Ammattijärjestöjen ja OPM:n välistä dialogia
kehitettävä Pohjoismaiset yliopistonopettajia
ja tutkijoita edustavat ammattijärjestöt kokoontuvat joka vuosi keskustelemaan
ajankohtaisista asioista. Uusimmassa Tukholman kokouksessa kävi selväski,
että Suomen tilanteeseen verrattuna muissa pohjoismaissa opetusministeriö
tekee paljon enemmän yhteistyötä ammattijärjestöjen kanssa.
Pohjoismainen yhteistyö on yliopistosektorilla perinteisesti
ollut vilkasta ja antoisaa: yliopistonopettajia ja tutkijoita edustavat ammattijärjestöt
kokoontuvat joka vuosi kongressiinsa ja hallitusten tasolla yliopistojen kehittämisestä
vastuussa olevat tahot vertailevat ja koordinoivat jatkuvasti kehittämistyön
edistymistä eri maissa. Tänä vuonna ammattijärjestöjen
kokous pidettiin 11.-12. toukokuuta Tukholmassa. Osallistujia oli neljästä
pohjoismaasta yhteensä 20 järjestöaktiivia. Suomesta Professoriliittoa
edusti Ralf Helenius, Tieteentekijöiden liittoa Björn Fant
ja Klaus Sundbäck ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ:tä
sekä Yliopistonlehtorien liittoa Maj-Len Rönkä. Järjestäjänä
toimi Sveriges universitetslärarförbund SULF. Ohjelmassa kuultiin
aluksi eri osanottajamaiden katsaukset yliopisto-opetusta ja tutkimusta koskeviin
ajankohtaisiin linjauksiin ja päätöksiin. Vaikutelmakseni jäi,
että muissa pohjoismaissa valtiovalta opetusministeriön muodossa osallistuu
ja sitoutuu paljon suuremmassa määrin suunnitteluun ja kehittämistyöhön
yhdessä ammattijärjestöjen kanssa kuin meillä täällä
Suomessa. Hyvänä esimerkkinä tästä on virkarakenneuudistus,
joka Ruotsissa toteutettiin koko maata koskevana ja hyvässä yhteistyössä
valtiovallan kanssa. Meillä OPM on työntänyt suunnittelutyön
järjestöille ja yksittäisille yliopistoille ja "toimii konsulttina
tarvittaessa", mutta ei suostu ottaamaan koordinoivaa kokonaisvastuuta näin
tärkeässä yliopistojen tulevaa toimintaa koskevassa asiassa.
Suomen virkarakenneasia tuuliajolla |
Ingrid Stage (Dansk MagisterfØrening, Tanska) ja
Kari Kjenndalen (Forskerforbundet, Norja) keskustelivat yliopistonopettajia ja
tutkijoita edustavien pohjoismaisten järjestöjen Tukholman kokouksen
tauolla. |
Kun Nordiskt möte, kuten tätä
pohjoismaista yliopistojärjestöjen tapaamista kutsutaan, kaksi vuotta
sitten kokoontui Oslossa oli yhtenä pääteemana eri maiden yliopistolliset
virkarakennekaavailut. Suomen edustajat joutuivat silloin toteamaan, että
virkarakenneuudistus nähdään meillä ehdottoman välttämättömänä
toimenpiteenä mutta että OPM ei tahdo ottaa suunnittelun vetovastuuta.
Kirjoitin silloin raportissani, että "on näkyvissä merkkejä
siitä, että OPM määrittelee virkarakenneasiat yliopistojen
omassa piirissään ratkaistaviksi asioiksi ja vaarana on, että saamme
pian yhtä monta virkarakennetta kuin on yliopistojakin" (Acatiimi 6/98).
| "Näin
opiskelijat Uppsalassa 1950-luvulla kommentoivat Suomen sisäpolitiikkaa!"
Yksi heistä oli Bert Fredriksson. Ruotsin SULF:n pitkäaikaiselle toiminnanjohtajalle
viime toukokuun pohjoismainen kokous oli viimeinen. Hän jää eläkkeelle
ensi keväänä. |
Pahat aavistukset
ovat osittain toteutuneet, meillä on nyt Helsingin yliopiston itse kehittelemä
virkarakennemalli, josta on tehty tarkentava virkaehtosopimus, sekä erinäisiä
muita virkarakennekaavailuja muissa yliopistoissa. Kuten viime vuosina tapana
on ollut tässä maassa, uudistus tulee toteuttaa ns. kustannusneutraalisti
eli sillä edellytyksellä, että " yliopisto voi tehdä
sen tarkoitukseen käytettävissään olevien määrärahojen
puitteissa". On täysin ymmärrettävää, että
Helsingin yliopisto nyt on uudistuksensa toteuttamisen kanssa vaikeuksissa. Uudistus
on sinänsä oikeansuuntainen ja niin kuin TTL:n puheenjohtaja Björn
Fant totesi, se antaa yliopistoille hyvät mahdollisuudet kohentaa tutkijoiden
palkkaus- ja työsuhdeturvaa. Nyt on kuitenkin ahdingosta kasvanut esiin kaavailuja,
jotka esimerkiksi yliopistonlehtorien osalta Tukholmassa olevat pohjoismaiset
yliopistojärjestöt totesivat virkaehtosopimuksen vastaisiksi: kun keskikategoriaan
kuuluvan yliopistonlehtorin viran palkkaushaarukka on alemmassa kategoriassa A24-A26
ja ylemmässä A26-A27 ja kun sopimuksen Huom 4:n mukaan "yliopistonlehtorit
sijoittuvat pääsääntöisesti ylempään lehtorikategoriaan"
ei HY:llä ole lupa sijoittaa uusia yliopistonlehtoreita pääsääntöisesti
alarajalle eli palkkausluokkaan A24. Bolognan julistus ja yhteistyön
tiivistäminen Bolognan julistukseen on kirjattu tavoite luoda yliopisto-opetukselle
yhteiseurooppalainen perusta. Tämä velvoittaa pohjoismaita ottamaan
omalta osaltaan kantaa siihen, mihin suuntaan kansallista tutkintojärjestelmää
tulisi ohjata. Tähän suunnittelutyöhön OPM:n tulisi ryhtyä
tiiviissä yhteistyössä yliopistosektorin ammattijärjestöjen
kanssa. Ainakin Tanskan ja Suomen edustajat saattoivat tuoda kokouksen tietoon,
että näissä maissa ei ole vielä ryhdytty minkäänlaisiin
toimenpiteisiin asian suhteen valtiovallan taholta. (Björn Fantin pääkirjoitus
Acatiimin numerossa 4/2000 käsittelee Bolognan julistuksen lähtökohtia
ja haasteita.) Jo vuosi sitten pidetyssä Helsingin Nordiskt möte
-kokouksessa keskusteltiin pohjoismaisten yliopistonopettajajärjestöjen
yhteistyön tiivistämisestä myös paperilla, eli ns. yhteistyösopimuksen
solmimisesta. Tätä asiaa päätettiin kehitellä edelleen
ja saada valmiiksi konkreettinen ehdotus yhteistyömuodoiksi jo ennen ensi
kevään Kööpenhaminan kokousta. Esimerkiksi järjestön
jäsenen työskentelemen toisessa pohjoismaassa saattaa aiheuttaa ongelmia,
joissa tarvittaisiin yhteisiä edunvalvontalinjauksia. Palkkavertailut
kiinnostavat Palkkauskehityksen seuraaminen eri maiden osalta ja vertailujen
tekeminen on perinteisesti kuulunut pohjoismaisten kokousten asialistalle. Yleisesti
voidaan sanoa, että Suomi on menestynyt tässä vertailussa heikosti.
Verrattuna kahteen edelliseen vuoteen ei ole tapahtunut suuria siirtymiä.
Väitelleiden assistenttien ryhmässä "palkkahaitarin"
suuruus on 25% ja Tanskan tohtorien palkkaus on suunnilleen saman verran suomalaisia
ostovoimaisempi. Järjestys: Tanska, Norja, Ruotsi ja Suomi. Lehtorien
ryhmässä "palkkahaitarin" suuruus on 16%. Järjestys:
Tanska, Ruotsi, Norja ja Suomi. Professoriryhmässä "palkkahaitarin"
suuruus on 23%. Järjestys: Tanska, Ruotsi, Suomi ja Norja. Tässä
ryhmässä Suomi ei siis jää viimeiseksi ja kärkimaa Tanska
on vain 13% Suomea edellä. Kun verrataan pohjoismaisten teollisuustyöntekijöiden
palkkauksien ostovoimaa, ero on jo 30% luokkaa ja järjestys on tällöin
Tanska, Norja, Suomi ja Ruotsi. On ilmeistä, että Suomen yliopistojen
opettajien ja tutkijoiden palkkojen piristykseksi tarvitaan tuhti TUPO ja valtava
VALPAS-raha, ennen kuin alamme pärjätä paremmin pohjoismaisissa
vertailuissa! Suomen mielenilmaus perusrahoituksenpuolesta Kokoukselle
selostettiin myös Suomessa toteutettua SYL:in ja kaikkien yliopistollisten
henkilöstöjärjestöjen yhteistä kampanjaa, jossa vaaditaan
perusrahoituksen lisäämistä 1,2 miljoonalla markalla. Jakamamme
materiaali ja informaatio herätti erittäin paljon mielenkiintoa ja katsottiin
tämän antavan hyviä malleja myös muissa pohjoismaissa toteutettaville
vastaaville mielenilmauksille. Taustalla olevat ongelmat eli perusrahoituksen
hupeneminen tulosohjauksen rahanjakomallien tähden ovat kaikkialla pohjoismaissa
samat. Toivottavaa olisi nyt, että myös Suomen hallituksen opetusministeri
haluaisi kuulla, mitä yhteisdelegaatiolla on sanottavana yliopistojen rahoitusongelmista.
Tasavallan presidentti Tarja Halosen ja valtiovarainministeri Sauli Niinistön
myönteinen suhtautuminen kampanjaan on ollut yliopistoväelle ja opiskelijoille
erittäin rohkaisevaa. Teksti ja kuvat: Maj-Len Rönkä
|