TUPOon takaisin Varsin pian koittaa jo aika, jolloin todelliset
yritykset tulopoliittisen sopimuksen, TUPOn, kokoon runnaamiseksi on taas käynnistettävä.
Ammattijärjestöjen keskusjärjestöt luonnollisesti yrittävät
tätä jo ns. viran puolesta: sehän lienee nykyjärjestelmässä
yksi niiden tärkeimmistä tehtävistä. Kuitenkin ammattiliittojenkin
osalta on todettavissa eräitä näkökohtia, jotka on syytä
ottaa huomioon asiasta keskusteltaessa.
Kun verrataan aikaisempia TUPO-kierroksia
ja liittokohtaisia kierroksia keskenään, voidaan tode-ta, että
nimenomaan virkamiesjärjestöillä TUPO-kierrokset ovat tuoneet selkeästi
paremman tuloksen kuin liittokierrokset. Loistavana poikkeuksena tästä
säännöstä nousee esiin juuri äsken päättynyt
liittokierros, mutta sen toistumiseen ei monikaan taida uskoa. TUPOa suositaan
myös virkamiesten joukossa mielellään juuri siksi, että sen
yhteydessä saadaan valtiovalta mukaan neuvottelupöytään ja
samalla mahdollisuus sopia esim. veronkevennyksistä epäsuorasti. Niin
miellyttäviltä kuin veronalennukset raskaasti verotetuista virkamiehistä
tuntuisivatkin, on kuitenkin syytä huomauttaa, että samat virkamiehet
saavat palkkansa verotuloina kerättävästä potista. Jos siis
onnistumme keventämään kansalaisten, erityisesti palkansaajien
verotaakkaa, voi seurauksena olla painetta julkisten palvelujen säästötoimenpiteisiin.
Tästä johtuen meidän onkin ensin varmistettava yliopistollisten
peruspalveluiden eli rahoituksen taso, ennen kuin voimme ryhtyä murentamaan
rahoituslähteen pohjaa. Paradoksaalista kyllä TUPOn muodostaminen
voi tuntua erityisen vaikealta juuri nyt, kun takana on erinomaisen yhtenäisenä
säilynyt 3,1% korotuslinja. Voidaan aiheellisesti kysyä, miksi pitäisi
mennä TUPOon, kun liittokohtaisellakin saatetaan päästä lähes
samaan tulokseen. Vastausta ei kuitenkaan ole vaikea löytää: uuden
yleisen linjan päänavaajan löytämistä ei voi pitää
mitenkään varmana. Yleisen linjan säilyminen oli myös ns.
työn takana useine lakkoineen ja lakon uhkineen ja dramaattisine sovitteluineen.
Ei voida pitää toivottavana tilannetta, jossa työmarkkinasopimuksia
tehdään valta kunnansovittelijan toimistossa. Tämänkin
vuoksi pitäisi päästä takaisin tekemään raamisopimuksia,
eli siis TUPOa. Tulopoliittisessa sopimuksessa sovitaan yleensä ns. yleisen
linjan mukaisista palkankorotuksista, veroista ja maksuista, sekä järjestelyvarasta,
jonka turvin voidaan hoitaa esim. alakohtaisia ongelmia tai muita pahasti rempalleen
jääneitä yksityiskohtia. Tässäkin on tietty paradoksin
paikka: vaatia kaikille samaa kuin muille ja toisaalta järjestelyvaraa, jolla
kaikki saavat enemmän kuin toiset. Koska tämä systeemi on kuitenkin
jo niin monet kerrat käyty läpi onnistuneesti, on ainoa johtopäätökseni:
meidän on syytä päästä TUPOon takaisin. Vastaväitteenä
voidaan tietenkin esittää, että TUPOon ei enää päästä,
kun joillekin aloille on sovittu eripituisia sopimuksia ja lisävuosille etukäteen
yleisen linjan ylittäviä korotuksia. Käsittääkseni tämä
ei kuitenkaan voi olla ylivoimainen este. Oman ratkaisunsa läpi ajaneet liitot
jäivät nimittäin selvään vähemmistöön.
Niiden jäsenkuntaan kuului vähemmän kuin joka kymmenes palkansaajista.
Sitä paitsi tietyillä vahvoilla aloilla liukumien hallinta edes jälkikäteen
on tunnetusti ollut kaikille hankala tehtävä. Senkään vuoksi
ei tulisi säikkyä TUPOon yrittämistä. Mitä Yliopistolehtorien
liiton tuleviin tavoitteisiin tulee, mainittakoon ensinnä työaikavirkaehtosopimuksen
soveltamisen parantaminen kohti sopimuksen alkuperäisiä tavoitteita,
toiseksi keskiryhmää koskevan virkarakenneongelman ratkaisun edistäminen
Helsingin yliopistolle laaditun sopimuksen henkeen ja kolmanneksi osin edelliseen
liittyen kannustavien palkkauselementtien reaalinen käyttöönotto
palkkaushaarukan koko leveydeltä. Edelleenkään emme voi hyväksyä
opetushenkilöstön palkkaukseen kohdistuvia säästötoimia.
Kaiken tämän vuoksi olemme tietenkin tukemassa "lisää
yliopistojen perusrahoitukseen" -hanketta, joka etenee suotuisasti.
Vesa Kulmala Puheenjohtaja yliopistolehtorien liitto |