PBL -rajoja rikkovaa opetusta yliopistossa
"Kuntoutus - moniammatillista yhteistyötä" -opintojakso
toteutettiin Tampereen yliopistossa syksyllä 1999. Opintojakso raivasi uusia
polkuja yliopistomaailmaan. Uutta yliopistomaailmassa oli se, että opintojaksolla
tieteen ja perinteisen opetuksen raja-aidat ylitettiin. Lääketieteen,
psykologian ja sosiaalipolitiikan laitosten yhteistyönä toteuttama opintojakso
kokosi kolmen eri pääaineen opiskelijat yhdessä opiskelemaan kuntoutusta
yliopistoissa harvoin käytetyllä ongelmalähtöisellä oppimismenetelmällä
(Problem-based learning, PBL).
Kuntoutusopetukselle yhteiskunnallinen
tilaus Kuntoutusopetuksen henkiin herättämisen motiivina Tampereen
yliopistossa oli havainto lisääntyvästä kuntoutustarpeesta
yhteiskunnassamme. Erityisesti vanhusten, työttömien, vammaisten ja
pitkäaikaissairaiden kasvava joukko tarvitsee avukseen ammattilaisia, jotka
kykenevät opastamaan asiakkaita kuntoutusjärjestelmien tarjoamien palveluiden
ja taloudellisten etuuksien hyödyntämisessä. Toisaalta kuntoutuksen
opintojakson tarve perustui työelämässä kuntoutustehtävissä
työskenteleviltä yliopistolle kantautuneeseen viestiin kuntoutusammattien
vaativuudesta. Kuntoutuslääkäri tarvitsee tehtävissään
sosiaali- ja psykologiatieteissä opetettavia asioita. Vastaavasti psykologian
ja sosiaalipolitiikan kuntoutusammateissa työskentelevillä on tarve
tuntea ja ymmärtää myös lääketieteen toimintatapaa.
Laaja-alaisen osaamisen tarve on tullut esille moniongelmaisten asiakkaiden määrän
lisääntymisen kautta. Masentunut, köyhä, sairas ja monipuolista
kuntoutusta tarvitseva asiakas on yhä tyypillisempi näky niin lääkärin,
psykologin kuin sosiaalityöntekijänkin vastaanotolla. Osa käytännön
kuntoutustyöntekijöistä kokee epävarmuutta näissä
kohtaamisissa. Opintojakson tarkoituksena oli valmentaa tulevaisuuden kuntoutusammattilaisia
selviytymään työtehtävien lisääntyneistä vaatimuksista.
Lähtökohtana moniammatillisuus Opintojakson ydinsana oli
moniammatillisuus. Tavoitteena oli se, että opintojakson jälkeen opiskelijat
ymmärtävät moniammatillisen työotteen merkityksen. Opiskelijoille
painotettiin sitä, että ydinosaamisensa lisäksi kunkin ammattilaisen
-psykologin, lääkärin, sosiaalityöntekijän - on hallittava
myös marginaalisia asioita selviytyäkseen työstään. Kyse
oli siitä, että ammattilaisen oli ymmärrettävä mitä
asiakkaalle voi tapahtua toisen ammattilaisen luona. Ammattilaisten oli myös
kyettävä yhteistyöhön toistensa kanssa moniammatillisissa
tiimeissä.Yleisten tavoitteiden ohella kurssilla oli yksityiskohtaisia tavoitteita.
Opintojakson suorittaneen opiskelijan odotettiin tuntevan kuntoutus-käsitteen
sisällön, ymmärtävän kuntoutuksen asiantuntijoiden verkostoitumisen
ja kuntoutussuunnitelman merkityksen. Pedagoginen kokeilu Kuntoutuksen
opintojakso oli innovatiivinen pedagogisesti. Uutta yliopistoympäristössä
oli se, että opintojakso toteutettiin tieteenalojen rajoja rikkoen. Opetusryhmissä
lääketieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan opiskelijat toimivat
yhdessä saaden saman kuntoutusopetuksen. Yhteisopetus rikkoi yliopiston jäykähköjä
rajoja siinäkin,että opetusalaan syventymisen ohella koulutuksessa olevat
pääsivät tutustumaan toisten laitosten henkeen ja opiskeluympäristöön.
Tämä varmistettiin siten, että opetustilanteet toteutettiin vuorotellen
lääketieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan laitoksilla. Lisäksi
kyseisten laitosten ajattelu- ja toimintatapoihin tutustuttiin siten, että
opiskelijoita opettivat kaikkien näiden laitosten opettajat. Opintojaksolla
opiskelijat saivat kuntoutustietämystä asiantuntijaluentojen, roolipelien
ja tutustumiskäyntien kautta. Pääopetusmenetelmänä kurssilla
oli kuitenkin ongelmalähtöinen oppiminen, joka on uudehko oppimismuoto
useimmiten luentoihin tukeutuvassa yliopisto-opetuksessa. Ongelmalähtöisen
oppimisen ytimenä oli ajatus oppimisesta ammatillisesta käytännöstä
nousevien ongelmien kautta, eli jatkuva käytännöllisen ja teoreettisen
aineksen integroiminen oppimisessa. Kuntoutuksen opintojaksolla opiskelijat saivat
pohdittavakseen asiakastapauksia, joiden tilanteen helpottaminen vaati sosiaalityön,
psykologian ja lääketieteen tieto-taitoa. Asiakastapaukset heijastelivat
käytännön kompleksisuutta ja kuntoutusammattilaisten yhteistyön
vaatimusta. Kyetäkseen ratkaisemaan asiakastapausten ongelmia, opiskelijoiden
oli hankittava olemassaolevan tietotaitonsa lisäksi uutta osaamista. Opintojakson
suorittaminen vaatikin heiltä huomattavasti itseopiskelua ja aktiivista tiedonhankintaa,
jota tutor-opettaja tuki. Tiedon haun tulokset purettiin tutor-istunnoissa, joita
opintojaksoon sisältyi useita. PBL-oppimismenetelmän vahvuutena oli
myös se, että monitieteisissä tutorryhmissä opiskelijat saattoivat
jakaa omaa tietämystään ja vastaavasti oppia toisilta opiskelijoilta.
Todennäköisesti ryhmäkokemuksesta on opiskelijoille hyötyä
tulevaisuudessa. Oletettavasti tulevassa työssä heidän kynnyksensä
tarttua puhelimeen ja pyytää apua muiden alojen asiantuntijoilta on
matalampi kuin opiskelijoilla, joilla ei ole kokemuksia monitieteisissä ryhmissä
opiskelusta. Tähän viittaa se, että kuntoutusopiskelijoiden kokemusten
mukaan yhteisryhmissä ennakkoluulot muita ammattiryhmiä kohtaan lievittyivät.
Tutorryhmissä opiskelijat oppivat myös kantamaan vastuuta ryhmän
ilmapiirin säilyttämisestä myönteisenä ja oppimista tukevana.
Voikin todeta, että opintojaksolla opiskelijat saivat kuntoutuksen substanssitiedon
ohella aimo annoksen vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojen opetusta. Opintojakso
arvioidaan Kuntoutuksen opintojakso toimi opetusmenetelmien kehittämishankkeena,
jolle Tampereen yliopiston Opetuksen Laatu -projekti myönsi rahoitusta. Kehittäminen
tuli näkyville opintojaksossa siinä, että tiettävästi
tämä oli ensimmäinen kerta Suomessa, kun ongelmalähtöistä
oppimismenetelmää sovellettiin eri tiedekunnan opiskelijoista muodostetuissa
tutorryhmissä. Saadun rahoituksen avulla kurssin opiskelijoilta ja opettajilta
kerättiin kurssipalaute, josta on tekeillä arviointiraportti. Raportin
sisältö ratkaisee osaltaan kuntoutusjakson tulevaisuutta. Tämä
kolmen opintoviikon laajuinen jakso saattaa olla pään avausta pedagogisille
kokeiluille yliopistoissa. Toivottavasti näin käy. Yhteiskunnassamme
lisääntyvä tiedon määrä, uuden teknologian räjähdysmäinen
kasvu ja nopeasti muuttuvat ammattikäytännöt haastavat yliopistokoulutuksen.
Perinteisessä yliopistokoulutuksessa opetus on pitkälti perustunut tiedon
siirtämiseen. Tämäntyyppisen koulutuksen tarjoama varasto tulevaan
ammattiin liittyvää irrallista tietoa ei enää takaa opiskelijoille
riittäviä työelämävalmiuksia. Kaikkia työelämässä
tarvittavia taitoja ja tietoja ei he eivät pysty varastoimaan, koska työelämän
muutoksissa koulutuksessa saatu tieto-taito vanhenee nopeasti. Ongelmaperustaisen
oppimismenetelmän nykyistä laajempi hyödyntäminen yliopistossa
on mielekäs keino tuoda työelämää ja yliopistokoulutusta
lähemmäs toisiaan. Oppimismenetelmässä teoria ja käytäntö
limittyvät joustavasti yhteen. Tällä tavoin opiskelijat säästyvät
irrallisten teoria- ja taitovarastojen keräämisen aiheuttamalta paineelta.
PBL-menetelmä tuo myös haasteellisuutta ja vaihtelevuutta yliopisto-opettajan
opetustyöhön. Ongelmalähtöinen opetusmenetelmä on tapa
inhimillistää ja mahdollisesti tehostaa opetusta yliopistossa.
Anne Siponen Opintojakson tutor-opettaja YTT, assistentti
Tampereen yliopisto, sosiaalipolitikan laitos |