamaan huomioon
kaikki tutkimusrahoitus, myös tilaustutkimus.
Kaasua ja jarrua
Yliopistojen rahoitus perustui jaksolla 1998-2000 kasvavassa
määrin suoritettuihin tutkintoihin tai oikeastaan sopimuksiin
realistisesta tavoitetasosta. Jos tavoitteet jäivät saavuttamatta,
siitä ei kuitenkaan rangaistu. Nyt mallin uudistamisen jälkeen
yliopisto menettää rahaa, jos tavoitteet jäävät saavuttamatta.
Suuri riski tässä on, että mikäli tavoitteiden saavuttaminen on
vaikeaa, ne täytetään joka tapauksessa. Puuttuvasta määrästä rangaistaan,
huonosta laadusta ei.
Samaan aikaan kun tutkintomääriin kiinnitetään kasvavaa huomiota,
malliin on tuotu laajuustekijä, jonka vaikutus toimii tasan päinvastaiseen
suuntaan. Mitä suurempi on henkilöstön määrä ja mitä enemmän on
tiloja käytössä, sitä enemmän tulee rahaa yliopistolle. Tällä
laajuustekijällä on mittava osuus mallissa (19 %), joskin kimpaleen
uudelleenjakava vaikutus jäänee melko vähäiseksi. Lähinnä sen
tarkoituksena on estää tulosohjauksen merkityksen laajenemista.
Kuollutta painoa kasvattaa myös ns. valtakunnallisten tehtävien
sisällyttäminen malliin, juuri tämä operaatio on nyt muuttamassa
radikaalisti vuoden 2001 rahoitussuhteita yliopistojen kesken.
Palkitaan siitä mitä muut tekevät
Tuloksellisuuden käsite viittaa siihen, että yliopisto on hoitanut
tehtävänsä hyvin. Nyt on ryhdytty palkitsemaan yliopistoja asioista,
joihin ne eivät voi käytännössä vaikuttaa juuri lainkaan.
Yliopistoja palkitaan uuden mallin mukaan sekä työllistymisestä
että opintojen nopeasta etenemisestä. Työllistyminen riippuu kuitenkin
ratkaisevasti työmarkkinoiden muutoksista yliopiston ulkopuolella
sekä yliopiston sijainnista ja rakenteesta, joista yliopisto ei
juurikaan voi itse päättää. Opintojen etenemisnopeus taas on nykyään
ensi sijassa seurausta työnantajien ja opiskelijoiden välisistä
sopimuksista, joihin yliopistolla ei ole oikeutta puuttua. Yliopisto
voisi ehkä estää opiskelijoita solmimasta työsopimuksia pakottamalla
opiskelijat istumaan luokassa neljän vuoden ajan. Se olisi kuitenkin
aivan väärä tapa kouluttaa itsenäisiä akateemisia kansalaisia
kansainvälisille työmarkkinoille.
Palkittujen palkitseminen
Rahoitusjärjestelmän mielenkiintoinen detalji on palkittujen
jatkopalkitseminen opetusministeriön rahoituksella. Ensin Suomen
Akatemia valitsee tutkimuksen huippuyksiköt ja takaa niille vakaan
rahoituksen, sen jälkeen opetusministeriö palkitsee yksiköiden
sijaintiyliopistot saman suuruusluokan tuloksellisuusrahalla.
Tähän käytetään 40 % koko tuloksellisuusrahasta.
Poliittisen vastuun katoaminen
Politiikan merkityksen rahoituksen jakamisessa piti vähentyä.
Rahanjakomalli näyttääkin objektiiviselta, malli jakaa rahat,
eivät virkamiehet eivätkä poliitikot. Tämä on kuitenkin fiktiota,
sillä mallin antama tulos perustuu pitkään sarjaan pieniä poliittisia
päätöksiä. Jonkun on päätettävä eri tekijöiden painoarvosta, tutkintotavoitteiden
asettamisesta, maisterin tutkintojen hinnoittelusta, valtakunnallisten
yksiköiden nimeämisestä sekä niiden hinnoittelusta. Yliopistojen
osallistuminen päätöksentekoon rajoittuu lausuntojen antamiseen.
Se on ohutta demokratiaa. Poliittiset päätökset katoavat näkyvistä
ja niin myös poliittinen vastuu.
Allikossa
On aika myöntää, ettei yliopiston toimintaa voida kuvata laskentamallilla
ilman vakavia vääristymiä. Aikakauden luonteesta kertoo paljon
se, että tällaista kuvausta on edes yritetty. Laskentaa tarvitaan
apuvälineeksi, mutta kaikkitietäväksi isännäksi siitä ei ole.
Laskentamalli sisältää liian monta ongelmaa, jotka eivät ole
ratkaistavissa. Kysymys laadusta on niistä vakavin — meillä ei
ole keinoa kuvata sen enempää yliopistojen opetuksen kuin tutkimuksenkaan
laatua millään yleisellä tasolla. Korkeatasoinen tutkimus ja opetus
on yliopiston toiminta-ajatuksen ydin, mutta laskentamalli tuhoaa
sitä laatutietoisuutta, jonka varassa koko yliopistoinstituutio
seisoo. Yliopistoilla ei ole varaa jättää saavuttamatta tutkintotavoitteitaan
ja voimme vain kuvitella, mitä siitä käytännössä seuraa.
Yliopistotyö perustuu opettajien ja tutkijoiden itsekunnioitukseen,
yliopistotyön ja -yhteisön arvostamiseen. Siinä vaiheessa jossa
työ alkaa tuntua peliltä, jonka tarkoituksena on manipuloida teknokraattisia
malleja, on menetetty enemmän kuin kaikki. Jos työmotivaatio ei
perustu vapaaehtoiseen ylityöhön eikä vakavan tieteellisen työn
arvostamiseen, motivaatio on ostettava rahalla. Nykyisten kykyjen
ja työsuoritusten ostaminen pelkällä rahalla vaatii kaksinkertaiset
palkkabudjetit yliopistoon.
Muitakin vakavia ongelmia on. Sekä opiskelijoiden että työnantajien
on syytä vaatia, että rahoitusmallin on tuettava ammatillisesti
suuntautuneita ohjelmia eri koulutusalojen sisällä. Suomen koko
poliittinen järjestelmä taas edellyttää, ettei laskentamalli tee
päätöksiä julkisten varojen jakamisesta, vaan vaaleilla valitut
poliitikot.
Takaisin kuivalle maalle?
Tulosohjaus on sinänsä mielekästä, kunhan se tehdään yliopiston
ominaisluonteen ymmärtävällä tavalla. Mielestäni on kyllä järkevää
asettaa tutkintotavoitteita ja olettaa, että tutkinnoilla on jokin
kohtuullinen hinta. Se helpottaa esimerkiksi sopimista uusien
tehtävien rahoituksesta, koska niille voidaan antaa rahoitus nostamalla
tutkintotavoitteita. Uudet tehtävät eivät saa kuitenkaan syödä
entistä perusrahoitusta. Viime vuosina yliopistolaitokselle on
ollut tapana työntää uusia tehtäviä vailla asianmukaista rahoitusta.
Tämä asia ei korjaannu ennen kuin yliopistot löytävät uuden institutionaalisen
tavan tehdä keskenään yhteistyötä.
Varmaan on myös järkevää, että tavoitteiden huomattava alittaminen
johtaa niiden alentamiseen. Alentamista pohdittaessa on kuitenkin
järkevää antaa arvoa keskeneräisillekin tutkinnoille, sillä tutkinnon
suorittaminen ei ole ainoa tavoite, vaan arvokasta on myös oppiminen
sinänsä. Tilanteessa, jossa tutkintotavoitteita ei saavuteta,
on opintoviikot luettava yliopiston ansioksi. Lisäksi tutkintotavoitteiden
ja opintoviikkojen hinnoittelussa on pystyttävä sopimaan nykyistä
paremmin oppiaineessa välttämättömästä kontaktiopetuksen määrästä.
Pidän myös järkevänä käyttää kannustusrahaa yliopistojen ohjaamiseksi
toivottuun suuntaan. Se ei kuitenkaan edellytä, että kaikki rahoitus
riippuu tuloksesta, siihen riittävät pienetkin kannustimet. Palkitsemisen
on perustuttava asioihin, joita yliopisto tekee itse ja joissa
näkyy toiminnan laatu.
Laskentamalli ei ole korjaamalla parantunut. Eikö olisi jo aika
hakea kaventuvaa ojaa kohti kuivaa maata – sellaista rahoitustapaa,
joka motivoisi opettajia, tutkijoita ja opiskelijoita tekemään
työnsä mahdollisimman hyvin?
Jorma Sipilä
rehtori
Tampereen yliopisto
|