|
Yliopistot ovat monien valtioon ja valtionhallintoon kohdistuvienjohtamismuutosten keskiössä. Joka tapauksessa monet muutokset haastavat yliopistojohtamisen ja -johtajat. Näitä muutokseen liittyviä asioita ovat mm. uudet johtamisdoktriinit, managerialismi, New Public Management, laatujohtaminen, tulosvastuu, tulosjohtaminen, kontrollin sijasta arvioinnin kautta “oppiminen”, tilivelvollisuus, pienenevän organisaation ongelmat ja haasteet, henkilöstöpolitiikka jahenkilöstöjohtaminen sekä liikelaitos- ja yhtiömallien omaksuminen. Kriittisiä ja arveluttavia piirteitä sisältyy johtamisoppien sekavaan sisältöön, empty slogan -piirteiden yhteensopimattomuuteen julkisen sektorin perinteisten arvojen kanssa, mekaaniseen tulosmittaukseen, yksityisen sektorin yli-ihannointiin, byrokratian itseintressin ylikorostumiseen sekä mittausbyrokratian synnyttämiseen. Millainen johtaminen olisi sitten sopivaa? Salmisen mielestä avainkysymys on se, mikä on akateemisen johtamisen sisältö, sen arvot ja periaatteet. Johdon johtamistehtävä on moniulotteinen: akateemisten, tieteellisten prosessien johtamisesta, ihmisten motivointiin, sovitteluun ja vallankäytön byrokratiaan. - Osakulttuureissa ja yksiköissä johtaminen on sovitettava tilanteen ja henkilöidenkin mukaan, tiedekulttuurin ehdoin ja rajoittein. - Osayksiköissä (laitoksissa) kehityskeskustelut ovat tärkeitä, työtyytyväisyys, työylpeys, luottamuksen ilmapiiri. Akateemiseen johtamiseen sopii nimenomaan kannustava, innostava ja visioiva ote, Salminen lisäsi. Pehmo-osastolla ontuu
Tutkijalehtori Kirsti Lonka puhui otsikosta "Johtajat tunteiden armoilla". Lonka johtaa Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan pedagogista yksikköä. - Yliopistot ovat hankalia paikkoja työn ilon säilyttämisen kannalta. Tiedeyhteisöä vaivaa jatkuva kriittisyys ja tapa falsifioida toisten teot ja puheet. Yliopistoissa mankeloidaan yksilöitä, joilla kaikilla on nöyryyttäviä kokemuksia ja jotka kaikki ovat väärinymmärrettyjä neroja, Lonka totesi. - Pehmo-osastolla ontuu, tiedollisesti olemme huipulla. Lonka puhui tunnetaitojen tärkeydestä: ihmisen pitäisi tunnistaa omat tunteensa ja niiden vaikutukset (tietoisuus), ihmisellä pitää olla käsitys omista rajoista ja vahvoista puolista (itsearviointi) sekä varmuus omasta arvosta ja pätevyydestä (itseluottamus). Puutteita on myös sosiaalisissa taidoissa: opittavaa löytyy mm. muiden ymmärtämisessä, toisten tunteista ja näkökulmista välittämisessä. - Vaarallisinta on, jos meillä on meneillään eräänlainen kaksoiskirjanpito: samanaikaisesti kuin toimimme virallisesti ohjekirjan mukaan, toimintamme kuitenkin perustuu epävirallisiin äänettömiin arvoihin. Meillä saattaa esimerkiksi olla jonkin uskomus siitä, kenestä tulee hyvä tutkija. Näin suosimme vain tietynlaista ihmistyyppiä ja vahvistamme omia uskomuksiamme. Lonka esitti tilanteelle myös hoitokeinoja. Omat tunteet pitää tiedostaa, itsereflektiota voi kehittää (portfoliot, työnohjaus, vertaispalaute), arvojen tuuletus avoimiksi, tyhmien kysymysten salliminen, dialogin käyttö sanelun sijaan sekä jämäkkyys. Kirsti Lonka kertoi lopuksi saksalaisesta, Suomessa vierailleesta tutkijasta, joka ihmetteli käytöstapojamme. - Te olette kuin ketsuppipullo, sanoi saksalainen. Sitä ensin puristaa, ravistaa ja puristaa moneen kertaa eikä mitään tule ulos. Sitten yhtäkkiä kaikki ryöpsähtää päälle. Johtamista vai hallinnointiaProfessori Marja-Leena Piitulainen puhui johtamisesta ja työssä jaksamisesta dekaanin näkökulmasta. Piitulainen johtaa Tampereen yliopiston humanistista tiedekuntaa. Entisestään kiristynyt kilpailutilanne, tulosvastuu, jatkuva opetuksen ja tutkimuksen arviointi, rahapula, pätkätöiden yleistyminen ja ulkopuolisella rahoituksella tehtävä työ ovat lisänneet työpaineita ja samalla henkistä rasittavuutta. Piitulaisen mielestä on kuitenkin positiivista, että yliopistoissa on alettu kiinnittää huomiota työssä jaksamiseen ja johtavuuden väliseen suhteeseen. Tästä ovat osoituksena johtajuusohjelmat, työoloja koskevat tutkimukset sekä TYKY-toiminta.
- Akateemiseen johtajuuteen liittyy erityispiirteitä ja -ongelmia, jotka vaikuttavat siihen, mitä mahdollisuuksia dekaanilla/laitosjohtajalla on vaikuttaa henkilöstön työssä jaksamiseen. O.t.o -johtajuuteen/luottamusjohtajuuteen liittyy mm. määräaikaisuus sekä erilaiset rinnakkaiset työkulttuurit vaikuttavat työyhteisön dynamiikkaan. Johtajuus voidaanmyös usein nähdä “pakkopullana”, josta ei palkita virkoihin valittaessa ja joka vie aikaa tutkimukselta ja opetukselta. - Akateemisen johtajuuden ongelma on myös se, että johtajien kädet ovat pitkälti sidotut - suurelta osin rahan maagisesta voimasta johtuen. Se johtajuuden tunnuspiirre, että johtaja ajaa ja toteuttaa tärkeiksi kokemiaan päämääriä, ei välttämättä päde yliopistojohtajuuteen. Onko todellisuudessa kyse pikemminkin hallinnoimisesta kuin johtamisesta, Piitulainen kysyikin aiheellisesti. Hänen mielestään toimiva johtajuus on oleellinen osa työssä jaksamista. Motivointi, kannustaminen ja palautteen antaminen ovat esimiehen keinoja vaikuttaa henkilöstön jaksamiseen. - Positiivisen palautteen antaminen ei maksa mitään. Olen itse saanut positiivista palautetta, kun olen antanut positiivista palautetta. Johtamiskoulutusta pitäisi Marja-Leena Piitulaisen mukaan lisätä entisestään. Varajohtajajärjestelmää tulisi myös kehittää vastaamaan kasvavaa työmäärää. - Olisi myös etsittävä keinoja, miten akateeminen johtajuus saataisiin nykyistä tavoitellummaksi, Piitulainen tähdensi. Voiko johtajuutta opettaa?Kirjastonjohtaja Marja-Liisa Harju-Khadr puhui kirjastonhoitajan esimiesroolista. Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan kirjastonjohtaja Harju-Khadr sai viime vuonna Hyvä esimies -palkinnon. - Olen miettinyt sitä, voiko johtamista opettaa kenellekään. Eikö se ole taitona verrattavissa shakinpeluuseen? Ellei ihmisellä ole kokonaisnäkemystä, jonka varassa hän laatii toimintastrategian joko tietoisesti tai tiedostamattomasti, ellei ihmisellä ole kykyä saada oivalluksia uusista mahdollisuuksista, ja ellei ole taitoa johdatella käytössä olevia voimavaroja, on vaikea toimia. Ja tällaisia taitoja on käsittääkseni vaikea, ellei mahdoton opettaa. Ne tulevat kokemuksen myötä, jos ovat tullakseen.
- Kirjastoissa johtaminen on johtamista asiantuntijayhteisössä. Asiantuntijat ovat usein vahvoja persoonallisuuksia, ja tämä merkitsee usein ristiriitoja, jotka on jouduttava selvittämään. Vertaus shakinpeluuseen oli ehkä ontuva siinä mielessä, että tässä pelissä nappulat eivät suinkaan ole tahdottomia siirreltäviä, vaan kaikilla on oma näkemys siitä, mihin suuntaan ja kuinka pitkälle pitäisi mennä. Mutta johtamisenhan tämä tekee vielä haasteellisemmaksi ja antoisammaksi ja pelin rikkaaksi. - Kirjastossa on oltava aina ajan tasalla, siitä huolimatta, että se on paikka, josta tulee helposti menneisyytensä vanki. Kovin radikaaleja uudistuksia ei suurten materiaalimäärien vuoksi voi tehdä. Joskus vaikuttaa siltä, että johtajalla on pyrkimys uudistaa uudistamisen vuoksi. - Shakkipelivertausta jatkaen, mikä on sitten se vastustaja, josta on matti tehtävä? Päämääränä kirjastossa on tietysti se, että pelaaja, siis tässä tapauksessa johtaja, johdattelee joukkonsa voittamaan asiakkaan ankean avuttomuuden ja tuskaisen tietämättömyyden tilan, Harju-Khard lopetti. Huutamista ja simputustaSeminaarin viimeisenä puhujana oli dosentti Arja Rautio Oulun yliopistosta. Hän puhui yliopistosta työyhteisönä yhdessä dosentti Matti Nuutisen ja opetushoitaja Marja Väyrysen kanssa tekemänsä selvityksen valossa. Opiskelijoiden kokemasta huonosta kohtelusta tehdyn kyselytutkimuksen tulokset julkaistiin viime vuonna. Joka toinen perustutkinto-opiskelija ilmoitti kokeneensa huonoa kohtelua. Tavallisimmin tämä oli nöyryyttämistä ja halveksuntaa, kielteisiä huomautuksia opiskelijan alasta, huutamista tai karjumista. Hieman enemmän huonoa kohtelua saatiin assistenteilta ja yliassistenteilta kuin professoreilta. Assistentit ja yliassistentit huusivat ja karjuivat opiskelijoille, professoreilta opiskelijat kokivat saavansa halveksuntaa ja nyöryyttämistä. “Hyvä herrat ja sinä tyttö siellä”- kertoi eräs opiskelija kokemuksistaan. Lehtoreilta ja tuntiopettajilta saatiin kielteisiä huomautuksia opiskelijan alasta. Muulta henkilökunnan taholta koettiin huutamista ja halveksuntaa
. Naiset ilmoittivat huonosta kohtelusta useammin kuin miehet ja he kiusaantuivat siitä enemmän kuin miehet. Huonosti kohdeltujen opiskelijoiden määrä lisääntyi opintovuosien myötä; eniten molemmat sukupuolet ilmoittivat sukupuolisen häirinnän tai syrjinnän sekä reputtamisella uhkaamisen lisääntymisestä opintojen edetessä. - Tutkimus nosti esiin asioita, joihin jokainen yliopistoyhteisössä toimiva voi vaikuttaa. Elinikäisen oppimisen perusta luodaan ja usein uudet tutkijat valitaan eri laitoksille jo perusopintojen aikana. Kaikilla yliopistoyhteisön jäsenillä on oikeus saada hyvää kohtelua. Arja Rautio muistutti. Oululaisilla tutkijoilla on tarkoitus tehdä tutkimus on henkilökunnan kokemasta huonosta kohtelusta. Vilkkaan keskusteluosuuden jälkeen Professoriliiton puheenjohtaja Juhani Keinonen päätti seminaarin. Hänen mukaansa yliopisto on konserni, jossa ei päde yleisjohtaminen. - Minkälaista yksikköä johdetaan, on otettava paremmin esille. Johtamisesta puhuttaessa unohdetaan liian usein esim. yksiköiden koot. - Tiedeyhteisön johtajat pitää jatkossakin löytää tiedeyhteisön sisältä, mutta koulutusta akateemiseen johtajuuteen tarvitaan yhä enemmän, Keinonen korosti. Teksti ja kuvat: |