Matematiikan lehtori, Hyvä opettaja -palkinnon saanut Pentti Woivalin:
Opiskelijat pitää kohdata yksilöinä
Opiskelijat on kohdattava yksilöinä eikä massana.
Sitä voidaan pitää Helsingin kauppakorkeakoululla Vuoden opettajaksi
valitun lehtorin Pentti Woivalinin mottona. Myös yli sadan hengen luennolla
kuulijoihin saa katsekontaktin ja huulen heitolla voi muuttaa tunnelmaa. Vuodesta
1971 matematiikan lehtorina toiminut pitkän linjan opettaja jää
eläkkeelle vuoden päästä.
|
Pentti Woivalin odottaa taas Australian reissua ja
sukeltelua kirkkaassa korallimeressä. |
Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan Vuoden opettaja -palkinto osui
tällä kertaa ensimmäisen kerran menetelmien opettajaan. Tätä
Pentti Woivalin arvostaa ehkä enemmän kuin sitä että valinta
kohdistui juuri häneen. Aiemmin matemaattiset menetelmät ovat olleet
opiskelijoille pakkopullaa, mutta nyt tilanne on muuttunut. - 10 vuotta sitten
vielä ihmeteltiin, mitä ekonomi noilla tiedoilla tekee, nyt opiskelijoissa
näkee täsmällisen tiedon janon. Ilmeisesti pirstaleista mielipidetietoa
ja informaatiotulvaa on niin paljon nuorten ympärillä, että kiinnostus
kaikkeen eksaktiin tietoon on kasvanut. Tietämys luo itsevarmuutta. Opetusta
ei pidä muuttaa heilurin tavoin Kauppakorkeakoululla opettajia on
arvioitu eri tavoin jo vuodesta 1978 lähtien. Palautteesta on voinut lukea,
onko opetus mennyt perille hyvin vai huonosti. -Minäkin luin 15 vuotta
näitä arvioita ja yritin muuttaa opetustani aina palautteen mukaan.
Kuitenkin taas seuraava palaute osoitti, että se edellinen tapa oli ilmeisesti
sittenkin parempi. Arviot ja opettaminen heiluivat kuin seinäkellon viisarit.
- Sitten vihdoin käsitin, että porukka on niin heterogeenista, että
yhteistä, kaikkia tyydyttävää hyvää on mahdotonta
löytää. Ja opin ottamaan opiskelijat yksilöinä. Woivalinin
mielestä katsekontaktin luominen luennoilla istuviin on erityisen tärkeää.
Se onnistuu 100-150 hengen pakollisillakin luennoilla. Mutta 400 opiskelijan massaluennot
ovat jo liikaa. Niitäkin on Woivalinin pitkälle uralle osunut. -
Huulen heitolla saa porukan nauramaan ja kertomaan, mikä tuntuu hankalalta
asialta. Vaikka opetusaika venyy, siitä ei enää valiteta. Yksi
kurssikin venyi seitsemän viikkoa pidemmäksi kuin alunperin oli tarkoitettu,
mutta napinaa ei kuulunut. Kaikki vain näyttivät tyytyväisiltä
siitä, että tieto oli mennyt perille. - Tykkään opettamisesta.
Ikäkin on varmaan pehmentänyt miestä - opiskelijoista kantaa enemmän
huolta kuin aiemmin, naurahtaa neljän lapsenlapsen isoisä. Woivalinin
mielestä yliopisto-opettajat kaipaisivatkin enemmän eväitä
inhimilliseen kanssakäymiseen ja kommunikointitaitoihin, ei niinkään
pedagogisten valmiuksien lisäkoulutusta. Matematiikan historia inspiroi
Kauppatieteitä opiskelemaan tulevilla ei Woivalinin mukaan ole oikein
mielikuvaa siitä, mitä matematiikka on. Korkeakoulu joutuu paikkailemaan
niitä tietoja ja taitoja, joita pitkän koulutaipaleen pitäisi antaa.
- Koulu antaa tietoa vain palasina, yhteenvetoja ei vedetä eikä kokonaisuuksia
osata muodostaa. Varsinkin matematiikassa oppiminen rakentuu edellisen opitun
pohjalle. Tietämys kasvaa ja ajattelu kehittyy pyramidin tavoin. Woivalin
on huomannut, että kyltereitä kiinnostaa entistä enemmän esimerkiksi
matematiikan historia. - Nykynuoria viehättää sellaiset pitkät
aikajänteet, joista he näkevät olevan hyötyä myös
tämän päivän työskentelyssä. Matematiikan, tieteiden
kuningattareksi mainitun, historia on myös Pentti Woivalinin oma inspiraation
ja voiman lähde. Sitä kertaamalla jaksaa aloittaa innostuneesti aina
uuden lukuvuoden. Woivalin on ainoita humanisteja luokkakokouksissa, joita
Tampereen lyseosta vuonna 1957 ylioppilaiksi kirjoittaneet pitävät vielä
joka toinen vuosi. Kolme neljäsosaa luokkakavereista lähti lukemaan
tekniikkaa. Kaksi valitsi matematiikan urakseen. Woivalin teki Helsingin yliopistossa
lisensiaatin työnkin, mutta väitöskirja jäi kesken, kun esikoinen
syntyi. - Tyttäret voittivat väitöskirjan, hän muistelee
ja katselee lapsenlapsien valokuvia työhuoneensa seinällä. Kokonaistyöaika
aivan ratkaiseva Helsingin kauppakorkeakoulu oli yksi ensimmäisistä,
joka aloitti 1600 tunnin kokonaistyöajan soveltamisen. Pentti Woivalinilla
on vain myönteistä kerrottavaa kokonaistyöajasta. - Meillä
se on ollut ihan ratkaiseva asia. Lehtoreillekin se on tuonut vapaampia mahdollisuuksia
osallistua tutkimustyöhön, erilaisiin kehittämisprojekteihin ja
oman opetuksen suunnitteluun. - Myös hallinto on ollut meillä niin
fiksua, että se on ymmärtänyt kokonaistyöajan antavan mahdollisuuksia
koko korkeakoulun kehittämiseen samalla kun opettajat ovat saaneet kehittää
itseään. Kokonaistyöaika siivitti myös Woivalinin miettimään
opetustapojaan. Urakka onnistui ilmeisen hyvin, koska hän sai pari vuotta
sitten korkeakoulun tunnustuspalkinnon opetuksen uudistamisesta. Matematiikan
opetus rakentuu nyt luentojen, demonstraatioiden, harjoitustöiden ja "ensiavun"
varaan. Sitä mukaa kuin opiskelija oppii, hän voi jättää
alempia muotoja, esimerkiksi ensiavun, pois. - Ensiapuun osallistuu sadan hengen
kurssista noin 20 ja kun tentti lähestyy väkeä voi olla lähes
50. Ensiavussa vastaan vain opiskelijoiden kysymyksiin epäselviksi jääneistä
asioista. Lehtori vetää myös harjoitustyöt. Assistentteja
ei ole harjoitustöiden pitäjinä. Intoa myös yhdistyksen
toimintaan Pentti Woivalinilla on riittänyt innostusta ja aikaa myös
yhdistystoimintaan. Samana päivänä vuonna 1971 kun Woivalin sai
HKKK:lta lehtoraatin, hän kuuli olevansa Lehtoriliiton hallituksen jäsen.
Tuolloin Lehtoriliitossa oli noin 200 jäsentä. Hallituksen jäsenyydestä
hän jäi pois vuonna 1985. Edelleen Pentti Woivalin kuitenkin osallistuu
aktiivisesti Helsingin kauppakorkeakoulun lehtorit ry:n toimintaan. Usein hän
on kokouksissa mukana ainoana miehenä. Menetelmiä on opettamassa kolme
lehtoria, jotka kaikki ovat miehiä. Mutta muutoin lehtorijoukko on naisvaltaista.
- Kaikki kollegat ovat erittäin miellyttäviä ja viehättäviä.
Ja muiden opetustyöläisten kanssa on aina hyödyllistä vaihtaa
kokemuksia. Myös kotona on mahdollisuus mielipiteiden vaihtoon, sillä
vaimo Marianne Woivalin toimi ruotsin kielen lehtorina Helsingin yliopiston kielikeskuksessa.
Ei pelkoa tyhjän päälle jäämisestä 30
vuotta lehtorina täyttyy ensi vuonna. Virallisesti Pentti Woivalin jää
eläkkeelle ensi lukuvuoden lopussa. - Vielä seuraavana syksynäkin
on tiedossa jotain pieniä alan puuhia, matematiikan käyttöön
liittyviä mutta ei varsinaisia opetustehtäviä. Muutoinkaan hänellä
ei ole mitään pelkoa tyhjän päälle jäämisestä.
Jo nyt vapaa-aika täyttyy harrastuksista. Lapin kämpällä käydään
talvisin hiihtämässä ja syksyisin ruskaretkillä melomassa.
Kesät vietetään Kangasalalla kesämökillä ja melotaan
vaimon (molemmat ovat saaneet aikoinaan palkintoja ratamelonnasta) kanssa luonnonkauniissa
maisemissa. Tuttavat ovat jo useamman kerran saaneet houkutelluksi sukeltelemaan
Australian Queenslandin riutoille. Eniten ehkä tulevaa eläkeläistä
kuitenkin vetää puoleensa sepän puuhat Pohjois-Espoon kodin verstaalla.
- Sitten saan mennä pajaan silloin kun haluan ja tehdä niin monta
rautaista ruusua kuin haluan. Käden taitojen kehittäminen alkoi pikkupoikana
puu-ukkojen veistelystä, eteni vähitellen katajan työstämiseen
ja siitä edelleen rautaan. Kylällä Woivalin tunnetaankin ennen
kaikkea seppänä, joka nyt vaan sattuu myös opettamaan kauppakorkeakoululla.
Tyystin erilaisista vapaa-ajan puuhista löytyy varmaan kipinää
myös hyvään opetukseen. Teksti ja kuvat: Kirsti
Sintonen |