Päivän sana: opetus
Opetukseen liittyvistä kysymyksistä käydään
tällä hetkellä vilkasta keskustelua. Koulutus on
eräs hallitusohjelman painopistealueista, ja opetukseen liittyvät
kysymykset ovat meidän kaikkien sydäntä lähellä.
Mihin koulutuksen tulisi suuntautua? Mitä elinkeinoelämä
siltä toivoo, ja miten määräytyy asioiden
tärkeysjärjestys määrärahoja jaettaessa?
Kysymyksiä riittää.
Taloudellinen hyvinvointi on sidoksissa toimivaan koulutusjärjestelmään.
Tämä todetaan nykyisen hallituksen ohjelmajulistuksessa:
"Suomen ja suomalaisten tulevaisuus on vahvasti riippuvainen
osaamisesta, kyvystä hyödyntää osaamista ja
luoda uusia innovaatioita". Panostamalla koulutukseen asetetut
tavoitteet voidaan saavuttaa. Yliopiston osalta ensi vuoden budjettiin
on tehty 400 miljoonan markan lisäys tämän vuoden
menoarvioesitykseen verrattuna, mutta resurssimme laahaavat lamavuosien
aiheuttaman taloudellisen taantuman jäljiltä edelleen
pahasti perässä samaan aikaan kun tutkintomäärien
odotetaan kasvavan 26% seuraavan kolmivuotisen sopimuskauden aikana.
Yliopistoväki puhuu mielellään rahasta tai pikemminkin
rahan puutteesta, koska määrärahojen niukkuus on
kouriintuntuvaa. Mutta raha ei yksinään tee autuaaksi.
Meitä yliopistolaisia painaa vaatimus opiskelijoiden nopeammasta
valmistumisesta tutkinnon laadun tästä kärsimättä.
Meidän asiamme on kuitenkin itse määritellä,
mitä laadulla tarkoitetaan. Laatuvaatimuksista tinkivä
yliopisto pilaa helposti maineensa. Akateemisen tutkinnon on oltava
monipuolisen osaamisen takuu. Toinen asia on sitten, voidaanko
ylipäänsä esim. tohtorintutkintoon tarvittavaa
opiskeluaikaa lyhentää. Kun Bolognan sopimuksen mukaiset
suunnitelmat totetutuvat ja tohtorintutkinto on tarkoitus suorittaa
kahdeksassa vuodessa, on seurauksena automaattisesti osaamisen
kapeneminen.
Kuinka vastata vaatimuksiin, joiden mukaan koulutuksen tulee
olla niin syvällistä ja laaja-alaista kuin myös
sekä teoreettista että käytännönläheistä?
Elinkeinoelämä toivoo akateemisten opintojen sisältävän
enemmän soveltavia osia samalla kun se toivoo valmistuvilta
yhä laaja-alaisempaa osaamista. Työnhakijan tulee tietää
mitä yrittäjyys käytännössä merkitsee,
hallita tietotekniikka, olla erinomaisen kieli-ja viestintätaitoinen
sekä tietenkin perehtynyt yritystä kiinnostavaan erityisalaan.
Yliopistollinen koulutus, jonka tavoitteena oli aikaisemmin kouluttaa
virkamiehiä valtionhallinnon tarpeisiin, on nyt uusien haasteiden
edessä.
Yliopistollisen koulutuksen voima on sen monipuolisessa teoriapohjassa.
Tästä pohjasta meidän on syytä pitää
kiinni. Tulevaisuuden haasteita emme varmaankaan voi ennakoida,
ja siksi vankka tieteellisteoreettinen perusta on tärkeämpi
kuin keskittyminen kapeaan soveltavan tieteen osa-alueeseen. Kosketusta
sovellutuksiin on kuitenkin etsittävä, jotta opiskelijat
saisivat vaadittavaa käytännön kokemusta. Sovelluksia
löytyy alasta riippuen eri tahoilta, esimerkiksi harjoitus-
tai lopputöiden kautta. Yliopistollinen koulutus tarvitse
resursseja eli rahaa uudenaikaisimman laitteiston hankkimiseen
ja opetuksen yksilöllistämiseen, toisin sanoen opetuksen
laadun varmistamiseen.
Opiskelijoilla on hyvä tuntuma siihen, mitä ajassa
liikkuu, ja mielestäni on tärkeää antaa opiskelijoiden
varsin vapaasti valita kurssinsa ja opiskelumenetelmänsä.
Oppi karttuu omien kokemusten kautta. Kiinnostus ja omaehtoinen
osallistuminen johtavat parempaan osaamiseen kuin vain mekaanisesti
päähän päntätyt tiedot. Kohdatessamme
tulevaisuuden haasteet meidän on otettava opiskelijat entistä
enemmän mukaan kurssien suunnitteluun ja annettava heille
entistä suurempi vapaus valita kurssinsa. Samalla se merkitsee
panostamista opiskelijakeskeisiin opetusmenetelmiin.
Björn Fant
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
|