Keskustelua...
Hyvää tiedettä kaikille!
Koulukasvatuksen antamassa kuvassa ympäröivän todellisuutemme
luonteesta korostuu teoreettinen tietokäsitys, jonka mukaan oikea
tieto voidaan saavuttaa parhaiten järjen, rationaalisuuden sekä
sen loogisuuden ja matemaattisen johdonmukaisuuden avulla. Juuri
rationaalisuuteen perustuvan tieteen merkitys maailmankuvaamme
täydentävän ja uuden tiedon ehtymättömänä lähteenä on ollut kiistaton
jo ainakin muutaman vuosisadan ajan.
Länsimaisen rationaalisen ajattelun pioneerina voidaan pitää
kreikkalaista filosofia Parmenidesta (n. 540-450 e.Kr.), joka
halusi jättää aistivaraisen kokemuksen kokonaan syrjään ja selvittää
olevan luonnetta vain järjellisen pohdiskelun avulla. Varsinaisen
tieteellisen ajattelutavan kehittäneen Aristotelen (384-322 e.Kr.)
tiede perustui erilaisiin kategorioihin sekä käsitykseen siitä,
ettei kaikkien tieteellisten teorioiden tarvitse tulla perustelluiksi.
Aristoteelinen tieteenharjoittaja ei kysy, kuinka asiat mahdollisesti
voisivat olla (hypoteesit), etsiäkseen sitten niitä lainalaisuuksia,
jotka pitävät paikkansa aktuaalisessa maailmassa, vaan ajattelee
käsitteellisesti välttämättömien totuuksien olevan melko ilmeisiä
ja monien tiedossa. Tiede Aristotelelaiksen käsityksen mukaan
ei siis ole uusien totuuksien etsimistä, vaan jo olemassa olevien
totuuksien järjestämistä ristiriidattomaksi kokonaisuudeksi, todellisuuden
kuvaksi.
Kuten Aristoteleen, niin myös koko ajanlaskuamme edeltäneen kreikkalaisen
filosofoivan tieteen tavoitteena oli pikemminkin viisauden kuin
tietojen tai taitojen etsintä. Viisaudella tarkoitettiin lähinnä
oikeaa tai hyvää tapaa elää elämää, suuntautumista välineiden
sijasta itse päämääriin (arvoihin). Kreikkalaisen tieteen voidaankin
katsoa etsineen sitä, mikä on “luonnollista”, myöhemmän, esimerkiksi
tekniikkaan liittyvän “keinotekoisen” sijaan. Antiikin maailmankuva
oli siis biologinen tai organisminen (symbolinaan elävä organismi)
kun taas myöhemmän ajan klassinen tieteellinen maailmankuva on
ollut enemmänkin mekanistinen ja deterministinen (symbolinaan
kone).
Tiede vallankäytön välineeksi
1600-luvulla alkaneen Uuden ajan ”tieteen vallankumouksen” pääarkkitehtina
on pidetty Francis Baconia (1561-1626), jonka Tieto on valtaa
-näkemys jo ennakoi sitä myöhemmin todeksikäynyttä tilannetta,
jossa tiede nousi myös merkittäväksi vallankäytön välineeksi.
Bacon luotti tieteen voimaan ja hänen rakentamansa tieteenteorian
pohjalta alettiin yhä voimakkaammin uskoa rationaaliseen järkeen
sekä ihmistä ympäröivän todellisuuden selittävään ja hallitsevaan
tieteeseen. Tieteellisen rationaalisuuden nousu ajoittui kokonaiseen
yhteiskuntarakenteiden muuttumisen aikakauteen, jolle oli ominaista
mm. siirtyminen tiukemmin normitettuihin yhteiskuntiin sekä rahatalouteen,
jossa tavaroiden arvoa ryhdyttiin mittaamaan enemmänkin niiden
vaihtoarvolla kuin käyttöarvolla (tavaroiden kyvyllä tyydyttää
ihmisen tarpeita).
Uuden ajan alkupuolen työorganisaatioiden kehittyminen (ensimmäisinä
käsityötehtaat, manufaktuurit) sekä 1800-luvulla voimakkaasti
lisääntynyt koneellinen teollisuustyö (teollinen vallankumous)
aiheuttivat monien maatalousyhteisöjen muuttumisen teollisuusyhteisöiksi,
jolloin muodostui itse teollisuuslaitosten liepeille rakentuneisiin
kaupunkeihin sijoittunut ja kokonaan rahatalouteen sitoutunut
palkkatyöläisten luokka. Tämän ajan tieteellisen ajattelun tavoitteena
oli kuitenkin tieteellisen tiedon pitäminen kaikille avoimena,
tieteen avulla saadun uuden tiedon haluttiin aina liittyvän osaksi
kaikille yhteistä tieteellistä maailmankuvaa. Tätä tavoitetta
voidaan pitää Uuden ajan tieteen alkuperäisenä päämääränä.
Myöhemmin, varsinkin viime vuosikymmeninä, on tiedettä yhä enemmän
kritisoitu, mutta esitetty kritiikki on kohdistunut pikemminkin
tieteen käyttöön kuin tieteeseen itseensä. Tieteessä voimistuneiksi
katsotut itse tieteentekoa häiritsevät tekijät, kuten “salaisuuksien
kerääminen”, prioriteettikiistat sekä ulkopuolisten rahoittajien
voimistunut valta ovat lisänneet nykyiseen tieteentekoon kohdistunutta
tyytymättömyyttä. Nämä tieteeseen kuulumattomiksi katsotut ilmiöt
voivat joidenkin mielestä jopa viedä maineen koko tieteelliseltä
tutkimustyöltä. Mahdollinen tieteen kriisi voitaisiin liittää
niihin kriittisimpiin nykyihmistä kuvaaviin näkemyksiin, joiden
mukaan nyky-yhteiskunnissamme elävät ihmiset ovat yhä enemmän
toisistaan erillisiä, kylmästi omaa hyötyä tavoittelevia sekä
kustannuksia kalkuloivia egoisteja. Valtaa ja materiaalista rikkautta
(omistaminen) tavoittelevaan piittaamattomaan olemassaolokamppailuun
voisi hyvinkin sopia kuva tutkijasta, jonka käsi ojentuu ylös
ottamaan vallanpitäjien kunniaa ja rahaa, mutta ammatillinen katse
on suunnattu alas tekemään havaintoja niistä, joita hallitaan.
Kutsumus vai leipäpuu?
Uusimman tieteen on katsottu etääntyneen Uuden ajan alussa määritellyistä
tieteen tavoitteista tieteenteon ”kivettymisen” seurauksena, jossa
esimerkiksi tutkijoiden luovuuden käytön on arveltu vähentyneen
monimutkaisten ja byrokraattisten instituutioiden sekä tiukkarajaisten
palkitsevuusjärjestelmien tukahduttamina. Eräänä tieteen tekoon
vaikuttavana ilmiönä on pidetty päämäärien hälventymistä: “meidän
päiviemme vaarallisin hulluuden muoto on se, ettei oteta huomioon
itse päämääriä, vaan arvoa annetaan vain prosessissa ilmenevälle
taitavuudelle” (Bertrand Russel), “nykyisissä yhteiskunnissa korostetaan
pikemminkin tavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavien välineiden
hallintaa kuin itse päämääriä” (ns. Frankfurtin koulukunta).
Taloudellinen tulosvastuu on eräiden näkemysten mukaan
johtanut siihen, että oikeuttaakseen taloudellisen tuen vaatimuksensa
on nykyisten tieteentekijöiden luvattava yhä enemmän
vastineeksi joko välittömästi tai ainakin lähitulevaisuudessa.
On sanottu, että “iso tiede” vaatii “isoa rahaa”, mutta itse
rahoittajat eivät välttämättä ole kiinnostuneita
totuudesta sen itsensä tähden vaan sijoitetun pääoman
tuotosta. Tieteen, joka aikaisemmin on voinut olla “kutsumus”,
on katsottu muuttuneen “leipäpuuksi” eli yhdeksi ammatiksi
muiden ammattien joukkoon. Kiristynyt tulosvastuu on ajanut tieteentekijät
yhä tiukempiin aikatauluihin, joka on vääjäämättä
johtanut kilpailuun sekä pienempään joustavuuteen
ja tätä kautta aiemmin mainittuihin tieteen kivettymiseen
ja tieteellisen luovuuden kahliintumiseen. Juuri nämä
tiukentuneet aikataulut muodostanevat merkittävän osan
Matti Kamppisen mainitsemista ”kiireen
monista kasvoista” (Acatiimi 3/2000). Kiire ja omistamisen
välttämättömyys, mutta kenelle ja miksi?
Jarkko Utriainen
Tutkija (apurahalla)
Ekologisen ympäristötieteen laitos
Kuopion yliopisto
|