Voimavarakehitys - oikeansuuntaista mutta riittämätöntä
Kansainvälisen vertailun perusteella Suomessa
panostetaan yliopisto-opetukseen erittäin niukasti voimavaroja. Yliopistoalan
järjestöt ovat yhteisrintamana voimakkaasti vaikuttaneet perusrahoituksen
kääntämiseksi myönteisemmäksi. Myönteisiä merkkejä
yhteisvaikuttamisesta on nähtävissä. Ne ovat kuitenkin tavoitteisiin
nähden riittämättömiä. Aivan tuoreen
OECD:n koulutusraportin (Education at a Glance, OECD indicators, 2000 Edition)
mukaan Suomessa on viimeaikoina suhteellisesti katsoen vähennetty voimavarapanostusta
koulutukseen. Tästä huolimatta Suomi on edelleen OECD:n kärkimaita
mitattuna koko koulutusjärjestelmään suunnattavan BKT-osuuden perusteella.
Tämä on hyvä. Mielenkiintoista on tehdä vertailuja myös
eri koulutusasteiden välillä. Suhteessa OECD-maiden keskiarvoon ja
GDP-arvoon (GDP on olennaisesti sama kuin BKT) per capita Suomen käyttämien,
opiskelijaa kohti laskettujen varojen suhde ensiasteen koulutuksessa oli 121 %,
toiseen asteen koulutuksessa 96 % ja kolmannen asteen koulutuksessa 78 % , josta
ammattiin suuntautuva koulutuksen osalta 97 % ja yliopistokoulutuksen osalta
73 %. Suomessa panostetaan siis kansainvälisen vertailun perusteella
voimavaroja erittäin niukasti nimenomaan yliopisto-opetukseen. Tässä
suhteessa kuulutaan siis OECD:n "hännänhuippuihin". Kaikki
yliopistoissa toimivat henkilöt, niin opiskelijat kuin opettajat ja muut
henkilöstöryhmät, ovat jo pitkään tienneet ja kokeneet
jokapäiväisesti kansainvälisenkin vertailun osoittaman tosiasian:
yliopistoissa vallitsee suuri niukkuus perustoimintoihin suunnatuissa voimavaroissa.
Tämän tosiasian ovat tienneet myös yliopistoalan järjestöt.
Kehysbudjetti ja yliopistot Kuluvan vuoden maaliskuun puolivälissä
julkistettiin valtion ns kehysbudjetti vuosille 2001-2003. Vuonna 2001 OPM:n pääluokka
kasvaa noin 1,9, miljardilla markalla verrattuna vuoteen 2000. Prosentuaalisesti
kasvua on noin 7 %. Vuoden 2001 jälkeen OPM:n kehys ei juuri kasva. Valitettavasti
kehysbudjetin laatijoiden tarkoituksena on "kierrättää"
vuodelle 2001 tuleva OPM:n kehyksen kasvu yliopistojen ohi. Yliopistojen tarpeet
ja yliopistoväen oikeutetut odotukset eivät ole vielä saaneet vastakaikua
kehysbudjetissa. Kehysbudjetin laatijoiden mielestä OPM:n toiminta-alalla
on siis yliopistoja priorisoidumpia kohteita. Vuoden 2001 budjetti tulee maan
hallituksen lopullisesti ratkaistavaksi elokuun alkupuolella pidettävässä
budjettiriihessä. Tuolloin nähdään, miten pitävä
kehys todella on vuoden 2001 osalta. Yhteisrintama Yliopistoissa
toimii useita eri järjestöjä. Niillä on monesta asiasta erilainen
mielipide. Tämä on aivan luonnollista. Yhteisissä yliopistoasioissa
ne ovat kuitenkin löytää toisensa. Yliopistoalan varsinaiset
järjestöt muodostivat yhteisrintaman pyrkimyksenään perusvoimavarakehityksen
kääntäminen myönteisemmäksi. Niin suuri on ollut huoli
ja vastuu yliopistoväen yhteisestä asiasta. Tällainen yhteisrintama
on ilmeisesti ollut ensikertaista , ainakin nyt tapahtuneessa laajuudessa. Yhteisrintamaan
ovat kuuluneet akavalaiset järjestöt Professoriliitto, Tieteentekijöiden
liitto ja Yliopistonlehtorien liitto, Valtion ja erityispalvelujen ammattiliito/SAK,
Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto/STTK ja Suomen ylioppilaskuntien
liito. Yhteisrintaman toimintaan ovat osallistuneet myös mainittujen järjestöjen
alajärjestöt. Yhteisrintaman toimintaa ovat tukeneet myös monet
muut järjestöt, kuten keskusjärjestö AKAVA ja sen eräät
muut jäsenjärjestöt. Myös Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto
on tukenut yhteisrintaman tavoitteita. Yhteisrintaman kaikki toimenpiteet on
tehty yksissä tuumin. Ennen yhteisiä julkisia tai muunlaisia kannanottoja
asiat on keskusteltu lävitse rintaman sisällä. Tähän
asti on vallinnut konsessus. Vaikuttaminen voimavaroihin Yhteisrintaman
vaikuttamiskeinot ovat olleet moninaiset. Asiassa on pidetty tiedotustilaisuuksia.
Yhteisrintaman aineistoa on levitetty laajasti. Perusvoimavarojen lisäämisen
puolesta on järjestetty suurmielenosoituksia. Yhteisrintaman edustajat ovat
tavanneet tasavallan presidentin, joka osoitti tilaisuudessa ymmärtämystä
yhteisille tavoitteille. Vastaavanlainen ymmärrys saatiin tavattaessa pääministerin
edustajana valtiosihteeri Rauno Saarta. Tarkoituksena on tavata myöhemmin
myös opetusministeri ja keskustella hänenkin kanssaan yliopistojen perusvoimavarojen
niukkuudesta. Eduskunnan sivistysvaliokunnalle on luovutettu järjestökohtaisesti
samansuuntaiset kirjelmät. Opetusministerin budjettivirkamiesten kanssa on
neuvoteltu yliopistobudjetista jne. Yhteisrintaman edustajat ovat tavanneet
myös valtionvarainministerin. (Hänelle luovutettu yhteiskirjelmä
löytyy täältä.) Kyseisestä
kirjelmästä näkyy selvästi myös yhteisen tavoitteen perustelut
ja itse tavoite. Tavoite on saada jo ensi vuonna yliopistojen perusrahoitukseen
1,2 miljardin tasokorotus. Tämä tarkoittaa tähän vuoteen verrattuna
noin 20 %:n kasvua valtion budjetissa yliopistojen voimavaroihin. Myönteisiä
merkkejä Järjestöjen yhteisrintama aloitti toimimaan todenteolla
huhtikuussa. Toiminnan myönteisiä tuloksia on kuitenkin jo nyt nähtävissä.
Niitä on kuvattu jäljempänä. Alkuvuodesta tulleet palkankorotukset
(se kuuluisa 3,1 prosentin yleinen linja) on budjetoitu yleensä valtiolla
ainakin toistaiseksi vajavaisesti. Yliopistoväelle tulevat korotukset on
kuitenkin budjetoitu yliopistoille täysimääräisesti. Vuositasolla
tämä tekee n.120 miljoonaa mk. Toukokuun lopulla maan hallitus teki
varsinaisen budjetin ulkopuolella ns tulevaisuuspakettia koskevan periaatepäätöksensä.
Tulevaisuuspaketissa yliopistot ovat saamapuolella. Paketissa kasvatetaan yliopistojen
perusrahoitusta vuosittain niin, että tällä perusteella se on vuonna
2003 250 miljoonaa nykyistä suurempi. Tämä raha on ilmeisesti ns
korvamerkitsemätöntä. Lisäksi paketin perusteella tulee yliopistoille
Suomen akatemian overheadia ja eräitä muita eriä. Paketti merkinnee
kokonaisuudessaan n. 350 miljoonan lisärahoitusta yliopistoille vuonna 2003
nykyiseen verrattuna. Ennen vuotta 2003 tulevaisuuspaketin korotusvaikutukset
yliopistoille ovat tätä pienemmät. Savutetut ja sinänsä
myönteiset tulokset eivät mitenkään vastaa asetettua tavoitetta
kasvattaa yliopistojen perusrahoitusta jo vuonna 2001 1,2 miljardilla. Suunta
on kuitenkin selkeästi oikea. Yliopistojärjestöjen vaikuttaminen
ei ole ollut tuloksetonta. Ilman järjestöjen vaikuttamista myönteisiä
merkkejä ei olisi. Tämä rohkaisee jatkamaan ja kehittämän
toimintaa. Jatkotoimenpiteet Moni asia on vielä ensi vuodenkin
osalta auki ja odottaa ratkaisuaan. Yliopistojen voimavaroihin vaikuttamiselle
on vielä mahdollisuuksia ja tilaa. Korkeakoululaitoksen (oikeammin yliopistolaitos)
ns. voimavarapykälä on nyt katkolla. Sen jatkamisesta ja sisällöstä
käydään kovaa vääntöä yliopistotahojen ja lähinnä
valtionvarainministeriön kesken. Oikeansisältöisenä voimavarapykälä
toisi mahdollisuuden yliopistojen toimintaedellytysten parantamiselle. Viime
vuoden lopulla julkaistuun VALPAS- raporttiin sisältyy valtiotyönantajien
käsitys siitä, että yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkakilpailukyky on kaikista heikointa koko valtionhallinnossa. Tilanne
vaatii ehdottomasti korjausta. Tämä on myös budjettikysymys, johon
täytyy vaikuttaa. Valtion ensi vuoden budjetti tulee päätettäväksi
elokuisessa budjettiriihessä ja sen jälkeisessä eduskuntakäsittelyssä.
Vaikka aikaisemmin esillä ollut kehysbudjetti ei kovin paljoja lupaile yliopistoille,
ei ole syytä heittää tässäkään suhteessa pyyhettä
kehään. Yliopistojen toimintaedellytykset, voimavaratodellisuus ja kansainvälinen
vertailu oikeuttavat ja velvoittavat toimimaan myös tässä asiassa.
Mitään vaihtoehtoa yliopistojen voimavarojen lisäämiseksi
ei ole syytä sulkea pois. Jorma Virkkala |