M A T T I
K A M P P I N E N Kesän
kynnyksellä, eli huomioita ajasta, elämän rytmistä ja terveydestä
Käsillä oleva megakolumni (melkein kaksi yhden hinnalla) perustuu
alustukseen, jonka pidin Kuopion yliopiston professorin Aulikki Nissisen 60-vuotisjuhlaseminaarissa
18.5.2000. Suomalaista sanomusperinnettä koskevista huomioista olen kiitollinen
professori Seppo Knuuttilalle.
Kiirettä pitää taas kerran "Kiirettä
pitää, sanoi piru kun pierua pyydysti." Monissa suomalaisissa sanomuksissa
on läjäpäin viisautta, tai ainakin kansanviisautta, mutta tästä
kyseisestä oivalluksesta ei kummosia heru. Kantava sanoma on mitä ilmeisimmin
se, että liukkaasti liikkuvaa olioita on vaikea pyydystää. Toinen
aiheeseen liittyvä kansanviisaus on se, jonka mukaan kun ihmisellä on
oikein kiire, niin hänellä on kiire kuin pirulla maailmanlopun edellä.
Tämän viisauden ydin on siinä, että kun on vain äärellinen
ajanjakso käytettävissä, ja monta asiaa tehtävänä,
tulee kiire. Me nykyihmiset olemme monesti samassa asemassa kuin näiden
kansanviisauksien piruparka. Vikkelä pieru joka sujahtelee paikasta toiseen
muistuttaa kellon tikittämää aikaa: juuri kun luulet että
olet ajoissa ja ehdit käymään kaupassa ennen kuin on aika hakea
lapset päivähoidosta, huomaatkin että tuo aika tai ajanjakso, jolloin
kauppa-asiat piti hoitaa, on kadonnut. Mikä pahinta, se ei ole siirtynyt
eteenpäin johonkin selvästi löydettävään lokeroon,
vaan yksinkertaisesti kadonnut. Pyydystettävä pieru, eli kaupassakäymisen
aikaikkuna, vilahtaa taas myöhäisillasta tai seuraavana päivänä.
Tunne, että asiat karkaavat käsistä, on monelle tuttu. Mutta
eiväthän asiat varsinaisesti mihinkään karkaa, jos ei aivan
oikeasti ole pierua pyydystämässä. Kauppa on auki määrättynä
aikana, eli kaupan aukiolo vallitsee omana aikanaan ilman mitään epävarmuutta.
Töiden kasaantuessa työpaikalla ja asioiden karatessa käsistä
kyse on samasta ilmiöstä. Tapahtumat etenevät omaa vauhtiaan, esimerkiksi
kokouksilla on oma pitoaikansa, jota ennen niitä pitää valmistella
ja jonka jälkeen niiden muistiot on kirjoitettava. Kiire tulee siitä
kun ei ehdi mukaan, on virittäytynyt toisenlaisiin rytmeihin kuin se järjestelmä,
jonka kanssa työskentelee. Elämän rytmit Onko elämällä
omaa rytmiä? On, ja useita onkin. Ihmiselämällä on monia rytmejä,
joiden keskinäinen kilpailu, harmonia ja riitasointu ovat elämää
itseään. Ihmisen biologisessa rakenteessa on monia kelloja, aineenvaihduntaan
ja valo-ohjautuvuuteen liittyviä, jotka saavat meidät esimerkiksi nukahtamaan
ja heräämään. Nämä mekanismit kehittyivät jo
kauan aikaa sitten, ja se ympäristö, jossa ne muotoutuivat, oli niukasti
kalustettu, mitä tulee teknisiin vempaimiin. Sateen- ja auringonsuojat, kivestä
tehdyt leikkurit ja kaivuukepit, sekä myöhemmin tuli olivat ensimmäisiä
suojaavia ja välittäviä kerroksia, jotka erottivat meidät
luonnon rytmeistä. Teknologian kerrosten runsastuminen on tuonut meille
vapauden luonnosta, mutta samalla antanut mahdollisuuden rytmien manipulointiin
ja ihmisen muokkaukseen. Biologisten rytmien ohella ihmistä ohjaavat sopimuksenvaraiset
rytmit, kuten viikkorytmi tai sellaiset sopimuksenvaraiset ajalliset oliot kuten
soveliaan vierailun pituus, lapsuuden loppuminen ja vanhuuden alkaminen. Ihmisen
biologia ei näitä tapahtumia sanele, vaikka se joitain vinkkejä
antaakin, esimerkiksi siitä milloin elämä on ehtoopuolella. Ihminen
tarvitsee sopimuksenvaraisia rytmejä samalla tavalla kuten muutakin kulttuuriaan,
eikä isoaivoisena olentona oikein pärjäisi ilman sopimuksenvaraisia
rakennelmia, kuten teollista tuotantoa, virastotyöaikaa, tulospalkkausta
tai kiireen vähentämiseen tarkoitettuja seminaareja. ...
virastoissa ihmiset pönöttävät kesäpäivinä
sisätiloissa tietokonetta näpytellen ja hikisen kuumiin puhelimenluureihin
takertuen. Huutava vääryys, kertoo meidän biologiamme. |
Joka
tapauksessa, teknologian ja muun kulttuurin monimutkaistuessa ihminen luo uusia
elämän rytmejä, jotka kilpailevat keskenään, ja vain
aniharvoin ovat harmoniassa keskenään. Ihmisen biologia joutuu monesti
altavastaajan asemaan, niin tiukka ote on sosiaalisilla rytmeillä. Koululaiset
raahautuvat talviaamuina kahdeksaksi kouluun, vaikka ketään ei huvita,
ja virastoissa ihmiset pönöttävät kesäpäivinä
sisätiloissa tietokoneita näpytellen ja hikisen kuumiin puhelimenluureihin
takertuen. Huutava vääryys, kertoo meidän biologiamme. Mutta keskinäiset
sopimuksemme saavat meidät tekemään kaikenlaista tyhmää.
Kuten luonnonsuojelija Pentti Linkola aikoinaan kirjoitti, erityisesti nuorten
ihmisten kohdalla on surkeaa nähdä miten nuorukaiset, joiden pitäisi
laulaa, tanssia ja naida mäntykankailla puolukkaterttu suussa, pakotetaan
sisätiloihin omaksumaan aatteita, jotka vain edesauttavat biologisen monimuotoisuuden
tuhoutumista. Pahinta mitä Linkola tietää, on kesäyliopisto.
Rytmihäiriöitä Mutta ihminen kestää melkein
mitä vain. Elämän rytmien vääristyminen ja epäharmonia
ei tule kuin harvoin esille niin selkeästi, että oivaltaisimme mistä
kyse. Tavallisempaa on, että kiireen ja muiden rytmihäiriöiden
oireet ovatkin juuri rytmihäiriöitä, hitaasti kasvavaa stressiä,
ruumiin hälytystilaa, joka pikkuhiljaa myrkyttää elämän
ja lopulta sen sammuttaa. Elämä on tilastollinen harvinaisuus universumissa,
ja sitä pitäisi vaalia. Elottomia, myrkyistä jähmeitä
liikkumattomia lampia universumissa on senkin jälkeen, kun ihmisiä ja
muita monimutkaisia eliöitä ei enää ole. Uupuminen tai yksinkertaisesti
tympääntyminen väärien rytmien kohdellessa kaltoin meidän
aurinko- ja ilmahakuista ruumistamme ovat terveyden ja elämän merkkejä.
Jokaisen kiireen uuvuttaman ihmisen pitäisi iloita siitä, että
ainakin hänen ruumiinsa muistaa, millaiset asiat ovat hyviä. Kiire
on osittain sopimuksenvaraista. Kansansanomuksen piru, joka koittaa omiaan kerätä
ennen maailmanloppua, on totisen paikan edessä. Maailman loputtua loppuu
myös kaikki muu, aika mukaanlukien. Tavallisen pulliaisen kiireen kohdalla
näin ei ole kuin poikkeustapauksissa, silloin kun joku todellakin vetelee
viimeisiään ja aika on käymässä vähiin. Useimmiten
tilanne on se, että aikaa kuitenkin riittää kuvitellun takarajan
jälkeenkin, esimerkiksi kauppa on auki seuraavana päivänä,
tai hakemuksen voi lähettää seuraavana vuonna. Siirtyneissä
toiminnoissa on myös se hyvä puoli, että niihin saattaa kertyä
ajan myötä ripaus viisautta, eli tietää mitä ostaa tai
mitä hakee. Mutta pääsääntöisesti olemme itse
tekemiemme ajallisten kahleiden vankeina, valitellen kramppautuvia hartioita ja
hikoilevaa takamusta, kun tukahdutamme elämämme teollisen tuotannon
ja markkinatalouden alle. Kurkistus tulevaisuuteen Tulevaisuudessa
asiat voivat olla paremmin, kuten meillä tulevaisuudentutkijoilla on taipumus
uskoa. Kenties vuonna 2100 oikearytminen elämä on se normi, jonka toteuttamiseen
niin talouselämä, lääkelaitos kuin Kuopion yliopistokin on
valjastettu. No jaa, kurkistakaamme tulevaisuuteen, vaikkapa vuoteen 2100, oikein
kunnolla. Aulikki tallusti Kuopion yliopiston terveystieteen ja rytmitutkimuksen
laitoksen käytäviä. Tammikuinen Kuopio oli hyisen sateen hiljentämä,
kun ilmaston lämpenemisen myötä ei Savoonkaan saatu enää
kunnon talvia. Aulikki oli kunnioitettavat 160 vuotta vanha, ja hän oli edelleen
töissä Kuopion yliopistossa. Kuopio ja sen yliopisto olivat muuttuneet.
Puijolla ei enää hiihdelty, vaan kuopiolaisetkin olivat omaksuneet liikuntamuodoksi
pimeydessä kävelyn kuten rannikolla asuvat heimoveljensä. Kuopion
yliopisto oli kasvanut aivan hillittömästi, kun Suomesta oli lakkautettu
muut paitsi Helsingin ja Kuopion yliopistot. Helsinkiläiset olivat nimittäin
pelänneet, että jos Kuopion yliopisto laitetaan kiinni, loputkin savolaiset
tulevat Helsinkiin ja silloin pääkaupunkilaiset ovat pulassa. Kuopion
yliopistossa oli vain yksi tiedekunta, rytmitutkimuksen tiedekunta, jonka merkittävin
laitos Aulikin laitos oli. Kansanterveystiede oli lakkautettu siinä vaiheessa,
kun kävi ilmi että voi, sokeri ja sianliha ovat ihmiselle hyväksi.
Turhautuneet kansalaiset, jotka olivat osallistuneet tutkimuksiin ennen tätä
löydöstä ja kiusanneet itseään kevytlevitteillä
ja sokerittomalla kahvilla, olivat joukolla vaatineet tieteenalan lakkauttamista.
Pohjois-Karjala -projektista ei tämän löydöksen jälkeen
oikein kukaan uskaltanut puhua, niin kuumina kävivät tunteet. Yleislääketiede
oli korvattu rytmitutkimuksella, kun oli saatu selville terveyden kultainen sääntö:
ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Esimerkiksi ruokapöydässä
silloin kun on tarjolla hyvää ruokaa, juomaa ja hauskaa seuraa, ja nukkumassa
silloin kun väsyttää. Aamulla kannattaa käydä kävelyllä
ja iltapäivällä ottaa torkut. Hitaus
oli muutenkin kova sana vuonna 2100, kun oli oivallettu että siitähän
se lisäarvo syntyy, kun tehdään asioita ajan kanssa. |
Terveyden
salaisuus, asioiden ja toimintojen oikea rytmitys, löi ällikällä
monet lääketieteilijät, jotka olivat tottuneet rakentamaan uransa
sen varaan, että joko he määräävät lääkkeitä,
pistävät injektioita tai leikkaavat potilaita. Kuopiossakin oli nähty
koko joukko eksyneitä lääketieteilijöitä kun terveyden
avaimet oli paljastettu. Aulikki olisi omasta puolestaan ollut jo vuosikymmeniä
eläkkeellä, mutta juuri kun hän oli täyttämässä
64 vuotta, eläkeikä nostettiin 75 vuoteen. Ja annas olla, kun tuo maaginen
raja lähestyi, kuopiolaiset virkaveljet ja -siskot menivät löytämään
ihmisen ikääntymistä säätelevän geenin, ja Kuopion
yliopiston professorit laitettiin ensimmäisinä eliniän pidennysprojektiin.
EU:n geneettisen manipulaation toimistossa ajateltiin, että olisi vähintäänkin
oikeudenmukaista laittaa menetelmän keksijät kantamaan myös sen
seuraukset. Hieman samaan tapaan kuin usein keittiössä häärätessämme
ajattelemme, että modernien mehupurkkien, joita siis ei saa auki ilman että
puolet mehusta on pöydällä tai peukalo purkin sisällä,
keksijät joutuvat viettämään ainakin osan ikuisuudesta mehupurkkejaan
availlen. Elämän rytmi sai kokonaan uusia ulottuvuuksia kun elinikää
pidennettiin. Enää ei tarvinnut ajatella, että viidenkymmenen villitys
olisi viimeinen varvi sitä herkkua, vaan villitystä riitti aina viidenkymmenen
vuoden välein. Sairaaloiden ensiapuosastoilla korjattiinkin lukuisia Kuopion
yliopiston 150-vuotiaita professoreita, jotka olivat nuorten orhien tapaan kirmanneet
pitkin tantereita, mutta joiden nivelet olivat pettäneet. Aulikki oli
tuossa sadan ikävuoden hujakoilla saanut pysyvän määräyksen
olla professori lopun elämäänsä - tosin tälle ajanjaksolle
ei ollut enää yhtä selkeää odotusarvoa kuin aikaisemmin.
Opetus ja tutkimus olivat paljon hauskempaa kuin aikaisemmin, kapeakatseisen biolääketieteen
kultakaudella. Nyt lääkärien peruskursseilla opetettiin onnellisen
elämän rytmityksen pääpiirteitä ja haavojen paikkaamista,
jatkokurssilla rytmien korjaamista ja kunnollisten aterioiden valmistamista, sekä
erikoiskurssilla joko tarinankerrontaa tai hidasta elämää, valinnan
mukaan. Hitaus oli muutenkin kova sana vuonna 2100, kun oli oivallettu että
siitähän se lisäarvo syntyy, kun tehdään asioita ajan
kanssa. Yliopistoissa maisterintutkinto oli kymmenen vuoden opiskelun lopputulos,
ja opiskelijat keskittyivät yhteen asiakokonaisuuteen kerrallaan. Jos opiskelija
stressaantui, opettajan tehtävänä oli toppuutella ja muistuttaa,
ettei tässä mikään kiire ole. Näin saatiin taitavia,
viisaita ja onnellisia ihmisiä, joiden terveyskin oli vallan mainiolla tolalla.
Mutta eliniän pidennysprojektilla oli omat varjopuolensa. Vaikka elimet säilyivät
pääosin nuorina ja toimintakelpoisina, aivoissa tapahtui kummia. Muistoja
oli liikaa, aina kaoottisuuten asti, ja pitkäikäisten huumorintaju oli
melko eksoottista. He saattoivat nauraa katketakseen tavallisen opiskelijan nähdessään,
ja tämä aiheutti melkoista vieraantumista sukupolvien välille.
Olivathan professorit aiemminkin naureskelleet opiskelijoille, mutta nämä
erityisen vanhat professorit nauroivat vallan tolkuttomasti. Osa opiskelijoista,
erityisesti ensimmäisen vuosikurssin väli, karttoi Aulikkia ja kumppaneita
juuri tästä syystä, sillä kukapa haluaisi tulla nauretuksi
oikein kunnolla. Eliniän pidennysprojekti oli siirtynyt huomaamatta niinsanottuun
autopoieettiseen eli itseohjautuvaan vaiheeseen, eli elämä itse oli
kehittänyt lisää menetelmiä itsensä ylläpitämiseksi.
Nauru pidentää ikää. |